Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Medyayı Kullanım Açısından Gençlik ve Spor Bakanlığının Analizi

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 8 - 21, 20.03.2019

Öz

Bu çalışmanın amacı, Gençlik ve Spor Bakanlığı’nın (GSB) Facebook
kullanımını analiz etmektir. Bu doğrultuda bakanlığın Facebook paylaşımlarının
durumu, karşılaştırması ve faaliyet alanlarıyla ilişkisi incelenmiştir. Temel
nitel araştırma tekniği kullanılan bu çalışma, tanımlayıcı bir araştırma
tasarımına sahiptir ve 15 Haziran 2016 -22 Kasım 2016 tarihleri arasında
GSB’nin Facebook paylaşım haberleri analiz edilmiştir. 74.674 sözcükten oluşan
250 haber incelenmiştir. İncelenen nitel veriler içerik analizi yöntemi ile
analiz edilmiştir. İçerik analizi yoluyla birbirine benzeyen Facebook haber
paylaşımları beş ana tema altında toplanmıştır ve etkileşim rakamları ile
birlikte sunulmuştur. Sonuçta GSB’nın Facebook’u aktif kullandığı ve paylaşım
temalarının kurumun faaliyet alanları ve amaçlarıyla örtüştüğü, fakat GSB’nın
Türkiye nüfusunun özelliklerine ve dört büyükler olarak tabir edilen futbol
takımlarına göre kullanım düzeyi oldukça düşüktür. Bu nedenlerle ve sosyal
medyanın sağlayabileceği faydalar nedeniyle GSB’nın sosyal medya stratejisini
etkileşim tabanlı olarak yeniden oluşturması ve sürekli ölçümlemesi
önerilmektedir.

