Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çevre Duyarlılığı Düzeyinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma: İzmir İli Örneği

Yıl 2017, Cilt: 54 Sayı: 4, 419 - 427, 27.12.2017
https://doi.org/10.20289/zfdergi.386490

Öz








 






Her geçen gün hızla
artan nüfus, çevrede olumsuz etkilerini de artırarak; biyolojik yaşamı ve
döngüsünü tehdit etmektedir. Yapılan bu çalışmada; Türkiye’nin nüfus bağlamında
önemli ve aynı zamanda üçüncü büyük kenti olan, farklı çevre sorunlarının
gözlemlendiği İzmir kentinde, halkın, çevre duyarlığının belirlenmesi
hedeflenmiştir. Bu amaç doğrultusunda, anket formları hazırlanarak bu anket
çalışmalarıyla bireylerin çevre sorunları hakkında görüşleri ve tutumları
araştırılmıştır. İzmir halkının ülkesel ve yerel boyutta çevre sorunlarına
karşı duyarlılıklarını saptamak amacıyla ‘Kolayda Örnekleme Tekniği’ ile 400
anket dağıtılmış, bunların 354 tanesinin geri dönüşü olmuştur. Anket, 2015 yılı
Kasım ayı tarihleri arasında karşılıklı görüşme yöntemiyle uygulanmıştır.
Araştırma sonucunda İzmir halkının çevre duyarlılığı puanı 58,49 olarak
hesaplanmıştır. Kadınların erkeklere oranla çevre duyarlılıkları daha yüksek
bulunmuştur.

Kaynakça

  • Altunışık, R., Coşkun, R. Bayraktaroğlu, S., and Yıldırım, E., 2005. Sosyal bilimlerde Araştırma yöntemleri, Sakarya Kitapevi, Sakarya.
  • Aydın, F., Kaya, H., 2011. ‘Sosyal Bilimler Lisesi Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıklarının Değerlendirilmesi’ Marmara Coğrafya Dergisi Sayı: 24, July - 2011, p. 229—257
  • Büyüköztürk, Ş., 2005. Anket geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 1-19.
  • Bodur, G. 2010. Hemşirelik Öğrencilerinin Çevre Duyarlılığına İlişkin Görüşleri. Unpublished Master’s Thesis. İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Çalışkan, M. 2002. Yetişkinlerde çevre duyarlılığını etkileyen etmenler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü unpublished master’s thesis, Ankara.
  • Çabuk, B., Karacaoğlu, Ö.C., 2003 Üniversite Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıklarının İncelenmesi Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 2003, 36: 1-2
  • Erdem, Ü., E. Nurlu, T. B. Yildirim, A. Korkut ve R.Yilmaz; 1996. Çanakkale İli Peyzaj Değerlerine Yönelik Bir İrdeleme. Yerleşim ve Çevre Sorunları: Çanakkale İli (9-13 Eylül 1996), Çanakkale.
  • Glover, J. M. ve Deckert, L. 1998. “What works in environmental education” Parks andRecreation, 33(11), 30-39.
  • Gökdağ, D. 1994. “Ortaöğretim programlarında çevre. ‘Kirlenen çağ’ Cogita dergisi. 2 (22-31)
  • Gülgün B., Sayman, M., Yazici, K., 2015. Recreational Habit of Izmir Metropolitan Residents and Their Associationwith Natural Parks around the Town. J. Int Environmental Application& Science, 10, 367-374., Doi: www.jieas.com
  • Gülgün B.,Güney m., A.,Aktas E.,,Yazici K., 2014. Role of the Landscape Architecture in Interdisciplinary Planning of Sustainable Cities. Journal of Environmental Protection and Ecology, 15(4), 1877-1880.
  • Gülgün B.,Yazici K., Dikmen A., Dursun S., 2014. Ecoturism importance of Sumela Monastery in Trabzon Turkey. Journal of Food, Agriculture & Environment, 1140-1145.
  • Gülgün Aslan B.,,Yazici K.,Dursun S.,,Türkyilmaz Tahta B., 2016. Earthquake Park Design and Some Examples from the World and Turkey. J. Int. Environmental Application & Science, 11(2), 159-165.
  • Hürriyet Bilge, H., Bal, V., 2012 ‘Girişimcilik Eğilimi: Celal Bayar Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma’ Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Year: 2012/2, Issue:16.
  • Kahyaoğlu, M., Daban, Ş. and Yangın, S., 2008. İlköğretim öğretmen adaylarının çevreye yönelik tutumları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 42-52.
  • Kapyla, D. ve Wahlstrom, J. 2000. “Evaluatingthe Effectiveness of Residential Environ-mental Education Program” The Journal of Environmental Education.31(2), 31-37 Maskan, A., Efe, R., Gönen, S. and Baran, M. 2006. Farklı Branşlardaki Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarının Nedenleri, Eğitimi ve Çözümüne İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Araştırma. Çukurova üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(32):1-12.
  • Türksoy, Ö., 1991. “Çocuk ve çevre duyarlılığı Eğitimi ‘Yaşadıkça Eğitim Dergisi.(19) 22-23
  • Yılmaz, V. 2004, “Consumer Behavior In Shopping Center Choice”, Socıal Behavior And Personality, 32(8), 783
  • Yeşilyurt , S., Gül, Ş., Demir ,Y., ‘Biyoloji Öğretmen Adaylarının Çevre Bilinci ve Çevresel Duyarlılığı: Ölçek Geliştirme Çalışması ‘Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Year 13, Issue 25, March 2013, 38 – 54
  • Yücel, M., Uslu, C., Altunkasa, F., Güçray, S. and Say., N.P. 2008. Adana’da Halkın Çevre Duyarlılığının Saptanması Ve Bu Duyarlılığı Arttırabilecek Önlemlerin Geliştirilmesi. Adana Kent Sorunları Sempozuyumu, 31, TMMOB Yayınları, 363-382.
  • Yılmaz, A., Morgil, İ., Aktuğ, P. and Göbekli, İ. 2002. Ortaöğretim ve Üniversite Öğrencilerinin Çevre, Çevre Kavramları ve Sorunları Konusundaki Bilgileri ve Öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2:156—162.

