BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Cilt: 27 Sayı: 2, 141 - 158, 09.01.2013

Öz

Day by day increasing the acvities of transportation is one of the most important causes of environmental pollution. Nowadays, tranporting activities are rank second CO2 emitting activities. Environmental taxes that preventation of environmental pollution are to benefit from new idea yet this idea, espacially in appliciations, that have proven sucessfull in EU. Although the very broad consensus to reduca Co2 emissions from road vehicles through taxation with in the EU, it have not identified to eco- friendly tax system.

Kaynakça

  • ACA.BE (2012), “Overview of CO2 Based Motor Vehicle Taxes 2012”, http://www.acea.be, Erişim Tarihi:11.03.2013.
  • Bozdoğanoğlu, Burçin (2008), “Motorlu Taşıt Alımında Uygulanan Vergiler ve Motorlu Taşıtlarda Vergileme Tekniğinin AB Uygulamaları ile Karşılaştırılması”, Yaklaşım Dergisi, Sayı 192.
  • Çelikkaya, Ali (2011), “Avrupa Birliği Üyesi Ülkelerde Çevre Vergisi Reformları ve Türkiye’deki Durumun değerlendirmesi”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt. 11, Sayı 2.
  • Ekmekçi, Esra(2003), Küreselleşme ve Vergilemede Yeni Eğilimler, Kazancı Hukuk Yayınları, İstanbul.
  • European Comission (2010),” Monitoring The Co2 Emissions From New Passenger Cars in the EU: Data For 2009”, 10.11.2010, Final Report 655, Brussells.
  • Eurostat (2010), http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-3210-283/EN/KS-32-10-283-EN.PDF, Erişim Tarihi: 12.12.2012
  • Eurostat (2011), Energy, Transport and Environment Statistics, http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-DK-11001/EN/KS-DK-11-001-EN.PDF, Erişim Tarihi: 23.12.2012.
  • Ferhatoğlu, Emrah (2003), “Avrupa Birliği’nde Ortak Çevre politikası Çerçevesinde Çevre Vergileri”, e-yaklaşım/Ekim:2003/sayı 3 http://www.yaklasim.com.tr/emrahfettahoglu/pdf Erişim Tarihi: 2012.
  • Hoerner, J.A. (1998), “Tax tools for protecting the atmosphere:The US ozonedepleting chemicals tax” s. 185- 199, Green Budget Reform: an International Casebook of Leading Practises, earthscan Publications, London.
  • Kaplan, Recep (2012), “Motorlu Taşıtlar Vergisinde Otomobillerin Tarife Yapısının Vergi Adaleti ve Çevre Politikaları Açısından Değerlendirilmesi”, Vergi Sorunları Dergisi, Sayı 289.
  • Köymen, Ş. (2008), “Kamu Ekonomisi Açısından Otoyolların Finansmanında Kullanım Fiyatlandırması”, Mali Pusula Dergisi, Yıl 4, Sayı 39, ss.114-138.
  • Jamali, Tarık (2007), Ekolojik Vergiler, Yaklaşım Yayınları, Ankara.
  • IEA (2012), CO2 EmissionsFromFuelCombustions, Highlights, 2011 Editions. http://www.iea.org/co2highlights/co2highlights.pdf ,Erişim Tarihi: 2012.
  • Marshall, S. (2001), The Challenge of Sustainable Taransport, Ed. A.Layard, Davoudi S. , Batty S., Planinig For a Sustainable Future, ss. 131-147, Spon Publications, London , http://www.sciencedirect.com/science/ article/pii/S0967070X07000820, Erişim Tarihi: 13.11.2012.
  • OECD (2001), “Environmentally Related Taxes: Issues and Strategies”, Policy Brief, www.oecd.org/pcd/2674642.pdf, Erişim Tarihi: 15.12.2012.
  • OECD (2008),“Çevresel Performans İncelemeleri, Türkiye”, http://www.oecd.org/env/environmentalcountryreviews/42198785.pdf, Erişim Tarihi: 21.11.2012.
  • Özdemir, Biltekin (2009), “Küresel Kirlenme, Sürdürülebilir Ekonomik Büyüme ve Çevre Vergileri”, Maliye Dergisi, Sayı 156, OcakHaziran 2009.
  • Rubik, F. , Mityom, L. (2011), “CO2 Based Motor Vehicle Taxes” , Institute For Ecological Economis Research, http://www.scp-knowledge.eu, Erişim Tarihi: 24.12. 2012.
  • Soydan, Billur Yaltı (2002), Avrupa Birliğinde Dolaysız Vergiler, Beta Yayınevi, İstanbul
  • Steinbach, N. (2007), “Environmental Taxes in the European Economy 19952003”, Eurostat, Statistics in Focus, series no.1, http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-SF-07001/EN/KS-SF-07-001-EN.PDF, Erişim Tarihi: 12.12.2012
  • Üstün, Ümit S. (2012), “Motorlu taşıtlar Üzerinden Alınan Vergilerin Çevreyi Korumaya Yönelik ve Adil Olarak Düzenlenmesi “, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, C.XVI, Sayı 1.

POTANSİYEL BİR ÇEVRE VERGİSİ OLARAK MOTORLU TAŞITLAR VERGİSİ: AVRUPA BİRLİĞİ VE TÜRKİYE ARASINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR ANALİZ

Yıl 2013, Cilt: 27 Sayı: 2, 141 - 158, 09.01.2013

Öz

Her geçen gün artan çevre kirliliğinin en önemli nedenlerinden
biri de ulaştırma faaliyetleridir. Günümüzde ulaştırma faaliyetleri, CO2 yayan
faaliyetler içinde ikinci sırada yer almaktadır. Ulaştırma faaliyetleri içinde
karayolu araçları ise açık ara en önemli kirletici konumundadır. Çevre
kirliliğinin önlenmesinde, çevre vergilerinden yararlanma düşüncesi henüz yeni
bir düşünce olmakla birlikte, özellikle Avrupa Birliği (AB) içindeki
uygulamalar başarılı sonuçlar vermiştir. Kara yolu araçlarının vergilendirme
yoluyla Co2 emisyonlarının azaltılması için AB içinde çok geniş bir görüş
birliği bulunmakla birlikte, Türkiye, henüz motorlu taşıtlar vergisini çevreci bir
yapıya kavuşturamamıştır.

