TEOG Sınavının Öğretmenler Üzerinde Yarattığı Performans Algısının İncelenmesi: Kütahya Örneği
Yıl 2019,
Cilt: 9 Sayı: 2, 761 - 786, 01.07.2019
Şenay Kırkağaç
Coşkun Bayrak
Öz
Bu çalışma TEOG sınav sisteminin yürürlükte olduğu
dönem boyunca yürütülen öğretmen performans değerlendirme sisteminin
öğretmenler üzerindeki etkisini araştırmaktadır. Nitel araştırma yöntemleri
kullanılarak yapılan bu durum çalışmasının katılımcılarını 2017-2018
eğitim-öğretim yılında Kütahya Merkez’de kadrolu statüde görev yapan 6 öğretmen
oluşmaktadır. Durum çalışması şeklinde desenlenmiş bu çalışmada öğretmenlerin
görüşleri, yarı yapılandırılmış soruların sorulduğu görüşme yoluyla alınmıştır.
Çalışmanın verileri nitel araştırma veri analizi yöntemlerinden betimsel analiz
ile yapılmıştır. Araştırmanın sonuçları TEOG süresinde yürütülen performans
değerlendirme sisteminin öğretmenlere baskı olarak yansıdığını göstermekte
iken, çalışmanın öğretmenler arasındaki ilişkiyi nasıl etkilediği ile ilgili
sonuçları daha karmaşıktır. Öğretmenler bu konu ile ilgili hem olumlu hem
olumsuz görüş bildirmişlerdir. Çalışmaya katılan öğretmenlerden bir bölümü bu
sürecin öğretmenler arasındaki dayanışmayı güçlendirdiğini ifade ederken, bir
kısmı negatif bir rekabet ortamının oluşmasına sebebiyet verdiğini
belirtmektedirler. Son olarak öğretmenler performans değerlendirme sisteminin
olması gerektiğini savunmakta fakat performans değerlendirme sisteminin
sınırlarını çizememektedirler.
Kaynakça
-
Akşit, F. (2006). Performans değerlendirmeye ilişkin öğretmen görüşleri: Bigadiç İlköğretim
Öğretmenleri Örneği. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi (2), 76-101
-
Au, W. (2007). High-Stakes testing and curricular control: A qualitative metasynthesis, Educational Researcher Vol 36, Issue 5, 258 – 267.
-
Atila, M. E., & Özeken, Ö. F. (2015). Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sınavı: Fen
Bilimleri Öğretmenleri Ne Düşünüyor?. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 124-140.
-
Ayral, M., Özdemir, N., Fındık, L. Y., Özarslan, H., & Ünlü, A. (2014). The relationship
between the students’ achievement of Turkish language class and the central exam score. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 143, 721-725.
-
Buyruk, H. (2014). Öğretmen performansının göstergesi olarak merkezi sınavlar ve eğitimde
performans değerlendirme. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 4, Sayı 2, 28-42.
-
Büyüköztürk, Ş. Kılıç-Çakmak, E. Akgün, Ö. E. Karadeniz, Ş. Demirel, F. (2016). Bilimsel
Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi.
-
Chmiliar, l. (2010). Multiple-case designs. In A. J. Mills, G. Eurepas & E. Wiebe (Eds.),
Encyclopedia of case study research). USA: SAGE Publications.
-
Doğan, E. ve Demir, Ş. B. (2015). Examination of the relation between teog score and school
success in terms of various variables. Journal of Education and Training Studies Vol. 3, No. 5, 113-121.
-
Gültekin, İ., & Arhan, S. (2015). Seviye Belirleme Sınavında (Sbs) Türkçe Alanında Sorulan
Soruların Kapsam Geçerliliği Açısından İncelenmesi. National Education, 69-94
-
Jacobs, J. E. (2005). Twenty-five years of research on gender and ethnic differences in math
and science career choices: What have we learned. New Directions for Child and Adolescent
Development, 2005: 85–94.
-
Jürges, H., Schneider, K., Senkbeil, M. ve Carstensen, C. H. (2009). Assessment drives
learning: the effect of central exit exams on curricular knowledge and mathematical literacy, CESifo Working Paper, 2666, 1-24
-
Kontaş, H. ve Özpolat, E. T. (2017). Investigating the written exam scores’ prediction power
of teog exam scores. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE) Vol.6, No.1, March 2017, 31-37
-
Sezgin, F., Tınmaz, A., & Tetik, S. (2017). Performans kriterlerine göre öğretmenlerin
değerlendirilmesine ilişkin okul müdürü ve öğretmen görüşleri. Journal of Human Sciences, 14(2), 1647-1668.
-
Şad, S. N. ve Şahiner, Y. K. (2016). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş (TEOG) sistemine
ilişkin öğrenci, öğretmen ve veli görüşleri. Elementary Education Online, 2016; 15(1): 53-76
-
Şimşek, H., ve Yıldırım, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara:
Seçkin Yayıncılık.
-
Wößmann, L. (2003c). Central exams as the ‘currency’ of school systems: international
vidence on the complementarity of school autonomy and central exams, DICE Report—Journal for Institutional Comparisons, 1(4), 46–56.
-
Wößmann, L. (2005). The effect heterogeneity of central examinations: evidence from TIMSS, TIMSS‐Repeat and PISA, Education Economics, 13:2, 143-169.
-
Yılmaz-Koğar, E., & Aygun, B. (2015). Temel eğitimden orta öğretime geçiş sınavı
(TEOG)’nın matematik temel alanına ait testlerin kapsam geçerliğinin incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(5), 667-680
-
Yılmaz, S. (2017). Merkezi sınavların okul kültürüne yansımalarının değerlendirilmesi.
Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Edirne: Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
The Effects of Performance Evaluation System on Teachers During TEOG Exam Period: Kütahya Case
Yıl 2019,
Cilt: 9 Sayı: 2, 761 - 786, 01.07.2019
Şenay Kırkağaç
Coşkun Bayrak
Öz
TEOG Exam was
administered between 2014 and 2017 to “choose” students for “prestigious” high
schools in Turkey. During this exam period not only students but also teachers
had “success percentages”. This situation in a way acted like a teacher
performance evaluation system. The
current study reports on the impacts of teacher performance evaluation system
that took place during TEOG exam period on teachers. The participants of this
case study that was conducted with the use of qualitative research methods
consisted of six full-time teachers that worked in Kütahya in 2017-2018
Academic Year. The opinions of the teachers were collected through face-to-face
interviews and the teachers were questioned via semi-structured interview
questions. The questions were about three main categories. First, teachers were
asked about how the system worked. Secondly, they were asked to present their
ideas about the effects of this system on the relationships among teachers.
Finally, teachers were asked to talk about “ideal” teacher performance
evaluation system. The data of the study were analyzed descriptively depending
on the qualitative research method procedures. After the analyses of the
transcripts, several codes were created and the data were categorized according
to these codes. The results of the study showed that the teacher performance
evaluation system created pressure on teachers. They expressed that both the
administrators and the parents could question their teaching methods. The
results regarding the effects of the system on the relationships among teachers
were more complex. The teachers presented both positive and negative opinions
with regard to the topic. While some students expressed that they started to
collaborate with their colleagues, some presented that it created rivalry among
teachers. Finally, the teachers stated that teacher performance evaluation
system should exist. However, they failed to give details of the ideal
performance evaluation system.
Kaynakça
-
Akşit, F. (2006). Performans değerlendirmeye ilişkin öğretmen görüşleri: Bigadiç İlköğretim
Öğretmenleri Örneği. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi (2), 76-101
-
Au, W. (2007). High-Stakes testing and curricular control: A qualitative metasynthesis, Educational Researcher Vol 36, Issue 5, 258 – 267.
-
Atila, M. E., & Özeken, Ö. F. (2015). Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sınavı: Fen
Bilimleri Öğretmenleri Ne Düşünüyor?. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 124-140.
-
Ayral, M., Özdemir, N., Fındık, L. Y., Özarslan, H., & Ünlü, A. (2014). The relationship
between the students’ achievement of Turkish language class and the central exam score. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 143, 721-725.
-
Buyruk, H. (2014). Öğretmen performansının göstergesi olarak merkezi sınavlar ve eğitimde
performans değerlendirme. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 4, Sayı 2, 28-42.
-
Büyüköztürk, Ş. Kılıç-Çakmak, E. Akgün, Ö. E. Karadeniz, Ş. Demirel, F. (2016). Bilimsel
Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi.
-
Chmiliar, l. (2010). Multiple-case designs. In A. J. Mills, G. Eurepas & E. Wiebe (Eds.),
Encyclopedia of case study research). USA: SAGE Publications.
-
Doğan, E. ve Demir, Ş. B. (2015). Examination of the relation between teog score and school
success in terms of various variables. Journal of Education and Training Studies Vol. 3, No. 5, 113-121.
-
Gültekin, İ., & Arhan, S. (2015). Seviye Belirleme Sınavında (Sbs) Türkçe Alanında Sorulan
Soruların Kapsam Geçerliliği Açısından İncelenmesi. National Education, 69-94
-
Jacobs, J. E. (2005). Twenty-five years of research on gender and ethnic differences in math
and science career choices: What have we learned. New Directions for Child and Adolescent
Development, 2005: 85–94.
-
Jürges, H., Schneider, K., Senkbeil, M. ve Carstensen, C. H. (2009). Assessment drives
learning: the effect of central exit exams on curricular knowledge and mathematical literacy, CESifo Working Paper, 2666, 1-24
-
Kontaş, H. ve Özpolat, E. T. (2017). Investigating the written exam scores’ prediction power
of teog exam scores. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE) Vol.6, No.1, March 2017, 31-37
-
Sezgin, F., Tınmaz, A., & Tetik, S. (2017). Performans kriterlerine göre öğretmenlerin
değerlendirilmesine ilişkin okul müdürü ve öğretmen görüşleri. Journal of Human Sciences, 14(2), 1647-1668.
-
Şad, S. N. ve Şahiner, Y. K. (2016). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş (TEOG) sistemine
ilişkin öğrenci, öğretmen ve veli görüşleri. Elementary Education Online, 2016; 15(1): 53-76
-
Şimşek, H., ve Yıldırım, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara:
Seçkin Yayıncılık.
-
Wößmann, L. (2003c). Central exams as the ‘currency’ of school systems: international
vidence on the complementarity of school autonomy and central exams, DICE Report—Journal for Institutional Comparisons, 1(4), 46–56.
-
Wößmann, L. (2005). The effect heterogeneity of central examinations: evidence from TIMSS, TIMSS‐Repeat and PISA, Education Economics, 13:2, 143-169.
-
Yılmaz-Koğar, E., & Aygun, B. (2015). Temel eğitimden orta öğretime geçiş sınavı
(TEOG)’nın matematik temel alanına ait testlerin kapsam geçerliğinin incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(5), 667-680
-
Yılmaz, S. (2017). Merkezi sınavların okul kültürüne yansımalarının değerlendirilmesi.
Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Edirne: Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.