Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İSTANBUL İLİNDE SAĞLIK SEKTÖRÜ ÇALIŞANLARININ DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİNİN SOSYAL ZEKA ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN İRDELENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 10, 22 - 47, 17.02.2021

Öz

Sosyal Zeka bireylerin hem özel hem de iş yaşamında başarı ve mutlulukları için ön plandadır. Sosyal Zeka'nın öneminin farkındalığı, sosyal zekanın geliştirilmesinde önemlidir. Bu çalışmada; sağlık hizmetleri gibi insan faktörünün etkin olduğu bir sektörde sosyal zekanın değeri ve etkileyen faktörlerin bilinmesi hedeflenmektedir. Araştırmanın evrenini; İstanbul İlin de çalışan sağlık çalışanları oluşturmaktadır. Sosyal zeka düzeyini ölçek üzere Silvera ve ark. (2001) tarafından geliştirilen Tromso Sosyal Zeka ölçeği (TSZÖ) kullanılmıştır. Araştırmamızda cinsiyete, yaşa, eğitim düzeyine, çalışma pozisyonuna, kurumda çalışma süresine, başka yerden göç etme durumuna ve birlikte yaşanan kişi sayısına göre Sosyal Zeka ve alt boyutlarının farklılaşmadığı belirlenmiştir. Çalışmada, bekar bireylerin sosyal beceri düzeylerinin, evli çalışanlara göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. İl merkezinde yaşayanların, ilçe ve kasaba/köyde yaşayanlara göre sosyal beceri ve sosyal zeka düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Daha önce başka meslekle uğraşanların, başka meslek yapmamış olanlara göre sosyal beceri düzeylerinin yüksek olduğu tespit edilmiştir. Doğum yerine göre il merkezi ve ilçe merkezinde doğan bireylerin, kasaba/köyde doğanlara göre sosyal bilgi, sosyal farkındalık ve sosyal zeka açısından daha yüksek puanlara sahip olduğu belirlenmiştir. Mesleki deneyim süresine göre 5-10 yıl mesleki deneyime sahip olanların, diğer gruplara göre sosyal beceri düzeylerinin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Sosyal zekâya sahip bireyler belirli sosyal durumlar karşısında muhatabının beklentilerini anlayarak cevap üretebilen, kendi gereksinimleri ile muhatabının gereksinimlerinde uzlaşı noktası bulabilen kişilerdir. Bu özellikler, sağlık çalışanları açısından kritik bir önem taşımaktadır.

