Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Pre-service science teachers’ understanding and level of comprehension of chemistry equations

Yıl 2018, Cilt: 15 Sayı: 1, 903 - 931, 29.11.2018

Öz

In this study, it is aimed to give a deep insight into the teacher
candidates’ understanding of the general concept of “equation” and what those
equations that science teacher candidates learn in chemistry classes or face
with when they try to have a better 
understanding of a difficult topic mean to them. Six open-ended
questions directed at the teacher candidates in this study were applied under
four different headings. The descriptive analysis method, which is one of
the qualitative research methods, was used to search for answers to research
questions in the study. The study was conducted with a total of 50 first-year
science teachers who were educated at the Uludag University Faculty of
Education during the fall semester of the 2017-2018
academic year. When the obtained data are evaluated, it has been
determined that most of the teacher candidates have insufficiency about making
scientific definitions of the given equations, explaining the relationship
between the quantities in the chemical equations and expressing the equations
mathematically.
One of
the most striking results is that although students tried to give examples from
everyday life appropriate to the equations, none of the students was successful
in finding an analogy



Kaynakça

  • Ay, S. (2008). Lise seviyesinde öğrencilerin günlük yaşam olaylarını açıklama düzeyi ve buna kimya bilgilerinin etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ayas, A. ve Özmen, H. (1999). Asit-baz kavramlarını güncel olaylarla bütünleştirilme seviyesi: Bir örnek olay çalışması. III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Aytekin, C. ve Aydın, F. (2017). Opinions of Science Teachers About Integration of Science and Mathematics Curriculum. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (2), 443-464.
  • Balkan-Kıyıcı, F. ve Aydoğdu, M. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının günlük yaşamları ile bilimsel bilgilerini ilişkilendirebilme düzeylerinin belirlenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 43-61.
  • Bütüner, S. Ö. ve Uzun, S. (2011). Fen öğretiminde karşılaşılan matematik temelli sıkıntılar: Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Tecrübelerinden Yansımalar,Kuramsal Eğitimbilim, 4 (2), 262-272.
  • Cunningham, A. ve Whelan, R. (2014). Maths for Chemists, University of Birmingham, Mathematics support centre .
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Dane. A. ve Başkurt H. (2012). Perceptıon Levels Of The Concepts of Identıfıcatıon and Equatıon of the Elementary Grade Eıght Students and Theır Learnıng Dıffıcultıes. The Journal of Academic Social Science Studies, 5 (8), 397-413.
  • Deny. (1971) ( akt: Fraser, J.S. (2012). Is the mathematics to blame? An investigation in to high school students’ diffuculty in performing calculations in chemistry education. Research and Practice, Chem. Educ. Res. Pract.,13, 330–336.
  • Deringöl, Y. ve Gülten D.Ç. (2016). Öğretmen Adaylarının Fen Eğitiminde Matematiğin Kullanılması ile İlgili Görüşleri: Bir Metafor Analizi Çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5 (1).
  • Domert, D., Airey, J., Linder, C. ve Kung, R. (2007). An exploration of university physics students' epistemological mindsets towards the understanding of physics equations. NorDiNa, Nordic Studies in Science Education (3), 15- 28.
  • Ergül, N. R.(2018). Pre-service Science Teachers' Construction and Interpretation of Graphs. Universal Journal of Educational Research 6(1), 139-144.
  • Gök, T.( 2016). The Importance Of Symbols and Unıts In Natural Scıence. The Eurasia Proceedings of Educational & Social Sciences (EPESS), Volume 4, 165-167
