Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Felsefi Çabada Felsefe Tarihi Öğretiminin Önemi Üzerine

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 1, 6 - 21, 28.06.2024

Öz

İlahiyat fakültelerinde Felsefe Tarihi Dersinin öğretimine ya “muhtelif felsefe ve felsefeye giriş dersleri okutulurken bir de Felsefe Tarihi okutmanın ne gereği var” ya da “İlahiyatlarda Felsefe olur mu” tezinden hareketle karşı çıkılıyor. “Teoloji yapmakla Felsefe Tekelciliği yapmak” arasında çekiştirilen felsefe olgusuyla karşı karşıyayız. Oysaki insanın zihinsel ürünü olması nedeniyle felsefenin hiçbir kesimin ya da kişinin tekelinde olmaması gerekir. Yine top yekûn felsefe eyleminin bir propedotiği (giriş) hükmündeki felsefe tarihi öğretimi yoksa, her tür felsefe ve felsefeye giriş derslerinin öğretimi metodolojik bağlamdan koparılmış dizgesiz çabalar haline gelir. Bu incelememizin amacı, gerek felsefe tarihi yönteminin ilkeleri gerekse farklı öğreti sahibi filozofların kendi düşüncelerinden yola çıkarak felsefe eyleminin hiçbir kesimin tekelinde olmadığını ortaya koymaya çalışmaktır

Etik Beyan

Etik beyan grektirmeyen makale

Kaynakça

  • Apaydın, Y. S. (2018/2). Mehmed Efendi’nin İlimlere Bakışı, Bilimname XXXVI.
  • Arıcan, K. (2009). İbn Rüşt’ün Hakikat Öğretisi, İbn Rüşt Sempozyum Kitabı, Asitan Yayımcılık, Cumhuriyet Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Sivas.
  • Arslan, A, (1995). İlkçağ Felsefesi Tarihi, Bornova-İzmir.
  • Aster, E. v., (1943). İlkçağ Felsefesi Tarihi, (M. Gökberk, Çev.) İ.E.F. İstanbul: Talebe Cemiyeti Yayınları: Felsefe 1.
  • Aydin, İ. H. (2006). Bir Felsefî Metafor “Yolda Olmak”, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, VI, 4.
  • Bayraktar, M. (1998). İslam Felsefesine Giriş, Ankara: Uzaktan Eğitim Yayınları.
  • Bilkan, F. A. (2002). Hayrî-nâme’ye Göre XVII. Yüzyılda Osmanlı Düşünce Hayatı, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Bryan M. (1971). Modern British Philosophy, London.
  • Çelebi K. (2016). Mizanü'l-Hakk fi İhtiyari'l-Ehakk, haz. Orhan Şaik Gökyay, İstanbul: MEB Yayınları.
  • Demir, N. & Öztürk, H. (2017). Felsefi Propedotik, Ankara: Nobel Yayınları,
  • Diyanet İslam Ansiklopedisi (1989). Akıl maddesi,
  • Eralp, H. V. (1959). ‘Yahya Kemâl İçin’, İstanbul: Yahya Kemâl’i Sevenler Cemiyeti Yayını.
  • Felsefe, (2006). İLİTAM, AU. Ankara: Uzaktan Eğitim Yayınları.
  • İbn Rüşt, (1992). Faslu’l Makal, (B. Karlıağa, Çev.) İstanbul.
  • Jaspers, K. (1995). Felsefe Nedir, (İ. Z. Eyüboğlu, Çev). II. Baskı, İstanbul.
  • Kutluer, İ. (2000). “Fârâbî'den Taşköprîzâde'ye: Uygarlık, Din ve Bilim”, Akademik Araştırmalar Dergisi (Osmanlı özel sayısı), 4-5.
  • Küyel, M. (1976) Türkiye Cumhuriyeti Döneminde Felsefe Eylemi, Ankara: A.Ü. Rektörlüğü Yayınları.
  • Özden H. Ö. (2014). İslam Medeniyeti (Türk-İslam Kültürü) Eğitim Sisteminde Felsefenin Tarihsel Süreci ve Günümüzdeki Durumu, Bülent Ecevit Üniversitesi Yayınları, 3.
  • Magee, Bryan (1971). (ed.) Modem British Philosophy, London.
  • Russell, B. (1972). İlkçağ Felsefesi Tarihi, Antik Çağ, (M. Sencer, Çev.) Ankara. Bilgi Yayınevi.
  • Saçaklızade, Tertîbü’l-‘ulûm, thk. Muhammed İsmail es-Seyyid Ahmed, Beyrut 1988.
  • Skirbekk, G. & Gilje, N. (2006). Felsefe Tarihi, (E. Akbaş & Ş. Mutlu, Çev.)İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Toksöz, H. (2007). Osmanlı’nın Klasik Döneminde Felsefe ve Değeri, Değerler Eğitimi Dergisi.Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Vorlander, K. (2004). Felsefe Tarihi, (M. İzzet & O. S. Gün, Çev.) İstanbul: İz Yayıncılık
  • Zeller, E. (2008). Batı Felsefesi Tarihi, (A., Aydoğan, Çev.). İstanbul: Say Yayınları,
  • Vikipedi, (2024). Ernst von Aster. https://tr.wikipedia.org/wiki/Ernst_von_Aster.

