Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Migration Trilogy of Lütfi Ömer Akad: The Impending Masculinity Crises and The Rise of Women

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 7, 42 - 61, 31.01.2019

Öz

Lütfi Ömer Akad’s Migration trilogy has occupied an important place in the history of Turkish Cinema since its made. These films were evaluated in various axes such as village-city, eastwest, traditional-modern under the intense discussion environment and the wave of migration from the villages to the city. Films focusing on the struggle for survival of this new population, which is described as the death of the peasantry as a result of this migration wave; on issues such as unionisation, squatting and Turkey’s capitalization process has opened the door to the discussions which are riches and very different tones from each other. In this study, unlike the aforementioned discussions, films are considered as a visual presentation of the attenuation of the masculinity codes, which have come to the forefront with the disappearance of the dominant protection networks. The crisis that emerged as a result of the interruption of security networks has resulted in increasing the effective role of women in social life and in their relations with men.

Kaynakça

  • Akad, L. (2004). Işıkla Karanlık Arasında. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2015). Eril Tahakküm. (B. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Castel, R. (2004). Sosyal Güvensizlik. (I. Ergüden, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Duby, G., & Perrot, M. (2005). Kadınların Tarihi 20. Yüzyılda Kültürel Bir Kimliğe Doğru. (A. Fethi, Çev.) İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Frisby, D. (2012). Georg Simmel - Modernitenin İlk Sosyoloğu. G. Simmel içinde, Modern Kültürde Çatışma (T. Bora, N. Kalaycı, & E. Gen, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kayalı, K. (1994). Yönetmenler Çerçevesinde Türk Sineması. Ankara: Ayyıldız Yayınları.
  • Kayalı, K. (2015). Sinema Bir Kültürdür. İstanbul: Tezkire Yayıncılık.
  • Marx, K. (2003). 1844 İktisadi ve Felsefi El Yazmaları. K. Marks içinde, Felsefe Yazıları (A. Fethi, Çev., s. 68). İstanbul: Hil Yayın.
  • Onaran, A. Ş. (1990). Lütfi Ö. Akad. Afa Yayınları: İstanbul.
  • Öztürk, S. R. (2005). Akad'ın etkileri ve Öğrettikleri. Sadeliğin Derinliğinde Bir Usta: Lütfi Akad (s. 53-73). içinde Ankara: Dost.
  • Paglia, C. (2004). Cinsel Kimlikler Nefertiti'den Emily Dickinson'a Sanat ve Dekadans. (D. Atay, & A. Hazaryan, Çev.) Ankara: Epos Yayınları.
  • Salecl, R. (2004). Kaygı Üzerine. (B. Aksoy, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Sennett, R. (2014). Karakter Aşınması. (B. Yıldırım, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Simmel, G. (2012). Modern Kültürde Çatışma. (T. Bora, N. Kalaycı, & E. Gen, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Simmel, G. (2014). Para Felesefesi. (Y. Alogan, & Ö. D. Aydın, Çev.) İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Vromen, S. (2011). Georg Simmel ve Kadınların Kültürel İkilemi. Georg Simmel: Sosyolog Sanatçı Düşünür (Durakbaşa, Çev., s. 357-383). içinde Ankara: Doğu Batı Yayınları.

Lütfi Ö. Akad’ın Göç Üçlemesi: Yaklaşan Erkeklik Krizi ve Kadınların Yükselişi

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 7, 42 - 61, 31.01.2019

Öz

Lütfi Ömer Akad’ın Göç üçlemesi, çekildiği andan
itibaren Türk Sineması tarihinde önemli bir yer işgal etmiştir. Bu filmler,
dönemin yoğun tartışma ortamı ve köylerden kente göç dalgası altında köy-kent,
doğu-batı, geleneksel-modern gibi çeşitli eksenlerde değerlendirilmiştir. Bu
göç dalgasının sonucunda köylülüğün ölümü olarak tarif edilen ve şehirlerde
biriken bu yeni nüfusun hayatta kalma mücadelesine odaklanan filmler;
sendikalılaşma, gecekondulaşma ve Türkiye’nin kapitalistleşme süreci gibi
konularda zengin ve birbirinden çok farklı tonda tartışmalara kapı aralamıştır.



Bu çalışmada, yukarıda zikredilen tartışmalardan
farklı olarak filmler, o ana değin hakim olan koruma ağlarının yok olmasıyla
baş gösteren erkeklik kodlarının zayıflamasının görsel bir sunumu olarak
değerlendirilmektedir. Güvenlik ağlarının sekteye uğramasıyla ortaya çıkan kriz
kadınların toplumsal yaşamda ve erkeklerle olan ilişkilerinde giderek daha
etkin roller yüklenmesi sonucunu getirmektedir.
  

Kaynakça

  • Akad, L. (2004). Işıkla Karanlık Arasında. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2015). Eril Tahakküm. (B. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Castel, R. (2004). Sosyal Güvensizlik. (I. Ergüden, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Duby, G., & Perrot, M. (2005). Kadınların Tarihi 20. Yüzyılda Kültürel Bir Kimliğe Doğru. (A. Fethi, Çev.) İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Frisby, D. (2012). Georg Simmel - Modernitenin İlk Sosyoloğu. G. Simmel içinde, Modern Kültürde Çatışma (T. Bora, N. Kalaycı, & E. Gen, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kayalı, K. (1994). Yönetmenler Çerçevesinde Türk Sineması. Ankara: Ayyıldız Yayınları.
  • Kayalı, K. (2015). Sinema Bir Kültürdür. İstanbul: Tezkire Yayıncılık.
  • Marx, K. (2003). 1844 İktisadi ve Felsefi El Yazmaları. K. Marks içinde, Felsefe Yazıları (A. Fethi, Çev., s. 68). İstanbul: Hil Yayın.
  • Onaran, A. Ş. (1990). Lütfi Ö. Akad. Afa Yayınları: İstanbul.
  • Öztürk, S. R. (2005). Akad'ın etkileri ve Öğrettikleri. Sadeliğin Derinliğinde Bir Usta: Lütfi Akad (s. 53-73). içinde Ankara: Dost.
  • Paglia, C. (2004). Cinsel Kimlikler Nefertiti'den Emily Dickinson'a Sanat ve Dekadans. (D. Atay, & A. Hazaryan, Çev.) Ankara: Epos Yayınları.
  • Salecl, R. (2004). Kaygı Üzerine. (B. Aksoy, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Sennett, R. (2014). Karakter Aşınması. (B. Yıldırım, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Simmel, G. (2012). Modern Kültürde Çatışma. (T. Bora, N. Kalaycı, & E. Gen, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Simmel, G. (2014). Para Felesefesi. (Y. Alogan, & Ö. D. Aydın, Çev.) İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Vromen, S. (2011). Georg Simmel ve Kadınların Kültürel İkilemi. Georg Simmel: Sosyolog Sanatçı Düşünür (Durakbaşa, Çev., s. 357-383). içinde Ankara: Doğu Batı Yayınları.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makale
Yazarlar

Faruk Nafiz Fazlıoğlu

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2019
Gönderilme Tarihi 15 Aralık 2018
Kabul Tarihi 27 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Fazlıoğlu, F. N. (2019). Lütfi Ö. Akad’ın Göç Üçlemesi: Yaklaşan Erkeklik Krizi ve Kadınların Yükselişi. TRT Akademi, 4(7), 42-61.

                                                                      16115   16111        16112