Girişimcilik bilincinin üniversitenin içerisinde yerleşmiş olması, girişimcilik faaliyetlerinin desteklenmesinin ve etkin kaynak yönetiminin sürdürülebilirliğinin sağlanması için önemli bir gerekliliktir. Yöneticilerin, akademisyenlerin ve idari personelin girişimcilik konusunu stratejik bir hedef olarak ele almaları sağlanmalıdır. Böylece üniversitelerde dördüncü kuşak üniversite modeli olan girişimci-yenilikçi araştırma üniversite modeline geçmek üzere girişimciliğinin teşvik ve desteklenmesinin ortam koşulları sağlanmış olacaktır. Dolayısıyla sorulması gereken soru, “Yükseköğretimde etkin kaynak yönetimi bağlamında stratejik girişimcilik yönelimi ne anlama gelmekte?” olmalıdır. Bunun için de “Etkin kaynak yönetimini ve üniversite koşullarını doğrudan etkileyen stratejik yaklaşımlar nelerdir?”, “Üniversite yönetimlerinden beklenen nelerdir?”, “Üniversite yönetimlerinin çabaları nasıl değerlendirilebilir?” gibi sorulara yanıt aramak önemlidir. Bu bağlamda, üniversite yönetimlerinin girişimciliği ne ölçüde içselleştirdiğini ve girişimcilik kültürünün akademik ve idari organizasyona, eğitim programlarına ve idari süreçlere ne kadar yerleştiğini ölçmek ve değerlendirmek için Koyuncuoğlu ve Tekin (2019) tarafından alternatif bir model geliştirilmiştir. Bu çalışma, yükseköğretimde stratejik girişimcilik yönelimi ile ilgili yapılan çalışmaları gözden geçirmeyi ve girişimcilik yönelimi ile stratejik girişimcilik yöneliminin boyutları hakkında mevcut bilgileri ortaya çıkarmayı amaçlamıştır. Bu amaç doğrultusunda, Koyuncuoğlu ve Tekin (2019) tarafından geliştirilen stratejik girişimcilik yönelimi modeli tartışılmış, literatürdeki modeller karşılaştırılmış, araştırmacılara ve üniversitelere önerilerde bulunulmuştur.
Etkin kaynak yönetimi karşılaştırmalı analiz stratejik girişimcilik yönelim modeli yükseköğretim
Internalizing entrepreneurial awareness at a university is important to ensure the sustainability of supporting entrepreneurial activities and effective resource management. Managers, academics and administrative staff should address entrepreneurship as a strategic goal so that the environmental conditions of entrepreneurship encouragement and support can be created to upgrade to the fourth generation university model, which is the entrepreneur-innovative research university model. Thus, the question should be “What will be the strategic entrepreneurial orientation in terms of effective resource management in higher education?” It is important to look for answers to questions, such as “What are the strategic approaches that directly affect effective resource management and university conditions?”, “What is expected from university administrations?”, and “How can the efforts of university administrations be evaluated?” An alternative model was developed by Koyuncuoğlu and Tekin (2019) to evaluate the extent to which university administrations internalize entrepreneurship and how much its entrepreneurial culture has been embraced in the academic and administrative organization, educational programs, and administrative processes. This study aims to review the studies on strategic entrepreneurial orientation in higher education and to reveal the existing knowledge about the dimensions of entrepreneurship and strategic entrepreneurial orientation. Therefore, the strategic entrepreneurial orientation model developed by Koyuncuoğlu and Tekin (2019) is discussed, the models in the literature are compared, and some suggestions are made for researchers and universities.
Comparative analysis effective resource management higher education strategic entrepreneurial orientation model
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Kavramsal Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 1 |
Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.
TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.