BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye'de Yükseköğretimin Tarihsel Gelişimi ve Mevcut Durumu

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 3, 156 - 178, 01.12.2017

Öz

Bu çalışmada, öncelikle Türk yükseköğretim sisteminin tarihsel gelişimine değinilmiştir. Daha sonra, Türkiye'de yükseköğretim alanında son seksen dört yılda yaşanan değişimler ve gelişmeler üzerinde durulmuştur. Bu kapsamda özellikle son on beş yıl içinde yükseköğretim alanında gerçekleştirilen atılımlar belirtilirken, yükseköğretim sisteminin mevcut durumu ve performansı ortaya konulmuştur. Son yıllardaki, küresel ölçekteki eğilimler ve Türk yükseköğretiminde görülen niceliksel büyüme sonucunda Türk yükseköğretiminin dünyadaki yeri değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Aras, N. K., Dölen, E. ve Bahadır, O. (2007). Türkiye’de üniversite anlayışının gelişimi (1861–1961). Ankara: TÜBA Yayınları.
  • Ataünal, A. (1993). Cumhuriyet döneminde yükseköğretimdeki gelişmeler. Ankara: MEB Yükseköğretim Genel Müdürlüğü.
  • Doğramacı, İ. (2007). Türkiye’de ve Dünya’da yükseköğretim yönetimi. Ankara: Meteksan.
  • Günay, D. (2014). Türkiye’de yükseköğretimin mevcut durumu, sorunları, gelişmeler ve öneriler. Yeni Türkiye Dergisi, 58, 678–695.
  • Günay, D. ve Günay, A. (2011). 1933’den günümüze Türk yükseköğreti- minde niceliksel gelişmeler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 1–22.
  • Günay, D. ve Günay, A. (2016). Dünyada ve Türkiye'de yükseköğretim okullaşma oranları ve gelişmeler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6(1), 13–30.
  • Günay, D. ve Kılıç, M. (2011). Cumhuriyet Dönemi Türk Yükseköğreti- minde Rektör Seçimi ve Atamaları. Yükseköğretim Dergisi, 1(1), 34-44.
  • Gürüz, K. (2004). Dünya’da ve Türkiye’de yükseköğretim: Tarihçe ve bugünkü sevk ve idare sistemleri (2. baskı). Ankara: Cem Web Ofset.
  • Institute of Education Sciences (IES). (2017). Condition of education: Post-sec- ondary education. 25 Ağustos 2017 tarihinde <https://ies.ed.gov/> adre- sinden erişildi.
  • ÖSYM (Farklı Yıllar). Yükseköğretim istatistikleri. 30 Temmuz 2017 tarihinde <https://osym.gov.tr/> adresinden erişildi.
  • Peker, A. (2012). Bilimsel üretimin teknoloji üretimine transferindeki zihinsel dönüşümler. 22 Eylül 2017 tarihinde <http://www.tubitak.gov.tr/tubitak_ content_files//ytbik/Sunumlar/YTBIK_Atakan-Peker_Sunum.pdf> ad- resinden erişildi.
  • Scientific Journal Rankings (SJR). (2017). Country rankings. 13 Eylül 2017 tarihinde <http://www.scimagojr.com/> adresinden erişildi.
  • Tekeli, İ. (2010). Tarihsel bağlamı içinde Türkiye’de yükseköğretimin ve YÖK’ün tarihi. Ankara: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Trow, M. (1974). Problems in the transition from elite to mass higher education, OECD (Ed.), Policies for higher education (pp. 51–101). Paris: OECD.
  • UNESCO. (2017). Education statistics. 2 Eylül 2017 tarihinde <http://data. uis.unesco.org/> adresinden erişildi.
  • US Patent and Trademark Office. (2015). Patent applications by country of ori- gin. 7 Eylül 2017 tarihinde <https://www.uspto.gov/web/offices/ac/ido/ oeip/taf/appl_yr.htm> adresinden erişildi.
  • YÖK (Farklı Yıllar). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. 2 Ağustos 2017 tarihinde <https://istatistik.yok.gov.tr/> adresinden erişildi.
  • YÖK (1991). Türk yükseköğretiminde on yıl (1981–1991): 1981 reformu ve so- nuçları. 3 Ekim 2017 tarihinde <http://www.yok.gov.tr/documents/ 10279/30217/T%C3%9CRK+Y%C3%9CKSEK%C3%96%C4% 9ERET%C4%B0M%C4%B0NDE+ON+YIL+1981-1991.pdf/05f9f18 c-a406-45e5-b24b-0bfde59e3bbb> adresinden erişildi.

