Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 27 - 47, 27.06.2019

Öz

Kaynakça

  • KAYNAKÇA
  • Bailey, D. ve Winton, P. (1987). Stability and Change in Parents’ Expectations about Mainstreaming. Topics in Early Childhood Special Education, 7: 73–88
  • Battal, A. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin ve Branş Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi (the Evaluation of the Sufficency of the Clas and Branch Teachers on Fusion Education (Sample of Uşak City).Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar. (In Turkish).
  • Batu, E. S. (1998). Özel Gereksinimli Öğrencilerin Kaynaştırıldığı Bir Kız Meslek Lisesindeki Öğretmenlerin Kaynaştırmaya İlişki Görüş ve Önerileri (the Opinions and Suggestions of Teachers Who Work in a Vocational School for Girls Where Special Need Students are Mainstreaming). Yayımlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Eskişehir. (In Turkish).
  • Batu, E. S. ve Kırcaali-İftar, G. (2005). Kaynaştırma (Mainstreaming), Ankara: Kök Yayıncılık. (In Turkish). Cavkaytar, A. (1999). Zihinsel Engellilere Öz Bakım ve Ev içi Becerilerinin Öğretiminde Bir Aile Eğitimi Programının Etkinliği (The Effectiveness of a Family Education Program in Teaching Self Care and Domestic Skills for Mentally Handicapped). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. (In Turkish).
  • Eripek, S. (1986). Engelli Çocukların Normal Sınıflara Yerleştirilmesi-Kaynaştırma (Placing the Disabled Children in Normal Classes). Anadolu Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi. 1, (2): 157-169. (In Turkish).
  • Göksu, ve Çevik, T. (2004). Özel Eğitime Giriş (Introduction to Special Education). Adana. (In Turkish).
  • Gözün, Ö. ve Yıkmış, A. (2003). Öğretmen Adaylarının Kaynaştırma Konusundaki Bilgilendirmelerinin Kaynaştırmaya Yönelik Tutumların Değişimindeki Etkililiği (Effectiveness of Teacher Candidates' Information on Mainstreaming in the Change of Attitudes Towards Mainstreaming). XII. Ulusal Özel Eğitim Kongresi Bildirgeleri. Eskişehir: Karatepe Yayınları, 136-147. (In Turkish).
  • Hepler, J.B. (1994). Mainstreaming Children with Learning Disabilities: Have We Improved Their Social Enviroment? Social Work in Education, 16, (3): 143-154.
  • Karamanlı, D. (1998). Okul Öncesi Dönemde Entegrasyon Sınıflarında Bulunan 5-6 Yaş Grubundaki Normal Çocukların ve Sınıf Öğretmenlerinin Zihinsel Engelli Çocukların Sosyal Uyum Davranışları Hakkındaki Algılamalarının İncelenmesi (A Research on Normal Pre-school Children's at the Ages of 5 and 6, and Class Teachers' Way of Perceiving the Adaptation Behaviour of Mentally Retarded Children). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara. (In Turkish).
  • Kırcaali-İftar, G. (1998). Kaynaştırma ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri (Özel Eğitim. Mainstreaming and Support Special Education Services). Özel Eğitim (Special Education). S. Eripek (Ed.), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. (In Turkish). Öncül, N. (2003). Kaynaştırma Uygulaması Yapılan İlköğretim Okuluna Devam Eden Zihin Özürlü Öğrencinin Bulunduğu Sınıfta Normal Çocuk Annelerinin Kaynaştırma Uygulamasına İlişkin Görüşleri (The Opinions of Regular Education Students Mothers in a Primary School toward Inclusion). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eskişehir. (In Turkish).
  • Sahbaz, Ü. (2003). Kaynaştırma Sınıflarına Devam Eden Zihin Engelli Öğrencilerin Sosyal Kabul Düzeylerinin Belirlenmesi (Determination of Social Acceptance Levels of Students with Mental Retardation in Mainstreaming Classes). Özel Eğitimden Yansılamalar (Reflections from Special Education). A. Konrot (Ed.). Ankara: Kök Yayıncılık. (In Turkish).
  • Sucuoglu, B. ve Kargın, T. (2006). İlköğretimde Kaynaştırma Uygulamaları, Yaklaşımlar, Yöntemler Teknikler (Mainstreaming Practices, Approaches, Methods, Techniques). İstanbul: Morpa Yayınları. (In Turkish).
  • Turhan, C. (2007). Kaynaştırma Uygulaması Yapılan İlköğretim Okuluna Devam Eden Normal Gelişim Gösteren Öğrencilerin Kaynaştırma Uygulamalarına İlişkin Görüşleri (the Opinions about Mainstreaming Practices of Typically Developing Primary School Students’ Who Attend Primary School Where Mainstreaming Practices are Applied). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir. (In Turkish).
  • Vuran, S. (2007). Sosyal Yeterliliklerin Geliştirilmesi. İlköğretimde Kaynaştırma ( Development of Social Competences. Mainstreaming in Primary School). S. Eripek (Ed.). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. (In Turkish).
  • Wolfensberger, W. (1972). The Principle of Normalization in Human Services. Toronto: National Enstitute on Mental Retardation.
  • Yigen, S. (2008). Çocuğu İlköğretim Kademesinde Kaynaştırma Uygulamalarına Devam Eden Anne-Babaların Kaynaştırmaya İlişkin Görüş ve Beklentileri. (the Thoughts and Expectations of the Families Whose Children are Attending to Inclusive Environments during the Primary School Years). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir. (In Turkish).

