Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ERZURUM İLİNDE YATILI BİR ORTAOKULDAKİ ÖĞRENCİLERİN TEMİZLİK VE HİJYEN ALGILARI

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 1, 7 - 12, 30.04.2016

Öz




 AMAÇ: Erzurum İl’inde yatılı bir ortaokuldaki öğrencilerin temizlik ve hijyen algılarını saptamak amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır.



YÖNTEMLER: Çalışmanın evrenini Erzurum Ilıca Yavuz Selim Yatılı İlköğretim Ortaokulu öğrencilerden 267 öğrenci oluşturmuş, örneklem seçimine gidilmeden evrenin tamamı çalışma kapsamına alınmıştır. Çalışmanın verileri araştırmacılar tarafından literatür doğrultusunda hazırlanan Bilgi Formu ve Temizlik ve Hijyen Ölçeği (THÖ) ile toplanmıştır.



BULGULAR: Farklı sınıflardaki öğrenciler arasında temizlik ve hijyen algısı bakımından anlamlı farklılık olmadığı saptanmıştır. Öğrenciler, kendi kişisel temizlik ve bakımlarını yeterli düzeyde yaptıkları algısına sahip olmalarına karşılık ( X=17.34), okul çevresinin temizliğini diğer boyutların temizliğine göre biraz daha düşük algılamaktadırlar ( X=9.52).


SONUÇ: Ortaokul öğrencilerinin temizlik ve hijyen algılarının yüksek düzeyde olduğu, kız öğrenciler ile erkek öğrencilerin temizlik ve hijyen algılarında fark olmadığı, aynı bölgenin çocukları olması nedeniyle öğrenim şekli ve sosyoekonomik açıdan temizlik ve hijyen algılarında bir farklılık olmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır.


Kaynakça

  • 1. Çan, G., Topbaş, M., Kapucu, M. (2004). Trabzon'da İki Farklı Yerleşim Yerindeki İlköğretim Öğrencilerinin Kişisel Hijyen Alışkanlıkları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 3, 170-177.
  • 2. World HealthOrganisation. Constitution, 2002 http://www.who.int/governance/eb/who_constitution_en.pdf (erişim tarihi: 02.06.2015)
  • 3. Gündüz, S. (2004). Okul Sağlığında Neredeyiz? Ankara MedicalJourney, 29-33.
  • 4. Işıklı, B., Kalyoncu C. (2007). Eskişehir Kırsal İlköğretim Öğrencilerinde Görme Kusurları, Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 16 (17): 95-99.
  • 5. Arat A. (2014). Yatılı İlköğretim Okulu 2.Kademe Öğrencilerin Kişisel Hijyen Uygulamaları. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 58-72.
  • 6. Bulduk, S., Erdoğan, S. (2005). Okul Sağlığı Ekibinin Nitelik ve Hizmet KapsamınınGeliştirilmesi. Klinik Çocuk Forumu Dergisi, Eylül-Ekim: 57-66.
  • 7. Bahar Z. (2010). Okul Sağlığı Hemşireliği. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 4 (3) , 195-200.
  • 8. Ryan K. (2008). HealthPromotion of FacultyandStaff: The School NursesRose. TheJournal of School Nusing, 4 (24) , 183-7.
  • 9. NationalAssociation School of Nurses 2014. Cade of Ethics. http://www.nasn.org/Default.aspx?tabid=512 ( erişim: 11.04.2014 )
  • 10. Erefe İ., Aksayan S. (1998) “Okul Sağılığı ve Hemşireliği”. Erefe İ. (Ed): HalkSağlığı Hemşireliği El Kitabı. İçinde (s: 183-190) Koç Vakfı Yayınları. İstanbul.
  • 11. Erefe İ., Kocaman G., Bayık A. (1982). İlkokul Çocuklarının Okuldan Kalma Davranışlarında Kırsal ve Kentsel Çevre ve Diğer Etmen İlişkileri. Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 21,Sayı:3.
  • 12. Arat A. (2014). Yatılı İlköğretim Okulu 2.Kademe Öğrencilerin Kişisel Hijyen Uygulamaları. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 33 , 58-72.
  • 13. Kitiş, Y. (2011). İlköğretim Öğrencilerinde El Hijyeni ve El Hijyeni Eğitiminin Etkinliğinin Değerlendirilmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanat Dergisi 2011, 1 (4) , 93-102.
  • 14. Kaya, M. (2009). Ankara’da Bir İlköğretim Okulunda El Yıkama Konusunda Bir Mücadele Çalışması. Erciyes Tıp Dergisi 2009, 2 (31), 135-143.
  • 15. Önsüz, M.F. (2008). İstanbul’da Farklı İki İlköğretim Okulunda Öğrencilerin Kişisel Hijyen Alışkanlıkların Belirlenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 1 (9), 9-17.
  • 16. Kahveci, G., Demirtaş Z. (2012). İlköğretim Okulu 6.,7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Temizlik ve Hijyen Algıları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 2012, 2 , 51-61.
  • 17. Soyluoğlu, B. (2003 ). Çağdaş sağlık anlayışı.http: // www. bilkent. edu. tr/ ~ bilheal/ aykonu/ Ay2003/ kasim03/ cagdassaglik. html (erişim: 20.12.2014 ).
  • 18. Drankiewicz, D.,&Dundes, L. (2003). Handwashingamongfemalecollegestudents. AmericanJournal of Infection Control, 31:67-71.
  • 19. White, C.,Kolble, R., Carlson, R. &Lipson, N. (2005). Theimpact of a healthcampaign on handhygieneandupperrespiratoryillnessamongcollegestudentsliving in residencehalls. TheJournal of AmericanCollegeHealth, 53:175-81.
  • 20. Anderson, J.L.,Warren, C.A., Perez, E., Louis, R.I., Phillips, S., Wheeler, J., Cole, M. &Misra, R. (2008). Genderandethnicdifferences in handhygienepracticesamongcollegestudents. AmericanJournal of Infection Control, 36 (5): 361-368.
  • 21. Şimşek, Ç.,Piyal, B., Tüzün, H., Çakmak, D., Turan, H. & Seyrek, V. (2010). Ankara il merkezindeki bazı lise öğrencilerinde kişisel hijyen davranışları. TAF PreventiveMedicineBulletin, 9 (5): 433-440.
  • 22. Erkal, S. & Şahin, H. (2011). An application on determininghygienebehaviors of universitystudents. International Journal of Business andSocialScience. 2 (8): 170-176.
  • 23. Kaya, M.,Büyükşerbetçi, M., Meriç, M.B., Çelebi, A.E., Boybeyi, Ö., Işık, A., Bozkurt, H.İ., Vaizoğlu, A.S. & Güler, Ç. (2006). Ankara’da bir lisenin 9. ve 10. sınıf öğrencilerinin kişisel hijyen konusunda davranışlarının belirlenmesi. STED, 5 (10): 179-183.
  • 24. Şimşek, Ç. (2006). On birinci sınıf öğrencilerinin kişisel bakım ve sağlığın korunmasına yönelik davranışlarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 25. Arat A., Şimşek I., Erdamar G. (2014) Yatılı ilköğretim bölge okulu II. Kademe öğrencilerinin kişisel hijyen uygulamaları. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi 33,58-72 .

