Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Schools and Teachers From Teacher Candıdates’ View Point

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 305 - 315, 24.12.2018
https://doi.org/10.35235/uicd.465548

Öz

In this study, it is aimed
to determine the current physical and academic status of schools and their
observations towards teachers in the schools they practice at. The research is
structured in accordance with the situation pattern from qualitative research.
The sample of the study consists of 8 teacher candidates who already take
teaching practice course. Four of the candidates are women and 4 of them are
men. Within the scope of the study, a course on teaching practice was conducted
with students studying at a public university. The observation forms prepared
by the researcher and distributed to the students before the application and
the students were asked to observe the teachers. In addition, it was ensured
that the physical status of the school and the checklists for the different
classrooms and departments of the school were observed by the teacher
candidates. Afterwards, the students were asked to convey their observations in
a critical language including positive and negative situations. The views of
the students were collected by the semi-structured interview form prepared by
the researcher. According to the findings of the research, it was found that
the physical conditions of schools were insufficient, the teachers observed
symptoms such as anxiety and burnout, teachers followed the current curriculum
regularly, did not apply physical violence to students, educational tools and
media in the school were not used efficiently. In this context, school
administrators should take into consideration the efficiency phenomenon and the
academic context when planning school spaces and equipment.

Kaynakça

  • Adem, M. (2001). Devrim yasaları odağında öğretim birliği, Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Aydoğdu, M. (2003). Ergenlerin öğretmen ve ideal öğretmen algılarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Başaran, A. R. ve Baysal, S. (2016). Öğretmen adaylarının ideal bir öğretmen hakkındaki görüşleri, Eğitim Bilimlerinde Yenilik ve Nitelik Arayışı içinde, Ankara: Pegem Akademi. 29-44.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9 (1), 23-28.
  • Bayındır, N., Çavdar, H. ve Gökçe, M. (2016). Öğretmen adaylarının ideal öğretimsel becerilere ilişkin beklentileri, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (1), 79-88.
  • Crowe S, Cresswell K, Robertson A, Huby G, Avery A, ve Sheikh A. (2011). The case study approach. BMC Med Res Methodol. 11 (100), 1-10.
  • Çalışkan, M., Işık, A. N. ve Saygın, Y. (2013). Prospective teachers' perception of ıdeal teacher, İlköğretim Online, 12 (2), 575-584.
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 207-237.
  • Çetin, O ve Günay, Y. (2007). Fen öğretiminde yapılandırmacılık kuramının öğrencilerin başarılarına ve bilgiyi yapılandırmalarına olan etkisi, Eğitim ve Bilim, 32 (146), 24-38.
  • Dede, C. J. (1992). Education in the twenty-first century, The Annals Of The American Academy For Political And Social Science, 522 , 104-115.
  • Erdem, E. (2001). Program geliştirmede yapılandırmacılık yaklaşımı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi SBE Ankara.
  • Fer, S. ve Cırık, İ. (2007). Yapılandırmacı öğrenme: kuramdan uygulamaya. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları. Gültekin, M. (2008). İlköğretim öğrencilerinin ideal öğretmen algısı. Turkish Studies, 10 (11), 725-756.
  • Gürses, A., Yalçın, M. ve Doğar, Ç. (2003). Fen sınıflarında öğretmenin yeri, Milli Eğitim Dergisi, 157. http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/157/gurses.htm adresinden 26.09.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Harmandar, M., Bayrakçeken, S., Kıncal, R.Y., Büyükkasap, E. ve Kızılkaya, S. (2000). Kazım Karabekir Eğitim Fakültesinde okul deneyimi uygulaması ve sonuçlarının değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi. 148, 3-6.
  • Harrison, S. (2003). Mutlu çocuk (Çev. M. Sağlam). İstanbul: Dharma.
  • Işıktaş, S. (2015). Öğretmen adaylarının iyi öğretmen olma ile ilgili görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (4), 119-131.
  • Küçükoğlu, A., Taşgın, A. ve Saadnie, A. (2014). İranlı ve Türk öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşleri üzerine karşılaştırmalı bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 51, 395-416.
  • MEB (2016). Okul Kantinlerinde Satılacak Gıdalar ve eğitim kurumlarındaki gıda işletmelerinin hijyen yönünden denetlenmesi adlı genelge, file:///C:/Users/userfgh/Downloads/milli-egitim-bakanligi-genelgesi.pdf adresinden 28.09.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Memurlarnet (2005). Sağlık Bakanlığı'ndan, okul kantinlerinde fast-food'a yasak, https://www.memurlar.net/haber/15920/saglik-bakanligi-ndan-okul-kantinlerinde-fast-food-a-yasak.html adresinden 28.09.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Milliyet (2011). Okul kantininde hamburger ve kola yasak, http://www.milliyet.com.tr/okul- kantininde-hamburger-ve-kola-yasak-ekonomi-1412595/ adresinden 28.09.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Özcan, M. (2011). Bilgi çağında öğretmen eğitimi, nitelikleri ve gücü, bir reform önerisi, Ankara: Önka Kağıt Ürünleri Matbaa Sanayi Ltd.Şti.
  • Özdemir, S. (2001). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Özkan, H. H., Albayrak, M. ve Berber K. (2005). Öğretmen adaylarının ilköğretim okullarında yaptıkları öğretmenlik uygulamasının yetişmelerindeki rolü, Milli Eğitim Dergisi, 33 (168).
  • Sönmez, V. (2012). Program gelistirmede öğretmen el kitabı. (17.Baskı). Ankara: Anı yayınları.
  • Strauss, A. ve Corbin, J. (2014). Basics of qualitative research techniques. New York: Sage Publications.
  • Şişman, M. ve Acat, M. B. (2003). Öğretmenlik uygulaması çalışmalarının öğretmenlik mesleğinin algılanmasındaki etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (1), 235- 250.
  • Tatlıdil, E. (1993). Toplum eğitim ve öğretmen, öğretmen adayları üzerine yapılan bir araştırma, İzmir: Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayinlari,
  • Telli, S., Brok, P. ve Çakıroğlu, J. (2008). Öğretmen ve öğrencilerin ideal öğretmen hakkındaki görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33 (149), 118-129.
  • YÖK (2018). Sınıf öğretmenliği lisans programı, yeni öğretmen yetiştirme lisans programları, http://www.yok.gov.tr/web/guest/icerik//journal_content/56_INSTANCE_rEHF8BIsfYRx/10279/41807946 adresinden 27.09.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Yurdakul, B. (2008). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının sosyal-bilişşel bağlamda bilgiyi oluşturmaya katkısı, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (20), 39-67.

