Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TARİH BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN AİLE TARİHİ ÖĞRETİMİ ÖNEMİ ÜZERİNE GÖRÜŞLERİNİN İÇERİK ANALİZİ

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 16, 27.04.2018
https://doi.org/10.17497/tuhed.340277

Öz

Tarih
eğitiminde yerel tarih ve sözlü tarih önemli yer tutmaktadır. Sözlü tarih
alanında temel konulardan birisi de aile tarihidir. Akademik alanda dünya ve
Türk tarihine yön vermiş aileler üzerine araştırmalar yapılmıştır. Türk
tarihinde hanedan aileleri üzerine pek çok çalışma vardır. On dokuzuncu
yüzyıldan sonra ise tarih biliminin konusunun kralların, padişahların, zengin
insanların yanında sıradan insanın hayatını ele alması gerektiğine yönelik
düşünceler ortaya konulmuştur. İnsanlar sadece devletlerin, komutanların,
kralların, soyluların hayatları değil aynı zamanda işçilerin, köylülerin,
yoksulların da geçmişini merak eder. Bu nedenle 
“aşağıdan tarih” diye nitelendirilen tarih sıradan insanı merkeze
almaktadır.  Yirmi ve yirmi birinci
yüzyılda sözlü tarih ve yerel tarihle beraber sosyal tarihçilik de önemli bir
ivme kazanmıştır. Aile tarihi araştırmalarının ileriki yıllarda daha fazla önem
kazanacağı da düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı formasyon eğitimi alan tarih
grubu öğrencilerinin aile tarihi öğretimi hakkındaki düşüncelerini açığa
çıkarmaktır. Çalışma nitel yönteme dayanmaktadır. Formasyon tarih grubu
öğrencilerine “Sizce aile tarihi öğretiminin tarih eğitimindeki yeri nedir”?
sorusu sorularak bir kompozisyon yazmaları istenmiştir. Öğrencilerin yazdığı
kompozisyonlar içerik analizine göre değerlendirilmiştir. Yapılan
değerlendirmeler sonucunda tespit edilen kodlar ve temalarla öğrencilerin aile
tarihine yükledikleri anlam ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Çalışmanın
sonuçlarına bakıldığında öğrenciler en fazla kimlik oluşturduğu için ve genel
tarihi öğrenmeyi kolaylaştırdığı için aile tarihinin önemli olduğunu ifade
etmişlerdir.

Kaynakça

  • Altun, A. (2014). İlkokul ve ortaokul öğrencilerinin tarih kavramına ilişkin algılarının yörüngesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, Educational Sciences: Theory & Practice, 4(6), s. 2305-2326.
  • Cüceloğlu, D. (2016). Dervişin aklı, İstanbul: Remzi. Kitabevi.
  • Danacıoğlu, E.(2007). Geçmişin izleri. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt..
  • Dönmez, C. ve Yeşilbursa, C. (2014). Ortaokul öğrencilerinin tarih algısı, GEFAD / GUJGEF 34(3): 415-436.
  • Glesne, C.(2013).Nitel araştırmaya giriş, çeviri editörleri Ali Ersoy ve Pelin Yalçınoğlu, 3. Baskı, Ankara: seçkin.
  • Kommisyon (2011). Atatürk İlkeleri ve inkılâp tarihi, Ankara: Okutman.
  • Köymen, M.A. (2011). Büyük Selçuklu İmparatorluğu tarihi (Kuruluş Devri), Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Kurat, A.N. (1999). Rusya tarihi, Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Kyvig D.E ve Marty M.A. (2011). Yanıbaşımızdaki tarih, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • Levstik, L.S, And BartonK.C. (2008). Doing history. New York and London: Routledge.
  • Ortaylı, İ. (2009). Osmanlı toplumunda aile, İstanbul: Pan.
  • Sakaoğlu, N.(2017): Aile fotoğraflarıyla okunan tarih, ♯ Tarih, Temmuz, sayı37, s.55-63.
  • Sencer, M. Ve Sencer Y. (1978).Toplumsal araştırmalarda yöntembilim, Ankara: Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü.
  • Schwartz, Stacy (2000) : My family’s story: Discovering history at home. Social Studies &Young Learner, Januray- February, 12: 3,p. 6.
  • Uzunçarşılı, İ.H. (2011). Anadolu Beylikleri ve Akkoyunlu, Karakoyunlu Devletleri, Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2006). Nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, K. & Kaya, M. (2011). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin tarih algısı ve tarih öğretimine pedagojik yaklaşımları. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(6), 73-95. https://www.nvi.gov.tr.

