Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇOCUKLARDA SPORUN FİZİKSEL UYGUNLUK ÜZERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 20 Sayı: 3, 123 - 133, 14.10.2018

Öz

Çalışmanın
amacı; lisanlı olarak spor yapan çocukların fiziksel uygunluklarının
belirlenmesi ve bu çocuklar ile spor yapmayan çocuklar arasındaki fiziksel
uygunluk seviyelerinin ortaya koyulmasıdır.



                Çalışmaya 7-10 yaş arasında
gönüllü olarak katılan spor yapan (kız=120,erkek=145) ile spor yapmayan
(kız=177,erkek=159) olmak üzere toplam 601 çocuk katılmıştır. Araştırmaya
katılan çocukların boy, vücut ağırlığı, VKİ, İKAS, dikey sıçrama, 30 sn mekik,
30 sn şınav, esneklik, flamingo denge, 20 m hız koşusu, 7, 8, 9 yaş grubunda
800 m koş-yürü testi, 10 yaş grubunda 1600 m koş-yürü testi yapılmıştır.
Araştırmada elde edilen veriler bilgisayar ortamında “SPSS 20.0” paket
programında değerlendirilmiştir. Spor yapan çocuklar ile spor yapmayan
çocukların fiziksel uygunlukları arasındaki farklılığın belirlenmesi için
independent t testi kullanılmıştır. İstatistiksel işlemlerin yorumlanmasında
anlamlılık düzeyi için p=0.05 kabul edilmiştir.



                Sonuç olarak; çocukların bir
spor branşına ya da fiziksel aktiviteye yönlendirilmesinin çocukların fiziksel
uygunluk gelişiminde önemli bir faktör olduğu belirlenmiştir.
Spor
yapan ve yapmayan 7-10 yaş grubu kız ve erkek çocukların benzer fiziksel
özelliklere sahip olmasına karşın performansla ilgili fiziksel uygunluk test
sonuçlarında genellikle erkek çocukların daha iyi performans gösterdiği tespit
edilmiştir.

Kaynakça

  • Abadie, B.R., Brown, S.P. (2010). Physical activity promotes academic achievement and a healty lifestyle when incorporated into early childhood education. Forum on Public Policy, Oxford Round Table. 406 West Florida Avenue, Urbana, IL 61801.
  • Alpay, B., Altuğ, K. ve Hazar, S. (2007). İlköğretim okul takımlarında yer alan 11-13 yaş grubu öğrencilerin bazı solunum ve dolaşım parametrelerinin spor yapmayan öğrencilerle karşılaştırılarak değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(17), 22-29.
  • Ayan, V., Mülazımoğlu O. (2009). Sporda yetenek seçimi ve spora yönlendirmede 8-10 yaş grubu erkek çocuklarının fiziksel özelliklerinin ve bazı performans profillerinin incelenmesi (Ankara Örneği). Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Tıp Dergisi, 23(3), 113-118.
  • Bek, N. (2008). Fiziksel aktivite ve sağlığımız (1.Basım). Ankara: Sağlık Bakanlığı Yayınları, 7-8.
  • Davies, P., S., Gregory, J. and White, A. (1995). Physical activity and body fatness in preschool children. Obes Relation Metabolism Disord, 19(1), 6-10.
  • Düzgün, İ., Baltacı, G. (2008). Adolesan ve egzersiz. Ankara: Klasmat Yayınları.
  • Erol, A.E., Vedat A., Oktay, Ç. ve Olcay, M. (2007). The determination of anthropometric characteristic of turkısh chıldren tends to be table tennıs players. 10th İnternational Table Tennis Sports Science Congress, Croatia.
  • Gökmen, H., Karagül, T. ve Aşçı, F.H. (1995). Psikomotor gelişimi. Ankara: Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Yayınları.
  • Güler, D. (2003). 8-¬10 yaş grubu erkek çocuklarda aahperd fiziksel uygunluk test bataryasının sosyo-ekonomik düzey ile ilişkilendirilmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • İri, R., Sevinç, H. ve Süel, E. (2009). The effect of football skill exercise applied to children aged 12-14 on basic motor features. Journal of Human Sciences, 6(2), 122-131.
  • Kürkçü, R., Afyon, Y.A., Yaman, Ç. ve Özdağ, S. (2009). 10-12 yaş grubundaki futbolcu ve badmintoncularda bazı fiziksel ve fizyolojik özelliklerinin karşılaştırılması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 547-556.
  • Mazlumoğlu, B. (2015). 10-12 yaş arası spor yapan ve yapmayan kız ve erkek öğrencilerin fiziksel kondisyonlarının eurofit test bataryasıyla karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Muratlı, S. (1997). Antrenman bilimi ışığı altında çocuk ve spor. Ankara: Bağırgan Yayın Evi.
  • Özer, D.S., Özer, M.K. (2001). Çocuklarda motor gelişim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Rogol, A.D., Roemmich J.N. and Clark P.A. (2002). Growth at puberty. Journal of Adolescent Health, 31(1), 192-200.
  • Saygın, Ö., Polat, Y. ve Karacabey, K. (2005). Çocuklarda hareket eğitiminin fiziksel uygunluk özelliklerine etkisi. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 19(3), 205-212.
  • Şahin, M., Saraç, H., Çoban, O. ve Çoşkuner, Z. (2012). Taekwando antrenmanların çocukların motor gelişim düzeylerine etkisinin incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 3(1), 10-22.
  • Şahiner, İ, Balcı Ş.S. (2010). Çocuklara uygulanan farklı otur-uzan esneklik testlerinin karşılaştırılması. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 1-9.
  • Tamer K., Uçan İ., Ozan M., Buzdağlı Y., (2017). The Effects Of An 8-Week Basketball Traınıng On Some Physical And Physiological Parameters In 11-14 Year Old Chıldren: Asıan Academıc Research Journal Of Multıdıscıplınary, Volume 4, Issue 12, Issn: 2319 – 2801.
  • Turgut, A., Çetinkaya, V. (2006). 6-11 yaş grubu kız çocuklarda bazı motor özelliklerin belirlenmesi. 9.Uluslar Arası Spor Bilimleri Kongresin’de sunulmuş bildiri, Muğla.
  • Vandendriessche, Y., Joric, B. (2011). Multivariate association among morphology, fitness, and motor coordination caracteristics in boys age 7 to 11. Pediatric Exercise Science, 23(4), 504.
Yıl 2018, Cilt: 20 Sayı: 3, 123 - 133, 14.10.2018

