Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DEKİ ORTAOKULLARIN VERİMLİLİKLERİNİN VERİ ZARFLAMA YÖNTEMİ İLE ANALİZİ

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 10, 28.06.2019
https://doi.org/10.33461/uybisbbd.550782

Öz

Eğitim konusunun ülkemizin en önemli alanlarından biri olduğunu düşünerek bu alanda Türkiye’deki şehirlerde eğitim gören ortaokul öğrencilerine yapılan yatırımların ne derece fayda sağladığını şehirler bazında görmek ve cevap arayışımız çalışmanın ortaya çıkmasında motivasyon unsuru oluşmuştur. Bu çalışmada Türkiye’deki ortaokulların verimlilikleri incelenmiştir. Verimlilikler illere göre analiz edilmiştir. Her il için o il sınırları içindeki Ortaokul düzeyindeki okul sayısı, öğrenci sayısı, şube ve derslik sayısı, kitap sayısı, kütüphane sayısı girdi değişkeni olarak kullanılmıştır. Liseye Geçiş Sistemi Merkezi Sınav puanı il ortalaması çıktı değişkenini oluşturmuştur.  Veriler Veri Zarflama Analizinin CRS ve VRS modelleri kullanılarak incelenmiştir.

Kaynakça

  • Abbott, M., ve Doucouliagos, C. (2003). The Efficiency Of Australian Universities: A Data Envelopment Analysis. Economics Of Education Review, 22(1), 89-97.
  • Akgöbek, Ö., Nişanci, İ., Kaya, S., ve Eren, T. (2015). Veri Zarflama Analizi Yaklaşımını Kullanarak Bir Eğitim Kurumunun Şubelerinin Performanslarını Ölçme. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 4(3), 43-54.
  • Bal, V. (2013). Vakıf Üniversitelerinde Veri Zarflama Analizi İle Etkinlik Belirlenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(1), 1-20.
  • Banker, R. D.,Charnes, A., ve Cooper, W. W. (1984). Some Models For Estimating Technical And Scale in efficiencies in Data Envelopment Analysis. Management Science, 30(9), 1078-1092.
  • Baysal, A. G. M. E., ve Toklu, B. (2001). Veri Zarflama Analizi İle Bazı Orta Öğretim Kurumlarının Performanslarının Değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2-6.
  • Charnes, A., Cooper, W. W., ve Rhodes, E. (1978). Measuring The Efficiency Of Decision MakingUnits. European Journal Of Operational Research, 2(6), 429-444.
  • Cooper, W. W.,Seiford, L. M., ve Tone, K. (2000). Data Envelopment Analysis. Handbook On Data Envelopment Analysis, 1st Ed.; Cooper, WW, Seiford, LM, Zhu, J., Eds, 1-40.
  • Demir, E., ve Durakoğlu, M. (2013). Çorum İlindeki Liselerin 2012-2013 Eğitim Öğretim Sürecindeki Etkinliğinin Veri Zarflama Analizi İle Ölçülmesi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 19-42.
  • Fatimah, S., ve Mahmudah, U. (2017). Two-Stage Data Envelopment Analysis (DEA) For Measuring The Efficiency Of Elementary Schools in Indonesia. International Journal of Environmental And Science Education, 12(8), 1971-1987.
  • Flegg, A. T.,Allen, D. O., Field, K., ve Thurlow, T. W. (2004). Measuring The Efficiency Of British Universities: A Multi‐Period Data Envelopment Analysis. Education Economics, 12(3), 231-249.
  • Gökçe, F. (2005). Devlet ve Eğitim. Ankara: Tek Ağaç Yayınevi.
  • Izgar, H. (2011). “Eğitim Bilimine Giriş”, Musa Gürsel Ve Muhsin Hesapçıoğlu (Edt.), Türk Eğitim Siteminin Genel Yapısı, Konya: Eğitim Kitapevi.
  • Johnes, J. (2006). Data Envelopment Analysis And its Application to the Measurement of Efficiency in Higher Education. Economics Of Education Review, 25(3), 273-288.
  • Johnes, J., ve Li, Y. U. (2008). MeasuringTheResearchPerformance Of Chinese Higher Education Institutions Using Data Envelopment Analysis. China Economic Review, 19(4), 679-696.
  • M. Vassiloglou, D. Giokas, (1990). A Study Of The Relative Efficiency of Bank Branches: An Application Of Data Envelopment Analysis. Journal Of Operational Research Society, 41, 7, 591-597.
  • Matthews K., Ismail M., (2006). Efficiency And Productivity Growth Of Domestic And Foreign Commercial Banks in Malaysia, Cardiff Economics Working Papers, Cardiff, U.K., S.8.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018a). Milli Eğitim İstatiskileri, Örgün Eğitim 2017/’18. T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018b). Liselere Geçiş Sistemi (LGS) Merkezi Sınavla Yerleşen Öğrencilerin Performansı. Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi.
  • Özden, Ü. (2008). Veri Zarflama Analizi (VZA) İle Türkiye'deki Vakıf Üniversitelerinin Etkinliğinin Ölçülmesi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 37(2), 167-185.
  • Özer, N. ve Atik, S. (2015). “Eğitim Bilimine Giriş”, Celal Tayyar Uğurlu (Edt.), Eğitimin Temel Kavramları, Ankara: Eğiten Kitap Yayınları.
  • Sherman, H. D., ve Zhu, J. (2006). Data Envelopment Analysis Explained. Service Productivity Management: Improving Service Performance Using Data Envelopment Analysis (DEA), 49-89.
  • Şişman, M. (2014). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Thanassoulis, E., Portela, M. C., Despic, O. (2008). Data Envelopment Analysis: The Mathematical Programming Approach To Efficiency Analysis. The Measurement Of Productive Efficiency And Productivity Growth, 251-420.

