BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite-Sanayi İşbirliği Üzerine Değerlendirmeler

Yıl 2014, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 8, 01.04.2014

Öz

Çağımızda üniversitelerin toplum refahı ile olan ilişkisi, yerine getirmiş oldukları eğitim ve öğretim faaliyeti sınırlarını çoktan aşmış durumdadır. Yeniliğin yaratılması sürecinde üniversitelerin üstlenmiş oldukları rolün, üniversite-sanayi işbirliği çerçevesinde ele aldığı bu çalışmada, temel bilimsel araştırmalar ve Ar-Ge yoluyla özel sektörün giremeyeceği alanlarda önemli projelere imza atan üniversitelerin, sanayi ile yapmış olduğu işbirlikleri neticesinde toplumun gelişimine katkıda bulunduğu ortaya konmaktadır. Topluma bilimsel alanda öncülük yapan üniversiteler, bu güçlerini patent, lisans gibi ürün ve hizmetlere dönüştürerek topluma ve sanayinin gelişimine de büyük destek olmaktadır.

Kaynakça

  • Abak, E. (2007). Üniversite-sanayi işbirliği olmazsa hiçbir Japon firması 50 yıl sonrasını göremez. 16.12.2013 tarihinde <http://bilgicagi.com/ Yazilar/443-universite_sanayi_isbirligi_olmazsa_%20hicbir_%20japon_ %20f%20irmasi_ 50_yil_sonrasini_goremez.aspx> adresinden erişildi.
  • Aktan, C. C. ve Tunç, M. (1998). 21. yüzyıla girerken bilgi toplumu ve Türkiye. Yeni Türkiye Dergisi, (19), 134.
  • Alada, D. (2000-2001). İktisadi düşünce tarihinde girişimcilik kavramı üzerine notlar. İ.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, (23-24), 47-52.
  • Ankara Üniversitesi (2013). Özgür düşünce ve üniversitelerin tarihi. 16.12.2013 tarihinde <http://www.eng.ankara.edu.tr/upresimler/ Haber/ozgur%20dusunce%20ve%20universitelerin%20tarihi.doc> adresinden erişildi.
  • Altbach, P. G. (2001). Academic freedom: International realities and chal- lenges. Higher Education, 41(1-2), 205-219.
  • Berber, M. (2007). Büyüme-kalkınma sözlüğü. 15.12.2013 tarihinde < h t t p : / / w w w . m e t i n b e r b e r . c o m / s a y f a . a s p ? b = b u y u m e - kalkinma_sozlugu_17> adresinden erişildi.
  • Bingöl, F.(2006). Bilgi toplumu ve üniversiteler. 20.12.2013 tarihinde Blog/?BlogNo=12144> adresinden erişildi.
  • Castells, M. (1993). The university system: Engine of development in the new world economy. In A. Ransom, S. M. Khoo, V. Selvaratnam (Eds.), Improving higher education in developing countries (pp. 65-80). Washington D.C.: World Bank.
  • Charles, D. (2003). Universities and territorial development: Reshaping the regional role of UK universities. Local Economy, 18(1), 7-20.
  • Clark, R. B. (2004). Delineating the character of the entrepreneurial uni- versity. Higher Education Policy, 17, 355-370.
  • Çakmakçı, M. (2008). Fikirden büyümeye rekabet eden firmayı destekle- mek: TTGV’nin rolü. Yenilikçinin Günü Toplantısı, Cyberpark Bilkent, Ankara.
  • Çetin, M. (2007). Bölgesel kalkınma ve girişimci üniversiteler. Ege Akademik Bakış, 7(1), 217-238.
  • Diamond, Jr., A. M. (2006). Schumpeter's creative destruction: A review of the evidence. The Journal of Private Enterprise, 22(1), 120-146.