Kaynakça

  • ACA.BE (2012), “Overview of CO2 Based Motor Vehicle Taxes 2012”, http://www.acea.be, Erişim Tarihi:11.03.2013.
  • Bozdoğanoğlu, Burçin (2008), “Motorlu Taşıt Alımında Uygulanan Vergiler ve Motorlu Taşıtlarda Vergileme Tekniğinin AB Uygulamaları ile Karşılaştırılması”, Yaklaşım Dergisi, Sayı 192.
  • Çelikkaya, Ali (2011), “Avrupa Birliği Üyesi Ülkelerde Çevre Vergisi Reformları ve Türkiye’deki Durumun değerlendirmesi”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt. 11, Sayı 2.
  • Ekmekçi, Esra(2003), Küreselleşme ve Vergilemede Yeni Eğilimler, Kazancı Hukuk Yayınları, İstanbul.
  • European Comission (2010),” Monitoring The Co2 Emissions From New Passenger Cars in the EU: Data For 2009”, 10.11.2010, Final Report 655, Brussells.
  • Eurostat (2010), http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-3210-283/EN/KS-32-10-283-EN.PDF, Erişim Tarihi: 12.12.2012
  • Eurostat (2011), Energy, Transport and Environment Statistics, http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-DK-11001/EN/KS-DK-11-001-EN.PDF, Erişim Tarihi: 23.12.2012.
  • Ferhatoğlu, Emrah (2003), “Avrupa Birliği’nde Ortak Çevre politikası Çerçevesinde Çevre Vergileri”, e-yaklaşım/Ekim:2003/sayı 3 http://www.yaklasim.com.tr/emrahfettahoglu/pdf Erişim Tarihi: 2012.
  • Hoerner, J.A. (1998), “Tax tools for protecting the atmosphere:The US ozonedepleting chemicals tax” s. 185- 199, Green Budget Reform: an International Casebook of Leading Practises, earthscan Publications, London.
  • Kaplan, Recep (2012), “Motorlu Taşıtlar Vergisinde Otomobillerin Tarife Yapısının Vergi Adaleti ve Çevre Politikaları Açısından Değerlendirilmesi”, Vergi Sorunları Dergisi, Sayı 289.
  • Köymen, Ş. (2008), “Kamu Ekonomisi Açısından Otoyolların Finansmanında Kullanım Fiyatlandırması”, Mali Pusula Dergisi, Yıl 4, Sayı 39, ss.114-138.
  • Jamali, Tarık (2007), Ekolojik Vergiler, Yaklaşım Yayınları, Ankara.
  • IEA (2012), CO2 EmissionsFromFuelCombustions, Highlights, 2011 Editions. http://www.iea.org/co2highlights/co2highlights.pdf ,Erişim Tarihi: 2012.
  • Marshall, S. (2001), The Challenge of Sustainable Taransport, Ed. A.Layard, Davoudi S. , Batty S., Planinig For a Sustainable Future, ss. 131-147, Spon Publications, London , http://www.sciencedirect.com/science/ article/pii/S0967070X07000820, Erişim Tarihi: 13.11.2012.
  • OECD (2001), “Environmentally Related Taxes: Issues and Strategies”, Policy Brief, www.oecd.org/pcd/2674642.pdf, Erişim Tarihi: 15.12.2012.
  • OECD (2008),“Çevresel Performans İncelemeleri, Türkiye”, http://www.oecd.org/env/environmentalcountryreviews/42198785.pdf, Erişim Tarihi: 21.11.2012.
  • Özdemir, Biltekin (2009), “Küresel Kirlenme, Sürdürülebilir Ekonomik Büyüme ve Çevre Vergileri”, Maliye Dergisi, Sayı 156, OcakHaziran 2009.
  • Rubik, F. , Mityom, L. (2011), “CO2 Based Motor Vehicle Taxes” , Institute For Ecological Economis Research, http://www.scp-knowledge.eu, Erişim Tarihi: 24.12. 2012.
  • Soydan, Billur Yaltı (2002), Avrupa Birliğinde Dolaysız Vergiler, Beta Yayınevi, İstanbul
  • Steinbach, N. (2007), “Environmental Taxes in the European Economy 19952003”, Eurostat, Statistics in Focus, series no.1, http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-SF-07001/EN/KS-SF-07-001-EN.PDF, Erişim Tarihi: 12.12.2012
  • Üstün, Ümit S. (2012), “Motorlu taşıtlar Üzerinden Alınan Vergilerin Çevreyi Korumaya Yönelik ve Adil Olarak Düzenlenmesi “, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, C.XVI, Sayı 1.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arman Zafer Yalçın

Arman Yalçın

Yayımlanma Tarihi 9 Ocak 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 27 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yalçın, A. Z., & Yalçın, A. (2013). POTANSİYEL BİR ÇEVRE VERGİSİ OLARAK MOTORLU TAŞITLAR VERGİSİ: AVRUPA BİRLİĞİ VE TÜRKİYE ARASINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR ANALİZ. Atatürk Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 27(2), 141-158.

4aoDA4.pngithenticate-badge-rec-positive.png800px-Open-Access-PLoS.svg.png