Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MAASTRICHT KRİTERLERİNE GÖRE TÜRKİYE’NİN AVRUPA BİRLİĞİ’NE GİRİŞ SÜRECİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 109 - 117, 31.12.2018

Öz

Bu
çalışmanın amacı, Maastricht Kriterleri’ne göre Türkiye’nin Avrupa Birliği’ne
giriş üyeliğini değerlendirmektir. Bilindiği gibi Avrupa Birliği ya da kısaca
AB, yirmi sekiz üye ülkeden oluşan ve toprakları büyük ölçüde Avrupa kıtasında
bulunan siyasi ve ekonomik bir örgütlenmedir. 7 Şubat 1992 tarihinde imzalanan,
Avrupa Birliği Antlaşması olarak da bilinen Maastricht Anlaşması’nın 1 Kasım
1993 tarihinde yürürlüğe girmesi sonucu, var olan Avrupa Ekonomik Topluluğu’na
yeni görev ve sorumluluk alanları yüklemesi ile kurulmuştur. Avrupa Birliği,
üye ülkelerin Parasal Birliğe uygun olup olmadıklarının belirlenmesinde
kullanılacak kriterleri Maastricht Antlaşması’nda ortaya koymuştur. Maastricht
Yakınsama Kriterleri olarak bilinen bu ilkeler şunlardır: Enflasyon oranı;
enflasyon oranı, en düşük enflasyon oranına sahip üç üye ülkenin ortalamasının
en çok 1,5 puan üzerinde olabilir. Faiz oranı; uzun vadeli devlet tahvili ve
faiz oranları, en düşük enflasyon oranına sahip ülkelerin orantılı
ortalamasında en çok 2 puan fazla olabilir. Bütçe açığı; genel bütçe açığı
GSYH’nin %3’ünden az olmalıdır. Kamu borcu; toplam kamu borcunun GSYH’ye oranı
%60’dan az olmalıdır. Devalüasyon; son iki yıl itibariyle üye ülke parası diğer
bir üye ülke parası karşısında devalüe edilmiş olmamalıdır. Bu kriterlere göre
Türkiye’nin Avrupa Birliği’ne giriş üyeliği biraz zor görünmektedir. Bu
çalışmada, Maastricht Kriterleri’ne göre Türkiye’nin Avrupa Birliği’ne giriş
üyeliği incelenmiştir. Çalışmada, konu ile ilgili yazılmış ve yayınlanmış
makale, kitap, dergi, tez ve istatistiki bilgilerden yararlanılmıştır. Elde
edilen veriler yorumlanmış ve Maastricht Kriterleri’ne göre Türkiye’nin Avrupa
Birliği’ne giriş üyeliği ortaya konulmuştur.


Kaynakça

  • Akçay, B. (2008). Avrupa Birliği’nin Ekonomik Kriterleri ve Türkiye. Ankara Üniversitesi Maliye Dergisi, (155):11-38.Ağbal, N. (2018). 2017 Yılı Bütçe Gerçekleşmeleri. https://www.haberler.com/2017-yili-butce-gerceklesmeleri-10455049-haberi/. (15.01.2018).Bayraktutan, Y. ve Bayraktar, Y. (2004). Yakınlaşma Kriterleri Bağlamında AB Genişlemesi ve Türkiye. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(8):1-17.Dilekli, S. ve Yeşilkara, K. (2002). Maastricht Kriterleri. Avrupa Birliği İle İlişkiler Genel Müdürlüğü, T.C. Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı, s.16.Dinçkol, A. (2006). Kopenhag Kriterlerinin Türk Pozitif Hukuku’na Etkileri. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(10):25-48.Eğilmez, M. (2016). Maastricht Kriterlerinde Son Durum ve Türkiye. http://www.mahfiegilmez.com/2016/10/maastricht-kriterlerinde-son-durum-ve.html. (23.10.2016).Engin, E. ve Yeşiltepe, E. (2009). Global Ekonomik Krizin Gölgesinde Türkiye’nin Maastricht Kriterlerine Uyumu. Ekonomi Bilimleri Dergisi, 1(2).:15-23.Eren, A. (2003). Avrupa Birliği Süreci ve Bu Süreçte Türkiye’nin Konumu. Muğla Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 17(1-2):155-188.Eurostat. (2018). Ec.europa.eu/eurostat/data/database. (25.05.2018). Özer, M.A. (2018). Temel Belgeler Eşliğinde Türkiye-Avrupa Birliği İlişkileri. Sayıştay Dergisi, (66-67):67-98.Özpençe, Ö. (2008). Avrupa Parasal Birliği’nde Maliye Politikası Koordinasyonu ve Türkiye Analizi. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.T.C. Avrupa Birliği Bakanlığı. (2013). Avrupa Birliğinin Tarihçesi. https://www.ab.gov.tr/105.html. (01.07.2013).T.C. Avrupa Birliği Bakanlığı. (2017). Türkiye-AB İlişkilerinin Tarihçesi. https://www.ab.gov.tr/111.html. (06.06.2017).T.C. Başbakanlık Hazine Müsteşarlığı. (2018). Ekonomik Göstergeler. https://www.hazine.gov.tr/ekonomik-gostergeler. (03.07.2018).T.C. Başbakanlık Hazine Müsteşarlığı. (2018). Kamu Finansmanı İstatistikleri. https://www.hazine.gov.tr/kamu-finansmani-istatistikleri. (30.03.2018).TCMB. (2017). TCMB-Faiz Oranlarına İlişkin Basın Duyurusu. tcmb.gov.tr/wps/wcm/connect/TR/TCMB TR/Main Menu/Duyurular/Basin/2017/DUY2017-48. (14.12.2017).Yiğit, D. (2006). Avrupa Birliği Genişleme Sürecinde Avrupa-Türkiye İlişkileri. Yüksek Lisans Tezi, Dicle Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.