The Importance Of Teaching History Of Philosophy In Continuing Philosophical Effort

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 1, 6 - 21, 28.06.2024

Öz

It is objected to teaching Philosophy of History with opinions that “No need to instruct History of Philosophy while teaching lectures such as Philosophy and an Introduction to philosophy” or “no need to teach Philosophy in the faculties of Divinity”. We are faced with a philosophical phenomenon between “theologizing and standing up for philosophical monopolism” that are criticized maliciously. However philosophy should not be monopolized by a group or a person. Nevertheless if there is not training history of philosophy in the provision an introduction (propedeutics) to philosophical action overall, instructing each types of lectures that philosophy and an introduction to philosophy will turn into unsystematic efforts plucked an methodological context. This paper aims to put forth philosophical action is not monopolized by any group based on both the principles in the methods of history of philosophy and different doctrines of the philosophers’ thoughts.

Kaynakça

  • Apaydın, Y. S. (2018/2). Mehmed Efendi’nin İlimlere Bakışı, Bilimname XXXVI.
  • Arıcan, K. (2009). İbn Rüşt’ün Hakikat Öğretisi, İbn Rüşt Sempozyum Kitabı, Asitan Yayımcılık, Cumhuriyet Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Sivas.
  • Arslan, A, (1995). İlkçağ Felsefesi Tarihi, Bornova-İzmir.
  • Aster, E. v., (1943). İlkçağ Felsefesi Tarihi, (M. Gökberk, Çev.) İ.E.F. İstanbul: Talebe Cemiyeti Yayınları: Felsefe 1.
  • Aydin, İ. H. (2006). Bir Felsefî Metafor “Yolda Olmak”, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, VI, 4.
  • Bayraktar, M. (1998). İslam Felsefesine Giriş, Ankara: Uzaktan Eğitim Yayınları.
  • Bilkan, F. A. (2002). Hayrî-nâme’ye Göre XVII. Yüzyılda Osmanlı Düşünce Hayatı, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Bryan M. (1971). Modern British Philosophy, London.
  • Çelebi K. (2016). Mizanü'l-Hakk fi İhtiyari'l-Ehakk, haz. Orhan Şaik Gökyay, İstanbul: MEB Yayınları.
  • Demir, N. & Öztürk, H. (2017). Felsefi Propedotik, Ankara: Nobel Yayınları,
  • Diyanet İslam Ansiklopedisi (1989). Akıl maddesi,
  • Eralp, H. V. (1959). ‘Yahya Kemâl İçin’, İstanbul: Yahya Kemâl’i Sevenler Cemiyeti Yayını.
  • Felsefe, (2006). İLİTAM, AU. Ankara: Uzaktan Eğitim Yayınları.
  • İbn Rüşt, (1992). Faslu’l Makal, (B. Karlıağa, Çev.) İstanbul.
  • Jaspers, K. (1995). Felsefe Nedir, (İ. Z. Eyüboğlu, Çev). II. Baskı, İstanbul.
  • Kutluer, İ. (2000). “Fârâbî'den Taşköprîzâde'ye: Uygarlık, Din ve Bilim”, Akademik Araştırmalar Dergisi (Osmanlı özel sayısı), 4-5.
  • Küyel, M. (1976) Türkiye Cumhuriyeti Döneminde Felsefe Eylemi, Ankara: A.Ü. Rektörlüğü Yayınları.
  • Özden H. Ö. (2014). İslam Medeniyeti (Türk-İslam Kültürü) Eğitim Sisteminde Felsefenin Tarihsel Süreci ve Günümüzdeki Durumu, Bülent Ecevit Üniversitesi Yayınları, 3.
  • Magee, Bryan (1971). (ed.) Modem British Philosophy, London.
  • Russell, B. (1972). İlkçağ Felsefesi Tarihi, Antik Çağ, (M. Sencer, Çev.) Ankara. Bilgi Yayınevi.
  • Saçaklızade, Tertîbü’l-‘ulûm, thk. Muhammed İsmail es-Seyyid Ahmed, Beyrut 1988.
  • Skirbekk, G. & Gilje, N. (2006). Felsefe Tarihi, (E. Akbaş & Ş. Mutlu, Çev.)İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Toksöz, H. (2007). Osmanlı’nın Klasik Döneminde Felsefe ve Değeri, Değerler Eğitimi Dergisi.Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Vorlander, K. (2004). Felsefe Tarihi, (M. İzzet & O. S. Gün, Çev.) İstanbul: İz Yayıncılık
  • Zeller, E. (2008). Batı Felsefesi Tarihi, (A., Aydoğan, Çev.). İstanbul: Say Yayınları,
  • Vikipedi, (2024). Ernst von Aster. https://tr.wikipedia.org/wiki/Ernst_von_Aster.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Düşünce Tarihi
Bölüm Felsefe
Yazarlar

Necati Demir 0000-0002-3592-7557

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 26 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 25 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demir, N. (2024). Felsefi Çabada Felsefe Tarihi Öğretiminin Önemi Üzerine. Yedi Aralık Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(1), 6-21.