Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Öğretmenlerinin Etkinliklerde Kullandıkları Dikkat Çekme ve Dikkati Sürdürme Şekillerinin Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 32 Sayı: 1, 227 - 244, 08.06.2019
https://doi.org/10.19171/uefad.533239

Öz



Bu
araştırma; okul öncesi öğretmenlerinin etkinlikler sürecinde çocukların
dikkatlerini çekme ve dikkatlerini sürdürme şekillerini belirleme amacıyla
yapılmıştır. Araştırma modeli olarak temel nitel araştırma yöntemi seçilmiştir.
Araştırmaya, Kütahya ilinde Milli Eğitime bağlı resmi anaokulları ile
ilköğretim bünyesindeki anasınıflarında görev yapan 36 okul öncesi öğretmeni
katılmıştır. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme soruları ile
toplanmıştır. Veriler içerik analizi yapılarak kategorileştirilmiştir.
Araştırma bulgularına göre okul öncesi öğretmenleri dikkat olgusunu öğrenmenin
ilk şartı olarak görmekte, çocukların dikkatlerini dağıtan faktörlerin başında
diğer arkadaşları, fizyolojik ihtiyaçları ile fiziki ortam olduğunu
belirtmektedirler. Öğretmenlerin dikkati çekme şekillerine ilişkin bulgulara
bakıldığında, öğretmenlerin seslerini ve beden dilini en fazla kullandıkları
belirlenmiştir. Öğretmenler, sözel ve sözel olmayan uyarıcıları kullanarak
dikkati sağlamaya çalıştıklarını
, dikkatin en fazla dağıldığı etkinlik
olarak Türkçe ve okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri belirtmişlerdir.




Kaynakça

  • Aydın, A. (1999). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. Ankara. Anı Yayıncılık
  • Aydın, A. (2008). Sınıf Yönetimi, Ankara, Pagem Akademi.
  • Baş, G. (2012). Gagne’nin öğretim etkinlikleri modelinin öğrencilerin akademik başarılarına ve İngilizce dersine yönelik tutumlarına etkileri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (2), 433-457,
  • Celep, C. (2004). Sınıf Yönetimi ve Disiplini, Anı Yayıncılık, Şubat 2004
  • Çağlar, A.(2009). Sınıf öğretmenlerinin öğretimsel etkinliklerin yönetiminde dikkat çekme ve sürdürme davranışlarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Adana
  • Demirel, Ö. (2007). Öğretme Sanatı, Pagema yayıncılık, Temmuz, 2007
  • Denizel-Güven, E. ve Cevher, F. N. (2005). “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 2, Sayı 18, ss.1–22.
  • Ettrich, C. (1998). Konzentrations-trainings- programm für kinder: Gottingen: Vandenhoeck and Rubrecht.
  • Güllü, E. (2012). Çocuklarda Dikkat Eksikliği. Hayat Yayınları. İstanbul
  • Gözalan, E. (2013). Oyun temelli dikkat eğitim programının 5-6 yaş çocuklarının dikkat ve dil becerilerine etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Karaduman, D. (2004). Dikkat toplama eğitim programının ilköğretim 4. ve 5. Sınıf öğrencilerinin dikkat toplama düzeyi, benlik algısı ve başarı düzeylerin etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kaya, Ö. (1989). Frostig görsel algılama eğitim programının anaokulu çocuklarının görsel algılama ve zihinsel gelişmelerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kılbaş Ş., ve Köktaş V. (2007). “Etkili Sınıf Yönetimi”, Mart 2007, Çukurova Üniversitesi Basımevi
  • Koçyiğit, S., Kayılı, G. ve Erbay, F. (2010). Montessori yönteminin beş-altı yaş çocuklarının dikkat toplama becerilerine etkisinin incelenmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 35(371), 16-21.
  • Kolb, B., Windshaw, I.Q. (1996). Attention, Imagery and Consciosness. In: Fundementals of Human Neuropsychology, W.H. Freeman and Company. New York. 4. Edition Kula, E. (2018). Dikkat becerisi geliştirmeye dayalı programın dikkat eksikliği olan ilkokul öğrencileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Konya
  • Merriam, S.B. (2015). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber, (Çeviri Editörü: Selahattin Turan), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Özyürek, M. (2007). Olumlu Sınıf Yönetimi, Ekim 2007, Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Pişkin, A. (2015). Dikkat toplama eğitimi programının ilkokul 2. sınıf öğrencilerinin dikkat toplama becerilerinin gelişimine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Kayseri
  • Ratey, J. J. (2001). A User's Guide to the Brain. New York: Pantheon Books.
  • Seçer, Z. ve Kaymak Özmen, S. (2015). Dikkat toplamayı geliştirici etkinliklerin içtepisel okul öncesi çocukların düşünme ve dikkat toplama becerilerine etkisi. K. Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1803-1816.
  • Temel, Z. F., Kurtulmuş, Z. ve Kaynak, K. B. (2016). Bilişsel gelişim eğitim programının 5-6 yaş çocuklarının dikkat algı ve bellek gelişimlerine etkisi. GEFAD / GUJGEF, 36(1), 25-49.
  • Yavuz, K. (2014). Okul öncesi eğitime devam eden çocukların dikkat becerilerini geliştirmeye yönelik eğitim programının etkililiğinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • Yaycı, L. (2007). İlköğretim Dördüncü Sınıf Öğrencilerinde Seçici ve Yoğunlaştırılmış Dikkat Becerilerini Geliştirmeye Dayalı Bir Programın Etkililiğinin Sınanması. Yayımlanmamış Doktora Tezi Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Bartan

Yayımlanma Tarihi 8 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 2 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 32 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bartan, M. (2019). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Etkinliklerde Kullandıkları Dikkat Çekme ve Dikkati Sürdürme Şekillerinin Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 227-244. https://doi.org/10.19171/uefad.533239