Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Reflections of Intellectual Crisis in Turkey in 1980s in Turkish Theatre: The Example of Limon

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 1, 167 - 174, 03.02.2019
https://doi.org/10.18506/anemon.422785

Öz

This study handles Memet Baydur’s play called Limon in the context of literature sociology and aims to reveal the
reflections of the intellectual crisis experienced in Turkey in 1980s in
Baydur’s play. Literature sociology is an examination method which claims that
there is a relation between political, social and even economic events and
literature; in other words, literary works and thence unites literature and
sociology under the same roof. Therefore, the study mainly searches the traces
of the reflections of the intellectual crisis experienced in Turkey in 1980s in
Memet Baydur’s play, through the play called Limon, exemplifies and justifies the claim of literature sociology
that social and political circumstances affect the literary works.
  

Kaynakça

  • Akbulut, N. ve Özyön, A. (2016). “Beckett’in Godot’yu Beklerken Adlı Oyununun Baydur’un Kamyon Adlı Oyununa Yansımaları”, VI. Uluslararası Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi Kongresi Bildiri Kitabı, Selçuk Üniversitesi, Konya, s. 670-679.
  • Baydur, M. (2002). “Memet Baydur’la Buluşma” (İ. Ü. Edebiyat Fakültesi Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Etkinliği) içinde Elveda Dünya Merhaba Kâinat. (Haz. Sevda Şener, Ayşegül Yüksel, Filiz Elmas) Mitos-Boyut Yayınları, İstanbul.
  • Baydur, M. (2009). Limon içinde Tiyatro Oyunları, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Gizli Teras (2011). Dünya Bir Sahnedir Demiş Shakespeare (19.06.2017) http://www.gizliteras.com/2011/03/dunya-bir-sahnedir-demis-shakespeare.html
  • Gözcü, S. (2002). “İnsanın Gücüne İnanan Oyun Yazarı: Memet Baydur” içinde Elveda Dünya Merhaba Kâinat. (Haz. Sevda Şener, Ayşegül Yüksel, Filiz Elmas) Mitos-Boyut Yayınları, İstanbul.
  • Haberler.com (2015). Faili Meçhul 26 Siyasi Olay Hala Karanlıkta Bekliyor (15.08.2017) https://www.haberler.com/faili-mechul-26-siyasi-olay-hala-karanlikta-6940913-haberi/
  • Kargıoğlu, İ. (2017). “Darbe Döneminde Yasaklanan Kitaplar” (02.04.2018) https://www.pandergi.com/single-post/2016/10/01/Darbe-D%C3%B6neminde-Yasaklanan-Kitaplar
  • Özden, Y. (2013). “Şimdi Yeni Şeyler Söyleme Zamanı” içinde Eğitime Bakış (Eğitim-Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi) Yıl: 9, Sayı: 26 (Temmuz-Ağustos-Eylül), ss. 4-7.
  • Özen, H. (2002). Entelektüelin Dramı: 12 Eylül’ün Cadı Kazanı. İmge Kitabevi, Ankara.
  • Salta, H. (2000). Çağdaş Tiyatroda Aydın Sorunu. Altkitap, Kasım.
  • Yeniçeri, Ö. (2008). “Dünden Bugüne Türkiye’de Modernite ve Aydın Sorunu” 21. Yüzyıl Dergisi. 21. Yüzyıl Türkiye Enstitüsü, Sayı 4. (Ocak/Şubat/Mart), Ankara, 1-24.

