Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EXAMINING the SOCIAL STUDIES TEACHER CANDIDATES’ EFFICACY on USING HISTORICAL NOVELS AS ADDITIONAL SOURCES and MATERIALS

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 1, 69 - 91, 27.04.2018
https://doi.org/10.17497/tuhed.377263

Öz

In this study, in which the use of historical
novels by Social Studies teacher candidates was examined over lesson plans, the
ability of teacher candidates in preparing lesson plans with various sources
was also observed. The study was designed by using the Case Study Design, which
is one of the Qualitative Research Methods. The Document Review Technique was
also used in the study. The data collected in the study were examined with the
Descriptive Analysis Technique. 12 female and 18 male teacher candidates were
included in the study, which made a total of 30 participants. 10 of the
historical novels which were read by the teacher candidates were used in the
study. The data collected in the study showed that teacher candidates preferred
to use historical novels mostly in teaching history topics in the social
studies classes. They also used Visual Reading Technique as well as Individual
and Group Treading Techniques in associating the historical novels with the
classes. They also included Creative Writing (letter, story formation, story
completion, poems, drawings, and compositions) to reinforce reading activities.
It was also determined in the study that historical novels affected the methods
and techniques that were selected for teaching the acquisitions of the lesson.
It was also observed that teacher candidates made quotations from historical
novels in teaching the values process; however, they did not use any other
value teaching methods besides Suggestopedia. Some mistakes that stemmed from
the lack of pedagogical field knowledge of the teacher candidates were also
observed in the lesson plans that were prepared by them by making use of historical
novels. In this context, Action Research may be conducted to improve the skills
of teacher candidates in using sources and materials aside from the course
books. 

Kaynakça

  • Akçalı, A. A. (2015). Kuram ve uygulamada sınıf dışı tarih öğretimi algısı: öğretmen ve aday öğretmen görüşleri. Eğitim ve Bilim, 40(181).
  • Aşılıoğlu, B. (1986). Çocuk romanlarının çocuk eğitimindeki yeri ve önemi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: A.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ata, B. (2000). Tarih öğretiminde bir araç olarak tarihî romanlar. Türk Yurdu. 153-154, 158-166.
  • Aydın, S., & Boz, Y. (2012). Fen öğretmen eğitiminde pedagojik alan bilgisi araştırmalarının derlenmesi: Türkiye örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 479-505.
  • Büyüköztürk; Ş. (2004). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, Ankara: PegemA Yayınları.
  • Davis, S. J. & Hunter, J. (1990). Historical novels: A context for gifted student research, Journal of Adolescent & Adult Literacy, 33 (8), 602-606.
  • Demir, S. B., & Akengin, H. (2011). Hikâyelerle sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ergunşah, H. (1990). Türk edebiyatında tarihî roman, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yeni Türk Edebiyatı ABD, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul. Erol, K. (2012). Tarih-edebiyat ilişkisi ve tarihî romanların tarih öğretimine katkısı. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 1(2), 59.
  • Grossman, P. (1990). The making of a teacher. New York: Teachers College Press.
  • H.B. (1894). History: History and Fiction. Parents' Review, 5, 255-259. İnternetten 23. 01. 2006 tarihinde alınmıştır. http://www.amblesideonline.org/PR/PR0 5p255HistoryandFiction.shtml.
  • Harris, K. & Austin, P. (2000). Voices from America's past: Historical novels and audiobooks. Book Links,10 (1), 22-24. Jarolimek, J., Foster, C. and Kellough, R. D. (2005). Teaching and learning in the elemantary school. (Eight Edition). New Jersey, NY: Pearson Education, Inc.
  • Kaymakçı, S. (2013). Sosyal bilgiler ders kitaplarında sözlü ve yazılı edebi türlerin kullanım durumu. Dicle Üniversitesi, Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 230-255.
  • Keçe, M. (2013), Sosyal bilgiler öğretiminde yararlanılan tarihi roman kullanım tekniklerinin öğrencilerin tarihe yönelik tutumlarına etkisi, International Symposium On Changes And New Trends In Education, 22,24 November, 2013 Konya/Türkiye.
  • Küçükoğlu, H. (2010). Importance of literature in children’s development with some suggested activities. İçinde, D. Şahhüseyinoğlu ve D. Ilisko (Eds.). How do children learn best? (ss. 144-157), Ankara: Araştırmacı Çocuk Merkezi.
  • MEB (2017), Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar), Ankara.
  • Mc Gowan, T. & Guzzetti, B. (1991). Edebiyat temelli sosyal bilgiler öğretimi. (Çev: Ahmet Doğanay), Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırmaları Merkezi’nin web sitesinde yayımlanan çeviri çalışma. İnternetten 23. 01. 2006 tarihinde alınmıştır. http://turkoloji.cu.edu.tr/GENEL/doganay _01.pdf.
  • Merriam, S. (1998). Qualitative research and case study applications in education. Revised and expanded from case study research in education. USA: JB Printing.
  • Mishra, P. & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017– 1054.
  • Okur-Berberoğlu, E., & Uygun, S. (2013). Sınıf dışı eğitimin dünyadaki ve Türkiye’deki gelişim durumunun örgün ve yaygın eğitim kapsamında incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2).
  • Oruç, Ş. ve Erdem, R. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde biyografi kullanımının öğrencilerin sosyal bilgiler dersine ilişkin tutumlarına etkisi. Selçuk Üniversitesi, Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 215-229.
  • Safran, M. & Ata, B. (1998). Okul dışı tarih öğretimi. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 18 (1): 87-94.
  • Smith, A. J. & Monson, J. A. & Dopson, D. (1992). A case study on integrating history and reading instruction through literature. Social Education. 56 (7), 370-375.
  • Şimşek, A. (2006). İlköğretim sosyal bilgiler dersinde tarihsel hikâyeye yönelik öğrenci görüşleri. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26 (1). 187-202.
  • Şimşek, A. (2006). Tarihsel romanın eğitimsel işlevi. bilig 37: 65-80.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Tokdemir, M. A. (2016). Osmanlı Devleti’nin kuruluşunun öğretilmesinde tarihsel roman kullanımı: devlet ana romanını okumak. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3), 1469-1486.
  • Yeşilbursa, C. C., & Sabancı, O. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler öğretiminde edebi ürünlerin kullanımına yönelik görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(36), 19-33.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ, EK KAYNAK ve MATERYAL OLARAK TARİHİ ROMAN KULLANMA YETERLİKLERİNİN DERS PLANLARI ÜZERİNDEN İNCELENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 1, 69 - 91, 27.04.2018
https://doi.org/10.17497/tuhed.377263

