Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Halide Edip Adıvar’ın ‘Yeni Kadın Kimliği’ Anlayışı

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 374 - 382, 24.12.2018
https://doi.org/10.35235/uicd.471557

Öz

Üretken bir yazar,
gazeteci, öncü feminist, milliyetçi ve eğitimci kimliklerini içinde barındıran
Halide Edip Adıvar, Osmanlı İmparatorluğu’nun, özellikle ‘yeni kadın kimliği’
ile ilgili birçok mücadelenin ve derin çatışmaların yaşandığı, geleneksel toplumdan
modernliğe geçiş döneminde (19. yüzyılın sonu ve 20. yüzyılın başlarında)
yaşamıştır. Böylesine zor ve çatışmalı bir dönemde bile, Halide Edip Adıvar,
seksen yıllık yaşamı süresince sayısız başarılara imza atarak hem yurtiçinde
hem de yurtdışında kabul görmüştür. İçinde yaşadığı ataerkil toplumun
geleneksel yaptırımlarına karşı savaşmanın yanı sıra, kendini milletinin ve
gelecek kadın nesillerin hayat ve özgürlük mücadelesine adamıştır. Türklerin
'Jeanne D'Arc'ı olarak kabul edilmesine rağmen, hiçbir zaman toplumunun ahlaki
ve kültürel gerçeklerinden vazgeçmemiştir. Bu gerçekler göz önünde
bulundurularak, bu çalışma, Halide Edip Adıvar'ın kadın anlayışı ve ‘yeni
modern Türk kadın kimliği’ni, içinde bulunduğu toplumun çatışmaları ve krizleri
boyunca, inşa etme yollarını temel almaktadır. Sonrasında, tartışmalarını
feminist yaklaşım ve belirtilen dönemin tarihsel bağlamlarına uygun zihinsel
tutumlara dayandırarak, ataerkil sistemin ve bu sistemin din ve ahlak
değerlerinden kaynaklanan yaptırımlarının ‘yeni kadın kimliği’ oluşum sürecinde
önemli bir rol oynadığı ve kadınların bağımsız kimliklerini
gerçekleştirmelerinde engel teşkil ettiği kanıtlanmıştır.

Kaynakça

  • Atatürk’s Statements and Speeches. (1989). Zehra F. Arat (Trans), Deconstructing Images of the "Turkish Woman" (2, 242). New York: St. Martin’s.
  • Adıvar, H. E. (2005). Mor Salkımlı Ev. İstanbul: Özgür.
  • Arat, Z. F. (1998). Deconstructing Images of “The Turkish Woman”. Hampshire: Macmillan Press.
  • Aytemiz, B. U. (2001). Halide Edip-Adıvar ve Feminist Yazın. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Ankara: Bilkent Üniversitesi ESBE.
  • Çakır, S. (1996). Osmanlı Kadın Hareketi. İstanbul: Metis.
  • Demirdirek, A. (1993). Osmanlı Kadınlarının Hayat Hakkı Arayışlarının Bir Hikayesi. İstanbul: İmge.
  • Durakbaşa, A. (1998). Kemalism as Identity Politics in Turkey. Z. F. Arat (Ed). New York: St. Martin’s.
  • Durakbaşa, A. (2000). Halide Edip Türk Modernleşmesi ve Feminizm. İstanbul: İletişim.
  • Jayawardena, K. (1986). Feminism and Nationalism in the Third World. London and New Jersey: Zed Books.
  • Kandiyoti, D. (1995). 1980’ler Türkiye’sinde Kadın Bakış Açısından Kadınlar. İstanbul: İletişim.
  • Koloğlu, O. (1998). Halide Edip, Devrimler ve Demokrasi. Tarih ve Toplum Dergisi. Eylül 177.
  • Paralı, E. (2001). Halide Edip Adıvar ve Romanlarında Cumhuriyet Dönemi Yeni Kadın Kimliği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi SBE.
  • Taşkıran, T. (1973). Cumhuriyet’in 50. Yılında Türk Kadın Hakları. Ankara: Başbakanlık.

Halide Edip Adıvar and Her Perception of the ‘New Woman’ Identity

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 374 - 382, 24.12.2018
https://doi.org/10.35235/uicd.471557

Öz

The prolific Turkish
writer, journalist, pioneer feminist, nationalist and educator, Halide Edip
Adıvar, lived in the transition period (late 19th and early 20th century) of
the Ottoman Empire from tradition into modernity, in which there were lots of
struggles and deep-seated conflicts, especially concerning ‘the new women
identity’. Even in such a depressing period, Halide Edip Adıvar achieved lots
of things in an eighty-year lifetime and was acknowledged widely both in Turkey
and abroad. Besides struggling against the traditional dictations of her
patriarchal society, she dedicated herself into the battle of her nation and
female descendants for life and liberty. She was the ‘Jeanne D’Arc of Turks’,
but never ceased to be aware of the moral and cultural facts of her time while
realizing her aims. Considering these facts, this study focuses on the basis of
Halide Edip Adıvar’s perceptions on the female identity formation and the ways
of constructing the ‘new modern Turkish woman identity’ throughout the conflicts
and crises of her own society. Then, basing its arguments on the feminist
approach and the mental attitudes appropriate to the historical contexts of the
mentioned period, it is proved that the patriarchal system and its dictations
based on religion and moral values play an important role in the ‘new woman
identity’ formation process, and pose an obstacle against women in their search
to accomplish their self-esteems and independent women identities.