  • Leopold, D. G. ve Edgar, B. ( 2008). Degree of Mathematics fluency and Success in Second-Semester Introductory Chemistry. Journal of Chemical Education, 85(5 ).
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis : an expanded sourcebook. (2nd Edition). Calif. : SAGE Publications. Milne, G. W. A. (1997). Mathematics as a basis for chemistry. J. Chem. Inf. Comput. Sci., 37, 639-644.
  • Nakiboğlu, C. ve Özkılıç Arık, R. (2006). 4. Sınıf öğrencilerinin gazlar ile ilgili kavram yanılgılarının v-diyagramı kullanılarak belirlenmesi. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2).
  • Ogilvie, J. F. ve Monagan, M. B. (2007). Teaching mathematics to chemistry students with symbolic computation. Journal of Chemical Education, 84(5).
  • Özdemir, N. (2006). İlköğretim 2. kademedeki fen bilgisi öğretiminde yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Pekdağ, B., Azizoğlu, N., Topal, F., Ağalar, A. ve Oran, E.(2013). Kimya Bilgilerini Günlük Yaşamla İlişkilendirme Düzeyine Akademik Başarının Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi. Cilt:21 No:4 (Özel Sayı) 1275-1286.
  • Redish, E. F. ve Kuo, E. (2015). Language of physics , language of math: disciplinary culture and dynamic epistemology. Sci & Educ, 24, 561–590.
  • Scott, F. J. (2012). Is mathematics to blame? An investigation into high school students’ difficulty in performing calculations in chemistry. Chemistry Education Research and Practice, Chem. Educ. Res. Pract., 13, 330–336.
  • Sherin, B.L.(2001). How students understand physics equation. Cognıtıon and instructıon, 19(4), 479–541.
  • Strauss, A. ve Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research.Vol15 Newbury Park, CA: Sage .
  • Sujak, K. B. ve Daniel, G.S. (2017). Understanding of Macroscopic, Microscopic and Symbolic Representations Among Form Four Students in Solving Stoichiometric Problems, Malaysian Online Journal of Educational Sciences , Volume 5 - Issue 3.
  • Temel, H., Dündar, S. ve Şenol, A. (2015). Öğretmenlerin Fen ve Teknoloji Dersinde Matematikten Kaynaklanan Güçlükleri Giderme Yolları ve Fen Matematik Entegrasyonunun Önemi, GEFAD / GUJGEF, Volume 35 Issue 1, 153-176 .
  • Tuminaro, J. (2002). How Students Use Mathematics in Physics: A Brief Survey of the Literature, University of Maryland College Park.
  • Tutak, T., Gül, Z. ve Emür, N. (2010). Matematik Eğitiminde İlköğretim Düzeyinde Kavramla İlgili Yapılan Çalışmaların Bir Değerlendirmesi, 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Elazığ.
  • Üce, M. ve Sarıçayır, H. (2002). Üniversite 1. sınıf genel kimya dersinde asit-baz konusunun öğretiminde kavramsal değişim metinleri ve kavram haritalarının kullanılması. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 16, 163-170.
  • Yaman, Y. ve Gülten D. Ç. (2015). Fen ve Matematik Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretiminde Kullanılan Dile İlişkin Görüşlerinin Araştırılması, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Journal of Research in Education and Teaching ,4 (4), Makale No: 25.
  • Yenilmez, K. (2007). İlköğretim Matematik Öğretiminde Karşılaşılan Zorluklar ve Nedenleri, XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Tokat.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9.baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, C. (2005). Bilimin Öncüleri, Tübitak Popüler Bilim Kitapları, 22. Basım, Ankara: Yenigün Matbaası.
  • Yıldırım, N. ve Birinci Konur, K. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının kimya kavramlarını günlük hayatla ilişkilendirebilmelerine yönelik gelişimsel bir araştırma. JASS, 30, 305-323.
  • Yiğit, N., Devecioğlu, Y. ve Ayvacı, H.Ş. (2002). İlköğretim fen bilgisi öğrencilerinin fen kavramlarını günlük yasamdaki olgu ve olaylarla ilişkilendirme düzeyleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi ODTÜ Eğitim Fakültesi, Ankara.

Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Denklem Anlayışları ve Kimya Denklemlerini Anlama Düzeyleri

Yıl 2018, Cilt: 15 Sayı: 1, 903 - 931, 29.11.2018

Öz

Bu çalışmada fen bilgisi
öğretmen adaylarının genel denklem anlayışı ve
kimya derslerinde öğrendiği veya bazı kimya konularının anlaşılmasında
sıklıkla kullanılan denklemlerin, onların zihninde nasıl bir anlam ifade ettiği
saptanmıştır. Bu amaçla
yapılan çalışmada öğretmen adaylarına uzman görüşü alınarak hazırlanan altı
adet açık uçlu soru yöneltilmiştir. Ç
alışmada
araştırma sorularına yanıt aramak için, nitel araştırma yöntemlerinden biri
olan betimsel analiz metodu
kullanılmıştır.
Çalışma 2017-2018
eğitim-öğretim yılı güz döneminde
Uludağ
Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören toplam 50 birinci sınıf Fen
Bilgisi öğretmeni adayı ile gerçekleştirilmiştir.
Elde edilen veriler değerlendirildiğinde öğretmen
adaylarının büyük bölümünün, denklem kavramını değişkenler arasındaki ilişkinin
matematiksel ifadesi olarak tanımlayamadığı görülmüştür. Ayrıca kimya
derslerinde kullanılan denklemlerde yer alan değişkenlerin birbiri ile olan ilişkisini
açıklama ve denklemleri matematiksel olarak ifade etme konusunda da,
yetersizlikleri olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin
denklemlerle günlük yaşamı ilişkilendirme konusunda da
çok başarılı olmadıkları görülmüştür. 

