Ud üstadı ve besteci Cinuçen Tanrıkorur Tük müziğinde yirminci yüzyılın önemli isimlerinden biri olarak bilinmektedir. Bu araştırmanın amacı bestecinin “Nikriz Kârçe” isimli eserini farklı müzikal açılardan inceleyip, ortaya çıkan bulgular yardımıyla bestecinin bu formu işleyiş şeklini ortaya çıkarmaktır. Bu kapsamda ud virtüözlüğünün yanında, Türk müziğine kazandırmış olduğu yüzlerce eserle tanınan Cinuçen Tanrıkorur’un, kâr’lardan daha kısa olarak bestelenen bir form olan Kârçe formunda bestelemiş olduğu Nikriz Kârçe isimli eseri farklı müzikal unsurlar açısından 6 farklı açıdan değerlendirilerek incelenmiştir. Çalışmada betimsel tarama yönteminden, eser incelemesi için ise Gülçin Yahya Kaçar Eser Tahlili Yönteminden faydalanılmıştır. Ayrıca bestecinin araştırma örneklemine dahil olan eseri amaçlı olarak seçilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre; Nikriz Kârçe isimli eserin 6 bölüm ve 12 cümleden oluştuğu, bestecinin eserinde kullanmış olduğu ezgilerle güfteyi makama uygun anlamlı bir şekilde işlediği, klasik uslûbu ön planda tuttuğu, makamın seyir özellikleri dikkate alarak özgün bir eser ortaya çıkardığı görülmüştür. Bundan sonra yapılacak olan araştırmalarda bu eser ve bestecinin diğer eserlerinin farklı yöntemler kullanılarak incelenmesi önerilmektedir.
Oud master and composer Cinuçen Tanrıkorur is known as one of the important names in Turkish music of the twentieth century. The aim of this research is to examine the composer's work "Nikriz Karçe" from different musical perspectives and to reveal the way the composer works this form with the help of the findings. In this context, the work Nikriz Karçe, which was composed in the form of Karçe, which is a shorter form than kar, by Cinuçen Tanrıkorur, who is known for his hundreds of works that he has brought to Turkish music, in addition to his oud virtuosity, has been evaluated from 6 different perspectives in terms of different musical elements. Descriptive scanning method was used in the study, and Gülçin Yahya Kaçar Artifact Analysis Method was used for work analysis. In addition, the composer's work, which is included in the research sample, has been chosen purposefully. According to the results of the research; It has been seen that the work named Nikriz Karçe consists of 6 parts and 12 sentences, the composer uses the melodies in his work and the lyrics in a meaningful way in accordance with the makam, keeps the classical style in the foreground, and creates an original piece by taking into account the musical characteristics of the makam. It is suggested that this work and other works of the composer should be examined using different methods in future research.
Turkısh music Cinuçen Tanrıkorur Maqam Kârçe Artifact analysis
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 28 Kasım 2021 |
Kabul Tarihi | 10 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 2 |
Makale göndermeden önce ORCID üyeliğinizin olduğuna emin olunuz. Orcid'niz yok ise öncelikle BURAYA tıklayarak kendinize üyelik alınız. Aksi taktirde makale yollayamazsınız. İyi çalışmalar dileriz.