Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Nursing Students' Teamwork Attitudes

Yıl 2025, Cilt: 6 Sayı: 3, 82 - 93, 31.07.2025

Öz

Aim: In this study, it was carried out in order to determine the attitudes of nursing undergraduate students towards teamwork and the factors affecting teamwork.

Material and Methods: The sample of the descriptive and cross-sectional study consisted of 141 students studying in the nursing department of the health sciences faculty of a foundation university. Data were obtained using the "Sociodemographic Information Form" and the "Teamwork Attitudes Scale". One-way ANOVA and independent sample T-test were used to determine the difference between the groups. The scale consists of five sub-dimensions, namely leadership, situation monitoring, team structure, communication and mutual support, and 28 items.

Results: The attitude levels of nursing students towards teamwork were evaluated as 111.92 ± 24.39 (min. 28, max. 140), and this result determined that their attitude levels towards teamwork were at a high level. When the attitude levels towards teamwork and sociodemographic characteristics were compared, it was determined that there was a statistically significant difference with the variable of thinking that they have leadership qualities (p<0.05).

Conclusion: As a result of this research, it was determined that nursing students' attitude levels towards teamwork were high..

Etik Beyan

This article has not been presented at a congress/symposium etc. before. There is no conflict of interest among the authors.

Destekleyen Kurum

-

Teşekkür

We would like to thank all nursing students who participated and supported our study.

