Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Erasmus+ KA103 Hareketlilik Programının Öğrenci ve Koordinatör Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 54 - 76, 27.06.2018

Öz

Başlangıçta ekonomik bir topluluk olarak kurulan
Avrupa Birliği, bugün Avrupa Birliği vatandaşlarının yaşamlarını iyileştirmek
ve onlar için daha iyi bir dünya yaratmak için farklı politika alanlarında
birçok hizmet sunmaktadır. Eğitim aynı zamanda Avrupa Birliği politikalarının
merkezinde yer alan ve diğer kilit politika alanları ile yakından ilişkili olan
bu alanlardan biridir. Bugün, Avrupa Birliği'nin eğitim ve öğretim hedeflerine
ulaşmak için büyük çaba sarf edilmektedir. Bu çalışmada, Avrupa Birliği'nin
eğitim ve öğretim politikalarının bir boyutu ele alınacak ve 2020 eğitim
hedeflerinden biri olan öğrenci hareketliliği gerçeğine odaklanılacaktır.
Erasmus programı, öğrenci hareketliliği söz konusu olduğunda akla gelen ilk
programdır. 1987 yılında kuruluşundan bu yana, Erasmus Programı birkaç
değişiklik geçirmiştir. Son olarak, 2014 yılında bu hareketlilik programı
Erasmus + olarak adlandırılmıştır. Erasmus + ve onun öncü hareketlilik
programları katılımcılara eğitim, beceri ve yeterlilikler sağlamıştır. Erasmus
+ uluslararası işbirliğini güçlendirmek ve öğrencilerin deneyimlerini
desteklemenin yanı sıra insanlara bir topluluğa ait olma duygusu da vermiştir. Otuz
yılı aşan bu süreçte pek çok araştırmacı tarafından bu hareketlilik programının
çeşitli değerlendirmeleri yapılmıştır. Ek olarak, orta vadeli değerlendirmeler
ve etki çalışmaları Avrupa Konseyi tarafından yayınlanmıştır. Tüm bu
değerlendirme ve etki çalışmaları, hareketlilik programlarının değerini ortaya çıkarmıştır.
Hareketlilik programlarının önemini göz önünde bulundurarak, bu çalışmada, uluslararasılaşmada
öncü üniversiteler arasında yer alan Sakarya Üniversitesi ve Yıldız Teknik
Üniversitesi'nde gerçekleştirilen Yüksek Öğretimdeki Öğrenci ve Personel
Hareketliliğinin Erasmus + Programını (KA103) değerlendirmek amaçlanmıştır. Bu
çalışmada, nitel araştırma desenlerinden biri olan durum çalışması
kullanılmıştır ve veriler, mülakatlar ve değerlendirme raporlarının doküman
analizi yoluyla toplanmıştır. 2016-2017 öğretim yılında Erasmus+ KA103 hareketlilik
programına katılan öğrenciler, 2017-2018 eğitim-öğretim yılı ikinci döneminde
bu programa katılacak öğrenciler ve Erasmus + bölüm koordinatörleri çalışmanın
katılımcıları olarak belirlenmiştir. Çalışma, katılımcıların ve
koordinatörlerin Erasmus + KA103 hareketlilik programının belirli ve genel
hedeflerinin, programdan beklentilerinin ve program için önerilerinin farkında
olduklarını göstermektedir.