Historical development and current situation of higher education in Turkey

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 3, 156 - 178, 01.12.2017

Öz

In this study, we primarily addressed the historical development of the Turkish higher education system. Later, we discussed the changes and developments in the higher education area in Turkey over the last eighty-four years. In this context, we indicated the breakthroughs in the higher education area, especially in the last fifteen years, and denoted the current situation and performance of the higher education system. We evaluated the place of the Turkish higher education system in the world with respect to the global trends and quantitative growth in Turkish higher education system.

Kaynakça

  • Aras, N. K., Dölen, E. ve Bahadır, O. (2007). Türkiye’de üniversite anlayışının gelişimi (1861–1961). Ankara: TÜBA Yayınları.
  • Ataünal, A. (1993). Cumhuriyet döneminde yükseköğretimdeki gelişmeler. Ankara: MEB Yükseköğretim Genel Müdürlüğü.
  • Doğramacı, İ. (2007). Türkiye’de ve Dünya’da yükseköğretim yönetimi. Ankara: Meteksan.
  • Günay, D. (2014). Türkiye’de yükseköğretimin mevcut durumu, sorunları, gelişmeler ve öneriler. Yeni Türkiye Dergisi, 58, 678–695.
  • Günay, D. ve Günay, A. (2011). 1933’den günümüze Türk yükseköğreti- minde niceliksel gelişmeler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 1–22.
  • Günay, D. ve Günay, A. (2016). Dünyada ve Türkiye'de yükseköğretim okullaşma oranları ve gelişmeler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6(1), 13–30.
  • Günay, D. ve Kılıç, M. (2011). Cumhuriyet Dönemi Türk Yükseköğreti- minde Rektör Seçimi ve Atamaları. Yükseköğretim Dergisi, 1(1), 34-44.
  • Gürüz, K. (2004). Dünya’da ve Türkiye’de yükseköğretim: Tarihçe ve bugünkü sevk ve idare sistemleri (2. baskı). Ankara: Cem Web Ofset.
  • Institute of Education Sciences (IES). (2017). Condition of education: Post-sec- ondary education. 25 Ağustos 2017 tarihinde <https://ies.ed.gov/> adre- sinden erişildi.
  • ÖSYM (Farklı Yıllar). Yükseköğretim istatistikleri. 30 Temmuz 2017 tarihinde <https://osym.gov.tr/> adresinden erişildi.
  • Peker, A. (2012). Bilimsel üretimin teknoloji üretimine transferindeki zihinsel dönüşümler. 22 Eylül 2017 tarihinde <http://www.tubitak.gov.tr/tubitak_ content_files//ytbik/Sunumlar/YTBIK_Atakan-Peker_Sunum.pdf> ad- resinden erişildi.
  • Scientific Journal Rankings (SJR). (2017). Country rankings. 13 Eylül 2017 tarihinde <http://www.scimagojr.com/> adresinden erişildi.
  • Tekeli, İ. (2010). Tarihsel bağlamı içinde Türkiye’de yükseköğretimin ve YÖK’ün tarihi. Ankara: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Trow, M. (1974). Problems in the transition from elite to mass higher education, OECD (Ed.), Policies for higher education (pp. 51–101). Paris: OECD.
  • UNESCO. (2017). Education statistics. 2 Eylül 2017 tarihinde <http://data. uis.unesco.org/> adresinden erişildi.
  • US Patent and Trademark Office. (2015). Patent applications by country of ori- gin. 7 Eylül 2017 tarihinde <https://www.uspto.gov/web/offices/ac/ido/ oeip/taf/appl_yr.htm> adresinden erişildi.
  • YÖK (Farklı Yıllar). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. 2 Ağustos 2017 tarihinde <https://istatistik.yok.gov.tr/> adresinden erişildi.
  • YÖK (1991). Türk yükseköğretiminde on yıl (1981–1991): 1981 reformu ve so- nuçları. 3 Ekim 2017 tarihinde <http://www.yok.gov.tr/documents/ 10279/30217/T%C3%9CRK+Y%C3%9CKSEK%C3%96%C4% 9ERET%C4%B0M%C4%B0NDE+ON+YIL+1981-1991.pdf/05f9f18 c-a406-45e5-b24b-0bfde59e3bbb> adresinden erişildi.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA56HK36TZ
Bölüm Ampirik Araştırma
Yazarlar

Durmuş Günay Bu kişi benim

Aslı Günay Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Günay, D., & Günay, A. (2017). Türkiye’de Yükseköğretimin Tarihsel Gelişimi ve Mevcut Durumu. Yükseköğretim Dergisi, 7(3), 156-178.

Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.

TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.