Öğretmen Adaylarının Gözünden Okul ve Öğretmenler

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 305 - 315, 24.12.2018
https://doi.org/10.35235/uicd.465548

Öz

Bu araştırmada eğitim
fakültesi sınıf öğretmenliği 4. sınıf öğretmen adaylarının öğretmenlik
uygulaması dersi kapsamında uygulama yaptıkları okullardaki mevcut fiziki ve
akademik durumları ile öğretmenlere yönelik gözlemlerini belirlemek
amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırmalardan durum desenine uygun olarak
yapılandırılmıştır. Araştırmanın örneklemini öğretmenlik uygulaması dersi alan,
8 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Adaylardan 4’ü kadın 4’ü ise erkektir.
Araştırma kapsamında bir kamu üniversitesinde sınıf öğretmenliği okuyan
öğrenciler ile bir dönem öğretmenlik uygulaması dersi yürütülmüştür.
Araştırmacı tarafından hazırlanan gözlem formları uygulama öncesi öğrencilere
dağıtılılarak öğrencilerin öğretmenleri gözlemlemeleri istenmiştir. Ayrıca
okulun farklı derslik ve bölümlerine ilişkin kontrol listeleri ile okulun
fiziki durumunun öğretmen adayları tarafından gözlenmesi sağlanmıştır. Daha
sonra öğrenciler ile görüşme yapılarak gözlemlerini olumlu ve olumsuz durumları
da içerecek şekilde eleştirel bir dil ile aktarmaları istenmiştir. Öğrencilerin
görüşleri araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu
ile toplanmıştır. Araştırma bulgularına bakıldığında okulların fiziki
durumlarının yetersiz olduğu, öğretmenlerde yılgınlık ve tükenmişlik gibi
belirtilerin gözlendiği, öğretmenlerin mevcut müfredatı düzenli olarak takip
ettikleri, öğrencilere fiziksel şiddet uygulamadıkları ve okulda yer alan
araç-gereç ve ortamların verimli kullanılmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Bu
bağlamda okul yöneticilerinin okul mekan ve araç-gereçlerini planlarken
verimlilik olgusunu ve akademik bağlamı dikkate almaları gerekmektedir. 