Kaynakça

  • Altay, A. (2016). Influence of the Erasmus Student Mobility Programme on competence development of students (Unpublished Master’s Thesis). Akdeniz University, Antalya.
  • Avrupa Birliği Bakanlığı. (2017). National Report of TURKEY on the implementation and the impact of Erasmus+ and Predecessor Programmes: Lifelong Learning, Youth in Action. http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/sites/erasmusplus2/files/el_national_report/TR_National%20Report.pdf adresinden 16.04.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Avrupa Birliği Bakanlığı. (2014). Eğitim ve öğretim 2020 bilgi notu. https://www.ab.gov.tr/files/SBYPB/Egitim%20ve%20Kultur/web_egitim_ve_ogretim_2020__3_.pdf adresinden 01.11.2017 tarihinde erişilmiştir.
  • Berg, V. (2014). Evaluation of the outcome of European students-teachers’ participation in the Erasmus Exchange Programme (2008-2011): A survey of students’ knowledge, thoughts and feelings before and after their Erasmus exchange. Journal of the European Teacher Education Network , 9, 33-45.
  • Bilici, N. (2016). Erasmus Programı çerçevesinde Türkiye'den yurtdışına giden ve yurtdışından Türkiye'ye gelen yabancı öğrencilerin sosyal uyumlarının karşılaştırmalı incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Haliç Üniversitesi, İstanbul.
  • Boyacı, A. (2011). Erasmus değişim programı öğrencilerinin geldikleri ve Türkiye’de öğrenim gördükleri üniversitedeki sınıf yönetimine ilişkin karşılaştırmalı görüşleri (Anadolu Üniversitesi Örneği). Eğitim ve Bilim, 36(159), 270-282.
  • Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Upper Saddle River. New Jersey: Merrill.
  • Demir, A., & Demir, S. (2009). Erasmus programının kültürlerarası diyalog ve etkileşim açısından değerlendirilmesi (Öğretmen adaylarıyla nitel bir çalışma). Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(9), 95-105.
  • Dinçer, Ç., Aslan, B. & Bayraktar, A. (2017). Ankara Üniversitesi Erasmus koordinatörlerinin Erasmus programına ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 50(2), 201-225.
  • Elmalı, G. G. (2013). Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları’nın Türkiye uygulamasının Erasmus Programı bağlamında değerlendirilmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Ersoy, A. (2013). Türk öğretmen adaylarının kültürlerarası deneyimlerinde karşılaştıkları sorunlar: Erasmus değişim programı örneği. Eğitim ve Bilim, 38(168), 154-166.
  • European Commission, (2018). Report from The Commission to The European Parliament, The Council, The European Economıc and Social Committee and The Committee of the Regıons: Mid-term evaluation of the Erasmus+ Programme (2014-2020). http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52018DC0050&from=FR adresinden 23.11.2017 tarihinde erişilmiştir.
  • European Commission. (2017a). Erasmus+ programme guide. https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/sites/erasmusplus2/files/2017-erasmus-plus-programme-guide-v2_en.pdf adresinden 08.11.2017 tarihinde erişilmiştir.
  • European Commission, (2017b). From Erasmus to Erasmus+: A story of 30 years. http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/anniversary/event/erasmus-erasmus-story-30-years_en adresinden 23.11.2017 tarihinde erişilmiştir.
  • European Commission. (2016). The Erasmus impact study regional analysis. http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/repository/education/library/study/2016/erasmus-impact_en.pdf adresinden 12.02.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • European Commission. (2010). Europe 2020: A European strategy for smart, sustainable and inclusive growth. http://ec.europa.eu/eu2020/pdf/COMPLET%20EN%20BARROSO%20%20%20007%20-%20Europe%202020%20-%20EN%20version.pdf adresinden 12.02.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Gültekin, M., & Anagün, Ş. S. (2006). Avrupa Birliği’nin eğitimde kaliteyi belirleyici alan ve göstergeleri açısından Türk eğitim sisteminin durumu. Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 145-170.
  • Hasdemir, F., & Çalıkoğlu M. R. (2011). Avrupa Birliği Eğitim Programları ve Değişim. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(2), 66-68.
  • Jacobone, V., & Moro, G. (2015). Evaluating the impact of the Erasmus programme: skills and European identity. Assessment & Evaluation in Higher Education, 40(2), 309-328.
  • Kağnıcı, S. (2016). The impact of EU Mobility Programmes on the construction of European identity: A study on Turkish Erasmus Students (Unpublished Master’s Thesis). Yaşar University, İzmir.
  • Kehm, B. M. (2005). The contribution of international student mobility to human development and global understanding. US-China Education Review, 2(1), 18-24.
  • Okur, S. (2016). Representation of European identity in multiparty incoming and outgoing Erasmus students’ discourses (Unpublished Master’s Thesis). Middle East Technical University, Ankara.
  • Özdem, G. (2013). Yükseköğretim kurumlarında ERASMUS Programının değerlendirilmesi (Giresun Üniversitesi Örneği). Educational Administration: Theory and Practice, 19(1), 61-98
  • Papatsiba, V. (2005). Political and individual rationales of student mobility: a case study of Erasmus and a French regional scheme for studies abroad. European Journal of Education, 40 (2), 173-188.
  • Patton, M.Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods (2nd ed.). Newbury Park, CA: Sage
  • Psychogyiou, A. (2015). The potential of the Erasmus Programme: Assessing European Identity in Greek Erasmus Students (Unpublished Master Thesis). Linköping University. Sweden.
  • Saban, A., & Ersoy, A. (2017) Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sağlam, M., Özüdoğru, F. & Çıray, F. (2011). Avrupa Birliği eğitim politikaları ve Türk Eğitim Sistemi’ne etkileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 87-109.
  • Sancak, A. (2009). Kültürlerarası diyalog açısından öğrenci değişim programları. Erasmus örneği (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Sari, O. E. (2014). Role of common education policies of the European Union in Europeanization process: Erasmus Exchange Programme (Unpublished Master’s Thesis). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Süngü, H., & Bayrakçı, M. (2010). Bolonya süreci sonrası yükseköğretimde akreditasyon çalışmaları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(4), 895-912.
  • Şadioğlu, N. Ç. (2013). Avrupa Birliği müzakere sürecinde Türk Eğitim ve Kültür Sisteminin literatür açısından değerlendirilmesi. Akademik Bakış Dergisi, 37, 1-20.
  • Şahin, E. (2013). Erasmus programına katılan Türk öğrencilerin görüşlerinin değerlendirilmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2006). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Teichler, U., & Jahr, V. (2001). Mobility during the course of study. European Journal of Education, 36(4), 443–458.
  • Ünal, M. (2016). Öğretim elemanı ve öğrencilerin AB Erasmus+ Programını algılama durumlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(3), 581-598
  • Ünal, M. (2011). AB Erasmus Öğrenci Öğrenim Hareketliliği Programı ve bu kapsamda uygulanan öğretim programı bağlam, girdi, süreç, ürün (CIPP) modeline göre değerlendirilmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ünlü, İ. (2015). Teacher candidates’ opinions on Erasmus Student Exchange Program. Educational Sciences: Theory & Practice, 15(1), 223-237
  • Yağcı, E., Ekinci, C. E., Burgaz, B., Kelecioğlu, H. & Ergene, T. (2007). Yurt dışına giden Hacettepe Üniversitesi Erasmus öğrencilerinin memnuniyet düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33: 229-239.
  • Yücelsin-Taş, Y. T. (2013). Erasmus Programında karşılaşılan sorunlar ve öneriler. Turkish Studies, 10, 763-770.
Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 54 - 76, 27.06.2018