Kaynakça

  • Atatürk’s Statements and Speeches. (1989). Zehra F. Arat (Trans), Deconstructing Images of the "Turkish Woman" (2, 242). New York: St. Martin’s.
  • Adıvar, H. E. (2005). Mor Salkımlı Ev. İstanbul: Özgür.
  • Arat, Z. F. (1998). Deconstructing Images of “The Turkish Woman”. Hampshire: Macmillan Press.
  • Aytemiz, B. U. (2001). Halide Edip-Adıvar ve Feminist Yazın. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Ankara: Bilkent Üniversitesi ESBE.
  • Çakır, S. (1996). Osmanlı Kadın Hareketi. İstanbul: Metis.
  • Demirdirek, A. (1993). Osmanlı Kadınlarının Hayat Hakkı Arayışlarının Bir Hikayesi. İstanbul: İmge.
  • Durakbaşa, A. (1998). Kemalism as Identity Politics in Turkey. Z. F. Arat (Ed). New York: St. Martin’s.
  • Durakbaşa, A. (2000). Halide Edip Türk Modernleşmesi ve Feminizm. İstanbul: İletişim.
  • Jayawardena, K. (1986). Feminism and Nationalism in the Third World. London and New Jersey: Zed Books.
  • Kandiyoti, D. (1995). 1980’ler Türkiye’sinde Kadın Bakış Açısından Kadınlar. İstanbul: İletişim.
  • Koloğlu, O. (1998). Halide Edip, Devrimler ve Demokrasi. Tarih ve Toplum Dergisi. Eylül 177.
  • Paralı, E. (2001). Halide Edip Adıvar ve Romanlarında Cumhuriyet Dönemi Yeni Kadın Kimliği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi SBE.
  • Taşkıran, T. (1973). Cumhuriyet’in 50. Yılında Türk Kadın Hakları. Ankara: Başbakanlık.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muzaffer Derya Nazlıpınar Subaşı 0000-0002-0798-1142

Yayımlanma Tarihi 24 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 17 Ekim 2018
Kabul Tarihi 20 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Nazlıpınar Subaşı, M. D. (2018). Halide Edip Adıvar and Her Perception of the ‘New Woman’ Identity. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi, 1(2), 374-382. https://doi.org/10.35235/uicd.471557
AMA Nazlıpınar Subaşı MD. Halide Edip Adıvar and Her Perception of the ‘New Woman’ Identity. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi. Aralık 2018;1(2):374-382. doi:10.35235/uicd.471557
Chicago Nazlıpınar Subaşı, Muzaffer Derya. “Halide Edip Adıvar and Her Perception of the ‘New Woman’ Identity”. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi 1, sy. 2 (Aralık 2018): 374-82. https://doi.org/10.35235/uicd.471557.
EndNote Nazlıpınar Subaşı MD (01 Aralık 2018) Halide Edip Adıvar and Her Perception of the ‘New Woman’ Identity. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi 1 2 374–382.
IEEE M. D. Nazlıpınar Subaşı, “Halide Edip Adıvar and Her Perception of the ‘New Woman’ Identity”, Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi, c. 1, sy. 2, ss. 374–382, 2018, doi: 10.35235/uicd.471557.
ISNAD Nazlıpınar Subaşı, Muzaffer Derya. “Halide Edip Adıvar and Her Perception of the ‘New Woman’ Identity”. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi 1/2 (Aralık 2018), 374-382. https://doi.org/10.35235/uicd.471557.
JAMA Nazlıpınar Subaşı MD. Halide Edip Adıvar and Her Perception of the ‘New Woman’ Identity. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi. 2018;1:374–382.
MLA Nazlıpınar Subaşı, Muzaffer Derya. “Halide Edip Adıvar and Her Perception of the ‘New Woman’ Identity”. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi, c. 1, sy. 2, 2018, ss. 374-82, doi:10.35235/uicd.471557.
Vancouver Nazlıpınar Subaşı MD. Halide Edip Adıvar and Her Perception of the ‘New Woman’ Identity. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi. 2018;1(2):374-82.

2934214343   14336    16295  15505     14338      14339      

14340   14341        14342     14344     14345


Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.