Kaynakça

  • ABRAMOWİTZ, J. S., CAROLİNA, N. (2007). Health Anxiety, Hypochondriasis, and The Anxiety Disorders. Behavior Therapy 38, 86–94.
  • ABUL, A. (2015). Sosyal Zekâ Düzeyi Ve Algılanan İş Yaşam Kalitesi Etkileşimine Yönelik Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • ALBRECHT, K. (2006). Sosyal Zekâ: Yeni Başarı Bilimi, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • ARMSTRONG, T. (2009). Multiple Intelligences in the Classroom. New York: Association for Supervision & Curriculum Development.
  • BAKAN, İ., GÜLER, B. (2017). Duygusal Zekânın, Yaşam Doyumu ve Akademik Başarıya Etkileri ve Demografik Özellikler Bağlamında Algı Farklılıkları. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 19 (33): 1-11.
  • BAŞ, Y., DURSUN, F., OKUTAN, S. (2016). Tüketicilerin Çoklu Zekâ Yapılarına Göre Perakende Mağazalar ile İlgili Duygusal ve Rasyonel Beklentilerindeki Farklılıkların İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9, 1391–1402
  • ÇETİNKAYA YILDIZ, E., TOPRAK, E. (2016). Psikolojik Danışman Adaylarının Empatik Eğilim, Utangaçlık, Olumsuz Değerlendirilme Korkusu Sosyal Beceri Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Mediterranean Journal of Humanities, 6(2) 513-530.
  • DOĞAN, T., TOTAN, T., SAPMAZ, Fatma. (2009). Üniversite Öğrencilerinde Benlik Saygısı ve Sosyal Zeka. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 235-247
  • EKMAN, P. (2003). Darwin, Deception and Facial Expression. Annals of New York Academy of Sciences (Doi: 10.1196/annals.1280.010)
  • GARDNER, H. (1983). Frames of Mind: The Theory of Multiple İntelligences. New Jersey: Basic Books Ltd.
  • GARDNER, Howard. (1999). İntelligence Reframed: Multiple İntelligences for the 21st Century. New Jersey: Basic Books Ltd.
  • JELOUDAR, S., YUNUS, A. (2011). Exploring the Relationship between Teachers Social İntelligence and Classroom Discipline Strategies.İnternational Journal of Psychological Studies,3(2),149-155.
  • KAHYA, V., CEYLAN, E. (2017). Sosyal Zekanın İletişim Becerileri Üzerine Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Proceedings Book of 2nd İnternational Scientific Researches Congress on Humanities and Social Sciences, 436-442.
  • KILSTROM, J. F., CANTOR, N. (2011). Social İntelligence, STERNBERG (Ed.), Robert J.,Handbook of Intelligence, 3rd ed. Cambridge U.K : Cambridge University Press.
  • SAXENA, S., JAİN, K.R. (2013). Social İntelligence of Undergraduate Students in Relation to Their Gender and Subject Stream. IOSR Journal of Research & Method in Education, 1(1), 1-4.
  • SILVERA, D. H., MARTİNUSSEN, M., DAHL, T. I. (2001). The Tromso Social İntelligence Scale,a self-report Measure of Social İntelligence. Scandinavian Journal of Psychology, 42(4),313-319.
  • THORGAARD, M. V, FROSTHOLM, L., RASK, C.U. (2018). Childhood and Family Factors in the Development of Health Anxiety: A systematic Review. Children’s HealthCare, 7(2), 198-238.
  • THORNDİKE, E. L. (1920). İntelligence and Its Use. HarpersMagazine, 140, 227-235.
  • TÜRKER, Y. (2019). Okul Müdürlerinin Liderlik Tarzlarının Öğretmenlerin Sosyal Ve Duygusal Zekalarına Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bil. Ens., Denizli
  • ÜLKER, Ç. (2016). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Sosyal Zekâ ve İletişim Becerilerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • WESSEL, J., LARIN, H., BENSON, G., BROWN, B., PLOEG, J., WILLIAMS, R., MARTİN, L. (2008). Emotional social Intelligence in Health Science Students and its Relation To Leadership, Caring And Moral Judgment. The Internet Jurnel of Allied Health Science and Practise, 6(1),1-9.
  • YAZICI, F., YILDIRIM, T. (2017). Okul Dışı Tarih Öğretimi Ve Sosyal Zeka Arasındaki İlişkinin Yol Analiziyle İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 733-755.

INVESTIGATION OF THE EFFECTS OF THE DEMOGRAPHIC CHARACTERISTICS OF HEALTHCARE EMPLOYERS ON SOCIAL INTELLIGENCE IN ISTANBUL PROVINCE

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 10, 22 - 47, 17.02.2021

Öz

Social Intelligence is at the forefront of individuals' success and happiness in both private and business life. Awareness of the importance of Social Intelligence is important in the development of social intelligence. In this study; It is aimed to know the value of social intelligence and the factors affecting it in a sector where human factor is effective such as health services. The research was applied to all healthcare workers working in Istanbul Catalca State Hospital. To measure the level of social intelligence, the Tromso Social Intelligence Scale (TSSS) developed by Silvera et al. (2001) was used. In our study, it was determined that Social Intelligence and its sub-dimensions did not differ according to gender, age, educational level, working position, working time in the institution, immigration status and number of people living together. In the study, it was found that the social skill levels of single individuals were higher than those of married employees. The social skills and social intelligence levels of the people living in the city center were higher than those living in the district and town / village. It has been determined that those who have been engaged in another profession have higher social skill levels than those who have not done another profession before. It was determined that individuals born in the city center and district center had higher scores than those born in town / village in terms of social knowledge, social awareness and social intelligence. It was found that those with 5-10 years of professional experience had higher social skills levels than other groups. Individuals with social intelligence are able to produce answers by understanding the interlocutor's expectations in the face of certain social situations, and find a compromise point in their needs and interlocutor's needs. These features are critical to health professionals.