DATA ENVELOPMENT ANALYSIS FOR MEASURING THE EFFICIENCY OF SECONDARY SCHOOLS IN TURKEY

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 10, 28.06.2019
https://doi.org/10.33461/uybisbbd.550782

Öz



Considering that the subject
of education is one of the most important area in our country, the question is
how much Turkey's government invest in it’s states for secondary school student
education? And which benefits were given to them?  From their education investments in those provinces
has created the exit point of the study. In this study, the efficiencies of
secondary school examined due to conditions of cities. The efficiencies are analyzed
according to the provinces. Foreach province, the number of schools in the middle
school level, number of students, branches and classes, number of books, number
of libraries used as input variable. High School Transition System Center Exam Score
average output variable has been created. Data is analyzed using CRS and VRS
models.




Kaynakça

  • Abbott, M., ve Doucouliagos, C. (2003). The Efficiency Of Australian Universities: A Data Envelopment Analysis. Economics Of Education Review, 22(1), 89-97.
  • Akgöbek, Ö., Nişanci, İ., Kaya, S., ve Eren, T. (2015). Veri Zarflama Analizi Yaklaşımını Kullanarak Bir Eğitim Kurumunun Şubelerinin Performanslarını Ölçme. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 4(3), 43-54.
  • Bal, V. (2013). Vakıf Üniversitelerinde Veri Zarflama Analizi İle Etkinlik Belirlenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(1), 1-20.
  • Banker, R. D.,Charnes, A., ve Cooper, W. W. (1984). Some Models For Estimating Technical And Scale in efficiencies in Data Envelopment Analysis. Management Science, 30(9), 1078-1092.
  • Baysal, A. G. M. E., ve Toklu, B. (2001). Veri Zarflama Analizi İle Bazı Orta Öğretim Kurumlarının Performanslarının Değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2-6.
  • Charnes, A., Cooper, W. W., ve Rhodes, E. (1978). Measuring The Efficiency Of Decision MakingUnits. European Journal Of Operational Research, 2(6), 429-444.
  • Cooper, W. W.,Seiford, L. M., ve Tone, K. (2000). Data Envelopment Analysis. Handbook On Data Envelopment Analysis, 1st Ed.; Cooper, WW, Seiford, LM, Zhu, J., Eds, 1-40.
  • Demir, E., ve Durakoğlu, M. (2013). Çorum İlindeki Liselerin 2012-2013 Eğitim Öğretim Sürecindeki Etkinliğinin Veri Zarflama Analizi İle Ölçülmesi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 19-42.
  • Fatimah, S., ve Mahmudah, U. (2017). Two-Stage Data Envelopment Analysis (DEA) For Measuring The Efficiency Of Elementary Schools in Indonesia. International Journal of Environmental And Science Education, 12(8), 1971-1987.