Kaynakça

  • 1. Önen C, Dinçer E. Sağlık Çalışanları ve Ekip Hizmeti Bitlis İl Merkezi Örneği, İksad Yayınevi, Türkiye, 2018.
  • 2. Saldamlı A, Andsoy II. Cerrahi Süreçteki Sağlık Profesyonellerinin Kişilerarası İletişim Tarzları ve Ekip Çalışması Tutumları. Cukurova Med J. 2019;44:483−491. doi: 10.17826/cumj.557579
  • 3. Okuyan BC, Çağlar S, Erden Ç. Hemşirelik Öğrencilerinin Ekip Çalışmasına Yönelik Tutumları, Profesyonel Değerleri ve Etkileyen Faktörler: Tanımlayıcı Bir Çalışma. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2020;9(4),324-332. doi: 10.37989/gumussagbil.667592
  • 4. Moussa, F. L., Moussa, M., Sofyani, H. A., Alblowi, B. H., Oqdi, Y. A., Khallaf, S., Alharbi, H. S., & Albarqi, A. (2022). Attitudes of Critical Care Nurses towards Teamwork and Patient Safety in Saudi Arabia: A Descriptive Cross-Sectional Assessment. Healthcare, 10(10), 1866. doi: 10.3390/healthcare10101866
  • 5. Özsaban A, Bayram A. Türkiye’de Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Uygulama Deneyimlerini Etkileyen Faktörler: Sistematik Derleme. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 2020;9(2),124-145. doi: 10.46971/ ausbid.750585
  • 6. Akman G, Baltacı N, Metin A, Karadeniz Benli C, Doğan NG, Tülek Deniz H, Kulakaç Ö. Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Öğrenme Çevresine Yönelik Algıları. JSHS. 2019;4(2):69-76.
  • 7. Çelik Durmuş SÇ, Erdem Y. Bir Kamu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Profesyonellik Tutumları. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 2019;12(2),126-133.
  • 8. Bekmez F, Karagözoğlu Ş. Sağlık Ekibi Üyelerinin Ekip Çalışması Tutumunun İş Doyumuna Etkisi: Bir Üniversite Hastanesi Örneği. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences. 2021;24(4):451-60. doi: 10.17049/ataunihem.795195
  • 9. Yazıcıoğlu Y, Erdoğan S. SPPS Applied Scientiftic Researhc Methods. Ankara: Detay Publishing, 2004.
  • 10. Birimoglu Okuyan, C., Çağlar, S., & Erden, Ç. Hemşirelik Öğrencilerinin Ekip Çalışmasına Yönelik Tutumları, Profesyonel Değerleri ve Etkileyen Faktörler: Tanımlayıcı Bir Çalışma. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2021;9(4), 324-332. doi: 10.37989/gumussagbil.667592
  • 11. Yardımcı F, Başbakkal Z, Beytut D, Muslu G, Ersun A. Ekip Çalışması Tutumları Ölçeğinin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 2012;13(2),131-137.
  • 12. Baker DP, Krokos KJ, Amodeo AM. TeamSTEPPS Teamwork. Attitudes Questionnaire Manual. Rockville, MD, Agency for Healthcare Research and Quality; October 2008. [Included in the Team STEPPS Instructors Guide].
  • 13. Düzgün F, Uzelli YD, Karaman D, Gökdere ÇH, Dikmen Y, Yılmaz D. Yoğun Bakım Hemşirelerinin Ekip Çalışması Tutumlarının İncelenmesi. Çağdaş Tıp Derg. 2019;9(1):32−36. doi: 10.16899/ gopctd.511231
  • 14. Çelik A, Karaca A. Hemşirelerde Ekip Çalışması ve Motivasyon Arasındaki İlişkinin ve Etkileyen Faktörlerin Değerlendirilmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2017; 14:254-63. doi:10.5222/HEAD.2017.254
  • 15. Önler E, Yıldız T, Süzen ER, Aydınyılmaz H, Urcanoğlu ÖB, Kılıç Ö, Malak A. Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Ekip Çalışması Tutumları ile Duygusal Zeka Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. International Anatolia Academic Online Journal Health Sciences, 2014;3(2):19-29.
  • 16. Şimşek CD, Günay U. Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşirelerinin Ekip Çalışması ve Ebeveyn Katılımı Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Journal of Nursology, 2022;25(4): 201-207. doi: 10.5152/ JANHS.2022.891795
  • 17. Çavuşoğlu F, Ak MN, Alişan S. Hemşirelik Öğrencilerinin İletişim Becerileri ve Ekip Çalışmasına Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;5(2):120-127. doi: 10.47115/ jshs.830404
  • 18. Yılmaz AT, Yıldırım A. Hemşirelerin Ekip Çalışmasına İlişkin Tutumları ve Etkileyen Faktörler. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2018;6(67), 40-52
  • 19. Hood, K., Cant, R., Baulch, J., Gilbee, A., Leech, M., Anderson, A., & Davies, K. (2014). Prior experience of interprofessional learning enhances undergraduate nursing and healthcare students' professional identity and attitudes to teamwork. Nurse Education in Practice, 14(2), 117-122. doi: 10.1016/j.nepr.2013.07.013
  • 20. Yıldırım, N., & Çatal, E. (2024). Determination of emotional intelligence levels and teamwork attitudes of nursing students: A descriptive-correlational study. Archives of Psychiatric Nursing, 51, 48-53. doi: 10.1016/j.apnu.2024.04.004
  • 21. Saygılı M, Özer Ö. Sağlık Çalışanlarında Ekip Çalışması Tutumlarının İncelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi. 2020;11(27), 444-454. doi: 10.21076/vizyoner.656545
  • 22. Özveren H, Kırca K, Gülnar E. Öğrenci Hemşirelerin Ekip Çalışmasına İlişkin Tutumları. Social Sciences Studies Journal, 2018;4(22): 3749-3756. doi:10.26449/sssj.777
  • 23. Bezek K. Acil Servis Çalışanlarının Ekip Çalışması Tutumları ile İş Doyumlarının Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Biruni Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 2019.
  • 24. Moussa, F. L., Moussa, M., Sofyani, H. A., Alblowi, B. H., Oqdi, Y. A., Khallaf, S., Alharbi, H. S., & Albarqi, A. (2022). Attitudes of Critical Care Nurses towards Teamwork and Patient Safety in Saudi Arabia: A Descriptive Cross-Sectional Assessment. Healthcare, 10(10), 1866. doi: 10.3390/healthcare10101866
  • 25. Söğüt TM. Ameliyathane Çalışanlarının Ekip Çalışması Tutumu ile Hasta Güvenliği Tutumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir, 2019.
  • 26. Kılıç M, Öcal ÜN, Uslukılıç G. Sağlık Çalışanlarında D Tipi Kişilik Yapısı ve Yaşam Doyumunun Ekip Çalışması Tutumu Üzerine Etkisi. Sağlık Bilimleri Dergisi, 2021;30(3). doi: 10.34108/eujhs.1040431
  • 27. Ercan B. Hemşirelerin Ekip Çalışması Tutumu ve Bazı Mesleki Özeliklerinin Hasta Güvenliğine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Koç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 2019.
  • 28. Öğüt A, Kaya DŞ. Sağlık Kurumlarında Ekip Çalışması. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi. 2011;1:87-95.
  • 29. Kohanová, D., Gurková, E., Kurucová, R., & Žiaková, K. (2025). Perception of nursing students on nursing teamwork in hospitals in Slovakia: a cross-sectional study. International Journal of Nursing Education Scholarship, 22(1), 20240031. doi: 10.1515/ijnes-2024-0031
  • 30. Yıldırım, N., & Çatal, E. (2024). Determination of emotional intelligence levels and teamwork attitudes of nursing students: A descriptive-correlational study. Archives of Psychiatric Nursing, 51, 48-53. doi: 10.1016/j.apnu.2024.04.004
  • 31. Yıldız, E., & İntepeler, Ş. S. (2024). Cerrahi ekiplerde ekip çalışması tutumunun iş doyumu ve işten ayrılma niyeti üzerine etkisi. Etkili Hemşirelik Dergisi, 17(1), 134-147. doi: 10.46483/deuhfed.1127749