Kaynakça

  • Ay, S. (2008). Lise seviyesinde öğrencilerin günlük yaşam olaylarını açıklama düzeyi ve buna kimya bilgilerinin etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ayas, A. ve Özmen, H. (1999). Asit-baz kavramlarını güncel olaylarla bütünleştirilme seviyesi: Bir örnek olay çalışması. III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Aytekin, C. ve Aydın, F. (2017). Opinions of Science Teachers About Integration of Science and Mathematics Curriculum. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (2), 443-464.
  • Balkan-Kıyıcı, F. ve Aydoğdu, M. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının günlük yaşamları ile bilimsel bilgilerini ilişkilendirebilme düzeylerinin belirlenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 43-61.
  • Bütüner, S. Ö. ve Uzun, S. (2011). Fen öğretiminde karşılaşılan matematik temelli sıkıntılar: Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Tecrübelerinden Yansımalar,Kuramsal Eğitimbilim, 4 (2), 262-272.
  • Cunningham, A. ve Whelan, R. (2014). Maths for Chemists, University of Birmingham, Mathematics support centre .
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Dane. A. ve Başkurt H. (2012). Perceptıon Levels Of The Concepts of Identıfıcatıon and Equatıon of the Elementary Grade Eıght Students and Theır Learnıng Dıffıcultıes. The Journal of Academic Social Science Studies, 5 (8), 397-413.
  • Deny. (1971) ( akt: Fraser, J.S. (2012). Is the mathematics to blame? An investigation in to high school students’ diffuculty in performing calculations in chemistry education. Research and Practice, Chem. Educ. Res. Pract.,13, 330–336.
  • Deringöl, Y. ve Gülten D.Ç. (2016). Öğretmen Adaylarının Fen Eğitiminde Matematiğin Kullanılması ile İlgili Görüşleri: Bir Metafor Analizi Çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5 (1).
  • Domert, D., Airey, J., Linder, C. ve Kung, R. (2007). An exploration of university physics students' epistemological mindsets towards the understanding of physics equations. NorDiNa, Nordic Studies in Science Education (3), 15- 28.
  • Ergül, N. R.(2018). Pre-service Science Teachers' Construction and Interpretation of Graphs. Universal Journal of Educational Research 6(1), 139-144.
  • Gök, T.( 2016). The Importance Of Symbols and Unıts In Natural Scıence. The Eurasia Proceedings of Educational & Social Sciences (EPESS), Volume 4, 165-167
  • Leopold, D. G. ve Edgar, B. ( 2008). Degree of Mathematics fluency and Success in Second-Semester Introductory Chemistry. Journal of Chemical Education, 85(5 ).
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis : an expanded sourcebook. (2nd Edition). Calif. : SAGE Publications. Milne, G. W. A. (1997). Mathematics as a basis for chemistry. J. Chem. Inf. Comput. Sci., 37, 639-644.
  • Nakiboğlu, C. ve Özkılıç Arık, R. (2006). 4. Sınıf öğrencilerinin gazlar ile ilgili kavram yanılgılarının v-diyagramı kullanılarak belirlenmesi. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2).
  • Ogilvie, J. F. ve Monagan, M. B. (2007). Teaching mathematics to chemistry students with symbolic computation. Journal of Chemical Education, 84(5).
  • Özdemir, N. (2006). İlköğretim 2. kademedeki fen bilgisi öğretiminde yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Pekdağ, B., Azizoğlu, N., Topal, F., Ağalar, A. ve Oran, E.(2013). Kimya Bilgilerini Günlük Yaşamla İlişkilendirme Düzeyine Akademik Başarının Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi. Cilt:21 No:4 (Özel Sayı) 1275-1286.
  • Redish, E. F. ve Kuo, E. (2015). Language of physics , language of math: disciplinary culture and dynamic epistemology. Sci & Educ, 24, 561–590.
  • Scott, F. J. (2012). Is mathematics to blame? An investigation into high school students’ difficulty in performing calculations in chemistry. Chemistry Education Research and Practice, Chem. Educ. Res. Pract., 13, 330–336.
  • Sherin, B.L.(2001). How students understand physics equation. Cognıtıon and instructıon, 19(4), 479–541.
  • Strauss, A. ve Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research.Vol15 Newbury Park, CA: Sage .
  • Sujak, K. B. ve Daniel, G.S. (2017). Understanding of Macroscopic, Microscopic and Symbolic Representations Among Form Four Students in Solving Stoichiometric Problems, Malaysian Online Journal of Educational Sciences , Volume 5 - Issue 3.
  • Temel, H., Dündar, S. ve Şenol, A. (2015). Öğretmenlerin Fen ve Teknoloji Dersinde Matematikten Kaynaklanan Güçlükleri Giderme Yolları ve Fen Matematik Entegrasyonunun Önemi, GEFAD / GUJGEF, Volume 35 Issue 1, 153-176 .
  • Tuminaro, J. (2002). How Students Use Mathematics in Physics: A Brief Survey of the Literature, University of Maryland College Park.
  • Tutak, T., Gül, Z. ve Emür, N. (2010). Matematik Eğitiminde İlköğretim Düzeyinde Kavramla İlgili Yapılan Çalışmaların Bir Değerlendirmesi, 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Elazığ.
  • Üce, M. ve Sarıçayır, H. (2002). Üniversite 1. sınıf genel kimya dersinde asit-baz konusunun öğretiminde kavramsal değişim metinleri ve kavram haritalarının kullanılması. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 16, 163-170.
  • Yaman, Y. ve Gülten D. Ç. (2015). Fen ve Matematik Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretiminde Kullanılan Dile İlişkin Görüşlerinin Araştırılması, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Journal of Research in Education and Teaching ,4 (4), Makale No: 25.
  • Yenilmez, K. (2007). İlköğretim Matematik Öğretiminde Karşılaşılan Zorluklar ve Nedenleri, XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Tokat.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9.baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, C. (2005). Bilimin Öncüleri, Tübitak Popüler Bilim Kitapları, 22. Basım, Ankara: Yenigün Matbaası.
  • Yıldırım, N. ve Birinci Konur, K. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının kimya kavramlarını günlük hayatla ilişkilendirebilmelerine yönelik gelişimsel bir araştırma. JASS, 30, 305-323.
  • Yiğit, N., Devecioğlu, Y. ve Ayvacı, H.Ş. (2002). İlköğretim fen bilgisi öğrencilerinin fen kavramlarını günlük yasamdaki olgu ve olaylarla ilişkilendirme düzeyleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi ODTÜ Eğitim Fakültesi, Ankara.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevgül Çalış 0000-0002-5195-3210

Yayımlanma Tarihi 29 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çalış, S. (2018). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Denklem Anlayışları ve Kimya Denklemlerini Anlama Düzeyleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 903-931.