  • Etzkowitz, H. (1998). The norms of enterpreneurial science: Cognitive effects of the new university industry linkages. Research Policy, 27, 823- 833.
  • Freeman, C. (1989). New technology and catching up. The European Journal of Development Research, 1(1), 85-99.
  • Gasset, J. O. (1998). Üniversitenin misyonu. Çev.: N. G. Işık. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Gedikoğlu, T. (2013). Yükseköğretimde akademik özgürlük. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(3), 179-183.
  • Godin, B. (2008), In the Shadow of Schumpeter: W. Rupert Maclaurin and the study of technological innovation. Project on the Intellectual History of Innovation WP No. 2. 09.12.2013 tarihinde, <http://www. csiic.ca/PDF/IntellectualNo2.pdf> adresinden erişildi.
  • Haykır Hobikoğlu, E. (2011). Yeni ekonomide konjonktür dalgalanmaları bağlamında Schumpeterci yaklaşım ve inovasyon İlişkisi. Sosyoloji Konfreransları Dergisi, 43, 289-306.
  • Hazel Er, P. (2013). Girişimcilik ve yenilikçilik kavramlarının iktisadi dü- şüncedeki yeri: Joseph A. Schumpeter. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (29), 75- 85.
  • Hirsch, E. (1950), Üniversite Muhtariyeti. Hirsch (Ed.) Dünya üniversitele- ri ve Türkiye’de üniversitelerin gelişimi (s. 175-197). Ankara: Ankara Üni- versitesi Yayını No: 23.
  • Karran, T. (2009), Academic freedom in Europe: Time for a Magna Charta? Higher Education Policy, 22(2), 163-189.
  • Kiper, M. (2010). Dünyada ve Türkiye’de üniversite-sanayi işbirliği ve bu kap- samda Üniversite-Sanayi Ortak Araştırma Merkezleri Programı (ÜSAMP). Ankara: İşkur Matbaacılık.
  • Leydesdorff, L. and Henry Etzkowitz. (2001). A triple helix of university- industry-government relations: Mode 2 and the globalization of national systems of innovation. In K. Siune (Ed), Science under pressure - Proceedings (Rapport 2001/1 ed.). Aarhus: The Danish Institute for Studies in Research and Research Policy.
  • Leydesdorff, L. and Etzkowitz, H. (1998). The triple helix as a model for innovation studies. Science and Public Policy, 25(3), 195-203.
  • Mautner, G. (2005). The entrepreneurial university: A discursive profile of a higher education buzzword. Critical Discourse Studies, 2(2), 95-120.
  • Morrill Land-Grant Colleges Act. 07.12.2013 tarihinde <http://en.wikipedia.org/ wiki/Morrill_Land-Grant_Colleges_Act> adresinden erişildi.
  • Rosan, R. M. (2006). The role of universities today: Critical partners in econom- ic development and global competitiveness. 04.05.2006 tarihinde docfiles/role-universities.pdf> adresinden erişildi.
  • Söylet, Y. (2013). İstanbul Üniversitesi 2013-2014 Akademik Yılı Açılış Konuşması. 01.12.2013 tarihinde <http://www2.istanbul.edu.tr/wp-con- tent/uploads/2013/10/2013_2014_ Akademik_Yili_ Acilis_ Konusmasi. pdf> adresinden erişildi.
  • Versan, V. (1989). Üniversitelerin tarihi gelişimi ve toplumsal görevi. Hukuk Araştırmaları, 4, 1-3.
  • Yüksel, U. (2003). Üniversite sanayi işbirliğinde bir araç olarak teknoparklar. Elektrik, Elektronik, Bilgisayar Mu?hendislikleri Eğitimi 1. Sempozyumu. 21.12.2013 tarihinde <http://www.emo.org.tr/ ekler/6a93ba89a5b5c6c_ ek.doc> adresinden erişildi.