Öz

Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının tarihi roman
kullanımlarının ders planları üzerinden incelendiği bu araştırmada, öğretmen
adaylarının farklı kaynaklarla ders planı hazırlayabilme becerisini de
gözlemlenmiştir. Çalışma, nitel araştırma yöntemi çerçevesinde durum çalışması
deseni kullanılarak tasarlanmıştır. Çalışmada doküman incelemesi tekniği
kullanılmıştır. Elde edilen veriler, betimsel analiz tekniğiyle incelenmiştir.
Çalışmaya, 12 bayan, 18 erkek toplam 30 öğrenmen adayı katılmıştır. Öğretmen
adaylarının okuduğu 10 tarihi roman çalışmada kullanılmıştır. Elde edilen
veriler; öğretmen adaylarının tarihi romanları sıklıkla Sosyal Bilgiler dersi
içerisindeki tarih konularının öğretiminde kullanmayı tercih etmişlerdir.
Tarihi romanları dersle ilişkilendirme sürecinde bireysel ve grupla okuma
tekniklerinin yanında görsel okuma tekniğini de kullanmışlardır. Okuma
etkinliklerini pekiştirmek adına yaratıcı yazma (mektup, öykü oluşturma, öykü
tamamlama,  şiir, resim, kompozisyon)
etkinliklerine yer vermişlerdir. Tarihi romanların, derse ait kazanımın
öğretimi için seçilen yöntem ve teknikleri de etkilediği tespit edilmiştir.
Öğretmen adaylarının değer öğretimi sürecinde tarihi romanlardan alıntılar
yaptığı ancak telkin yöntemi dışında bir değer öğretim yöntemi kullanmadıkları
görülmüştür. Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının tarihi romanlardan da
yararlanarak hazırladıkları ders planlarında pedagojik alan bilgisi
yetersizliğinden kaynaklı hatalar gözlemlenmiştir. Bu tarz beceri
eksikliklerinin temel sebebi ise hizmet öncesi eğitimde yeterli uygulamaya
katılmamış olmak olabilir. Bu bağlamda; öğretmen adaylarının ders kitabı
dışındaki kaynak ve materyal kullanımlarıyla ilgili becerilerini geliştirmeye
yönelik eylem araştırmaları yapılabilir.

