BibTex RIS Kaynak Göster

Lisansüstü Eğitimin Sorunları

Yıl 2014, Cilt: 4 Sayı: 3, 117 - 123, 01.12.2014

Öz

Lisansüstü eğitim -özellikle doktora-, araştırmaların yapılması ve bilginin üretilmesini; bilimsel ve teknolojik ilerlemelerin, kalkınmanın lokomotifi olan yüksek nitelikli insan gücünün (bilim insanları, öğretim üyeleri, araştırmacılar) yetiştirilmesini sağlar. Gelişmiş ve gelişmekte olsun tüm ülkelerde önem verilmesine karşın, lisansüstü eğitimin bazı sorunları vardır. Bu makalede, lisansüstü eğitimde dünya ülkelerinde ve Türkiye'de öne çıkan başlıca sorunlar alanyazına ve gözlemlere dayalı olarak ele alınmıştır. Bu bağlamda, Türkiye'de lisansüstü eğitimle ilgili yapılan araştırmalar, ulusal gelirden ayrılan kaynaklar, uluslararasılaşma, doktora öğrencilerinin hareketliliği ve doktora öğretiminin niteliği konularındaki sorunlar değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Abiddin, N. Z., and Ismail, A. (2011). Attrition and completion issues in post- graduate studies for student development. International Review of Social Sciences and Humanities, 1(1), 15–99.
  • Carlozo, L. (2012). Why college students stop short of a degree? 17 Eylül 2014 ta- rihinde <http://www.reuters.com/article/2012/03/27/us-attn-andrea- education-dropouts-idUSBRE82Q0Y120120327> adresinden erişildi.
  • Duan, X, and Shan, G. (2013). Suggestions for graduate curriculum reform. In Proceedings of AASRI Winter International Conference on Engineering and Technology (AASRI-WIET 2013), December 28-29, 2013, Saipan, USA, 202–203.
  • Erkiletlioğlu, H. (2013). Dünyada ve Türkiye’de AR-GE faaliyetleri. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Güven, İ. ve Tunç, B. (2007). Lisansüstü öğrencilerin akademik sorunları (Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Örneği). Millî Eğitim, 173, 157–172.
  • Guardian Higher Education Network (2013). The postgraduate funding prob- lem and three possible solutions. 17 Eylül 2014 tarihinde <http://www.the- guardian.com/higher-education-network/blog/2013/jul/04/postgradu- ate-funding-three-possible-solutions> adresinden erişildi.
  • Humphrey, R., and McCarthey, P. (1999). Recognising difference: providing for graduate students. Studies in Higher Education, 24(3), 371–386.
  • Johnson, J. M. (2009). Avrupa, Asya ve Amerika’da lisansüstü öğretim reformu ve bilim insanları ile mühendislerin uluslararası hareketliliği. NSF (National Science Foundation) Çalıştayı Bildirileri (K. Karakütük, Çev. Ed). Ankara: Pegem Akademi.
  • Karakütük, K. (2002). Öğretim üyesi ve bilim insanı yetiştirme: Lisansüstü öğretimin planlanması. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karakütük, K. (Ed.) (2009). Lisansüstü öğretim sistemleri (İkinci bası). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kayıkçı, K. ve Ercan, B (2013). The evaluation of educational administration and supervision graduate programs in Turkey: A case study. e- International Journal of Educational Research, 4(3), 74–94.
  • Lessing, N., and Lessing, A. C. (2004). The supervision of research for dis- sertations and theses. Acta Commercii, 4(1), 73–87.
  • McAlpine, L., and Norton, J. (2006). Reframing our approach to doctoral programs: an interactive framework for action and research. Higher Education Research and Development, 25(1), 3–17.
  • OECD (2014). OECD istatistikleri. 25 Kasım 2014 tarihinde <http://stats. oecd.org/Index.aspx?DatasetCode=PATS_IPC> adresinden erişildi.
  • TÜİK (2012). Araştırma-Geliştirme Faaliyetleri Araştırması. 25 Kasım 2014 tarihinde <http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1082> adresinden erişildi.

