Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin bilimsel epistemolojik inançları ile bilimin doğasına yönelik görüşlerinin incelenmesi hedeflenmiştir. Ayrıca öğrencilerin sahip oldukları olası bilimsel epistemolojik inançlarına göre bilimin doğasına yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmaya bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 161 üniversite öğrencisi gönüllü olarak katılmıştır. Veri toplama aracı olarak; Bilimsel Epistemolojik İnançlar Ölçeği ve Bilimin Doğası Görüş Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda; öğrencilerin %88.2'sinin geleneksel bilim anlayışına, %11.8'inin ise geleneksel olmayan bilim anlayışına sahip oldukları, bilimin doğasına yönelik görüşleri çağdaş, geçişken ve naif olma durumuna göre incelendiğinde ise %49.7'sinin çağdaş, %50.3'ünün ise geçişken görüşe sahip olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin bilimin doğasına yönelik görüşleri boyut ve toplam puanlarının geleneksel ve geleneksel olmayan bilim anlayışına sahip olmalarına göre anlamlı farklılık gösterdiği bulunmuştur. Bu bulgu bilimin doğasına yönelik görüşler ile bilimsel epistemolojik inançlar arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu şeklinde yorumlanabilir.
Bilimin doğası epistemolojik inançlar görüş üniversite öğrencileri
This study aims to examine the scientific epistemological beliefs of university students and to analyze their views on the nature of science on the basis of these beliefs. A total of 161 university students from a public university participated voluntarily in the study. The Scientific Epistemological Beliefs Survey and The Nature of Science View Scale (NOSVS) were used as the data collection tools. The data analysis revealed that 88.2% of the students hold a traditional conception of science and 11.8% of them have a non-traditional conception of science. Also, the analysis of their nature of science views showed that 49.7% of them have a contemporary, while 50.3% have a transitional view of the nature of science. In addition, it was found that factor and total scores of students' nature of science views have a statically significant difference, depending on their traditional and non-traditional conception of science. This finding can be interpreted as a significant relationship between scientific epistemological beliefs and views about the nature of science.
Epistemological beliefs nature of science university students view
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Ampirik Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 2 Pt 2 |
Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.
TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.