In this study, the gender-based tendencies of university students towards ubiquitous learning environments were analyzed. Within that scope, first, a tendency scale was developed. In the development process of the scale, the Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory
Factor Analysis (CFA) were conducted. To that end, a two-stage application process was enacted. Throughout the process, all participant data was employed in the tendency analyses which were conducted comparatively to gender. Students from different universities, 276 in the first stage and 211 students in the second stage formed a participant group consisting of a total of 487 students. At the end of the analyses, a final scale form with 20 items was developed. After the scale development process, university students’ tendencies towards u-learning environments were analyzed with factor-based and item-based comparisons. it was found that, on the basis of scale total scores and sub-factor scores, the female participants displayed a significantly higher tendency towards using ubiquitous learning environments than the male participants. The comparative analysis for each of the scale item was presented in the paper.
Ubiquitous learning mobile learning ubiquitous learning scale e-learning; distance education.
Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin her yerde öğrenme ortamına yönelik eğilimleri cinsiyet
farklıları dikkate alınarak analiz edilmiştir. Bu kapsamda, öncelikle bir eğilim ölçeği
geliştirilmiştir. Ölçeğin geliştirme sürecinde Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı
Faktör Analizi (DFA) yapılmıştır. Bu amaçla, iki aşamalı bir uygulama süreci gerçekleştirilmiştir.
Süreç boyunca, cinsiyete göre karşılaştırmalı olarak yapılan eğilim analizlerinde tüm
katılımcı verileri kullanılmıştır. Farklı üniversitelerden öğrenciler, birinci aşamada 276 ve
ikinci aşamada 211 öğrenci olmak üzere toplam 487 öğrenciden oluşan bir katılımcı grubunu
oluşturmuştur. Analizler sonunda, 20 maddelik nihai bir ölçek formu geliştirilmiştir. Ölçek
geliştirme sürecinden sonra, üniversite öğrencilerinin u-öğrenme ortamlarına yönelik eğilimleri
faktör bazlı ve madde bazlı karşılaştırmalar ile analiz edilmiştir. Ölçek toplam puanları ve alt faktör puanları bazında, kadın katılımcıların her yerde öğrenme ortamlarını kullanmaya
yönelik erkek katılımcılara göre anlamlı düzeyde daha yüksek bir eğilim sergiledikleri bulunmuştur.
Her bir ölçek maddesinin karşılaştırmalı analizi makalede sunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Behaviour-Personality Assessment in Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 1 |