An Investigation of Determination of Environmental Awareness Level: A Case Study in the City of Izmir

Yıl 2017, Cilt: 54 Sayı: 4, 419 - 427, 27.12.2017
https://doi.org/10.20289/zfdergi.386490

Öz








 






The population
that is increasing each day threatens biological life and biological cycle by
an increase in negative effects on the environment. This study targets the
determination of environmental awareness in the city of İzmir, which is the
third largest city in Turkey in terms of its population, where various
environmental problems are observed. Opinions and attitudes of individuals
about environmental problems have been investigated through the survey
prepared. 400 questionnaires, which were prepared using the “Easy Sampling
Technique”, were distributed where 354 were answered. The survey was done in
the November of 2015 by the interview technique. As a results the environmental
awareness of the people of İzmir has been determined as 58.49 points. It has
been found out that women are more environmentally aware than men.

Kaynakça

  • Altunışık, R., Coşkun, R. Bayraktaroğlu, S., and Yıldırım, E., 2005. Sosyal bilimlerde Araştırma yöntemleri, Sakarya Kitapevi, Sakarya.
  • Aydın, F., Kaya, H., 2011. ‘Sosyal Bilimler Lisesi Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıklarının Değerlendirilmesi’ Marmara Coğrafya Dergisi Sayı: 24, July - 2011, p. 229—257
  • Büyüköztürk, Ş., 2005. Anket geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 1-19.
  • Bodur, G. 2010. Hemşirelik Öğrencilerinin Çevre Duyarlılığına İlişkin Görüşleri. Unpublished Master’s Thesis. İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Çalışkan, M. 2002. Yetişkinlerde çevre duyarlılığını etkileyen etmenler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü unpublished master’s thesis, Ankara.
  • Çabuk, B., Karacaoğlu, Ö.C., 2003 Üniversite Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıklarının İncelenmesi Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 2003, 36: 1-2
  • Erdem, Ü., E. Nurlu, T. B. Yildirim, A. Korkut ve R.Yilmaz; 1996. Çanakkale İli Peyzaj Değerlerine Yönelik Bir İrdeleme. Yerleşim ve Çevre Sorunları: Çanakkale İli (9-13 Eylül 1996), Çanakkale.
  • Glover, J. M. ve Deckert, L. 1998. “What works in environmental education” Parks andRecreation, 33(11), 30-39.
  • Gökdağ, D. 1994. “Ortaöğretim programlarında çevre. ‘Kirlenen çağ’ Cogita dergisi. 2 (22-31)
  • Gülgün B., Sayman, M., Yazici, K., 2015. Recreational Habit of Izmir Metropolitan Residents and Their Associationwith Natural Parks around the Town. J. Int Environmental Application& Science, 10, 367-374., Doi: www.jieas.com
  • Gülgün B.,Güney m., A.,Aktas E.,,Yazici K., 2014. Role of the Landscape Architecture in Interdisciplinary Planning of Sustainable Cities. Journal of Environmental Protection and Ecology, 15(4), 1877-1880.
  • Gülgün B.,Yazici K., Dikmen A., Dursun S., 2014. Ecoturism importance of Sumela Monastery in Trabzon Turkey. Journal of Food, Agriculture & Environment, 1140-1145.
