Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GİRİŞİMCİ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİN VE GİRİŞİMCİLİK EĞİTİMİNİN GİRİŞİMCİLİK EĞİLİMİNE ETKİSİ – KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2018, 18. EYİ Özel Sayısı, 37 - 54, 16.01.2018
https://doi.org/10.18092/ulikidince.354698

Öz

Girişimcilik
yeni iş alanlarının açılarak, ekonominin gelişmesine büyük katkı sağlamaktadır.
Potansiyel girişimci adaylarının eğitilmeleri, girişimciliğin popülerleşmesi
ile daha da ön plana çıkmıştır. Bu sebeple üniversite öğrencilerinin
girişimcilik eğiliminin belirlenmesi hakkında pek çok akademik çalışma
yapılmıştır. Bu çalışmada daha önce çalışılmamış bir örnek gurubu olan endüstri
mühendisliği öğrencileri ele alınmıştır. Çalışmanın amacı, Kocaeli Üniversitesi
Endüstri Mühendisliği Bölümü’nde eğitim gören son sınıf öğrencilerinin
demografi özelliklerinin, girişimci kişilik özellikleri ve girişimcilik
eğilimine etkisini, girişimci kişilik özellikleri ile girişimcilik eğilimi
arasındaki ilişkiyi ve girişimcilik eğitiminin girişimcilik eğilimi üzerindeki
tesirini tespit etmektir. 139 öğrenciden anket yoluyla toplanan verilerin
analizi sonucunda, öğrencilerin ailelerinde girişimci olmasının girşimcilik
eğilimini olumlu yönde etkilediği görülmüştür. Öğrencilerin cinsiyetlerinin ve
aile eğitim düzeylerinin ise girişimcilik eğilimi ile ilişkili olmadığı
belirlenmiştir. Girişimci kişilik özelliklerinin girişimcilik eğilimi ile
pozitif bir ilişkiye sahip olduğu saptanarak, verilen girişimcilik eğitiminin
girişimcilik eğilimini arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akçakanat, T., Mücevher, M. H. ve Çarıkçı, İ. H. (2014), Sözel, Sayısal ve Eşit Ağırlık Bölümlerinde Okuyan Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinin Bazı Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi: SDÜ Örneği, AKÜ İİBF Dergisi, 16(2), 137-153.
  • Balaban, Ö. ve Özdemir, Y. (2008), Girişimcilik Eğitiminin Girişimcilik Eğilimi Üzerindeki Etkisi: Sakar-ya Üniversitesi İİBF Örneği, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, Cilt (32), 133-148.
  • Baum, J. R., Locke, E. A. (2004). The relationship of entrepreneurial traits, skill, and motivation to subsequent venture growth, Journal of applied psychology, 89(4), 587-598.
  • Bilge, H. ve Bal, V. (2012). Girişimcilik eğilimi: Celal Bayar Üniversitesi öğrencileri üzerine bir araş-tırma, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (16), 131-148.
  • Bygrave, W. D. (1989). The entrepreneurs-hip paradigm (I): A philosophical look at its research methodologies, Entrepreneurship Theory and practice, 14(1), 7-26.
  • Cantillon, R. (1755). Essai sur la nature du commerce en general. (H. Higgs, Çev.) London: Macmil-lan, 1931.
  • Doğaner, M. ve Altunoğlu, A. E. (2010), Adnan Menderes Üniversitesi Nazilli İktisadi ve İdari Bilim-ler Fakültesi İşletme Bölümü Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimleri, Organizasyon ve Yöne-tim Bilimleri Dergisi, 2(2), 103-110.
  • Dollinger, M. (1999). Entrepreneurship, 2nd Ed., USA: Mc Graw - Hill Irwin.
  • Gürol, Y. ve Atsan, N. (2006), Entrepreneurial Characteristics Amongst University Students, Educa-tion+Training, 48(1), 25-38.
  • Hisrich, R. D. Peters, M. (2001). Entrepreneurship, 5th Ed., McGraw-Hill Higher.
  • Karabulut, T. (2009), Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Özelliklerini ve Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 16(1), 331-356.
  • Kaygın, E. (2016). Demografik değişkenler açısından üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimle-rinin belirlenmesi: Kafkas Üniversitesi örneği, KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (1), 145-162.
  • Koh, C.H. (1996). Testing hypotheses of entrepreneurial characteristics A study of Hong Kong MBA students, Journal of Managerial Psychology, 11(3), 12-25. Mecek, M., (2013). Kamu Kurumları ve Kamu İdarelerinin Tarihsel Süreç İçersinde Girşimcilik Üze-rine Etkileri, Uluslararası Girişimcilik ve Kariyer Sempozyumu Bildiri Kitabı, 488-509.
  • Mueller, S. L. ve Thomas, A. S. (2000). Culture and Entrepreneurial Potential: A Nine Country Study of Locus Of Control and Innovativeness, Journal of Business Venturing, 16, 51-75.
  • Robinson, P. B., Huefner, J. C., Hunt, H.K., (1991) .Entrepreneurial Research on Student Subjects does not Generalize to Real World Entrepreneurs, Journal of Small Business Manage-ment, 29, 42-50.
  • Say, J.B., quoted in A.H. Cole (1965), ‘The entrepreneur: introductory remarks’, in H.J.G. Aitken (Çev.), Explorations in Enterprise: an aproach to the study of entrepreneurship, Harvard University Press,. Cambridge Mass, 32-33.
  • Soylu, A., Şenel, D., Kalfa, V.R. ve Kocaalan, M.L. (2015), Girişimcilik eğitimlerinin öğrencilerin giri-şimcilik eğilimlerine olan etkilerini belirlemeye yönelik bir araştırma: Pamukkale Üniversi-tesi Honaz Meslek Yüksekokulu Örneği, İşletme Araştırmaları Dergisi, 7 (3), 311-335.
  • Şeşen, H. ve Basım, H.N. (2012). Demografik faktörler ve kişiliğin girişimcilik niyetine etkisi: Spor bilimleri alanında öğrenim gören üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma, Ege Akade-mik Bakış, 12 (Özel Sayı), 21-28.
  • Turner, C. (2003). Başarmak İçin Yönetmek Girişimci Organizasyonlar Yaratmak, Çeviren: Özlem HANBEY, İstanbul: Kariyer Yayıncılık. Yılmaz, B.S. ve Günel, Ö.D. (2011), Üniversite Eğitimi ve Girişimcilik: Bireyleri Girişimciliğe Yönlendi-ren Etkenler Üzerine Bir Araştırma, Akademik Bakış Dergisi, S.26, ss.1-20.