THE STUDENTS' CLEANING AND HYGIENE PERCEPTIONS OF A SECONDARY BOARDING SCHOOL IN ERZURUM

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 1, 7 - 12, 30.04.2016

Öz


OBJECTIVE: The study was made descriptively to determine of students’ cleaning and hygiene perceptions of at a secondary boarding school in Erzurum.


METHODS: Research population consists of by 267 students Erzurum Ilıca Yavuz Selim secondary boarding school. Before using sample selection, both of the population was included in the scope of research. Parameter of the research has been collected by the cleaning and hygiene scale (CHS) and verse form which was prepared by researcher towards literatüre.


RESULTS: The researching group students average of age is 12.29 ±1.17. 133 (%49.8) students are girls and 134 (%50.2) are boys. The distribution of students according to grades is 60 (%22.5) in 5 th class, 69 (%25.8) in 6 th class, 95 (%35.6) in 7 th class and 43 (%16.1) in 8 th class. It was detected that there is no significant difference between students from different classes in respect to perception of cleaning and hygiene. Althought the students have perpection that they do their perconel care and cleaning sufficiently ( X=17.34), they perceive the cleaning of the schools environment slightly lower than the cleaning of other dimensions ( X=9.52).

DISCUSSION AND CONCLUSION: It is concluded that the cleanliness and hygiene perception of secondary school students is a high level; there is not a difference between male and female students’s perception of cleanliness and hygiene; due to being the same area’s students there is no difference in the perception of cleaning and hygiene in terms of learning form and socio-economic status.


