Dünyada ve Türkiye'de yükseköğretim çalışmaları, akademik bir alan olarak önemini artırmaktadır. Akademik bir alan olarak yükseköğretim çalışmalarının dünya ölçeğinde yaşanan yükseköğretimde büyüme ve kitleselleşme eğilimi içerisinde nasıl geliştiğinin incelenmesi, alanın tanınırlığına katkısı bakımından önemlidir. Bu çalışmanın amacı, yükseköğretim çalışmalarının akademik bir alan olarak hem dünyada hem Türkiye'de nasıl gelişim gösterdiğinin alanyazın üzerinden incelenmesidir. Çalışma iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, dünyada yükseköğretim çalışmalarının alan/disiplin tartışmaları üzerinden nasıl tanımlandığına, alanın gelişimini etkileyen önemli tarihsel olaylara, eserlere ve gelişmelere değinilmiş, alanın dünyadaki mevcut durumu geniş bir bakış açısı ile betimlenmiştir. Çalışmanın ikinci bölümünde, büyüme ve kitleselleşme eğilimleri bağlamında, Türkiye'deki kitleselleşme politikalarının ne boyutta yükseköğretim çalışmaları alanının geliştirilmesi yoluyla ele alındığı yükseköğretim çalışmaları odaklı faaliyetlerle incelenmiş ve alanın akademik bir alan olarak tanımlanmasının ve geliştirilmesinin ne tür doğurgular sağlayabileceği tartışılmıştır. Bu çalışma kapsamında yapılan alanyazın incelemesi, yükseköğretime katılım talebinin ve yükseköğretim çalışmaları alanının gelişiminin eş zamanlılık gösterdiğine işaret etmektedir. İnceleme sonuçlarına göre, yükseköğretime artan talep, sürekli değişen beklenti ve ihtiyaçlar sonucu, yükseköğretim çalışmaları alanı doğmuştur. Alanyazın incelemesinin bir diğer sonucu da dünyada ve Türkiye'de yükseköğretim çalışmaları alanındaki çalışmaların yükseköğretim sistemlerini geliştirmeye ve toplumsal kalkınmaya katkı vermeye odaklanmasıdır.
Toplumsal kalkınma yükseköğretim çalışmaları alanı yükseköğretim politikaları yükseköğretim sistemleri yükseköğretime artan talep
Higher education studies as an academic field is getting more and more attention. To examine the development of higher education studies as an academic field within the worldwide trends of expansion and massification in higher education is important to contribute to the recognition of the field. The purpose of this study is to review the literature to examine how higher education studies as an academic field has evolved within this expansion and massification trends both in the world and in Turkey. This study has two main sections: The first section describes the definition of higher education studies along with the field/discipline discussions, the important historical events, works, and developments, and highlights the present state of the field within a broad perspective. The second section examines the development of higher education studies as a field in Turkey via higher education studies focused activities. Finally, the possible contributions of defining and developing higher education studies as an academic field are explored. The literature review conducted within the scope of this study indicates that the development of higher education studies field and the increase in the higher education enrollment rates seem to coincide. The literature review highlights that the higher education studies field has emerged as a consequence of the increased enrollment demand and ever-changing expectations and needs. Another conclusion of the study is that the aim of the higher education studies field in the world and in Turkey is to improve higher education systems and contribute to social development.
Higher education policies higher education studies field higher education systems increase in demand for higher education social development
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 3 |
Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.
TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.