EFFECTS OF ENTREPRENEURSHIP PERSONALITY CHARACTERISTICS AND ENTREPRENEURSHIP EDUCATION ON ENTREPRENEURSHIP TENDENCY – SAMPLE OF KOCAELI UNIVERSITY

Yıl 2018, 18. EYİ Özel Sayısı, 37 - 54, 16.01.2018
https://doi.org/10.18092/ulikidince.354698

Öz

Entrepreneurship
makes a huge contribution for economy to improve by opening new business
fields. Traineeship of potential entrepreneurs has come to the forefront by the
help of popularization of entrepreneurship. For this reason, a lot of
academical studies have been performed to determine entrepreneurship tendency
of university students. In this study, industrial engineering students are
observed as the sample group which hasn’t been studied with before. The purpose
of this study is to determine the effect of demographic characteristics on the
entrepreneurship personality characteristics and entrepreneurship tendency;
relation/dependance between entrepreneur personality characteristics and
entrepreneurship tendency; and the influence of entrepreneurship training on
the entrepreneurship tendency of the students who study in the last grade in
Department of Industrial Engineering at Kocaeli University. As the result of
analysis of the data which has been collected from 139 students by survey,
existence of an entrepreneur among the students’ family influences the
entrepreneurship tendency in a positive way. 
As for that, it’s been determined that there isn’t relation between
entrepreneurship tendency and students’ gender and family education level. By
determination of a positive relation between entrepreneur personality
characteristics and entrepreneurship tendency, it’s reached as a result that
the entrepreneurship training which is given has increased entrepreneurship tendency.