Kaynakça

  • Adem, M. (2001). Devrim yasaları odağında öğretim birliği, Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Aydoğdu, M. (2003). Ergenlerin öğretmen ve ideal öğretmen algılarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Başaran, A. R. ve Baysal, S. (2016). Öğretmen adaylarının ideal bir öğretmen hakkındaki görüşleri, Eğitim Bilimlerinde Yenilik ve Nitelik Arayışı içinde, Ankara: Pegem Akademi. 29-44.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9 (1), 23-28.
  • Bayındır, N., Çavdar, H. ve Gökçe, M. (2016). Öğretmen adaylarının ideal öğretimsel becerilere ilişkin beklentileri, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (1), 79-88.
  • Crowe S, Cresswell K, Robertson A, Huby G, Avery A, ve Sheikh A. (2011). The case study approach. BMC Med Res Methodol. 11 (100), 1-10.
  • Çalışkan, M., Işık, A. N. ve Saygın, Y. (2013). Prospective teachers' perception of ıdeal teacher, İlköğretim Online, 12 (2), 575-584.
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 207-237.
  • Çetin, O ve Günay, Y. (2007). Fen öğretiminde yapılandırmacılık kuramının öğrencilerin başarılarına ve bilgiyi yapılandırmalarına olan etkisi, Eğitim ve Bilim, 32 (146), 24-38.
  • Dede, C. J. (1992). Education in the twenty-first century, The Annals Of The American Academy For Political And Social Science, 522 , 104-115.
  • Erdem, E. (2001). Program geliştirmede yapılandırmacılık yaklaşımı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi SBE Ankara.
  • Fer, S. ve Cırık, İ. (2007). Yapılandırmacı öğrenme: kuramdan uygulamaya. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları. Gültekin, M. (2008). İlköğretim öğrencilerinin ideal öğretmen algısı. Turkish Studies, 10 (11), 725-756.
  • Gürses, A., Yalçın, M. ve Doğar, Ç. (2003). Fen sınıflarında öğretmenin yeri, Milli Eğitim Dergisi, 157. http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/157/gurses.htm adresinden 26.09.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Harmandar, M., Bayrakçeken, S., Kıncal, R.Y., Büyükkasap, E. ve Kızılkaya, S. (2000). Kazım Karabekir Eğitim Fakültesinde okul deneyimi uygulaması ve sonuçlarının değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi. 148, 3-6.
  • Harrison, S. (2003). Mutlu çocuk (Çev. M. Sağlam). İstanbul: Dharma.
  • Işıktaş, S. (2015). Öğretmen adaylarının iyi öğretmen olma ile ilgili görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (4), 119-131.
  • Küçükoğlu, A., Taşgın, A. ve Saadnie, A. (2014). İranlı ve Türk öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşleri üzerine karşılaştırmalı bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 51, 395-416.
  • MEB (2016). Okul Kantinlerinde Satılacak Gıdalar ve eğitim kurumlarındaki gıda işletmelerinin hijyen yönünden denetlenmesi adlı genelge, file:///C:/Users/userfgh/Downloads/milli-egitim-bakanligi-genelgesi.pdf adresinden 28.09.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Memurlarnet (2005). Sağlık Bakanlığı'ndan, okul kantinlerinde fast-food'a yasak, https://www.memurlar.net/haber/15920/saglik-bakanligi-ndan-okul-kantinlerinde-fast-food-a-yasak.html adresinden 28.09.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Milliyet (2011). Okul kantininde hamburger ve kola yasak, http://www.milliyet.com.tr/okul- kantininde-hamburger-ve-kola-yasak-ekonomi-1412595/ adresinden 28.09.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Özcan, M. (2011). Bilgi çağında öğretmen eğitimi, nitelikleri ve gücü, bir reform önerisi, Ankara: Önka Kağıt Ürünleri Matbaa Sanayi Ltd.Şti.
  • Özdemir, S. (2001). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Özkan, H. H., Albayrak, M. ve Berber K. (2005). Öğretmen adaylarının ilköğretim okullarında yaptıkları öğretmenlik uygulamasının yetişmelerindeki rolü, Milli Eğitim Dergisi, 33 (168).
  • Sönmez, V. (2012). Program gelistirmede öğretmen el kitabı. (17.Baskı). Ankara: Anı yayınları.
  • Strauss, A. ve Corbin, J. (2014). Basics of qualitative research techniques. New York: Sage Publications.
  • Şişman, M. ve Acat, M. B. (2003). Öğretmenlik uygulaması çalışmalarının öğretmenlik mesleğinin algılanmasındaki etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (1), 235- 250.
  • Tatlıdil, E. (1993). Toplum eğitim ve öğretmen, öğretmen adayları üzerine yapılan bir araştırma, İzmir: Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayinlari,
  • Telli, S., Brok, P. ve Çakıroğlu, J. (2008). Öğretmen ve öğrencilerin ideal öğretmen hakkındaki görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33 (149), 118-129.
  • YÖK (2018). Sınıf öğretmenliği lisans programı, yeni öğretmen yetiştirme lisans programları, http://www.yok.gov.tr/web/guest/icerik//journal_content/56_INSTANCE_rEHF8BIsfYRx/10279/41807946 adresinden 27.09.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Yurdakul, B. (2008). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının sosyal-bilişşel bağlamda bilgiyi oluşturmaya katkısı, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (20), 39-67.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İbrahim Halil Yurdakal 0000-0002-6333-5911