  • Gülgün Aslan B.,,Yazici K.,Dursun S.,,Türkyilmaz Tahta B., 2016. Earthquake Park Design and Some Examples from the World and Turkey. J. Int. Environmental Application & Science, 11(2), 159-165.
  • Hürriyet Bilge, H., Bal, V., 2012 ‘Girişimcilik Eğilimi: Celal Bayar Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma’ Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Year: 2012/2, Issue:16.
  • Kahyaoğlu, M., Daban, Ş. and Yangın, S., 2008. İlköğretim öğretmen adaylarının çevreye yönelik tutumları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 42-52.
  • Kapyla, D. ve Wahlstrom, J. 2000. “Evaluatingthe Effectiveness of Residential Environ-mental Education Program” The Journal of Environmental Education.31(2), 31-37 Maskan, A., Efe, R., Gönen, S. and Baran, M. 2006. Farklı Branşlardaki Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarının Nedenleri, Eğitimi ve Çözümüne İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Araştırma. Çukurova üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(32):1-12.
  • Türksoy, Ö., 1991. “Çocuk ve çevre duyarlılığı Eğitimi ‘Yaşadıkça Eğitim Dergisi.(19) 22-23
  • Yılmaz, V. 2004, “Consumer Behavior In Shopping Center Choice”, Socıal Behavior And Personality, 32(8), 783
  • Yeşilyurt , S., Gül, Ş., Demir ,Y., ‘Biyoloji Öğretmen Adaylarının Çevre Bilinci ve Çevresel Duyarlılığı: Ölçek Geliştirme Çalışması ‘Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Year 13, Issue 25, March 2013, 38 – 54
  • Yücel, M., Uslu, C., Altunkasa, F., Güçray, S. and Say., N.P. 2008. Adana’da Halkın Çevre Duyarlılığının Saptanması Ve Bu Duyarlılığı Arttırabilecek Önlemlerin Geliştirilmesi. Adana Kent Sorunları Sempozuyumu, 31, TMMOB Yayınları, 363-382.
  • Yılmaz, A., Morgil, İ., Aktuğ, P. and Göbekli, İ. 2002. Ortaöğretim ve Üniversite Öğrencilerinin Çevre, Çevre Kavramları ve Sorunları Konusundaki Bilgileri ve Öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2:156—162.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Funda Ankaya Bu kişi benim

Bahriye Gülgün Aslan Bu kişi benim

Bahar Türkyılmaz Tahta Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 7 Mart 2017
Kabul Tarihi 28 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 54 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Ankaya, F., Gülgün Aslan, B., & Türkyılmaz Tahta, B. (2017). An Investigation of Determination of Environmental Awareness Level: A Case Study in the City of Izmir. Journal of Agriculture Faculty of Ege University, 54(4), 419-427. https://doi.org/10.20289/zfdergi.386490

      27559           trdizin ile ilgili görsel sonucu                 27560                    Clarivate Analysis ile ilgili görsel sonucu            CABI logo                      NAL Catalog (AGRICOLA), ile ilgili görsel sonucu             EBSCO Information Services 

                                                       Creative Commons Lisansı This website is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License.