ACCORDING TO MAASTRICHT CRITERIA EVALUATION OF TURKEY'S ENTRY TO THE EUROPEAN UNION

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 109 - 117, 31.12.2018

Öz

The purpose of this study is to evaluate Turkey's
European Union membership according to Maastricht Criteria. As it known, the
European Union, or simply the EU, is a political and economic organization
consisting of twenty-eight member countries whose territories are largely
European-centered.
The conclusion of the Maastricht Treaty, signed on 7
February 1992, also known as the Treaty of the European Union, on 1 November
1993, was established by posting new tasks and areas of responsibility to the
existing European Economic Community. The European Union has described the
criteria to be used in determining whether Member States are in compliance with
the Monetary Union in the Maastricht Treaty. These principles, known as the
Maastricht Convergence Criteria, are: Inflation rate; the inflation rate may be up to 1.5 points higher than the average of
the three Member States with the lowest inflation rate. Interest rate;
long-term government bonds and interest rates may be up to 2 points higher than
the proportional average of the countries with the lowest inflation rate.
Budget deficit;
the overall budget deficit should be less than 3% of
GDP. Government debt; the ratio of total public
debt to GDP should be less than 60%. Devaluation; the member state must not
have been devalued against another member state for the last two years.
According to these criteria Turkey's entry to the European Union membership
seem a bit difficult. In this study, Turkey's entrance to the European Union
membership according to the Maastricht Criteria were examined.
In the
study, articles, books, journals, thesis and statistics about the subject were
used. The obtained data are interpreted and have been demonstrated Turkey's
entry to the European Union membership according to the Maastricht Criteria
.

Kaynakça

  • Akçay, B. (2008). Avrupa Birliği’nin Ekonomik Kriterleri ve Türkiye. Ankara Üniversitesi Maliye Dergisi, (155):11-38.Ağbal, N. (2018). 2017 Yılı Bütçe Gerçekleşmeleri. https://www.haberler.com/2017-yili-butce-gerceklesmeleri-10455049-haberi/. (15.01.2018).Bayraktutan, Y. ve Bayraktar, Y. (2004). Yakınlaşma Kriterleri Bağlamında AB Genişlemesi ve Türkiye. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(8):1-17.Dilekli, S. ve Yeşilkara, K. (2002). Maastricht Kriterleri. Avrupa Birliği İle İlişkiler Genel Müdürlüğü, T.C. Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı, s.16.Dinçkol, A. (2006). Kopenhag Kriterlerinin Türk Pozitif Hukuku’na Etkileri. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(10):25-48.Eğilmez, M. (2016). Maastricht Kriterlerinde Son Durum ve Türkiye. http://www.mahfiegilmez.com/2016/10/maastricht-kriterlerinde-son-durum-ve.html. (23.10.2016).Engin, E. ve Yeşiltepe, E. (2009). Global Ekonomik Krizin Gölgesinde Türkiye’nin Maastricht Kriterlerine Uyumu. Ekonomi Bilimleri Dergisi, 1(2).:15-23.Eren, A. (2003). Avrupa Birliği Süreci ve Bu Süreçte Türkiye’nin Konumu. Muğla Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 17(1-2):155-188.Eurostat. (2018). Ec.europa.eu/eurostat/data/database. (25.05.2018). Özer, M.A. (2018). Temel Belgeler Eşliğinde Türkiye-Avrupa Birliği İlişkileri. Sayıştay Dergisi, (66-67):67-98.Özpençe, Ö. (2008). Avrupa Parasal Birliği’nde Maliye Politikası Koordinasyonu ve Türkiye Analizi. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.T.C. Avrupa Birliği Bakanlığı. (2013). Avrupa Birliğinin Tarihçesi. https://www.ab.gov.tr/105.html. (01.07.2013).T.C. Avrupa Birliği Bakanlığı. (2017). Türkiye-AB İlişkilerinin Tarihçesi. https://www.ab.gov.tr/111.html. (06.06.2017).T.C. Başbakanlık Hazine Müsteşarlığı. (2018). Ekonomik Göstergeler. https://www.hazine.gov.tr/ekonomik-gostergeler. (03.07.2018).T.C. Başbakanlık Hazine Müsteşarlığı. (2018). Kamu Finansmanı İstatistikleri. https://www.hazine.gov.tr/kamu-finansmani-istatistikleri. (30.03.2018).TCMB. (2017). TCMB-Faiz Oranlarına İlişkin Basın Duyurusu. tcmb.gov.tr/wps/wcm/connect/TR/TCMB TR/Main Menu/Duyurular/Basin/2017/DUY2017-48. (14.12.2017).Yiğit, D. (2006). Avrupa Birliği Genişleme Sürecinde Avrupa-Türkiye İlişkileri. Yüksek Lisans Tezi, Dicle Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sadettin Paksoy

Yeşim Bayrı Bu kişi benim

Hakan Selci Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Paksoy, S., Bayrı, Y., & Selci, H. (2018). MAASTRICHT KRİTERLERİNE GÖRE TÜRKİYE’NİN AVRUPA BİRLİĞİ’NE GİRİŞ SÜRECİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Uluslararası Ticaret Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 2(2), 109-117.