Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

LUDWIG VAN BEETHOVEN’IN (op. 125) RE MİNÖR DOKUZUNCU SENFONİSİNDE FAGOT VE KONTRFAGOT’UN KULLANIMINA YÖNELİK BİR İNCELEME

Yıl 2019, Cilt: 21 , 343 - 355, 10.08.2019
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.457499

Öz

Beethoven, senfonilerinin orkestrasyonunda bütün çalgı
gruplarına küçük de olsa solo imkanı tanımış ve farklı çalgı birleşimlerinden
renkler elde etmiştir. Fagot da Beethoven’ın orkestrasyonunda önemli bir yer
tutmaktadır. Klasik anlayışta genel olarak armoniyi oluşturan sesler ve pedal
sesleri icra eden fagot, Beethoven’ın senfonilerinde tahta üflemeli çalgıların
bas seslerini seslendirmiş, çalgı birleşimlerinde önemli görevler üstlenmiş ve
yaylılarla birleşim sağlayarak adeta gruplar arası köprü görevi görmüştür. Solo
olarak kullanılmasının yanı sıra motif ve cümlelerin taklitlerinde orkestrasyonun
asli unsurlarından olmuştur. Bu çalışmada, Ludwig van Beethoven’ın (op.125) Re
minör Dokuzuncu Senfonisinde fagot ve kontrfagotun kullanımına yönelik bir
inceleme yapılmıştır. Çalışma, Beethoven’ın bu senfonisinde fagot ve
kontrfagotu orkestrasyonda nasıl kullandığını göstermeyi amaçlamaktadır.  Bu amaç kapsamında, fagot partileri icra
edilerek ve cd-ses kayıtlarından dinlenerek partitürden değerlendirmeleri
yapılmıştır. Yapılan değerlendirme ve yorumlara destek amaçlı partisyon ve
partitürden görsellere yer verilmiştir. 

Kaynakça

  • Adler, Samuel, The Study Of Orchestration, Norton Company New York, 2001.
  • Aktüze, İrkin, Müziği Okumak, Pan Yayıncılık, İstanbul, 2004.
  • Aktüze, İrkin, Ansiklopedik Müzik Sözlüğü, Pan Yayıncılık, İstanbul, 2010.
  • Büke, Aydın, Beethoven, Can Sanat Yayınları, İstanbul, 2014.
  • Carse, Adam, The Orchestra in the XVIIIth Century, W.Heffer & Sons, Ltd., Cambridge,1940.
  • Çokamay, Bahadır, Müzik Kültürüne Dair Çeşitli Görüşler-I: Senfonik Müziği Bando Müziğine Uyarlama (Transkripsiyon) ve Orkestralama (Orkestrasyon) Teknikleri Üzerine Bir İnceleme, Eğitim Yayınevi, Konya, 2019.
  • Feridunoğlu, Lale, Müziğe Giden Yol, İnkılap Kitabevi, İstanbul, 2014.
  • İlyasoğlu, Evin, Zaman İçinde Müzik, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2003.
  • Karolyi, Otto, Müziğe Giriş, Pan Yayıncılık, İstanbul, 1996.
  • Kaygısız, Mehmet, Başlangıcından Günümüze Müziğin Evrimi, Kaynak Yayınları, İstanbul, 1999.
  • Lockwood, Lewis, Beethoven, Ebru Kılıç. (Çev.), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2013.
  • Michels, Ulrich., Vogel, Gunter, Müzik Atlası. Semih Uçar. (Çev.), Alfa Basın Yayın Dağıtım. İstanbul, 2013.
  • Mimaroğlu, İlhan, Müzik Tarihi, Varlık Yayınları, İstanbul, 1987.
  • Sevsay, Ertuğrul, Orkestrasyon, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2015.
  • Pamir, Leyla, Müzikte Geniş Soluklar, Boyut Yayıncılık, İstanbul, 2000.
  • Say, Ahmet, Müziğin Kitabı, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara, 2001.
  • Say, Ahmet, Müzik Sözlüğü, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara, 2002.
  • Say, Ahmet, Müzik Ansiklopedisi, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara, 2005.
  • Selanik, Cavidan, Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni, Doruk Yayınları, İstambul, 2011.
  • Sözer, Vural, Müzik ve Müzisyenler Ansiklopedisi, Remzi Kitabevi Yayınları, İstanbul, 1986.
  • https://bretpimentel.com/the_woodwind-section-in-mozarts-late symphonies/ Erişim Tarihi: 17.06.2017.
  • http://imslp.org/wiki/Symphony_No.9,_Op.125_(Beethoven,_Ludwig_van) Leipzig: Breitkopf und Härtel, 1863. Plate B.9. Edisyonu. Erişim Tarihi: 03.10.2016.