Öz

Kaynakça

  • Altay, A. (2016). Influence of the Erasmus Student Mobility Programme on competence development of students (Unpublished Master’s Thesis). Akdeniz University, Antalya.
  • Avrupa Birliği Bakanlığı. (2017). National Report of TURKEY on the implementation and the impact of Erasmus+ and Predecessor Programmes: Lifelong Learning, Youth in Action. http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/sites/erasmusplus2/files/el_national_report/TR_National%20Report.pdf adresinden 16.04.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Avrupa Birliği Bakanlığı. (2014). Eğitim ve öğretim 2020 bilgi notu. https://www.ab.gov.tr/files/SBYPB/Egitim%20ve%20Kultur/web_egitim_ve_ogretim_2020__3_.pdf adresinden 01.11.2017 tarihinde erişilmiştir.
  • Berg, V. (2014). Evaluation of the outcome of European students-teachers’ participation in the Erasmus Exchange Programme (2008-2011): A survey of students’ knowledge, thoughts and feelings before and after their Erasmus exchange. Journal of the European Teacher Education Network , 9, 33-45.
  • Bilici, N. (2016). Erasmus Programı çerçevesinde Türkiye'den yurtdışına giden ve yurtdışından Türkiye'ye gelen yabancı öğrencilerin sosyal uyumlarının karşılaştırmalı incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Haliç Üniversitesi, İstanbul.
  • Boyacı, A. (2011). Erasmus değişim programı öğrencilerinin geldikleri ve Türkiye’de öğrenim gördükleri üniversitedeki sınıf yönetimine ilişkin karşılaştırmalı görüşleri (Anadolu Üniversitesi Örneği). Eğitim ve Bilim, 36(159), 270-282.
  • Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Upper Saddle River. New Jersey: Merrill.
  • Demir, A., & Demir, S. (2009). Erasmus programının kültürlerarası diyalog ve etkileşim açısından değerlendirilmesi (Öğretmen adaylarıyla nitel bir çalışma). Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(9), 95-105.
  • Dinçer, Ç., Aslan, B. & Bayraktar, A. (2017). Ankara Üniversitesi Erasmus koordinatörlerinin Erasmus programına ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 50(2), 201-225.
  • Elmalı, G. G. (2013). Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları’nın Türkiye uygulamasının Erasmus Programı bağlamında değerlendirilmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Ersoy, A. (2013). Türk öğretmen adaylarının kültürlerarası deneyimlerinde karşılaştıkları sorunlar: Erasmus değişim programı örneği. Eğitim ve Bilim, 38(168), 154-166.
  • European Commission, (2018). Report from The Commission to The European Parliament, The Council, The European Economıc and Social Committee and The Committee of the Regıons: Mid-term evaluation of the Erasmus+ Programme (2014-2020). http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52018DC0050&from=FR adresinden 23.11.2017 tarihinde erişilmiştir.
  • European Commission. (2017a). Erasmus+ programme guide. https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/sites/erasmusplus2/files/2017-erasmus-plus-programme-guide-v2_en.pdf adresinden 08.11.2017 tarihinde erişilmiştir.
  • European Commission, (2017b). From Erasmus to Erasmus+: A story of 30 years. http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/anniversary/event/erasmus-erasmus-story-30-years_en adresinden 23.11.2017 tarihinde erişilmiştir.
  • European Commission. (2016). The Erasmus impact study regional analysis. http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/repository/education/library/study/2016/erasmus-impact_en.pdf adresinden 12.02.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • European Commission. (2010). Europe 2020: A European strategy for smart, sustainable and inclusive growth. http://ec.europa.eu/eu2020/pdf/COMPLET%20EN%20BARROSO%20%20%20007%20-%20Europe%202020%20-%20EN%20version.pdf adresinden 12.02.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Gültekin, M., & Anagün, Ş. S. (2006). Avrupa Birliği’nin eğitimde kaliteyi belirleyici alan ve göstergeleri açısından Türk eğitim sisteminin durumu. Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 145-170.