Kaynakça

  • Atalı, L. ve Çoknaz, D. (2014). Türkiye futbol federasyonu spor toto süper ligi spor kulüplerinin Facebook kullanımı. Erciyes İletişim Dergisi, 3 (4), 136-148.
  • Atalı, L., Sertbaş, K. ve Akkuş, Z. (2014). Social networking sites usage of students studying in the SPES. Choregia, 10 (1), 45-55.
  • Babacan, M. E. (2015). Gençliğin sosyal medya kullanım pratikleri ve sosyal sermaye ilişkisi. Gençlik ve Spor Bakanlığı Gençlik Araştırmaları Dergisi, 3(6), 37-65. http://yayinlar.gsb.gov.tr/Public/Files/GAD_6.Sayi.pdf
  • Bat, M. ve Vural, B. A. (2015). Sosyal medyanın stratejik kurumsal iletişime etkisi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 7(1), 33-49. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/437913
  • Breakenridge, D. K. (2012). Social Media and Public Relations: Eight New Practices for the PR Professional. New Jersey: Pearson Education.
  • Demir, H. ve Buğdaycı, S. (2011). Levels of organizational commitment for federation employees. Niğde University Journal of Physical Education and Sport Sciences, 5(3), 215-223.
  • Doğan, P. K. (2018). Halkla İlişkiler. Ahmet Azmi Yetim (Ed), Yönetim ve Spor içinde. Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Duğan, Ö. ve Aydın, B. O. (2018). Sosyal medyanın turizmde tanıtım amaçlı kullanımı: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı örneği. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 3 (1), 1-13. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/502049
  • Erişim 1. http://papillondigital.com/bakan-ve-bakanliklarin-2015-sosyal-medya-karnesi-infografik/ (Erişim tarihi: 10.09.2018)
  • Erişim 2. http://sgm.gsb.gov.tr/Sayfalar/175/105/Istatistikler (Erişim tarihi: 11.09.2018)
  • Erişim 3. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=27598 (Erişim tarihi: 11.09.2018).
  • Erkek, S. (2016). Kamu kurumlarında sosyal medya kullanımı: Sağlık Bakanlığı örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (35), 141-150. http://dergisosyalbil.selcuk.edu.tr/susbed/article/view/1224
  • Glesne, C. (2014). Nitel Araştırmaya Giriş (Çev: A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Göçoğlu, V. ve Aydın, M. D. (2015). Kamu politikası ve sosyal medya ilişkisinin toplumsal hareketler bağlamında incelenmesi. Journal of International Social Research, 8(37), 880-901. https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/37361429/gocoglu_volkan.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1536978173&Signature=apANnN4jM0kr9m69%2B9KBY75VfWk%3D&response-content-disposition=inline%3B%20filename%3DGezi_Parki_Olaylari_Ukrayna_Olaylari_17.pdf
  • Göksel, A. G. ve Serarslan, M. Z. (2015). Public relations in sports clubs: New media as a strategic corporate communication instrument. Corporate Communication, 2(2): 275-283. http://www.kheljournal.com/archives/2015/vol2issue2/PartE/2-2-22.pdf
  • GSB. (2014). Gençlik ve Sosyal Medya Araştırma Raporu, http://www.gsb.gov.tr/HaberDetaylari/1/3816/genclik-ve-spor-bakanligi-turkiyenin-en-kapsamli-sosyal-medya-arastirmasini-yapti.aspx (Erişim tarihi:11.09.2018)
  • GSB. (2017). Sosyal Medya ve İnternet kullanım Raporu, http://yayinlar.gsb.gov.tr/EserDetay/194/sosyal-medya-ve-internet-kullanimi (Erişim tarihi:05.09.2018) İşler, D., Çiftçi, M. ve Yarangümelioğlu, D. (2013). Halkla ilişkiler aracı olarak sosyal medyanın kullanımı ve yeni stratejiler. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5(1), 174-186. http://dergipark.gov.tr/sobiadsbd/issue/11355/135738
  • Kazaz, M. ve Tümen, E. (2013). Tanıtım Amaçlı Sosyal Medya Kullanımı: Gençlik ve Spor Bakanlığı Örneği. I. KOP Bölgesel Kalkınma Sempozyumu Bildiri Kitabı. Konya: UNİKOP, 88-96. https://slidex.tips/download/tanitim-amali-sosyal-medya-kullanimi-genlk-ve-spor-bakanlii-rne
  • Keskin, S. ve Tanyıldızı, N. İ. (2016). Kurumsal iletişimde sosyal medya kullanımı: Türkiye’deki GSM operatörlerinin facebook performansları üzerine bir inceleme. Intermedia International e-Journal, 2(3), 460-480. http://intermedia.ticaret.edu.tr/index.php/intermedia/article/view/39
  • Memiş, L. (2015). Yerel E-katılımın yeni aracı olarak sosyal ağlar: Facebook ve Twitter örneği. Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(1), 209-242. http://dergipark.gov.tr/ckuiibfd/issue/32904/365549
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama için Bir Rehber (Çev: S. Turan), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Öztürk, M. (2013). Sosyal Medyada Halkla İlişkiler. Z. Özata (Ed), Sosyal Medya içinde, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (Çev: M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Pegem Akademi.
  • Reitz, A. (2012). Social media's function in organizations: a functional analysis approach. Global Media Journal, 5(2), 41-56. http://www.gmj.uottawa.ca/1202/v5i2_reitz.pdf
  • Sobacı, M. Z. ve Hatipoğlu, İ. (2017). Facebook aracılığıyla türkiye'de belediye-vatandaş etkileşiminin ölçülmesi: büyükşehir ve il belediyeleri bağlamında bir analiz. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 72(3), 689-713. http://dergipark.gov.tr/ausbf/issue/31272/340577
  • Solmaz, B. ve Görkemli H.N. (2012). Büyükşehir belediyeleri ve sosyal medya kullanımı. Akdeniz İletişim Dergisi, 18. http://iletisim.akdeniz.edu.tr/wp-content/uploads/2016/11/2012-18.pdf#page=9
  • Şenduran, F., Korkmaz, N. H., Kasap, M., Acar, Z. A., Yalnız, U. ve Kaçar, M. (2018). Sportif iletişimde Facebook ve Twitter. Spor Eğitim Dergisi, 2(2), 12-28. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/515949
  • Şengöz, A. ve Eroğlu, E. (2017). Örgütlerde sosyal medya kullanımı: sosyal medya algıları, amaçları ve kullanım alışkanlıkları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 503-524. http://dergipark.gov.tr/e-gifder/issue/28776/288789
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Türkoğlu, H. S. ve Doğan, B. Ö. (2018). Sosyal medya üzerinden okurun değişimi ve bilgi güvenirliği. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 371-375. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/516446
  • Yağmurlu, A. (2011). Kamu yönetiminde halkla ilişkiler ve sosyal medya. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 7(1), 5-15. http://josc.selcuk.edu.tr/article/view/1075000062
  • Yegen, C. (2013). Demokratik ve yeni bir kamusal alan olarak sosyal medya. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 119-135. http://dergipark.gov.tr/anemon/issue/1834/22350
  • Yetim, A.A. ve Cengiz, R. (2010). İletişim ve Spor. Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Yıldırım, Ş., Özdemir, M. ve Alparslan, E. (2018). Kullanımlar ve doyumlar kuramı çerçevesinde bir sosyal paylaşım ağı incelemesi: Facebook örneği. Intermedia International e-Journal, 5(8), 42-65. http://intermedia2.ticaret.edu.tr/index.php/intermedia/article/view/143