1980'li Yıllarda Türkiye'deki Aydın Bunalımının Türk Tiyatrosuna Yansımaları: Limon Örneği

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 1, 167 - 174, 03.02.2019
https://doi.org/10.18506/anemon.422785

Öz

Bu
çalışma Memet Baydur’un Limon adlı
oyununu edebiyat sosyolojisi bağlamında ele almakta ve Türkiye’de 1980’lerde
yaşanan aydın bunalımının Baydur’un oyunundaki yansımalarını ortaya koymayı
amaçlamaktadır. Edebiyat sosyolojisi siyasal, toplumsal ve hatta ekonomik
olaylar ile edebiyat; dolayısıyla edebî eserler arasında bir bağ olduğunu iddia
eden,  böylece edebiyat ile sosyolojiyi
aynı çatı altında birleştiren bir inceleme yöntemidir. Buna bağlı olarak
çalışma temel olarak 1980’li yıllarda Türkiye’de yaşanan aydın bunalımı
sorununun Memet Baydur’un oyunundaki yansımalarının izini sürmekte, Limon adlı oyun aracılığıyla edebiyat
sosyolojisinin toplumsal ve siyasal koşulların, edebî eserleri etkilediği
yönündeki iddiasını örneklemekte ve doğrulamaktadır.

Kaynakça

  • Akbulut, N. ve Özyön, A. (2016). “Beckett’in Godot’yu Beklerken Adlı Oyununun Baydur’un Kamyon Adlı Oyununa Yansımaları”, VI. Uluslararası Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi Kongresi Bildiri Kitabı, Selçuk Üniversitesi, Konya, s. 670-679.
  • Baydur, M. (2002). “Memet Baydur’la Buluşma” (İ. Ü. Edebiyat Fakültesi Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Etkinliği) içinde Elveda Dünya Merhaba Kâinat. (Haz. Sevda Şener, Ayşegül Yüksel, Filiz Elmas) Mitos-Boyut Yayınları, İstanbul.
  • Baydur, M. (2009). Limon içinde Tiyatro Oyunları, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Gizli Teras (2011). Dünya Bir Sahnedir Demiş Shakespeare (19.06.2017) http://www.gizliteras.com/2011/03/dunya-bir-sahnedir-demis-shakespeare.html
  • Gözcü, S. (2002). “İnsanın Gücüne İnanan Oyun Yazarı: Memet Baydur” içinde Elveda Dünya Merhaba Kâinat. (Haz. Sevda Şener, Ayşegül Yüksel, Filiz Elmas) Mitos-Boyut Yayınları, İstanbul.
  • Haberler.com (2015). Faili Meçhul 26 Siyasi Olay Hala Karanlıkta Bekliyor (15.08.2017) https://www.haberler.com/faili-mechul-26-siyasi-olay-hala-karanlikta-6940913-haberi/
  • Kargıoğlu, İ. (2017). “Darbe Döneminde Yasaklanan Kitaplar” (02.04.2018) https://www.pandergi.com/single-post/2016/10/01/Darbe-D%C3%B6neminde-Yasaklanan-Kitaplar
  • Özden, Y. (2013). “Şimdi Yeni Şeyler Söyleme Zamanı” içinde Eğitime Bakış (Eğitim-Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi) Yıl: 9, Sayı: 26 (Temmuz-Ağustos-Eylül), ss. 4-7.
  • Özen, H. (2002). Entelektüelin Dramı: 12 Eylül’ün Cadı Kazanı. İmge Kitabevi, Ankara.
  • Salta, H. (2000). Çağdaş Tiyatroda Aydın Sorunu. Altkitap, Kasım.
  • Yeniçeri, Ö. (2008). “Dünden Bugüne Türkiye’de Modernite ve Aydın Sorunu” 21. Yüzyıl Dergisi. 21. Yüzyıl Türkiye Enstitüsü, Sayı 4. (Ocak/Şubat/Mart), Ankara, 1-24.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nazire Akbulut 0000-0002-8497-4640

Arzu Özyön 0000-0003-2730-9676

Yayımlanma Tarihi 3 Şubat 2019
Kabul Tarihi 17 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akbulut, N., & Özyön, A. (2019). 1980’li Yıllarda Türkiye’deki Aydın Bunalımının Türk Tiyatrosuna Yansımaları: Limon Örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 167-174. https://doi.org/10.18506/anemon.422785

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.