Hemşirelik Öğrencilerinin Ekip Çalışması Tutumlarının İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 6 Sayı: 3, 82 - 93, 31.07.2025

Öz

Amaç: Bu çalışmada hemşirelik lisans düzeyindeki öğrencilerin ekip çalışmasına yönelik tutumları ve ekip çalışmasını etkileyen faktörleri saptamak amaçlanmıştır.

Gereç ve Yöntem: Betimleyici ve kesitsel olan çalışmanın örneklemi vakıf üniversitesinin sağlık bilimleri fakültesine bağlı hemşirelik bölümünde öğrenim gören 141 öğrenci oluşturdu. Veriler, ‘’Sosyodemografik Bilgi Formu’’ ile ‘‘Ekip Çalışması Tutumları Ölçeği’’ kullanılarak elde edilmiştir. Grupların arasındaki farkı belirlemede tek yönlü ANOVA ile bağımsız örneklem T testi kullanılmıştır. Ölçek; liderlik, durum izlemi, ekip yapısı, iletişim ve karşılıklı destek olmak üzere beş alt boyuttan ve 28 maddeden oluşmaktadır.

Bulgular: Hemşirelik öğrencilerin ekip çalışmasına yönelik tutum düzeyleri 111,92 ± 24,39 (min. 28, maks.140) olarak değerlendirilmiş bu sonuç ekip çalışmasına yönelik tutum seviyelerinin yüksek düzeyde olduğunu belirlenmiştir. Ekip çalışmasına yönelik tutum düzeyleri ile sosyodemografik özellikler karşılaştırıldığında liderlik özelliğine sahip olduğunu düşünme durumu değişkeniyle istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu saptanmıştır (p<0,05).

Sonuç: Bu araştırmanın sonucunda hemşirelik öğrencilerin ekip çalışmasına yönelik tutum düzeylerinin yüksek olduğu tespit edilmiştir.

Etik Beyan

Daha önce bir kongre/sempozyum vb. alanlarda bu makale sunulmamştır. Yazarlar arasında herhangi bir çıkar çatışması yoktur.