Öz

Kaynakça

  • Abadie, B.R., Brown, S.P. (2010). Physical activity promotes academic achievement and a healty lifestyle when incorporated into early childhood education. Forum on Public Policy, Oxford Round Table. 406 West Florida Avenue, Urbana, IL 61801.
  • Alpay, B., Altuğ, K. ve Hazar, S. (2007). İlköğretim okul takımlarında yer alan 11-13 yaş grubu öğrencilerin bazı solunum ve dolaşım parametrelerinin spor yapmayan öğrencilerle karşılaştırılarak değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(17), 22-29.
  • Ayan, V., Mülazımoğlu O. (2009). Sporda yetenek seçimi ve spora yönlendirmede 8-10 yaş grubu erkek çocuklarının fiziksel özelliklerinin ve bazı performans profillerinin incelenmesi (Ankara Örneği). Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Tıp Dergisi, 23(3), 113-118.
  • Bek, N. (2008). Fiziksel aktivite ve sağlığımız (1.Basım). Ankara: Sağlık Bakanlığı Yayınları, 7-8.
  • Davies, P., S., Gregory, J. and White, A. (1995). Physical activity and body fatness in preschool children. Obes Relation Metabolism Disord, 19(1), 6-10.
  • Düzgün, İ., Baltacı, G. (2008). Adolesan ve egzersiz. Ankara: Klasmat Yayınları.
  • Erol, A.E., Vedat A., Oktay, Ç. ve Olcay, M. (2007). The determination of anthropometric characteristic of turkısh chıldren tends to be table tennıs players. 10th İnternational Table Tennis Sports Science Congress, Croatia.
  • Gökmen, H., Karagül, T. ve Aşçı, F.H. (1995). Psikomotor gelişimi. Ankara: Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Yayınları.
  • Güler, D. (2003). 8-¬10 yaş grubu erkek çocuklarda aahperd fiziksel uygunluk test bataryasının sosyo-ekonomik düzey ile ilişkilendirilmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • İri, R., Sevinç, H. ve Süel, E. (2009). The effect of football skill exercise applied to children aged 12-14 on basic motor features. Journal of Human Sciences, 6(2), 122-131.
  • Kürkçü, R., Afyon, Y.A., Yaman, Ç. ve Özdağ, S. (2009). 10-12 yaş grubundaki futbolcu ve badmintoncularda bazı fiziksel ve fizyolojik özelliklerinin karşılaştırılması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 547-556.
  • Mazlumoğlu, B. (2015). 10-12 yaş arası spor yapan ve yapmayan kız ve erkek öğrencilerin fiziksel kondisyonlarının eurofit test bataryasıyla karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Muratlı, S. (1997). Antrenman bilimi ışığı altında çocuk ve spor. Ankara: Bağırgan Yayın Evi.
  • Özer, D.S., Özer, M.K. (2001). Çocuklarda motor gelişim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Rogol, A.D., Roemmich J.N. and Clark P.A. (2002). Growth at puberty. Journal of Adolescent Health, 31(1), 192-200.
  • Saygın, Ö., Polat, Y. ve Karacabey, K. (2005). Çocuklarda hareket eğitiminin fiziksel uygunluk özelliklerine etkisi. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 19(3), 205-212.
  • Şahin, M., Saraç, H., Çoban, O. ve Çoşkuner, Z. (2012). Taekwando antrenmanların çocukların motor gelişim düzeylerine etkisinin incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 3(1), 10-22.
  • Şahiner, İ, Balcı Ş.S. (2010). Çocuklara uygulanan farklı otur-uzan esneklik testlerinin karşılaştırılması. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 1-9.
  • Tamer K., Uçan İ., Ozan M., Buzdağlı Y., (2017). The Effects Of An 8-Week Basketball Traınıng On Some Physical And Physiological Parameters In 11-14 Year Old Chıldren: Asıan Academıc Research Journal Of Multıdıscıplınary, Volume 4, Issue 12, Issn: 2319 – 2801.
  • Turgut, A., Çetinkaya, V. (2006). 6-11 yaş grubu kız çocuklarda bazı motor özelliklerin belirlenmesi. 9.Uluslar Arası Spor Bilimleri Kongresin’de sunulmuş bildiri, Muğla.
  • Vandendriessche, Y., Joric, B. (2011). Multivariate association among morphology, fitness, and motor coordination caracteristics in boys age 7 to 11. Pediatric Exercise Science, 23(4), 504.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İzzet Uçan 0000-0002-9668-1829

Yusuf Buzdağlı 0000-0002-6690-653X

Eser Ağgön

Yayımlanma Tarihi 14 Ekim 2018
Kabul Tarihi 9 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 20 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Uçan, İ., Buzdağlı, Y., & Ağgön, E. (2018). ÇOCUKLARDA SPORUN FİZİKSEL UYGUNLUK ÜZERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(3), 123-133.