Bu çalışmada, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi lisans programları son sınıf öğrencilerinin, Avrupa Birliği Komisyonu'nun yaşam boyu öğrenme için dayanak noktası olarak aldığı ölçütlere göre düzenlenen ve Ocak 2010'da Yükseköğretim (YÖK) Genel Kurulu tarafından onaylanan Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi'ne (TYYÇ) göre "kişisel ve mesleki yetkinlikleri" hangi düzeyde edindiklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın verileri ise Turhan (2012) tarafından geliştirilen bir ölçek ile toplanmıştır. Bu veriler, 517 öğrenciden elde edilmiş ve veri analizinde tek değişkenli çözümleme yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, öğrencilerin tüm yetkinlikleri "çok" düzeyinde elde ettiklerini, kız ve erkek öğrencilerin görüşleri arasında -alana özgü ve mesleki yetkinlik boyutu hariç- fark olmadığını ve öğrenci görüşlerinin bölümlere göre değişmediğini ortaya çıkarmıştır. Bu bulguların ışığında; üniversitenin İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi'nin lisans programları düzeyinde öğrencilerine söz konusu yeterlikleri kazandırma konusunda başarılı olduğu ileri sürülebilir. Araştırma sonuçlarına bağlı olarak, benzer bir araştırmanın üniversitenin farklı fakültelerinde de yapılması ve ölçeğin, daha geniş ve uluslararası karşılaştırılabilir farklı çalışmalarda da uygulanması önerilebilir.
Bologna Süreci kiflisel ve mesleki yetkinlikler Türkiye Yüksekö¤retim Yeterlilikler Çerçevesi
In this study, it is aimed to identify at which level of personal and professional competences stated in the Turkish Qualifications Framework for higher education (TQF) for the European Commission's lifelong learning reference point, have been acquired by the last year students of the Faculty of Economics and Administrative Sciences, Hacettepe University. Data of the research were collected through the administration of the scale developed by Turhan (2012). Data were obtained by 517 undergraduate students and one-variable analysis methods was used to analyze the data. The results of the study revealed that students acquired the competences at the "much" level; there was no difference between the views of female and male students and the views of the students did not differ according to the Departments of the Faculty of Economics and Administrative Sciences. In the light of these findings, it is considered that the Faculty of Economics and Administrative Sciences was successful in provision of the comptences in question, to the students of its bachelor's degree programmes. Depending on the research results it can be recommended that a similar research can be administered in the different faculties of the university and the questionnaire can be applied in the larger and international samples.
Diğer ID | JA64YJ98JV |
---|---|
Bölüm | Ampirik Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 3 |
Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.
TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.