Year 2019, Volume 24, Issue 1, Pages 13 - 24 2019-04-30

MOTOR TERMOSTAT CONTASINDA MEYDANA GELEN KALICI ŞEKİL DEĞİŞİKLİKLERİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ
Experimental Investigation of Permanent Shape Deformations Formed on Engine Thermostat Seal

Rumeysa YILDIZ [1] , Erol SOLMAZ [2] , Ahmet KUTLU [3] , Savaş KAYACI [4]

60 125

Bu çalışmada, araç motor termostatlarında kullanılan farklı malzeme özellikleri ile üretilen contaların kalıcı şekil değişimlerinin araştırılması ve incelenen malzemeler arasında en iyi olanın ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. İncelenen problem, üretilen contaların kalıcı deformasyon oranının yüksek olmasıdır. Bu durum kullanılan EPDM kauçuğun uygun üretim parametrelere göre üretilmediğini göstermiştir. Uygun parametreyi bulmak için ASTM D395 testi uygulanmasına karar verilmiştir. Numune olarak X,A,B,C grubu olarak tanımlanmış dört tane kauçuk grubu kullanılmıştır. Bu gruplardan X sülfür diğerleri peroksit vulkanizasyonu ile üretilmiştir. Hazırlanan numuneler teste tabi tutulduğunda peroksitle vulkanize edilmiş numunelerin, sülfürle vulkanize edilmiş numunelere göre daha dayanıklı olduğu görülmüştür. Test sonucuna göre kauçuğun üretiminde vulkanizasyon sistemi değiştirilerek peroksitli vulkanize kauçuk türü kullanılmaya başlanmıştır.

The aim of this research is to investigate permanent shape deformations of seals produced by different material properties using in the vehicle engine thermostats and to find out the best one among the investigated materials. Considering problem, the seals produced have high permanent shape deformation rate. This has been indicated that the EPDM rubber used was not produced due to necessary production conditions. Application of the ASTM D395 test has been decided to find out the best production conditions. Four different types of rubber, which were called as X, A, B, C, have been used as a sample. In these types, X was produced by the sulphur vulcanisation and others produced by the peroxide vulcanisation. When the samples prepared was tested, the samples, which were produced by the peroxide vulcanisation, were the long lasting as compared with the samples, which were produced by sulphur vulcanised. Due to result of these tests, the vulcanisation system has changed in the rubber production and then the rubber type with peroxide vulcanisation has begun to be used.

  • Anonim, Elastomers and Rubbers, Machine Design, sayfa:61(1989)
  • Arevyan Arden, Kalıcı Deformasyonun Sızdırmazlık Üstündeki Etkisi, sayfa:167-174 I. Ulusal Hidrolik Pnömatik Kongresi ve Sergisi (1999)
  • ASTM D395 – 03 Standard Test Methods for Rubber Property—Compression
  • Chandrasekaran, V.C Rubber as a Construction Material for Corrosion Protection, sayfa: 4,98,99 Wiley (2010)
  • Gent Alan N. , Engineering with Rubber How to Design Rubber Components, sayfa: 321 HANSER 2001
  • Heywood, J., Internal Combustion Engine Fundamentals, McGraw-Hill, 1988.
  • http://what-when-how.com/automobile/forced-circulation-water-cooling-system-automobile/
  • http://www.calismaprensibi.com/motor-sogutma-sistemleri-nasil-calisir.html
  • https://www.muhendisbeyinler.net/motor-sogutma-sistemleri/
  • SAVRAN, H. Ö. Elastomer Teknolojisi I, Kauçuk Derneği Yayınları, İstanbul, sayfa:93-99, (2001)
  • Visnic , Thermostat, Thy Days are Numbered, Wards AutoWorld, vol.,sayfa: 53-54, 2001
  • Wagner John R., Srinivasan Venkat , Dawson Darren M. , Marotta Egidio E. Smart Thermostat and Coolant Pump Control for Engine Thermal Management Systems, SAE TECHNICAL PAPER SERIES 2003-01-0272, doi: 10.4271/2003-01-0272
  • Wilson Thomas N. , A Comparison of Various Polymers in Select Organic Acid Technology (Oat) Coolants, SAE TECHNICAL PAPER SERIES 2000-01-1095, doi: 10.4271/2000-01-1095
  • Wilson Thomas N. , Co Wesley G. The Effects of Contaminated Engine Coolants on the Service Life of Elastomers, SAE TECHNICAL PAPER SERIES 2001-01-1180, doi: 10.4271/2001-01-1180
  • Zou X., Jordan J. A., Shillor, M., A Dynamic Model for a Thermostat, Journal of Engineering Mathematics, sayfa: 291-310, 1999
Primary Language tr
Subjects Engineering
Journal Section Research Articles
Authors

