Stres, fiziksel, kimyasal veya duygusal faktörlere bağlı olarak ortaya çıkan bedensel ve ruhsal gerginlik durumu ve hastalığa yatkınlığı arttıran bir faktör olarak tanımlanmaktadır. Yenidoğan yoğun bakım ortamı ve yenidoğana uygulanan girişimler güçlü birer stres ve travma kaynağıdır. Stres yenidoğan beyin gelişiminde olumsuz sonuçlara yol açabilen bir durumdur. Stresin azaltılması en önemli hemşirelik girişimlerinden biridir. Stresin azaltılması için öncelikle değerlendirilmesi gerekmektedir. Yenidoğanın stresi davranışsal ölçekler ile değerlendirilebilir, ayrıca stresin değerlendirilmesinde biyokimyasal ölçümler de kullanılmaktadır. En yaygın olarak kullanılan biyokimyasal ölçüm non-invaziv olarak elde edilen tükürük kortizol düzeyinin incelenmesidir. Derlemede yenidoğanlarda stresin değerlendirilmesinde tükürük kortizol düzeyi ölçümü, tükürük alınma zamanları, tükürük alma materyalleri ve yenidoğanlarda tükürük kortizol düzeyinin değerlendirildiği çalışmalar güncel literatür ışığında sunulmuştur..
Stress is defined as a factor which arises due to chemical or emotional factors and increasesphysical and mental state of tension and disease susceptibility. Neonatal intensive care environment and approaches applied to newborn are a powerful source of stress and trauma. Stress is a condition that can lead to negative consequences in the newborn brain development. Reducing stress is one of the most important nursing interventions. It should be evaluated primarily to reduce stress. Neonatal stress may be evaluated by behavioral scales, biochemical parameters are also used for evaluation of stress. The most commonly used biochemical test is examination of cortisol level of non-invasively obtained salivary. In the review, studies evaluating salivary cortisol measurement to evaluate stress in newborns, times for saliva taking, saliva-taking materials and salivary cortisol levels of newbornsare presented in the light of current literature.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 26 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 3 |