Analysis of the Ministry of Youth and Sports in Terms of Social Media Use

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 8 - 21, 20.03.2019

Öz

The
aim of this study is to analyse the facebook use of the Ministry of Youth and
Sports (MYS). In this direction, the interaction status of the Ministry's
Facebook shares, their comparison, and relation with their activity areas was
examined. This study, which was used a basic qualitative research technique,
has a descriptive research design. And, the Facebook share news of MYS has been
analysed between 15 June 2016 and 22 November 2016. In the study, 250 news
consisting of 74.674 words were examined. The examined qualitative data were analysed
by content analysis method. Facebook news shares that were similar to each
other through content analysis, was grouped under five main categories, and
presented with interaction numbers. As a result, it has been seen that the
shared news overlaps with the activity areas and purposes of the ministry. But
it can be argued that the ministry's Facebook usage level is at a very low
level compared to the population numbers and characteristics and the four major
football teams. For these reasons and for the benefits that social media can
provide, it is suggested that the MYS's social media strategy be re-established
as based on interaction and continually be measures.

Kaynakça

  • Atalı, L. ve Çoknaz, D. (2014). Türkiye futbol federasyonu spor toto süper ligi spor kulüplerinin Facebook kullanımı. Erciyes İletişim Dergisi, 3 (4), 136-148.
  • Atalı, L., Sertbaş, K. ve Akkuş, Z. (2014). Social networking sites usage of students studying in the SPES. Choregia, 10 (1), 45-55.
  • Babacan, M. E. (2015). Gençliğin sosyal medya kullanım pratikleri ve sosyal sermaye ilişkisi. Gençlik ve Spor Bakanlığı Gençlik Araştırmaları Dergisi, 3(6), 37-65. http://yayinlar.gsb.gov.tr/Public/Files/GAD_6.Sayi.pdf
  • Bat, M. ve Vural, B. A. (2015). Sosyal medyanın stratejik kurumsal iletişime etkisi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 7(1), 33-49. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/437913
  • Breakenridge, D. K. (2012). Social Media and Public Relations: Eight New Practices for the PR Professional. New Jersey: Pearson Education.
  • Demir, H. ve Buğdaycı, S. (2011). Levels of organizational commitment for federation employees. Niğde University Journal of Physical Education and Sport Sciences, 5(3), 215-223.
  • Doğan, P. K. (2018). Halkla İlişkiler. Ahmet Azmi Yetim (Ed), Yönetim ve Spor içinde. Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Duğan, Ö. ve Aydın, B. O. (2018). Sosyal medyanın turizmde tanıtım amaçlı kullanımı: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı örneği. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 3 (1), 1-13. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/502049
  • Erişim 1. http://papillondigital.com/bakan-ve-bakanliklarin-2015-sosyal-medya-karnesi-infografik/ (Erişim tarihi: 10.09.2018)
  • Erişim 2. http://sgm.gsb.gov.tr/Sayfalar/175/105/Istatistikler (Erişim tarihi: 11.09.2018)
  • Erişim 3. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=27598 (Erişim tarihi: 11.09.2018).
  • Erkek, S. (2016). Kamu kurumlarında sosyal medya kullanımı: Sağlık Bakanlığı örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (35), 141-150. http://dergisosyalbil.selcuk.edu.tr/susbed/article/view/1224
  • Glesne, C. (2014). Nitel Araştırmaya Giriş (Çev: A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Göçoğlu, V. ve Aydın, M. D. (2015). Kamu politikası ve sosyal medya ilişkisinin toplumsal hareketler bağlamında incelenmesi. Journal of International Social Research, 8(37), 880-901. https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/37361429/gocoglu_volkan.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1536978173&Signature=apANnN4jM0kr9m69%2B9KBY75VfWk%3D&response-content-disposition=inline%3B%20filename%3DGezi_Parki_Olaylari_Ukrayna_Olaylari_17.pdf
  • Göksel, A. G. ve Serarslan, M. Z. (2015). Public relations in sports clubs: New media as a strategic corporate communication instrument. Corporate Communication, 2(2): 275-283. http://www.kheljournal.com/archives/2015/vol2issue2/PartE/2-2-22.pdf
  • GSB. (2014). Gençlik ve Sosyal Medya Araştırma Raporu, http://www.gsb.gov.tr/HaberDetaylari/1/3816/genclik-ve-spor-bakanligi-turkiyenin-en-kapsamli-sosyal-medya-arastirmasini-yapti.aspx (Erişim tarihi:11.09.2018)
