Bu çalışmanın amacı literatürden alınan
Geometrik Optik ile ilgili üç aşamalı tanı testi kullanılarak fen lisesi
öğrencilerinin geometrik optik konusundaki zihinsel modellerini belirlemektir.
Çalışmada veri toplama aracı olarak literatürden alınan geometrik optik ile
ilgili üç aşamalı tanı testi kullanılmış ve öğrencilerin geometrik optik
konusundaki zihinsel modelleme seviyeleri bu üç aşamalı tanı testi ile belirlenmiştir
Araştırmanın
örneklemini 2016-2017 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Erzurum'da bir Fen
Lisesi’nde öğrenim gören 50 onuncu sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Veriler ön bilgi ve akıl yürütme
stratejilerinin her birinin görev içerisinde tanımlandığı, tekrarlayan,
doğrusal olmayan sabit karşılaştırma yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir
(Charmaz, 2006). Çalışmanın sonucunda öğrencilerin
genel olarak geometrik optik ünitesinin yansıma konusunda kavramsal bilgiyi
ifade etmede yeterli seviyede oldukları fakat kavramsal bilgiye ait çizimleri
belirleyemedikleri belirlenmiştir. Işığın kırılması konusunda hem kavramsal
bilgiyi ifade etmede hem de kavramsal bilgiye ait özel ışınlar ve görüntü
oluşumunu çizmede yetersiz oldukları anlaşılmıştır. Fen lisesi öğrencilerinin ışığın
doğası konusunda neden-sonuç ilişkisi kuramadıkları ve yetersiz düzeyde oldukları
belirlenmiştir. Geometrik optik konusundaki konuların
çoğu çizim, şekil ve görüntüden oluştuğu için fizik öğretmenlerinin derslerde
görsel materyaller, animasyonlar ve çizimler kullanmaları bu çalışmanın
önerileri arasındadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 10 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 3 |