Kaynakça

  • Akçalı, A. A. (2015). Kuram ve uygulamada sınıf dışı tarih öğretimi algısı: öğretmen ve aday öğretmen görüşleri. Eğitim ve Bilim, 40(181).
  • Aşılıoğlu, B. (1986). Çocuk romanlarının çocuk eğitimindeki yeri ve önemi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: A.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ata, B. (2000). Tarih öğretiminde bir araç olarak tarihî romanlar. Türk Yurdu. 153-154, 158-166.
  • Aydın, S., & Boz, Y. (2012). Fen öğretmen eğitiminde pedagojik alan bilgisi araştırmalarının derlenmesi: Türkiye örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 479-505.
  • Büyüköztürk; Ş. (2004). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, Ankara: PegemA Yayınları.
  • Davis, S. J. & Hunter, J. (1990). Historical novels: A context for gifted student research, Journal of Adolescent & Adult Literacy, 33 (8), 602-606.
  • Demir, S. B., & Akengin, H. (2011). Hikâyelerle sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ergunşah, H. (1990). Türk edebiyatında tarihî roman, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yeni Türk Edebiyatı ABD, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul. Erol, K. (2012). Tarih-edebiyat ilişkisi ve tarihî romanların tarih öğretimine katkısı. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 1(2), 59.
  • Grossman, P. (1990). The making of a teacher. New York: Teachers College Press.
  • H.B. (1894). History: History and Fiction. Parents' Review, 5, 255-259. İnternetten 23. 01. 2006 tarihinde alınmıştır. http://www.amblesideonline.org/PR/PR0 5p255HistoryandFiction.shtml.
  • Harris, K. & Austin, P. (2000). Voices from America's past: Historical novels and audiobooks. Book Links,10 (1), 22-24. Jarolimek, J., Foster, C. and Kellough, R. D. (2005). Teaching and learning in the elemantary school. (Eight Edition). New Jersey, NY: Pearson Education, Inc.
  • Kaymakçı, S. (2013). Sosyal bilgiler ders kitaplarında sözlü ve yazılı edebi türlerin kullanım durumu. Dicle Üniversitesi, Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 230-255.
  • Keçe, M. (2013), Sosyal bilgiler öğretiminde yararlanılan tarihi roman kullanım tekniklerinin öğrencilerin tarihe yönelik tutumlarına etkisi, International Symposium On Changes And New Trends In Education, 22,24 November, 2013 Konya/Türkiye.
  • Küçükoğlu, H. (2010). Importance of literature in children’s development with some suggested activities. İçinde, D. Şahhüseyinoğlu ve D. Ilisko (Eds.). How do children learn best? (ss. 144-157), Ankara: Araştırmacı Çocuk Merkezi.
  • MEB (2017), Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar), Ankara.
  • Mc Gowan, T. & Guzzetti, B. (1991). Edebiyat temelli sosyal bilgiler öğretimi. (Çev: Ahmet Doğanay), Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırmaları Merkezi’nin web sitesinde yayımlanan çeviri çalışma. İnternetten 23. 01. 2006 tarihinde alınmıştır. http://turkoloji.cu.edu.tr/GENEL/doganay _01.pdf.
  • Merriam, S. (1998). Qualitative research and case study applications in education. Revised and expanded from case study research in education. USA: JB Printing.
  • Mishra, P. & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017– 1054.
  • Okur-Berberoğlu, E., & Uygun, S. (2013). Sınıf dışı eğitimin dünyadaki ve Türkiye’deki gelişim durumunun örgün ve yaygın eğitim kapsamında incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2).
  • Oruç, Ş. ve Erdem, R. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde biyografi kullanımının öğrencilerin sosyal bilgiler dersine ilişkin tutumlarına etkisi. Selçuk Üniversitesi, Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 215-229.
  • Safran, M. & Ata, B. (1998). Okul dışı tarih öğretimi. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 18 (1): 87-94.
  • Smith, A. J. & Monson, J. A. & Dopson, D. (1992). A case study on integrating history and reading instruction through literature. Social Education. 56 (7), 370-375.
  • Şimşek, A. (2006). İlköğretim sosyal bilgiler dersinde tarihsel hikâyeye yönelik öğrenci görüşleri. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26 (1). 187-202.
  • Şimşek, A. (2006). Tarihsel romanın eğitimsel işlevi. bilig 37: 65-80.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Tokdemir, M. A. (2016). Osmanlı Devleti’nin kuruluşunun öğretilmesinde tarihsel roman kullanımı: devlet ana romanını okumak. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3), 1469-1486.
  • Yeşilbursa, C. C., & Sabancı, O. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler öğretiminde edebi ürünlerin kullanımına yönelik görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(36), 19-33.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma ve İnceleme Makaleleri
Yazarlar

İhsan Ünlü 0000-0003-2769-8966

Alper Kaşkaya

Yayımlanma Tarihi 27 Nisan 2018
Gönderilme Tarihi 11 Ocak 2018
Kabul Tarihi 14 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ünlü, İ., & Kaşkaya, A. (2018). SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ, EK KAYNAK ve MATERYAL OLARAK TARİHİ ROMAN KULLANMA YETERLİKLERİNİN DERS PLANLARI ÜZERİNDEN İNCELENMESİ. Turkish History Education Journal, 7(1), 69-91. https://doi.org/10.17497/tuhed.377263



DUYURULAR: 

1- APA7 Yazım Kuralları:

Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.

2- Erken Görünüm:

TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır. 

3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası: 

Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.

4- Etik Kurul Onayı: 

25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir.  Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır. 


10829

Turkish History Education Journal's site and metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license are available at COPYRIGHT