  • Hasdemir, F., & Çalıkoğlu M. R. (2011). Avrupa Birliği Eğitim Programları ve Değişim. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(2), 66-68.
  • Jacobone, V., & Moro, G. (2015). Evaluating the impact of the Erasmus programme: skills and European identity. Assessment & Evaluation in Higher Education, 40(2), 309-328.
  • Kağnıcı, S. (2016). The impact of EU Mobility Programmes on the construction of European identity: A study on Turkish Erasmus Students (Unpublished Master’s Thesis). Yaşar University, İzmir.
  • Kehm, B. M. (2005). The contribution of international student mobility to human development and global understanding. US-China Education Review, 2(1), 18-24.
  • Okur, S. (2016). Representation of European identity in multiparty incoming and outgoing Erasmus students’ discourses (Unpublished Master’s Thesis). Middle East Technical University, Ankara.
  • Özdem, G. (2013). Yükseköğretim kurumlarında ERASMUS Programının değerlendirilmesi (Giresun Üniversitesi Örneği). Educational Administration: Theory and Practice, 19(1), 61-98
  • Papatsiba, V. (2005). Political and individual rationales of student mobility: a case study of Erasmus and a French regional scheme for studies abroad. European Journal of Education, 40 (2), 173-188.
  • Patton, M.Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods (2nd ed.). Newbury Park, CA: Sage
  • Psychogyiou, A. (2015). The potential of the Erasmus Programme: Assessing European Identity in Greek Erasmus Students (Unpublished Master Thesis). Linköping University. Sweden.
  • Saban, A., & Ersoy, A. (2017) Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sağlam, M., Özüdoğru, F. & Çıray, F. (2011). Avrupa Birliği eğitim politikaları ve Türk Eğitim Sistemi’ne etkileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 87-109.
  • Sancak, A. (2009). Kültürlerarası diyalog açısından öğrenci değişim programları. Erasmus örneği (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Sari, O. E. (2014). Role of common education policies of the European Union in Europeanization process: Erasmus Exchange Programme (Unpublished Master’s Thesis). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Süngü, H., & Bayrakçı, M. (2010). Bolonya süreci sonrası yükseköğretimde akreditasyon çalışmaları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(4), 895-912.
  • Şadioğlu, N. Ç. (2013). Avrupa Birliği müzakere sürecinde Türk Eğitim ve Kültür Sisteminin literatür açısından değerlendirilmesi. Akademik Bakış Dergisi, 37, 1-20.
  • Şahin, E. (2013). Erasmus programına katılan Türk öğrencilerin görüşlerinin değerlendirilmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2006). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Teichler, U., & Jahr, V. (2001). Mobility during the course of study. European Journal of Education, 36(4), 443–458.
  • Ünal, M. (2016). Öğretim elemanı ve öğrencilerin AB Erasmus+ Programını algılama durumlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(3), 581-598
  • Ünal, M. (2011). AB Erasmus Öğrenci Öğrenim Hareketliliği Programı ve bu kapsamda uygulanan öğretim programı bağlam, girdi, süreç, ürün (CIPP) modeline göre değerlendirilmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ünlü, İ. (2015). Teacher candidates’ opinions on Erasmus Student Exchange Program. Educational Sciences: Theory & Practice, 15(1), 223-237
  • Yağcı, E., Ekinci, C. E., Burgaz, B., Kelecioğlu, H. & Ergene, T. (2007). Yurt dışına giden Hacettepe Üniversitesi Erasmus öğrencilerinin memnuniyet düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33: 229-239.
  • Yücelsin-Taş, Y. T. (2013). Erasmus Programında karşılaşılan sorunlar ve öneriler. Turkish Studies, 10, 763-770.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özlem Aslan Bağcı

Serdar Erdem Bu kişi benim

Yavuz Erişen

Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 24 Mayıs 2018
Kabul Tarihi 27 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aslan Bağcı, Ö., Erdem, S., & Erişen, Y. (2018). Erasmus+ KA103 Hareketlilik Programının Öğrenci ve Koordinatör Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 3(1), 54-76.