PERCEPTION OF THE TEACHERS REGARDING THE MAINSTREAMING (A SAMPLE REGARDING AREA SCANNING ON THE CITY OF SAKARYA)

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 27 - 47, 27.06.2019

Öz



ABSTRACT

In this research; the research
subject is the perception of special education, thoughts and necessary
equipment of the teachers that work in primary and secondary schools and having
students with special needs in their classrooms in the city of Sakarya.




The area of subject of the research
is consisting of teachers who are working in primary and secondary schools in
the city of Sakarya and having students with special needs in their classrooms.
The sample group is consisting of 1170 teachers.




The model of this research is
descriptive survey model. In this research, Perception and Competency Scale for
Special Education was being developed. Along with the scale for Validity and
Reliability a personal information form of three questions was being used.




Perception and Competency
Scale for Special Education is a quintet of Likert scale and it is subject to
scale construction and visual validity works. The application of the scale is
conducted in virtual environment by the teachers in accordance with the provided
instructions. 




In accordance with the answers
of the teachers for the total of 15 questions in Perception and Competency
Scale for Special Education  and 3
questions that has been stated in the interview form; it was determined that
whether the sample group had mainstream students and their perception and
qualification levels on special education along with their gender, years in the
occupation and whether are there any significant relationship between the
perception and qualification levels. It has been determined that a significant
relationship was found between the perception and qualifications levels of the
teachers regarding the special education that are experienced between 15 to 20
years and more on the profession of being a teacher. The group with the least
perception and qualification levels is the group that just have been started in
the profession.