CONTENT ANALYSIS of the VIEWS of HISTORY DEPARTMENT STUDENTS on the IMPORTANCE of FAMILY HISTORY TEACHING

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 16, 27.04.2018
https://doi.org/10.17497/tuhed.340277

Öz

 Local history and oral history hold an important place in the history education. One of the
basic issues in the field of oral history is family history. The academic field has been investigated on
the families who have led the world and Turkish history. There are many studies on dynastic families
in Turkish history. After from the nineteenth century, new history ideas put forward that history
should be interested in not only kings, sultans, rich people but also the lives of ordinary people.
People wondered history of states moreover they interested in the life of the workers, the peasants
and the poor people in the past. Therefore, "the history from below" was called as ordinary peoplecentered
history in the twenty and twenty- first century. Social history will gain more importance
with oral and local history. It is obvious that family history will gain importance in the future. The
aim of this study is to explore formation history class students’ opinion related to family history
teaching. The study is based on qualitative methods. "What do you think about the place of the
teaching family history in history education "? That question was asked to students and students
were requested to write an essay about that question. These essays written by the students were
evaluated based on content analysis. We tried to evaluate students’ opinion related to family history
teaching. The study is designed on qualitative research basis and the data collected throughout the
study was analyzed via content analysis technique in which the data needs to be conceptualized,
arranged in a logical sense according to the determined concepts and then the themes. When the
results of the study is evaluated, most of the students pointed out that family history is important
because it creates identity and makes it easier to learn the general history.

Kaynakça

  • Altun, A. (2014). İlkokul ve ortaokul öğrencilerinin tarih kavramına ilişkin algılarının yörüngesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, Educational Sciences: Theory & Practice, 4(6), s. 2305-2326.
  • Cüceloğlu, D. (2016). Dervişin aklı, İstanbul: Remzi. Kitabevi.
  • Danacıoğlu, E.(2007). Geçmişin izleri. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt..
  • Dönmez, C. ve Yeşilbursa, C. (2014). Ortaokul öğrencilerinin tarih algısı, GEFAD / GUJGEF 34(3): 415-436.
  • Glesne, C.(2013).Nitel araştırmaya giriş, çeviri editörleri Ali Ersoy ve Pelin Yalçınoğlu, 3. Baskı, Ankara: seçkin.
  • Kommisyon (2011). Atatürk İlkeleri ve inkılâp tarihi, Ankara: Okutman.
  • Köymen, M.A. (2011). Büyük Selçuklu İmparatorluğu tarihi (Kuruluş Devri), Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Kurat, A.N. (1999). Rusya tarihi, Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Kyvig D.E ve Marty M.A. (2011). Yanıbaşımızdaki tarih, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • Levstik, L.S, And BartonK.C. (2008). Doing history. New York and London: Routledge.
  • Ortaylı, İ. (2009). Osmanlı toplumunda aile, İstanbul: Pan.
  • Sakaoğlu, N.(2017): Aile fotoğraflarıyla okunan tarih, ♯ Tarih, Temmuz, sayı37, s.55-63.
  • Sencer, M. Ve Sencer Y. (1978).Toplumsal araştırmalarda yöntembilim, Ankara: Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü.
  • Schwartz, Stacy (2000) : My family’s story: Discovering history at home. Social Studies &Young Learner, Januray- February, 12: 3,p. 6.
  • Uzunçarşılı, İ.H. (2011). Anadolu Beylikleri ve Akkoyunlu, Karakoyunlu Devletleri, Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2006). Nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, K. & Kaya, M. (2011). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin tarih algısı ve tarih öğretimine pedagojik yaklaşımları. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(6), 73-95. https://www.nvi.gov.tr.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma ve İnceleme Makaleleri
Yazarlar

Özgür Aktaş

Mehmet Şahingöz Bu kişi benim

Serdar Erkan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Nisan 2018
Gönderilme Tarihi 28 Eylül 2017
Kabul Tarihi 14 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aktaş, Ö., Şahingöz, M., & Erkan, S. (2018). TARİH BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN AİLE TARİHİ ÖĞRETİMİ ÖNEMİ ÜZERİNE GÖRÜŞLERİNİN İÇERİK ANALİZİ. Turkish History Education Journal, 7(1), 1-16. https://doi.org/10.17497/tuhed.340277



DUYURULAR: 

1- APA7 Yazım Kuralları:

Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.

2- Erken Görünüm:

TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır. 

3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası: 

Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.

4- Etik Kurul Onayı: 

25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir.  Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır. 


10829

Turkish History Education Journal's site and metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license are available at COPYRIGHT