In this
research, the reading texts taking part in Turkish Course Book studied at
second grade of primary schools are examined with the approval of the researcher
in accordance with certain criteria based on Constructivist Learning Theory.
Scanning method was used in the research and the universe of the study consists
of Turkish Course Books which are approved by Board of Education and Discipline of Ministry of
National Education to be studied in second grades in 2014-2015 education year.
The samples of the research were composed of Turkish course books belonged to
Doku Publishing House and Başak Publishing House which are randomly selected
among the books currently studied in second grades in 2014-2015 education year.
The reading texts in the target books were examined based on Constructivist
Approach in accordance with the criteria prepared by the researcher and some
findings were acquired. According to the findings acquired as a result, the
reading passages in Turkish course books were found inadequate considering the
deficiency of the questions to attract students’ attention to the subject and
inadequacy of activities which were supposed to motivate learners. Moreover, it
is concluded that the reading passages did not make the information settle in the
mind of learners and they did not have relations with the daily life so they were
defective in improving learners’ imagination.
Bu çalışmada ilkokul 2.Sınıflarda okutulmakta olan Türkçe
Ders Kitaplarında yer alan okuma metinleri, Ocak ve Dai (2010) tarafından geliştirilmiş olan ve 21
maddeden oluşan Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımına Göre Belirlenen Ölçütler
araştırmacılardan izin alınarak kullanılarak incelenmeye çalışılmıştır.
Araştırmada tarama modeli kullanılmış olup, araştırmanın evrenini 2014-2015
eğitim-öğretim yılında ilkokul 2. sınıflarda okutulması için Millî Eğitim
Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu tarafından onaylanan Türkçe Ders Kitapları
oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise; 2014-2015 eğitim öğretim yılında
ilkokul 2. sınıflarda okutulmakta olan kitaplar içerisinden random yoluyla
belirlenen Doku Yayınevine ait Türkçe Ders Kitabı ile Başak Yayınevine ait
Türkçe Ders Kitabı oluşturmaktadır. Belirlenen kitaplardaki okuma metinleri
yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı temelinde araştırmacı tarafından hazırlanan
ölçütler doğrultusunda incelenmiş ve birtakım bulgulara ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 15 Sayı: 1 |