Author: Rumeysa YILDIZ (Primary Author)
Institution: ULUDAĞ University, ENGINEERING FACULTY, AUTOMOTIVE ENGINEERING DEPARTMENT
Country: Turkey


Author: Erol SOLMAZ
Institution: ULUDAĞ University, ENGINEERING FACULTY, AUTOMOTIVE ENGINEERING DEPARTMENT

Author: Ahmet KUTLU
Institution: Kırpart Otomotiv Parçaları San. Ve Tic. A.Ş
Country: Turkey


Author: Savaş KAYACI
Institution: K-Enstitü Mühendislik
Country: Turkey


Dates

Publication Date: April 30, 2019

Bibtex @research article { uumfd413957, journal = {Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering}, issn = {2148-4147}, eissn = {2148-4155}, address = {Bursa Uludağ University}, year = {2019}, volume = {24}, pages = {13 - 24}, doi = {10.17482/uumfd.413957}, title = {MOTOR TERMOSTAT CONTASINDA MEYDANA GELEN KALICI ŞEKİL DEĞİŞİKLİKLERİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ}, key = {cite}, author = {YILDIZ, Rumeysa and SOLMAZ, Erol and KUTLU, Ahmet and KAYACI, Savaş} }
APA YILDIZ, R , SOLMAZ, E , KUTLU, A , KAYACI, S . (2019). MOTOR TERMOSTAT CONTASINDA MEYDANA GELEN KALICI ŞEKİL DEĞİŞİKLİKLERİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ. Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering, 24 (1), 13-24. DOI: 10.17482/uumfd.413957
MLA YILDIZ, R , SOLMAZ, E , KUTLU, A , KAYACI, S . "MOTOR TERMOSTAT CONTASINDA MEYDANA GELEN KALICI ŞEKİL DEĞİŞİKLİKLERİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ". Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering 24 (2019): 13-24 <http://dergipark.org.tr/uumfd/issue/43494/413957>
Chicago YILDIZ, R , SOLMAZ, E , KUTLU, A , KAYACI, S . "MOTOR TERMOSTAT CONTASINDA MEYDANA GELEN KALICI ŞEKİL DEĞİŞİKLİKLERİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ". Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering 24 (2019): 13-24
RIS TY - JOUR T1 - MOTOR TERMOSTAT CONTASINDA MEYDANA GELEN KALICI ŞEKİL DEĞİŞİKLİKLERİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ AU - Rumeysa YILDIZ , Erol SOLMAZ , Ahmet KUTLU , Savaş KAYACI Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.17482/uumfd.413957 DO - 10.17482/uumfd.413957 T2 - Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering JF - Journal JO - JOR SP - 13 EP - 24 VL - 24 IS - 1 SN - 2148-4147-2148-4155 M3 - doi: 10.17482/uumfd.413957 UR - https://doi.org/10.17482/uumfd.413957 Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering MOTOR TERMOSTAT CONTASINDA MEYDANA GELEN KALICI ŞEKİL DEĞİŞİKLİKLERİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ %A Rumeysa YILDIZ , Erol SOLMAZ , Ahmet KUTLU , Savaş KAYACI %T MOTOR TERMOSTAT CONTASINDA MEYDANA GELEN KALICI ŞEKİL DEĞİŞİKLİKLERİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ %D 2019 %J Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering %P 2148-4147-2148-4155 %V 24 %N 1 %R doi: 10.17482/uumfd.413957 %U 10.17482/uumfd.413957
ISNAD YILDIZ, Rumeysa , SOLMAZ, Erol , KUTLU, Ahmet , KAYACI, Savaş . "MOTOR TERMOSTAT CONTASINDA MEYDANA GELEN KALICI ŞEKİL DEĞİŞİKLİKLERİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ". Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering 24 / 1 (April 2019): 13-24. https://doi.org/10.17482/uumfd.413957
AMA YILDIZ R , SOLMAZ E , KUTLU A , KAYACI S . MOTOR TERMOSTAT CONTASINDA MEYDANA GELEN KALICI ŞEKİL DEĞİŞİKLİKLERİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ. JFE. 2019; 24(1): 13-24.
Vancouver YILDIZ R , SOLMAZ E , KUTLU A , KAYACI S . MOTOR TERMOSTAT CONTASINDA MEYDANA GELEN KALICI ŞEKİL DEĞİŞİKLİKLERİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ. Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering. 2019; 24(1): 24-13.