Destekleyen Kurum

-

Teşekkür

Çalışmamıza katılıp destek veren tüm hemşirelik öğrencilerine teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • 1. Önen C, Dinçer E. Sağlık Çalışanları ve Ekip Hizmeti Bitlis İl Merkezi Örneği, İksad Yayınevi, Türkiye, 2018.
  • 2. Saldamlı A, Andsoy II. Cerrahi Süreçteki Sağlık Profesyonellerinin Kişilerarası İletişim Tarzları ve Ekip Çalışması Tutumları. Cukurova Med J. 2019;44:483−491. doi: 10.17826/cumj.557579
  • 3. Okuyan BC, Çağlar S, Erden Ç. Hemşirelik Öğrencilerinin Ekip Çalışmasına Yönelik Tutumları, Profesyonel Değerleri ve Etkileyen Faktörler: Tanımlayıcı Bir Çalışma. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2020;9(4),324-332. doi: 10.37989/gumussagbil.667592
  • 4. Moussa, F. L., Moussa, M., Sofyani, H. A., Alblowi, B. H., Oqdi, Y. A., Khallaf, S., Alharbi, H. S., & Albarqi, A. (2022). Attitudes of Critical Care Nurses towards Teamwork and Patient Safety in Saudi Arabia: A Descriptive Cross-Sectional Assessment. Healthcare, 10(10), 1866. doi: 10.3390/healthcare10101866
  • 5. Özsaban A, Bayram A. Türkiye’de Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Uygulama Deneyimlerini Etkileyen Faktörler: Sistematik Derleme. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 2020;9(2),124-145. doi: 10.46971/ ausbid.750585
  • 6. Akman G, Baltacı N, Metin A, Karadeniz Benli C, Doğan NG, Tülek Deniz H, Kulakaç Ö. Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Öğrenme Çevresine Yönelik Algıları. JSHS. 2019;4(2):69-76.
  • 7. Çelik Durmuş SÇ, Erdem Y. Bir Kamu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Profesyonellik Tutumları. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 2019;12(2),126-133.
  • 8. Bekmez F, Karagözoğlu Ş. Sağlık Ekibi Üyelerinin Ekip Çalışması Tutumunun İş Doyumuna Etkisi: Bir Üniversite Hastanesi Örneği. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences. 2021;24(4):451-60. doi: 10.17049/ataunihem.795195
  • 9. Yazıcıoğlu Y, Erdoğan S. SPPS Applied Scientiftic Researhc Methods. Ankara: Detay Publishing, 2004.
  • 10. Birimoglu Okuyan, C., Çağlar, S., & Erden, Ç. Hemşirelik Öğrencilerinin Ekip Çalışmasına Yönelik Tutumları, Profesyonel Değerleri ve Etkileyen Faktörler: Tanımlayıcı Bir Çalışma. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2021;9(4), 324-332. doi: 10.37989/gumussagbil.667592
  • 11. Yardımcı F, Başbakkal Z, Beytut D, Muslu G, Ersun A. Ekip Çalışması Tutumları Ölçeğinin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 2012;13(2),131-137.
  • 12. Baker DP, Krokos KJ, Amodeo AM. TeamSTEPPS Teamwork. Attitudes Questionnaire Manual. Rockville, MD, Agency for Healthcare Research and Quality; October 2008. [Included in the Team STEPPS Instructors Guide].
  • 13. Düzgün F, Uzelli YD, Karaman D, Gökdere ÇH, Dikmen Y, Yılmaz D. Yoğun Bakım Hemşirelerinin Ekip Çalışması Tutumlarının İncelenmesi. Çağdaş Tıp Derg. 2019;9(1):32−36. doi: 10.16899/ gopctd.511231
  • 14. Çelik A, Karaca A. Hemşirelerde Ekip Çalışması ve Motivasyon Arasındaki İlişkinin ve Etkileyen Faktörlerin Değerlendirilmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2017; 14:254-63. doi:10.5222/HEAD.2017.254
  • 15. Önler E, Yıldız T, Süzen ER, Aydınyılmaz H, Urcanoğlu ÖB, Kılıç Ö, Malak A. Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Ekip Çalışması Tutumları ile Duygusal Zeka Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. International Anatolia Academic Online Journal Health Sciences, 2014;3(2):19-29.
  • 16. Şimşek CD, Günay U. Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşirelerinin Ekip Çalışması ve Ebeveyn Katılımı Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Journal of Nursology, 2022;25(4): 201-207. doi: 10.5152/ JANHS.2022.891795
  • 17. Çavuşoğlu F, Ak MN, Alişan S. Hemşirelik Öğrencilerinin İletişim Becerileri ve Ekip Çalışmasına Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;5(2):120-127. doi: 10.47115/ jshs.830404