The problems of graduate education

Yıl 2014, Cilt: 4 Sayı: 3, 117 - 123, 01.12.2014

Öz

Graduate education -especially the doctorate- helps to perform researches and generate information, to support the scientific and technological progress and bring up highly qualified manpower considered the locomotive of development (scientists, university professors, researchers). In all developed and developing countries, despite the importance given to the graduate education, there are problems in this field. In this article the main problems of graduate education in different countries and in Turkey are discussed based on literature and observations. In this context problems related to researches performed in the field of graduate education in Turkey, resources allocated from the national income, internationalization, graduate student's mobility and the quality of the doctorate education were mentioned.

Kaynakça

  • Abiddin, N. Z., and Ismail, A. (2011). Attrition and completion issues in post- graduate studies for student development. International Review of Social Sciences and Humanities, 1(1), 15–99.
  • Carlozo, L. (2012). Why college students stop short of a degree? 17 Eylül 2014 ta- rihinde <http://www.reuters.com/article/2012/03/27/us-attn-andrea- education-dropouts-idUSBRE82Q0Y120120327> adresinden erişildi.
  • Duan, X, and Shan, G. (2013). Suggestions for graduate curriculum reform. In Proceedings of AASRI Winter International Conference on Engineering and Technology (AASRI-WIET 2013), December 28-29, 2013, Saipan, USA, 202–203.
  • Erkiletlioğlu, H. (2013). Dünyada ve Türkiye’de AR-GE faaliyetleri. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Güven, İ. ve Tunç, B. (2007). Lisansüstü öğrencilerin akademik sorunları (Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Örneği). Millî Eğitim, 173, 157–172.
  • Guardian Higher Education Network (2013). The postgraduate funding prob- lem and three possible solutions. 17 Eylül 2014 tarihinde <http://www.the- guardian.com/higher-education-network/blog/2013/jul/04/postgradu- ate-funding-three-possible-solutions> adresinden erişildi.
  • Humphrey, R., and McCarthey, P. (1999). Recognising difference: providing for graduate students. Studies in Higher Education, 24(3), 371–386.
  • Johnson, J. M. (2009). Avrupa, Asya ve Amerika’da lisansüstü öğretim reformu ve bilim insanları ile mühendislerin uluslararası hareketliliği. NSF (National Science Foundation) Çalıştayı Bildirileri (K. Karakütük, Çev. Ed). Ankara: Pegem Akademi.
  • Karakütük, K. (2002). Öğretim üyesi ve bilim insanı yetiştirme: Lisansüstü öğretimin planlanması. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karakütük, K. (Ed.) (2009). Lisansüstü öğretim sistemleri (İkinci bası). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kayıkçı, K. ve Ercan, B (2013). The evaluation of educational administration and supervision graduate programs in Turkey: A case study. e- International Journal of Educational Research, 4(3), 74–94.
  • Lessing, N., and Lessing, A. C. (2004). The supervision of research for dis- sertations and theses. Acta Commercii, 4(1), 73–87.
  • McAlpine, L., and Norton, J. (2006). Reframing our approach to doctoral programs: an interactive framework for action and research. Higher Education Research and Development, 25(1), 3–17.
  • OECD (2014). OECD istatistikleri. 25 Kasım 2014 tarihinde <http://stats. oecd.org/Index.aspx?DatasetCode=PATS_IPC> adresinden erişildi.
  • TÜİK (2012). Araştırma-Geliştirme Faaliyetleri Araştırması. 25 Kasım 2014 tarihinde <http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1082> adresinden erişildi.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA95AH23ZC
Bölüm Ampirik Araştırma
Yazarlar

Erkan İbiş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA İbiş, E. (2014). Lisansüstü Eğitimin Sorunları. Yükseköğretim Dergisi, 4(3), 117-123.

Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.

TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.