A REVIEW OF THE USE OF BASSOON AND CONTRABASSOON IN LUDWIG VAN BEETHOVEN’S (op.125) NINTH SYMPHONY IN D MINOR

Yıl 2019, Cilt: 21 , 343 - 355, 10.08.2019
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.457499

Öz

Beethoven enabled to all instruments’ groups
albeit with limited and had colours with different instruments combinations.
Bassoon which performed voices that formed harmony in classical approach and
pedal sounds, vocalized bass sounds of woodwind instruments in Beethoven’s
symphonies, took an important role at combination of instruments and participated
as a bridge between groups with merging string instrument.  In this study, a review was conducted the use
of bassoon and contrabassoon in Ludwig van Beethoven’s (op.125) Ninth Symphony
in D minor. The study aims to demonstrate how to use bassoon and contrabassoon
in orchestration in this symphony of Beethoven. For this purpose, bassoon and
contrabassoon parts were evaluated from partitur for interpreting, via
performed and listening cd-sound recordings. Partitur visuals had a place in
the study to support evaluations and interpretations.

Kaynakça

  • Adler, Samuel, The Study Of Orchestration, Norton Company New York, 2001.
  • Aktüze, İrkin, Müziği Okumak, Pan Yayıncılık, İstanbul, 2004.
  • Aktüze, İrkin, Ansiklopedik Müzik Sözlüğü, Pan Yayıncılık, İstanbul, 2010.
  • Büke, Aydın, Beethoven, Can Sanat Yayınları, İstanbul, 2014.
  • Carse, Adam, The Orchestra in the XVIIIth Century, W.Heffer & Sons, Ltd., Cambridge,1940.
  • Çokamay, Bahadır, Müzik Kültürüne Dair Çeşitli Görüşler-I: Senfonik Müziği Bando Müziğine Uyarlama (Transkripsiyon) ve Orkestralama (Orkestrasyon) Teknikleri Üzerine Bir İnceleme, Eğitim Yayınevi, Konya, 2019.
  • Feridunoğlu, Lale, Müziğe Giden Yol, İnkılap Kitabevi, İstanbul, 2014.
  • İlyasoğlu, Evin, Zaman İçinde Müzik, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2003.
  • Karolyi, Otto, Müziğe Giriş, Pan Yayıncılık, İstanbul, 1996.
  • Kaygısız, Mehmet, Başlangıcından Günümüze Müziğin Evrimi, Kaynak Yayınları, İstanbul, 1999.
  • Lockwood, Lewis, Beethoven, Ebru Kılıç. (Çev.), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2013.
  • Michels, Ulrich., Vogel, Gunter, Müzik Atlası. Semih Uçar. (Çev.), Alfa Basın Yayın Dağıtım. İstanbul, 2013.
  • Mimaroğlu, İlhan, Müzik Tarihi, Varlık Yayınları, İstanbul, 1987.
  • Sevsay, Ertuğrul, Orkestrasyon, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2015.
  • Pamir, Leyla, Müzikte Geniş Soluklar, Boyut Yayıncılık, İstanbul, 2000.
  • Say, Ahmet, Müziğin Kitabı, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara, 2001.
  • Say, Ahmet, Müzik Sözlüğü, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara, 2002.
  • Say, Ahmet, Müzik Ansiklopedisi, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara, 2005.
  • Selanik, Cavidan, Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni, Doruk Yayınları, İstambul, 2011.
  • Sözer, Vural, Müzik ve Müzisyenler Ansiklopedisi, Remzi Kitabevi Yayınları, İstanbul, 1986.
  • https://bretpimentel.com/the_woodwind-section-in-mozarts-late symphonies/ Erişim Tarihi: 17.06.2017.
  • http://imslp.org/wiki/Symphony_No.9,_Op.125_(Beethoven,_Ludwig_van) Leipzig: Breitkopf und Härtel, 1863. Plate B.9. Edisyonu. Erişim Tarihi: 03.10.2016.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme Makalesi
Yazarlar