Kaynakça

  • Akçakanat, T., Mücevher, M. H. ve Çarıkçı, İ. H. (2014), Sözel, Sayısal ve Eşit Ağırlık Bölümlerinde Okuyan Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinin Bazı Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi: SDÜ Örneği, AKÜ İİBF Dergisi, 16(2), 137-153.
  • Balaban, Ö. ve Özdemir, Y. (2008), Girişimcilik Eğitiminin Girişimcilik Eğilimi Üzerindeki Etkisi: Sakar-ya Üniversitesi İİBF Örneği, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, Cilt (32), 133-148.
  • Baum, J. R., Locke, E. A. (2004). The relationship of entrepreneurial traits, skill, and motivation to subsequent venture growth, Journal of applied psychology, 89(4), 587-598.
  • Bilge, H. ve Bal, V. (2012). Girişimcilik eğilimi: Celal Bayar Üniversitesi öğrencileri üzerine bir araş-tırma, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (16), 131-148.
  • Bygrave, W. D. (1989). The entrepreneurs-hip paradigm (I): A philosophical look at its research methodologies, Entrepreneurship Theory and practice, 14(1), 7-26.
  • Cantillon, R. (1755). Essai sur la nature du commerce en general. (H. Higgs, Çev.) London: Macmil-lan, 1931.
  • Doğaner, M. ve Altunoğlu, A. E. (2010), Adnan Menderes Üniversitesi Nazilli İktisadi ve İdari Bilim-ler Fakültesi İşletme Bölümü Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimleri, Organizasyon ve Yöne-tim Bilimleri Dergisi, 2(2), 103-110.
  • Dollinger, M. (1999). Entrepreneurship, 2nd Ed., USA: Mc Graw - Hill Irwin.
  • Gürol, Y. ve Atsan, N. (2006), Entrepreneurial Characteristics Amongst University Students, Educa-tion+Training, 48(1), 25-38.
  • Hisrich, R. D. Peters, M. (2001). Entrepreneurship, 5th Ed., McGraw-Hill Higher.
  • Karabulut, T. (2009), Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Özelliklerini ve Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 16(1), 331-356.
  • Kaygın, E. (2016). Demografik değişkenler açısından üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimle-rinin belirlenmesi: Kafkas Üniversitesi örneği, KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (1), 145-162.
  • Koh, C.H. (1996). Testing hypotheses of entrepreneurial characteristics A study of Hong Kong MBA students, Journal of Managerial Psychology, 11(3), 12-25. Mecek, M., (2013). Kamu Kurumları ve Kamu İdarelerinin Tarihsel Süreç İçersinde Girşimcilik Üze-rine Etkileri, Uluslararası Girişimcilik ve Kariyer Sempozyumu Bildiri Kitabı, 488-509.
  • Mueller, S. L. ve Thomas, A. S. (2000). Culture and Entrepreneurial Potential: A Nine Country Study of Locus Of Control and Innovativeness, Journal of Business Venturing, 16, 51-75.
  • Robinson, P. B., Huefner, J. C., Hunt, H.K., (1991) .Entrepreneurial Research on Student Subjects does not Generalize to Real World Entrepreneurs, Journal of Small Business Manage-ment, 29, 42-50.
  • Say, J.B., quoted in A.H. Cole (1965), ‘The entrepreneur: introductory remarks’, in H.J.G. Aitken (Çev.), Explorations in Enterprise: an aproach to the study of entrepreneurship, Harvard University Press,. Cambridge Mass, 32-33.
  • Soylu, A., Şenel, D., Kalfa, V.R. ve Kocaalan, M.L. (2015), Girişimcilik eğitimlerinin öğrencilerin giri-şimcilik eğilimlerine olan etkilerini belirlemeye yönelik bir araştırma: Pamukkale Üniversi-tesi Honaz Meslek Yüksekokulu Örneği, İşletme Araştırmaları Dergisi, 7 (3), 311-335.
  • Şeşen, H. ve Basım, H.N. (2012). Demografik faktörler ve kişiliğin girişimcilik niyetine etkisi: Spor bilimleri alanında öğrenim gören üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma, Ege Akade-mik Bakış, 12 (Özel Sayı), 21-28.
  • Turner, C. (2003). Başarmak İçin Yönetmek Girişimci Organizasyonlar Yaratmak, Çeviren: Özlem HANBEY, İstanbul: Kariyer Yayıncılık. Yılmaz, B.S. ve Günel, Ö.D. (2011), Üniversite Eğitimi ve Girişimcilik: Bireyleri Girişimciliğe Yönlendi-ren Etkenler Üzerine Bir Araştırma, Akademik Bakış Dergisi, S.26, ss.1-20.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Elif Ecem Çeltek

Burcu Özcan

Nursema Sönmez Bu kişi benim

Beste Kırım Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 16 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 18. EYİ Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Çeltek, E. E., Özcan, B., Sönmez, N., Kırım, B. (2018). GİRİŞİMCİ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİN VE GİRİŞİMCİLİK EĞİTİMİNİN GİRİŞİMCİLİK EĞİLİMİNE ETKİSİ – KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi37-54. https://doi.org/10.18092/ulikidince.354698


______________________________________________________

Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213    61080 TRABZON
e-mailuiiidergisi@gmail.com