  • 18. Yılmaz AT, Yıldırım A. Hemşirelerin Ekip Çalışmasına İlişkin Tutumları ve Etkileyen Faktörler. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2018;6(67), 40-52
  • 19. Hood, K., Cant, R., Baulch, J., Gilbee, A., Leech, M., Anderson, A., & Davies, K. (2014). Prior experience of interprofessional learning enhances undergraduate nursing and healthcare students' professional identity and attitudes to teamwork. Nurse Education in Practice, 14(2), 117-122. doi: 10.1016/j.nepr.2013.07.013
  • 20. Yıldırım, N., & Çatal, E. (2024). Determination of emotional intelligence levels and teamwork attitudes of nursing students: A descriptive-correlational study. Archives of Psychiatric Nursing, 51, 48-53. doi: 10.1016/j.apnu.2024.04.004
  • 21. Saygılı M, Özer Ö. Sağlık Çalışanlarında Ekip Çalışması Tutumlarının İncelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi. 2020;11(27), 444-454. doi: 10.21076/vizyoner.656545
  • 22. Özveren H, Kırca K, Gülnar E. Öğrenci Hemşirelerin Ekip Çalışmasına İlişkin Tutumları. Social Sciences Studies Journal, 2018;4(22): 3749-3756. doi:10.26449/sssj.777
  • 23. Bezek K. Acil Servis Çalışanlarının Ekip Çalışması Tutumları ile İş Doyumlarının Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Biruni Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 2019.
  • 24. Moussa, F. L., Moussa, M., Sofyani, H. A., Alblowi, B. H., Oqdi, Y. A., Khallaf, S., Alharbi, H. S., & Albarqi, A. (2022). Attitudes of Critical Care Nurses towards Teamwork and Patient Safety in Saudi Arabia: A Descriptive Cross-Sectional Assessment. Healthcare, 10(10), 1866. doi: 10.3390/healthcare10101866
  • 25. Söğüt TM. Ameliyathane Çalışanlarının Ekip Çalışması Tutumu ile Hasta Güvenliği Tutumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir, 2019.
  • 26. Kılıç M, Öcal ÜN, Uslukılıç G. Sağlık Çalışanlarında D Tipi Kişilik Yapısı ve Yaşam Doyumunun Ekip Çalışması Tutumu Üzerine Etkisi. Sağlık Bilimleri Dergisi, 2021;30(3). doi: 10.34108/eujhs.1040431
  • 27. Ercan B. Hemşirelerin Ekip Çalışması Tutumu ve Bazı Mesleki Özeliklerinin Hasta Güvenliğine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Koç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 2019.
  • 28. Öğüt A, Kaya DŞ. Sağlık Kurumlarında Ekip Çalışması. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi. 2011;1:87-95.
  • 29. Kohanová, D., Gurková, E., Kurucová, R., & Žiaková, K. (2025). Perception of nursing students on nursing teamwork in hospitals in Slovakia: a cross-sectional study. International Journal of Nursing Education Scholarship, 22(1), 20240031. doi: 10.1515/ijnes-2024-0031
  • 30. Yıldırım, N., & Çatal, E. (2024). Determination of emotional intelligence levels and teamwork attitudes of nursing students: A descriptive-correlational study. Archives of Psychiatric Nursing, 51, 48-53. doi: 10.1016/j.apnu.2024.04.004
  • 31. Yıldız, E., & İntepeler, Ş. S. (2024). Cerrahi ekiplerde ekip çalışması tutumunun iş doyumu ve işten ayrılma niyeti üzerine etkisi. Etkili Hemşirelik Dergisi, 17(1), 134-147. doi: 10.46483/deuhfed.1127749
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği, Hemşirelik Eğitimi, Hemşirelikte Yönetim, Hemşirelik (Diğer), Hasta Güvenliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Şeyda Saydamlı 0000-0002-7333-5325

Edanur Kalem 0009-0007-5252-6580

Muhammed Nasrullah Er 0000-0001-8115-4770

Zeynep Ayla Tisinli 0000-0002-7679-6864

Ahmet Güray Gürel 0009-0007-3590-4914

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 20 Ocak 2025
Kabul Tarihi 8 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

AMA Saydamlı Ş, Kalem E, Er MN, Tisinli ZA, Gürel AG. Hemşirelik Öğrencilerinin Ekip Çalışması Tutumlarının İncelenmesi. JMS. Temmuz 2025;6(3):82-93.