Hande Günalan

Yayımlanma Tarihi 10 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 21

Kaynak Göster

APA Günalan, H. (2019). LUDWIG VAN BEETHOVEN’IN (op. 125) RE MİNÖR DOKUZUNCU SENFONİSİNDE FAGOT VE KONTRFAGOT’UN KULLANIMINA YÖNELİK BİR İNCELEME. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 343-355. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.457499
AMA Günalan H. LUDWIG VAN BEETHOVEN’IN (op. 125) RE MİNÖR DOKUZUNCU SENFONİSİNDE FAGOT VE KONTRFAGOT’UN KULLANIMINA YÖNELİK BİR İNCELEME. Trakya University Journal of Social Science. Ağustos 2019;21:343-355. doi:10.26468/trakyasobed.457499
Chicago Günalan, Hande. “LUDWIG VAN BEETHOVEN’IN (op. 125) RE MİNÖR DOKUZUNCU SENFONİSİNDE FAGOT VE KONTRFAGOT’UN KULLANIMINA YÖNELİK BİR İNCELEME”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 21, Ağustos (Ağustos 2019): 343-55. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.457499.
EndNote Günalan H (01 Ağustos 2019) LUDWIG VAN BEETHOVEN’IN (op. 125) RE MİNÖR DOKUZUNCU SENFONİSİNDE FAGOT VE KONTRFAGOT’UN KULLANIMINA YÖNELİK BİR İNCELEME. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 21 343–355.
IEEE H. Günalan, “LUDWIG VAN BEETHOVEN’IN (op. 125) RE MİNÖR DOKUZUNCU SENFONİSİNDE FAGOT VE KONTRFAGOT’UN KULLANIMINA YÖNELİK BİR İNCELEME”, Trakya University Journal of Social Science, c. 21, ss. 343–355, 2019, doi: 10.26468/trakyasobed.457499.
ISNAD Günalan, Hande. “LUDWIG VAN BEETHOVEN’IN (op. 125) RE MİNÖR DOKUZUNCU SENFONİSİNDE FAGOT VE KONTRFAGOT’UN KULLANIMINA YÖNELİK BİR İNCELEME”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 21 (Ağustos 2019), 343-355. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.457499.
JAMA Günalan H. LUDWIG VAN BEETHOVEN’IN (op. 125) RE MİNÖR DOKUZUNCU SENFONİSİNDE FAGOT VE KONTRFAGOT’UN KULLANIMINA YÖNELİK BİR İNCELEME. Trakya University Journal of Social Science. 2019;21:343–355.
MLA Günalan, Hande. “LUDWIG VAN BEETHOVEN’IN (op. 125) RE MİNÖR DOKUZUNCU SENFONİSİNDE FAGOT VE KONTRFAGOT’UN KULLANIMINA YÖNELİK BİR İNCELEME”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 21, 2019, ss. 343-55, doi:10.26468/trakyasobed.457499.
Vancouver Günalan H. LUDWIG VAN BEETHOVEN’IN (op. 125) RE MİNÖR DOKUZUNCU SENFONİSİNDE FAGOT VE KONTRFAGOT’UN KULLANIMINA YÖNELİK BİR İNCELEME. Trakya University Journal of Social Science. 2019;21:343-55.
Resim

Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.