Kaynakça

  • KAYNAKÇA
  • Bailey, D. ve Winton, P. (1987). Stability and Change in Parents’ Expectations about Mainstreaming. Topics in Early Childhood Special Education, 7: 73–88
  • Battal, A. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin ve Branş Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi (the Evaluation of the Sufficency of the Clas and Branch Teachers on Fusion Education (Sample of Uşak City).Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar. (In Turkish).
  • Batu, E. S. (1998). Özel Gereksinimli Öğrencilerin Kaynaştırıldığı Bir Kız Meslek Lisesindeki Öğretmenlerin Kaynaştırmaya İlişki Görüş ve Önerileri (the Opinions and Suggestions of Teachers Who Work in a Vocational School for Girls Where Special Need Students are Mainstreaming). Yayımlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Eskişehir. (In Turkish).
  • Batu, E. S. ve Kırcaali-İftar, G. (2005). Kaynaştırma (Mainstreaming), Ankara: Kök Yayıncılık. (In Turkish). Cavkaytar, A. (1999). Zihinsel Engellilere Öz Bakım ve Ev içi Becerilerinin Öğretiminde Bir Aile Eğitimi Programının Etkinliği (The Effectiveness of a Family Education Program in Teaching Self Care and Domestic Skills for Mentally Handicapped). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. (In Turkish).
  • Eripek, S. (1986). Engelli Çocukların Normal Sınıflara Yerleştirilmesi-Kaynaştırma (Placing the Disabled Children in Normal Classes). Anadolu Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi. 1, (2): 157-169. (In Turkish).
  • Göksu, ve Çevik, T. (2004). Özel Eğitime Giriş (Introduction to Special Education). Adana. (In Turkish).
  • Gözün, Ö. ve Yıkmış, A. (2003). Öğretmen Adaylarının Kaynaştırma Konusundaki Bilgilendirmelerinin Kaynaştırmaya Yönelik Tutumların Değişimindeki Etkililiği (Effectiveness of Teacher Candidates' Information on Mainstreaming in the Change of Attitudes Towards Mainstreaming). XII. Ulusal Özel Eğitim Kongresi Bildirgeleri. Eskişehir: Karatepe Yayınları, 136-147. (In Turkish).
  • Hepler, J.B. (1994). Mainstreaming Children with Learning Disabilities: Have We Improved Their Social Enviroment? Social Work in Education, 16, (3): 143-154.
  • Karamanlı, D. (1998). Okul Öncesi Dönemde Entegrasyon Sınıflarında Bulunan 5-6 Yaş Grubundaki Normal Çocukların ve Sınıf Öğretmenlerinin Zihinsel Engelli Çocukların Sosyal Uyum Davranışları Hakkındaki Algılamalarının İncelenmesi (A Research on Normal Pre-school Children's at the Ages of 5 and 6, and Class Teachers' Way of Perceiving the Adaptation Behaviour of Mentally Retarded Children). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara. (In Turkish).
  • Kırcaali-İftar, G. (1998). Kaynaştırma ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri (Özel Eğitim. Mainstreaming and Support Special Education Services). Özel Eğitim (Special Education). S. Eripek (Ed.), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. (In Turkish). Öncül, N. (2003). Kaynaştırma Uygulaması Yapılan İlköğretim Okuluna Devam Eden Zihin Özürlü Öğrencinin Bulunduğu Sınıfta Normal Çocuk Annelerinin Kaynaştırma Uygulamasına İlişkin Görüşleri (The Opinions of Regular Education Students Mothers in a Primary School toward Inclusion). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eskişehir. (In Turkish).
  • Sahbaz, Ü. (2003). Kaynaştırma Sınıflarına Devam Eden Zihin Engelli Öğrencilerin Sosyal Kabul Düzeylerinin Belirlenmesi (Determination of Social Acceptance Levels of Students with Mental Retardation in Mainstreaming Classes). Özel Eğitimden Yansılamalar (Reflections from Special Education). A. Konrot (Ed.). Ankara: Kök Yayıncılık. (In Turkish).
  • Sucuoglu, B. ve Kargın, T. (2006). İlköğretimde Kaynaştırma Uygulamaları, Yaklaşımlar, Yöntemler Teknikler (Mainstreaming Practices, Approaches, Methods, Techniques). İstanbul: Morpa Yayınları. (In Turkish).
  • Turhan, C. (2007). Kaynaştırma Uygulaması Yapılan İlköğretim Okuluna Devam Eden Normal Gelişim Gösteren Öğrencilerin Kaynaştırma Uygulamalarına İlişkin Görüşleri (the Opinions about Mainstreaming Practices of Typically Developing Primary School Students’ Who Attend Primary School Where Mainstreaming Practices are Applied). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir. (In Turkish).
  • Vuran, S. (2007). Sosyal Yeterliliklerin Geliştirilmesi. İlköğretimde Kaynaştırma ( Development of Social Competences. Mainstreaming in Primary School). S. Eripek (Ed.). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. (In Turkish).
  • Wolfensberger, W. (1972). The Principle of Normalization in Human Services. Toronto: National Enstitute on Mental Retardation.
  • Yigen, S. (2008). Çocuğu İlköğretim Kademesinde Kaynaştırma Uygulamalarına Devam Eden Anne-Babaların Kaynaştırmaya İlişkin Görüş ve Beklentileri. (the Thoughts and Expectations of the Families Whose Children are Attending to Inclusive Environments during the Primary School Years). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir. (In Turkish).
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Research Articles
Yazarlar

Hülya Aksakal Kuc

Nesri Girgin 0000-0002-1915-1912

Mehmet Atasayar 0000-0002-0363-7993

Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2019
Kabul Tarihi 12 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aksakal Kuc, H., Girgin, N., & Atasayar, M. (2019). PERCEPTION OF THE TEACHERS REGARDING THE MAINSTREAMING (A SAMPLE REGARDING AREA SCANNING ON THE CITY OF SAKARYA). Turkish Journal of Applied Social Work, 2(1), 27-47.