Yayımlanma Tarihi 24 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 29 Eylül 2018
Kabul Tarihi 4 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yurdakal, İ. H. (2018). Öğretmen Adaylarının Gözünden Okul ve Öğretmenler. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi, 1(2), 305-315. https://doi.org/10.35235/uicd.465548
AMA Yurdakal İH. Öğretmen Adaylarının Gözünden Okul ve Öğretmenler. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi. Aralık 2018;1(2):305-315. doi:10.35235/uicd.465548
Chicago Yurdakal, İbrahim Halil. “Öğretmen Adaylarının Gözünden Okul Ve Öğretmenler”. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi 1, sy. 2 (Aralık 2018): 305-15. https://doi.org/10.35235/uicd.465548.
EndNote Yurdakal İH (01 Aralık 2018) Öğretmen Adaylarının Gözünden Okul ve Öğretmenler. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi 1 2 305–315.
IEEE İ. H. Yurdakal, “Öğretmen Adaylarının Gözünden Okul ve Öğretmenler”, Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi, c. 1, sy. 2, ss. 305–315, 2018, doi: 10.35235/uicd.465548.
ISNAD Yurdakal, İbrahim Halil. “Öğretmen Adaylarının Gözünden Okul Ve Öğretmenler”. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi 1/2 (Aralık 2018), 305-315. https://doi.org/10.35235/uicd.465548.
JAMA Yurdakal İH. Öğretmen Adaylarının Gözünden Okul ve Öğretmenler. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi. 2018;1:305–315.
MLA Yurdakal, İbrahim Halil. “Öğretmen Adaylarının Gözünden Okul Ve Öğretmenler”. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi, c. 1, sy. 2, 2018, ss. 305-1, doi:10.35235/uicd.465548.
Vancouver Yurdakal İH. Öğretmen Adaylarının Gözünden Okul ve Öğretmenler. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi. 2018;1(2):305-1.

2934214343   14336    16295  15505     14338      14339      

14340   14341        14342     14344     14345


Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.