  • GSB. (2017). Sosyal Medya ve İnternet kullanım Raporu, http://yayinlar.gsb.gov.tr/EserDetay/194/sosyal-medya-ve-internet-kullanimi (Erişim tarihi:05.09.2018) İşler, D., Çiftçi, M. ve Yarangümelioğlu, D. (2013). Halkla ilişkiler aracı olarak sosyal medyanın kullanımı ve yeni stratejiler. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5(1), 174-186. http://dergipark.gov.tr/sobiadsbd/issue/11355/135738
  • Kazaz, M. ve Tümen, E. (2013). Tanıtım Amaçlı Sosyal Medya Kullanımı: Gençlik ve Spor Bakanlığı Örneği. I. KOP Bölgesel Kalkınma Sempozyumu Bildiri Kitabı. Konya: UNİKOP, 88-96. https://slidex.tips/download/tanitim-amali-sosyal-medya-kullanimi-genlk-ve-spor-bakanlii-rne
  • Keskin, S. ve Tanyıldızı, N. İ. (2016). Kurumsal iletişimde sosyal medya kullanımı: Türkiye’deki GSM operatörlerinin facebook performansları üzerine bir inceleme. Intermedia International e-Journal, 2(3), 460-480. http://intermedia.ticaret.edu.tr/index.php/intermedia/article/view/39
  • Memiş, L. (2015). Yerel E-katılımın yeni aracı olarak sosyal ağlar: Facebook ve Twitter örneği. Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(1), 209-242. http://dergipark.gov.tr/ckuiibfd/issue/32904/365549
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama için Bir Rehber (Çev: S. Turan), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Öztürk, M. (2013). Sosyal Medyada Halkla İlişkiler. Z. Özata (Ed), Sosyal Medya içinde, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (Çev: M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Pegem Akademi.
  • Reitz, A. (2012). Social media's function in organizations: a functional analysis approach. Global Media Journal, 5(2), 41-56. http://www.gmj.uottawa.ca/1202/v5i2_reitz.pdf
  • Sobacı, M. Z. ve Hatipoğlu, İ. (2017). Facebook aracılığıyla türkiye'de belediye-vatandaş etkileşiminin ölçülmesi: büyükşehir ve il belediyeleri bağlamında bir analiz. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 72(3), 689-713. http://dergipark.gov.tr/ausbf/issue/31272/340577
  • Solmaz, B. ve Görkemli H.N. (2012). Büyükşehir belediyeleri ve sosyal medya kullanımı. Akdeniz İletişim Dergisi, 18. http://iletisim.akdeniz.edu.tr/wp-content/uploads/2016/11/2012-18.pdf#page=9
  • Şenduran, F., Korkmaz, N. H., Kasap, M., Acar, Z. A., Yalnız, U. ve Kaçar, M. (2018). Sportif iletişimde Facebook ve Twitter. Spor Eğitim Dergisi, 2(2), 12-28. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/515949
  • Şengöz, A. ve Eroğlu, E. (2017). Örgütlerde sosyal medya kullanımı: sosyal medya algıları, amaçları ve kullanım alışkanlıkları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 503-524. http://dergipark.gov.tr/e-gifder/issue/28776/288789
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Türkoğlu, H. S. ve Doğan, B. Ö. (2018). Sosyal medya üzerinden okurun değişimi ve bilgi güvenirliği. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 371-375. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/516446
  • Yağmurlu, A. (2011). Kamu yönetiminde halkla ilişkiler ve sosyal medya. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 7(1), 5-15. http://josc.selcuk.edu.tr/article/view/1075000062
  • Yegen, C. (2013). Demokratik ve yeni bir kamusal alan olarak sosyal medya. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 119-135. http://dergipark.gov.tr/anemon/issue/1834/22350
  • Yetim, A.A. ve Cengiz, R. (2010). İletişim ve Spor. Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Yıldırım, Ş., Özdemir, M. ve Alparslan, E. (2018). Kullanımlar ve doyumlar kuramı çerçevesinde bir sosyal paylaşım ağı incelemesi: Facebook örneği. Intermedia International e-Journal, 5(8), 42-65. http://intermedia2.ticaret.edu.tr/index.php/intermedia/article/view/143
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Murat Kalfa 0000-0001-9809-7282

Selda Kocamaz-adaş Bu kişi benim 0000-0002-7368-9780

Yayımlanma Tarihi 20 Mart 2019
Kabul Tarihi 7 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kalfa, M., & Kocamaz-adaş, S. (2019). Sosyal Medyayı Kullanım Açısından Gençlik ve Spor Bakanlığının Analizi. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 8-21.

TÜBİTAK-ULAKBİM DERGİPARK AKADEMİK bünyesinde kurulan Türk Spor Bilimleri Dergisi Doçentlik başvurusu Ulusal Makale b maddesi kapsamındadır.