Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Yöneticilerinin Algılanan Otantik Liderlik Özelliklerinin Öğretmenlerin Mesleki Motivasyonlarını Yordama Gücü

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 1, 247 - 254, 03.02.2019
https://doi.org/10.18506/anemon.423673

Öz

Araştırma,
İstanbul ilinin Bahçelievler ilçesindeki liselerde görev yapan öğretmenlerin,
okul yöneticilerine ilişkin algıladıkları otantik liderlik özelliklerinin,
öğretmenlerin mesleki motivasyonlarını yordama gücünü belirlemek amacıyla
ilişkisel tarama deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evreni,
Bahçelievler ilçesinde görev yapan lise öğretmenleridir. Örneklem belirlenirken
lise türleri tabaka olarak tanımlanmış, tabakalı örnekleme yoluyla seçilen
liseler arasından tesadüfi oransız küme örneklemi yoluyla belirlenen 43 okulda
görev yapan öğretmenlerden random olarak seçilen 436 öğretmen örneklemini
oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında “Otantik Liderlik Ölçeği” ve “İş
Motivasyon Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler; Pearson korelasyonu, basit
regresyon analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda,
öğretmenlerin algıladıkları otantik liderlik özellikleriyle mesleki
motivasyonları arasında yüksek düzeyde pozitif bir ilişkinin olduğu, okul
yöneticilerinin otantik liderlik özelliklerinin öğretmenlerin motivasyonlarının
güçlü bir yordayıcısı olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Açıkalın, A. (2016). Okul yöneticiliği. Ankara: Pegem Akademi.
  • Anık, S., & Okçu, V. (2017). Okul yöneticilerinin otantik liderlik davranışları ile öğretmenlerin motivasyon ve mobbing (yıldırma) yaşama düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Anatolian Journal Of Educational Leadership And Instruction, 5(2), 63-85.
  • Barın, N., & Öcal, H. (2016). Örgütlerde otantik liderlik davranışının işe yabancılaşma ile ilişkisi. İş Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 18(2), 63-94.
  • Baykal, E. (2017). Otantik liderlik ve pozitif çıktıları: pozitif örgütsel davranış bakış açısı. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(3), 42-64.
  • Bursalıoğlu, Z. (2015). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cüceloğlu, D. (2005). Özüne yabancılaşmış insanların oluşturduğu mış gibi yaşamlar. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Emirbey, A. R. (2017). Okul yöneticilerinin etik liderlik davranışları ile öğretmen motivasyonu arasındaki ilişki analiz. Yüksek Lisans Tezi. Uşak: Uşak Üniversitesi.
  • Erdoğan, İ. (2006). Eğitim ve okul yönetimi. İstanbul: Sistem Yayıncılık
  • George, B. (2003). Authentic leadership: Rediscovering the secrets to creating lasting value. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Gordon, T. (2001). Etkili öğretmenlik eğitimi. (E. Aksay, Çev.). İstanbul: Sistem Yayınları.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Yayınclık.
  • Korkmaz, M. (2005). Okul yöneticilerinin yetiştirilmesi: sorunlar çözümler ve öneriler. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3).
  • Küçükali, R. (2011). Yönetim felsefesi. İstanbul: Nobel Yayın.
  • MEB (2009). Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. Milli Eğitim Bakanlığı 2623 Sayılı Tebliğler Dergisi, 68(2575), 476-477.
  • MEB (2018). Öğretmen Performans Değerlendirme ve Aday Öğretmenlik İş ve İşlemleri Yönetmeliği. (Erişim: 28/02/2018), https://www.ogretmenlericin.com/meb
  • Sabuncuoğlu, Z., & Tüz. M. (1995). Örgütsel psikoloji. Bursa: Ezgi Yayınları
  • Sağlam, A. (2007). Eğitim örgütlerinde kuramdan uygulamaya güdüleme. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Saylı, H., & Baytok, A. (2012). Örgütlerde liderlik. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Tabak, A., Şeşen, H., & Türköz, T. (2012). Liderlikte güncel yaklaşımlar. Ankara: Detay Yayınları.
  • Tanrıverdi, S. (2007). Katılımcı okul kültürünün yabancı dil öğretmenlerinin iş motivasyonuyla ilişkisine yönelik örnek bir çalışma. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi.
  • Walumbwa, F. O., Avolio, B. J., Gardner, W. L., Wernsing, T. S., & Peterson, S. J. (2008). Authentic Leadership: Development and validation of a theory-based measure. Journal of management, 34(1), 89-126.
  • Yılmaz, E., & Aslan, H. (2013). Öğretmenlerin iş yerinde yalnızlıkları ve yaşam doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(3), 59-69.
  • Yılmaz, F. (2009). Eğitim örgütlerinde örgüt kültürünün öğretmenlerin iş motivasyonu üzerindeki etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.