Kaynakça

  • 1. Çan, G., Topbaş, M., Kapucu, M. (2004). Trabzon'da İki Farklı Yerleşim Yerindeki İlköğretim Öğrencilerinin Kişisel Hijyen Alışkanlıkları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 3, 170-177.
  • 2. World HealthOrganisation. Constitution, 2002 http://www.who.int/governance/eb/who_constitution_en.pdf (erişim tarihi: 02.06.2015)
  • 3. Gündüz, S. (2004). Okul Sağlığında Neredeyiz? Ankara MedicalJourney, 29-33.
  • 4. Işıklı, B., Kalyoncu C. (2007). Eskişehir Kırsal İlköğretim Öğrencilerinde Görme Kusurları, Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 16 (17): 95-99.
  • 5. Arat A. (2014). Yatılı İlköğretim Okulu 2.Kademe Öğrencilerin Kişisel Hijyen Uygulamaları. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 58-72.
  • 6. Bulduk, S., Erdoğan, S. (2005). Okul Sağlığı Ekibinin Nitelik ve Hizmet KapsamınınGeliştirilmesi. Klinik Çocuk Forumu Dergisi, Eylül-Ekim: 57-66.
  • 7. Bahar Z. (2010). Okul Sağlığı Hemşireliği. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 4 (3) , 195-200.
  • 8. Ryan K. (2008). HealthPromotion of FacultyandStaff: The School NursesRose. TheJournal of School Nusing, 4 (24) , 183-7.
  • 9. NationalAssociation School of Nurses 2014. Cade of Ethics. http://www.nasn.org/Default.aspx?tabid=512 ( erişim: 11.04.2014 )
  • 10. Erefe İ., Aksayan S. (1998) “Okul Sağılığı ve Hemşireliği”. Erefe İ. (Ed): HalkSağlığı Hemşireliği El Kitabı. İçinde (s: 183-190) Koç Vakfı Yayınları. İstanbul.
  • 11. Erefe İ., Kocaman G., Bayık A. (1982). İlkokul Çocuklarının Okuldan Kalma Davranışlarında Kırsal ve Kentsel Çevre ve Diğer Etmen İlişkileri. Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 21,Sayı:3.
  • 12. Arat A. (2014). Yatılı İlköğretim Okulu 2.Kademe Öğrencilerin Kişisel Hijyen Uygulamaları. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 33 , 58-72.
  • 13. Kitiş, Y. (2011). İlköğretim Öğrencilerinde El Hijyeni ve El Hijyeni Eğitiminin Etkinliğinin Değerlendirilmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanat Dergisi 2011, 1 (4) , 93-102.
  • 14. Kaya, M. (2009). Ankara’da Bir İlköğretim Okulunda El Yıkama Konusunda Bir Mücadele Çalışması. Erciyes Tıp Dergisi 2009, 2 (31), 135-143.
  • 15. Önsüz, M.F. (2008). İstanbul’da Farklı İki İlköğretim Okulunda Öğrencilerin Kişisel Hijyen Alışkanlıkların Belirlenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 1 (9), 9-17.
  • 16. Kahveci, G., Demirtaş Z. (2012). İlköğretim Okulu 6.,7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Temizlik ve Hijyen Algıları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 2012, 2 , 51-61.
  • 17. Soyluoğlu, B. (2003 ). Çağdaş sağlık anlayışı.http: // www. bilkent. edu. tr/ ~ bilheal/ aykonu/ Ay2003/ kasim03/ cagdassaglik. html (erişim: 20.12.2014 ).
  • 18. Drankiewicz, D.,&Dundes, L. (2003). Handwashingamongfemalecollegestudents. AmericanJournal of Infection Control, 31:67-71.
  • 19. White, C.,Kolble, R., Carlson, R. &Lipson, N. (2005). Theimpact of a healthcampaign on handhygieneandupperrespiratoryillnessamongcollegestudentsliving in residencehalls. TheJournal of AmericanCollegeHealth, 53:175-81.
  • 20. Anderson, J.L.,Warren, C.A., Perez, E., Louis, R.I., Phillips, S., Wheeler, J., Cole, M. &Misra, R. (2008). Genderandethnicdifferences in handhygienepracticesamongcollegestudents. AmericanJournal of Infection Control, 36 (5): 361-368.
  • 21. Şimşek, Ç.,Piyal, B., Tüzün, H., Çakmak, D., Turan, H. & Seyrek, V. (2010). Ankara il merkezindeki bazı lise öğrencilerinde kişisel hijyen davranışları. TAF PreventiveMedicineBulletin, 9 (5): 433-440.
  • 22. Erkal, S. & Şahin, H. (2011). An application on determininghygienebehaviors of universitystudents. International Journal of Business andSocialScience. 2 (8): 170-176.
  • 23. Kaya, M.,Büyükşerbetçi, M., Meriç, M.B., Çelebi, A.E., Boybeyi, Ö., Işık, A., Bozkurt, H.İ., Vaizoğlu, A.S. & Güler, Ç. (2006). Ankara’da bir lisenin 9. ve 10. sınıf öğrencilerinin kişisel hijyen konusunda davranışlarının belirlenmesi. STED, 5 (10): 179-183.
  • 24. Şimşek, Ç. (2006). On birinci sınıf öğrencilerinin kişisel bakım ve sağlığın korunmasına yönelik davranışlarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 25. Arat A., Şimşek I., Erdamar G. (2014) Yatılı ilköğretim bölge okulu II. Kademe öğrencilerinin kişisel hijyen uygulamaları. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi 33,58-72 .
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nihal Fırıncı Bu kişi benim

Gülay İpek Çoban

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2016
Gönderilme Tarihi 23 Kasım 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Fırıncı, N., & Çoban, G. İ. (2016). ERZURUM İLİNDE YATILI BİR ORTAOKULDAKİ ÖĞRENCİLERİN TEMİZLİK VE HİJYEN ALGILARI. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(1), 7-12.

Uluslararası Hakemli Dergi

Dergimiz Açık Erişim Politikasını benimsemiş olup dergimize gönderilen yayınlar için gerek değerlendirme gerekse yayınlama dahil yazarlardan hiçbir ücret talep edilmemektedir. 

Creative Commons License

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.