Assessments on university-industry cooperation

Yıl 2014, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 8, 01.04.2014

Öz

In this contemporary age, the link between the universities and the welfare of the societies has exceeded the limits of education and teaching activities that universities perform. By research and development projects universities lead the way in areas that private sector can not penetrate and contribute to development of the industry and society with the cooperation they make with the industry. Universities, which are scientific leaders of the society, turn this power into services and products such as patents and licenses therefore support the development of the society and industry.

Kaynakça

  • Abak, E. (2007). Üniversite-sanayi işbirliği olmazsa hiçbir Japon firması 50 yıl sonrasını göremez. 16.12.2013 tarihinde <http://bilgicagi.com/ Yazilar/443-universite_sanayi_isbirligi_olmazsa_%20hicbir_%20japon_ %20f%20irmasi_ 50_yil_sonrasini_goremez.aspx> adresinden erişildi.
  • Aktan, C. C. ve Tunç, M. (1998). 21. yüzyıla girerken bilgi toplumu ve Türkiye. Yeni Türkiye Dergisi, (19), 134.
  • Alada, D. (2000-2001). İktisadi düşünce tarihinde girişimcilik kavramı üzerine notlar. İ.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, (23-24), 47-52.
  • Ankara Üniversitesi (2013). Özgür düşünce ve üniversitelerin tarihi. 16.12.2013 tarihinde <http://www.eng.ankara.edu.tr/upresimler/ Haber/ozgur%20dusunce%20ve%20universitelerin%20tarihi.doc> adresinden erişildi.
  • Altbach, P. G. (2001). Academic freedom: International realities and chal- lenges. Higher Education, 41(1-2), 205-219.
  • Berber, M. (2007). Büyüme-kalkınma sözlüğü. 15.12.2013 tarihinde < h t t p : / / w w w . m e t i n b e r b e r . c o m / s a y f a . a s p ? b = b u y u m e - kalkinma_sozlugu_17> adresinden erişildi.
  • Bingöl, F.(2006). Bilgi toplumu ve üniversiteler. 20.12.2013 tarihinde Blog/?BlogNo=12144> adresinden erişildi.
  • Castells, M. (1993). The university system: Engine of development in the new world economy. In A. Ransom, S. M. Khoo, V. Selvaratnam (Eds.), Improving higher education in developing countries (pp. 65-80). Washington D.C.: World Bank.
  • Charles, D. (2003). Universities and territorial development: Reshaping the regional role of UK universities. Local Economy, 18(1), 7-20.
  • Clark, R. B. (2004). Delineating the character of the entrepreneurial uni- versity. Higher Education Policy, 17, 355-370.
  • Çakmakçı, M. (2008). Fikirden büyümeye rekabet eden firmayı destekle- mek: TTGV’nin rolü. Yenilikçinin Günü Toplantısı, Cyberpark Bilkent, Ankara.
  • Çetin, M. (2007). Bölgesel kalkınma ve girişimci üniversiteler. Ege Akademik Bakış, 7(1), 217-238.
  • Diamond, Jr., A. M. (2006). Schumpeter's creative destruction: A review of the evidence. The Journal of Private Enterprise, 22(1), 120-146.
  • Etzkowitz, H. (1998). The norms of enterpreneurial science: Cognitive effects of the new university industry linkages. Research Policy, 27, 823- 833.
  • Freeman, C. (1989). New technology and catching up. The European Journal of Development Research, 1(1), 85-99.
  • Gasset, J. O. (1998). Üniversitenin misyonu. Çev.: N. G. Işık. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Gedikoğlu, T. (2013). Yükseköğretimde akademik özgürlük. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(3), 179-183.
  • Godin, B. (2008), In the Shadow of Schumpeter: W. Rupert Maclaurin and the study of technological innovation. Project on the Intellectual History of Innovation WP No. 2. 09.12.2013 tarihinde, <http://www. csiic.ca/PDF/IntellectualNo2.pdf> adresinden erişildi.
  • Haykır Hobikoğlu, E. (2011). Yeni ekonomide konjonktür dalgalanmaları bağlamında Schumpeterci yaklaşım ve inovasyon İlişkisi. Sosyoloji Konfreransları Dergisi, 43, 289-306.
  • Hazel Er, P. (2013). Girişimcilik ve yenilikçilik kavramlarının iktisadi dü- şüncedeki yeri: Joseph A. Schumpeter. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (29), 75- 85.
  • Hirsch, E. (1950), Üniversite Muhtariyeti. Hirsch (Ed.) Dünya üniversitele- ri ve Türkiye’de üniversitelerin gelişimi (s. 175-197). Ankara: Ankara Üni- versitesi Yayını No: 23.
  • Karran, T. (2009), Academic freedom in Europe: Time for a Magna Charta? Higher Education Policy, 22(2), 163-189.
  • Kiper, M. (2010). Dünyada ve Türkiye’de üniversite-sanayi işbirliği ve bu kap- samda Üniversite-Sanayi Ortak Araştırma Merkezleri Programı (ÜSAMP). Ankara: İşkur Matbaacılık.
  • Leydesdorff, L. and Henry Etzkowitz. (2001). A triple helix of university- industry-government relations: Mode 2 and the globalization of national systems of innovation. In K. Siune (Ed), Science under pressure - Proceedings (Rapport 2001/1 ed.). Aarhus: The Danish Institute for Studies in Research and Research Policy.
  • Leydesdorff, L. and Etzkowitz, H. (1998). The triple helix as a model for innovation studies. Science and Public Policy, 25(3), 195-203.
  • Mautner, G. (2005). The entrepreneurial university: A discursive profile of a higher education buzzword. Critical Discourse Studies, 2(2), 95-120.
  • Morrill Land-Grant Colleges Act. 07.12.2013 tarihinde <http://en.wikipedia.org/ wiki/Morrill_Land-Grant_Colleges_Act> adresinden erişildi.
  • Rosan, R. M. (2006). The role of universities today: Critical partners in econom- ic development and global competitiveness. 04.05.2006 tarihinde docfiles/role-universities.pdf> adresinden erişildi.
  • Söylet, Y. (2013). İstanbul Üniversitesi 2013-2014 Akademik Yılı Açılış Konuşması. 01.12.2013 tarihinde <http://www2.istanbul.edu.tr/wp-con- tent/uploads/2013/10/2013_2014_ Akademik_Yili_ Acilis_ Konusmasi. pdf> adresinden erişildi.
  • Versan, V. (1989). Üniversitelerin tarihi gelişimi ve toplumsal görevi. Hukuk Araştırmaları, 4, 1-3.
  • Yüksel, U. (2003). Üniversite sanayi işbirliğinde bir araç olarak teknoparklar. Elektrik, Elektronik, Bilgisayar Mu?hendislikleri Eğitimi 1. Sempozyumu. 21.12.2013 tarihinde <http://www.emo.org.tr/ ekler/6a93ba89a5b5c6c_ ek.doc> adresinden erişildi.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA93ER95BN
Bölüm Ampirik Araştırma
Yazarlar

Emrah Cengiz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Cengiz, E. (2014). Üniversite-Sanayi İşbirliği Üzerine Değerlendirmeler. Yükseköğretim Dergisi, 4(1), 1-8.

Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.

TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.