The Predictive Power of Perceived Authentic Leadership Features of School Administrators on Teachers' Jobs Motivation

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 1, 247 - 254, 03.02.2019
https://doi.org/10.18506/anemon.423673

Öz

The
aim of this research is to determine the predictive power of perceived
authentic leadership levels of school administrators on the teachers'
professional motivation. In this study, correlational design was used.
Respectively, stratified and randomly cluster sampling method were used. The
sample contains 43 schools and 436 high school teachers. “Authentic Leadership
Scale” and “Business Motivation Scale” were used to collect data. Pearson and
regression analysis were used. As a result of the research, it was concluded
that there is high level positive relationship between the authentic leadership
and the professional motivations. Also the authentic leadership qualities of
the school administrators are the strong predictors of the teachers’ motivation
level.   

Kaynakça

  • Açıkalın, A. (2016). Okul yöneticiliği. Ankara: Pegem Akademi.
  • Anık, S., & Okçu, V. (2017). Okul yöneticilerinin otantik liderlik davranışları ile öğretmenlerin motivasyon ve mobbing (yıldırma) yaşama düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Anatolian Journal Of Educational Leadership And Instruction, 5(2), 63-85.
  • Barın, N., & Öcal, H. (2016). Örgütlerde otantik liderlik davranışının işe yabancılaşma ile ilişkisi. İş Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 18(2), 63-94.
  • Baykal, E. (2017). Otantik liderlik ve pozitif çıktıları: pozitif örgütsel davranış bakış açısı. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(3), 42-64.
  • Bursalıoğlu, Z. (2015). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cüceloğlu, D. (2005). Özüne yabancılaşmış insanların oluşturduğu mış gibi yaşamlar. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Emirbey, A. R. (2017). Okul yöneticilerinin etik liderlik davranışları ile öğretmen motivasyonu arasındaki ilişki analiz. Yüksek Lisans Tezi. Uşak: Uşak Üniversitesi.
  • Erdoğan, İ. (2006). Eğitim ve okul yönetimi. İstanbul: Sistem Yayıncılık
  • George, B. (2003). Authentic leadership: Rediscovering the secrets to creating lasting value. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Gordon, T. (2001). Etkili öğretmenlik eğitimi. (E. Aksay, Çev.). İstanbul: Sistem Yayınları.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Yayınclık.
  • Korkmaz, M. (2005). Okul yöneticilerinin yetiştirilmesi: sorunlar çözümler ve öneriler. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3).
  • Küçükali, R. (2011). Yönetim felsefesi. İstanbul: Nobel Yayın.
  • MEB (2009). Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. Milli Eğitim Bakanlığı 2623 Sayılı Tebliğler Dergisi, 68(2575), 476-477.
  • MEB (2018). Öğretmen Performans Değerlendirme ve Aday Öğretmenlik İş ve İşlemleri Yönetmeliği. (Erişim: 28/02/2018), https://www.ogretmenlericin.com/meb
  • Sabuncuoğlu, Z., & Tüz. M. (1995). Örgütsel psikoloji. Bursa: Ezgi Yayınları
  • Sağlam, A. (2007). Eğitim örgütlerinde kuramdan uygulamaya güdüleme. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Saylı, H., & Baytok, A. (2012). Örgütlerde liderlik. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Tabak, A., Şeşen, H., & Türköz, T. (2012). Liderlikte güncel yaklaşımlar. Ankara: Detay Yayınları.
  • Tanrıverdi, S. (2007). Katılımcı okul kültürünün yabancı dil öğretmenlerinin iş motivasyonuyla ilişkisine yönelik örnek bir çalışma. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi.
  • Walumbwa, F. O., Avolio, B. J., Gardner, W. L., Wernsing, T. S., & Peterson, S. J. (2008). Authentic Leadership: Development and validation of a theory-based measure. Journal of management, 34(1), 89-126.
  • Yılmaz, E., & Aslan, H. (2013). Öğretmenlerin iş yerinde yalnızlıkları ve yaşam doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(3), 59-69.
  • Yılmaz, F. (2009). Eğitim örgütlerinde örgüt kültürünün öğretmenlerin iş motivasyonu üzerindeki etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kübra Nur Özerten 0000-0002-7717-3140

Yayımlanma Tarihi 3 Şubat 2019
Kabul Tarihi 27 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özerten, K. N. (2019). Okul Yöneticilerinin Algılanan Otantik Liderlik Özelliklerinin Öğretmenlerin Mesleki Motivasyonlarını Yordama Gücü. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 247-254. https://doi.org/10.18506/anemon.423673

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.