  • Flegg, A. T.,Allen, D. O., Field, K., ve Thurlow, T. W. (2004). Measuring The Efficiency Of British Universities: A Multi‐Period Data Envelopment Analysis. Education Economics, 12(3), 231-249.
  • Gökçe, F. (2005). Devlet ve Eğitim. Ankara: Tek Ağaç Yayınevi.
  • Izgar, H. (2011). “Eğitim Bilimine Giriş”, Musa Gürsel Ve Muhsin Hesapçıoğlu (Edt.), Türk Eğitim Siteminin Genel Yapısı, Konya: Eğitim Kitapevi.
  • Johnes, J. (2006). Data Envelopment Analysis And its Application to the Measurement of Efficiency in Higher Education. Economics Of Education Review, 25(3), 273-288.
  • Johnes, J., ve Li, Y. U. (2008). MeasuringTheResearchPerformance Of Chinese Higher Education Institutions Using Data Envelopment Analysis. China Economic Review, 19(4), 679-696.
  • M. Vassiloglou, D. Giokas, (1990). A Study Of The Relative Efficiency of Bank Branches: An Application Of Data Envelopment Analysis. Journal Of Operational Research Society, 41, 7, 591-597.
  • Matthews K., Ismail M., (2006). Efficiency And Productivity Growth Of Domestic And Foreign Commercial Banks in Malaysia, Cardiff Economics Working Papers, Cardiff, U.K., S.8.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018a). Milli Eğitim İstatiskileri, Örgün Eğitim 2017/’18. T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018b). Liselere Geçiş Sistemi (LGS) Merkezi Sınavla Yerleşen Öğrencilerin Performansı. Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi.
  • Özden, Ü. (2008). Veri Zarflama Analizi (VZA) İle Türkiye'deki Vakıf Üniversitelerinin Etkinliğinin Ölçülmesi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 37(2), 167-185.
  • Özer, N. ve Atik, S. (2015). “Eğitim Bilimine Giriş”, Celal Tayyar Uğurlu (Edt.), Eğitimin Temel Kavramları, Ankara: Eğiten Kitap Yayınları.
  • Sherman, H. D., ve Zhu, J. (2006). Data Envelopment Analysis Explained. Service Productivity Management: Improving Service Performance Using Data Envelopment Analysis (DEA), 49-89.
  • Şişman, M. (2014). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Thanassoulis, E., Portela, M. C., Despic, O. (2008). Data Envelopment Analysis: The Mathematical Programming Approach To Efficiency Analysis. The Measurement Of Productive Efficiency And Productivity Growth, 251-420.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kütüphane ve Bilgi Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yahya Özdemir 0000-0002-0529-551X

Ali Demir Bu kişi benim 0000-0001-7171-5677

Hasan Önal Seyhanlıoğlu 0000-0002-9056-5237

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özdemir, Y., Demir, A., & Seyhanlıoğlu, H. Ö. (2019). TÜRKİYE’DEKİ ORTAOKULLARIN VERİMLİLİKLERİNİN VERİ ZARFLAMA YÖNTEMİ İLE ANALİZİ. Uluslararası Yönetim Bilişim Sistemleri Ve Bilgisayar Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-10. https://doi.org/10.33461/uybisbbd.550782