ÖZ
Bu çalışmada Bitlis yöresinde yaygın şekilde icra edilen TRT THM repertuarında yer almayan türkülerin kayıt altına alınmasına yönelik farkındalık oluşturulması amaçlanmıştır. Ayrıca kayıt altına alınan türküler makam, usûl ve tür yönünden analiz edilerek yörenin müzikâl özelliklerine yönelik tespitlerde bulunup ilgili veriler ortaya çıkarılmıştır. Kültür analizi deseninde yapılan bu araştırmada nitel araştırma yöntemleri kullanılarak veriler ortaya çıkarılmıştır. Betimsel analiz ile çözümlenen veriler neticesinde tespit edilen 6 türküden üçünün uşşak, birinin karcığar, birinin hüseyni, birinin ise çargâh makamı etkisinde olduğu, ikisinin 4 zamanlı ana usûl, ikisinin 5 zamanlı bileşik usûl, diğer iki türkünün ise 10 zamanlı karma usûle sahip olduğu, bunun yanında 5 türkünün halay, 1 türkünün ise oyun havası türünde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Tespit edilen türkülerin yörede kulaktan kulağa aktarılarak günümüze kadar ulaştığı sonucundan hareketle bu türkülerin unutulmaması ve gelecek kuşaklara aktarılması bakımından kayıt altına alma faaliyetlerinin önemli olduğu düşünülmüştür. Bu noktadan hareketle türkülerin kayıt altına alınması çalışmalarının bilhassa resmi kurumlarca büyük bir titizlikle ele alınması gerektiğine yönelik bazı öneriler sunulmuştur.
ABSTRACT
In this study, it is aimed to raise awareness about the recording of folk songs that are not included in the TRT Turkish Folk Music (TFM) repertoire, which are widely performed in Bitlis region. In addition, the recorded folk songs were analyzed in terms of maqam, style and genre, and relevant data were revealed by identifying the musical characteristics of the region. In this research, which was conducted in the culture analysis design, qualitative research methods were used to reveal the data. As a result of the data analyzed by descriptive analysis, it was concluded that three of the 6 folk songs were under the influence of uşşak, one karcığar, one hüseyni and one çargâh maqam, two of them had 4-time main usûl, two of them had 5-time compound usûl, and the other two folk songs had 10-time mixed usûl, in addition, 5 folk songs were in the folk-dance genre and 1 folk song was in the traditional dance music genre. Based on the conclusion that the identified folk songs have been passed down from ear to ear in the region and reached to the present day, it is thought that recording activities are important in terms of not forgetting these folk songs and transferring them to future generations. From this point of view, some suggestions have been presented that the recording of folk songs should be handled with great care, especially by official institutions.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzikoloji ve Etnomüzikoloji |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 26 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2 |