Kaynakça

  • ABRAMOWİTZ, J. S., CAROLİNA, N. (2007). Health Anxiety, Hypochondriasis, and The Anxiety Disorders. Behavior Therapy 38, 86–94.
  • ABUL, A. (2015). Sosyal Zekâ Düzeyi Ve Algılanan İş Yaşam Kalitesi Etkileşimine Yönelik Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • ALBRECHT, K. (2006). Sosyal Zekâ: Yeni Başarı Bilimi, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • ARMSTRONG, T. (2009). Multiple Intelligences in the Classroom. New York: Association for Supervision & Curriculum Development.
  • BAKAN, İ., GÜLER, B. (2017). Duygusal Zekânın, Yaşam Doyumu ve Akademik Başarıya Etkileri ve Demografik Özellikler Bağlamında Algı Farklılıkları. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 19 (33): 1-11.
  • BAŞ, Y., DURSUN, F., OKUTAN, S. (2016). Tüketicilerin Çoklu Zekâ Yapılarına Göre Perakende Mağazalar ile İlgili Duygusal ve Rasyonel Beklentilerindeki Farklılıkların İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9, 1391–1402
  • ÇETİNKAYA YILDIZ, E., TOPRAK, E. (2016). Psikolojik Danışman Adaylarının Empatik Eğilim, Utangaçlık, Olumsuz Değerlendirilme Korkusu Sosyal Beceri Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Mediterranean Journal of Humanities, 6(2) 513-530.
  • DOĞAN, T., TOTAN, T., SAPMAZ, Fatma. (2009). Üniversite Öğrencilerinde Benlik Saygısı ve Sosyal Zeka. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 235-247
  • EKMAN, P. (2003). Darwin, Deception and Facial Expression. Annals of New York Academy of Sciences (Doi: 10.1196/annals.1280.010)
  • GARDNER, H. (1983). Frames of Mind: The Theory of Multiple İntelligences. New Jersey: Basic Books Ltd.
  • GARDNER, Howard. (1999). İntelligence Reframed: Multiple İntelligences for the 21st Century. New Jersey: Basic Books Ltd.
  • JELOUDAR, S., YUNUS, A. (2011). Exploring the Relationship between Teachers Social İntelligence and Classroom Discipline Strategies.İnternational Journal of Psychological Studies,3(2),149-155.
  • KAHYA, V., CEYLAN, E. (2017). Sosyal Zekanın İletişim Becerileri Üzerine Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Proceedings Book of 2nd İnternational Scientific Researches Congress on Humanities and Social Sciences, 436-442.
  • KILSTROM, J. F., CANTOR, N. (2011). Social İntelligence, STERNBERG (Ed.), Robert J.,Handbook of Intelligence, 3rd ed. Cambridge U.K : Cambridge University Press.
  • SAXENA, S., JAİN, K.R. (2013). Social İntelligence of Undergraduate Students in Relation to Their Gender and Subject Stream. IOSR Journal of Research & Method in Education, 1(1), 1-4.
  • SILVERA, D. H., MARTİNUSSEN, M., DAHL, T. I. (2001). The Tromso Social İntelligence Scale,a self-report Measure of Social İntelligence. Scandinavian Journal of Psychology, 42(4),313-319.
  • THORGAARD, M. V, FROSTHOLM, L., RASK, C.U. (2018). Childhood and Family Factors in the Development of Health Anxiety: A systematic Review. Children’s HealthCare, 7(2), 198-238.
  • THORNDİKE, E. L. (1920). İntelligence and Its Use. HarpersMagazine, 140, 227-235.
  • TÜRKER, Y. (2019). Okul Müdürlerinin Liderlik Tarzlarının Öğretmenlerin Sosyal Ve Duygusal Zekalarına Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bil. Ens., Denizli
  • ÜLKER, Ç. (2016). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Sosyal Zekâ ve İletişim Becerilerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • WESSEL, J., LARIN, H., BENSON, G., BROWN, B., PLOEG, J., WILLIAMS, R., MARTİN, L. (2008). Emotional social Intelligence in Health Science Students and its Relation To Leadership, Caring And Moral Judgment. The Internet Jurnel of Allied Health Science and Practise, 6(1),1-9.
  • YAZICI, F., YILDIRIM, T. (2017). Okul Dışı Tarih Öğretimi Ve Sosyal Zeka Arasındaki İlişkinin Yol Analiziyle İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 733-755.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Can Kul

Zeki Yüksekbilgili

Yayımlanma Tarihi 17 Şubat 2021
Kabul Tarihi 16 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Kul, A. C., & Yüksekbilgili, Z. (2021). İSTANBUL İLİNDE SAĞLIK SEKTÖRÜ ÇALIŞANLARININ DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİNİN SOSYAL ZEKA ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN İRDELENMESİ. Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 7(10), 22-47.
Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi
ISSN: 2149-1984
YÜKSEKBİLGİLİ EĞİTİM VE DANIŞMANLIK LTD. ŞTİ.