Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ebelik öğrencilerinin sosyal zeka düzeyleri ile meslek algıları arasındaki ilişki

Yıl 2019, Cilt: 44 Sayı: 2, 621 - 631, 30.06.2019
https://doi.org/10.17826/cumj.459345

Öz

Amaç: Bu çalışma; ebelik öğrencilerinin sosyal zekâ düzeyleri ile meslek algıları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır.

Gereç ve Yöntem: Kesitsel olarak yapılan araştırmanın örneklemini 15 Nisan-1 Mayıs 2018 tarihleri arasında okulda bulunan ve araştırmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden 174 ebelik öğrencisi oluşturmuştur. Veriler “Kişisel Bilgi Formu”, “Tromso Sosyal Zeka Ölçeği (TSZÖ)” ve “Ebelerin Mesleği Algılama Biçimleri ve Gelecekten Beklentilerini Sorgulayan Anket Formu” ile yüz yüze görüşme yöntemi kullanılarak toplanmıştır.

Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalamaları 20,99±2,385’tir. Öğrencilerin %91,4’ü bekar, %85,1’i çekirdek aile yapısına sahip ve %63,8’i yaşamını en çok ilde geçirmiştir. Öğrencilerin %31,6’sı 1. sınıf öğrencisidir. Çalışmada öğrencilerin %66,1’i bölümünü isteyerek seçtiğini ve %82,2’si bölümünü sevdiğini bildirmiştir. Öğrencilerin TSZÖ toplam puan ortalamaları 71,79±10,040’tır. Mesleğe adanmışlıkları olumlu olan, atamaları adaletli bulmayan, kurumda özlük haklarına ilişkin yeterince bilgilendirilmediklerini düşünen, mesleğinin toplumun gelişimine katkıda bulunduğunu düşünen ve mesleki anlamda sosyo-kültürel faaliyetlere katılan” öğrencilerin sosyal zeka düzeylerinin istatistiksel olarak daha yüksek olduğu saptanmıştır.

Sonuç: Araştırmada ebelik öğrencilerinin sosyal zeka düzeyleri yüksek ve sosyal zekanın öğrencilerin meslek algısı ve gelecekten beklentilerini olumlu yönde etkilediği bulunmuştur.

Kaynakça

  • Hançer M, Tanrisevdi A. Sosyal zeka kavraminin bir boyutu olarak empati ve performans üzerine bir inceleme. CU Sos Bilim Derg. 2003;27(2):211–225.
  • Marlowe HA. Social intelligence: Evidence for multidimensionality and construct independence. J Educ Psychol. 1986;78(1):52-58.
  • Thorndike EL. Intelligence and its uses. Harper’s Mag. 1920;140:227-235.
  • Daniel G. Social Intelligence: The New Science of Human Relationships, USA, Bantam Books, 2006.
  • Eshghi P, Arofzad S, Hosaini TA. Relationship between social intelligence with effective influence among physical education expertise in Isfahan Education Organizations. Eur J Exp Biol. 2013;3(3):168–172.
  • Bakan İ, Kefe İ. Kurumsal açıdan algı ve algı yönetimi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilim Fakültesi Derg. 2012;2(1):19–34.
  • Derin N, Şimşek Ilkım N, Yayan H. Hemşirelerde Mesleki Bağlılığın Mesleki Prestijle Açıklanması. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Derg. 2017;4(3):24–37.
  • Özmen D, Çetinkaya A. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Mesleki Algılarına Yönelik Nitel Bir Çalışma. Turkish J Res Dev Nurs. 2016;18(1):40-52.
  • Taşkın Yılmaz F, Tiryaki Şen H, Demirkaya F. Hemşirelerin ve ebelerin mesleklerini algılama biçimleri ve gelecekten beklentileri. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Derg. 2014;1(3):130–139.
  • Atasoy I, Ermin C. Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin mesleklerine bakış açısının incelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilim Enstitüsü Derg. 2016;6(2):83–91.
  • Yurtsal ZB, Biçer S, Duran Ö, Şahin A, Arslan M, Yavrucu ÖK. Sağlık bilimleri fakültesi ebelik 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin mesleğe ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. ERÜ Sağlık Bilim Fakültesi Derg. 2014;2(2):15–25.
  • Doğan T, Çetin B. Tromso sosyal zekâ ölçeği Türkçe formunun faktör yapısı, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Educ Sci Theory Pract. 2009;9(2):691-720.
  • Silvera DH, Martinussen M, Dahl TI. The Tromso Social Intelligence Scale, a self‐report measure of social intelligence. Scand J Psychol. 2001;42:313–319.
  • Karaman N. Öğretmenlerin mesleklerini algılama biçimleri ve gelecekten beklentileri nelerdir? (Yüksek Lisans Dönem Projesi). Edirne, Trakya Üniversitesi, 2008.
  • Dinç A, Cangöl E, Sögüt S. Ebelik Öğrencilerinin Mesleki Tercih Hakkında Düşünceleri. Cumhur Üniversitesi Sağlık Bilim Enstitüsü Derg. 2017;2(2):15–23.
  • Yücel U, Tuna Oran N, Yüksel E. Ebelik Öğrencilerinin Meslek ile İlgili Görüşlerinin ve Mezuniyet Sonrası Çalışmak İstedikleri Kurumların Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilim Derg. 2017;6(4):69–76.
  • Ertekin Pınar Ş, Cesur B, Duran Ö, Güler E, Üstün Z, Abak G. Ebelik öğrencilerinin mesleki profesyonellikleri ve etkileyen etmenlerin incelenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Derg. 2013;8(23):19–37.
  • Özyer K, Alici İ. Duygusal zekâ ile örgütsel bağlılık ve örgütsel vatandaşlık davranışı ilişkisi üzerine ampirik bir araştırma. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal World Turks. 2015;7(1):69–85.
  • Eskimez Z, Öztunç G, Alparslan N. Lise son sınıfta okuyan kız öğrencilerin hemşirelik mesleğine ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Derg. 2008;15(1):58–67.
  • Özbek Yazıcı S, Kalaycı I. Hemşirelerin çalışma ortam ve koşullarının değerlendirilmesi. Mühendislik Bilim ve Tasarım Derg. 2015;3(3):379–383.
  • Yermentaeyeva A, Aurenova MD, Uaidullakyzy E, Ayapbergenova A, Muldabekova K. Social intelligence as a condition for the development of communicative competence of the future teachers. Procedia-Social Behav Sci. 2014;116:4758–4763.
  • Savaş Duman Ç, Suluhan D, Durduran Y. Birinci Basamak Sağlık Kuruluşlarında Çalışan Hekim Dışı Sağlık Profesyonellerinin Hizmet İçi Eğitim Gereksinimlerinin Belirlenmesi. Med J Bakirkoy. 2016;12(3):118-123.
  • Yücel U, Ekşioğlu A, Demirelöz M, Baykal Akmeş̧e Z, Çakır Koçak Y, Soğukpınar N. Türkiye’de ebelik lisansüstü eğitim profilinin incelenmesi. Int J Hum Sci. 2013;10(1):1342–1354.
  • Leymann H. The content and development of mobbing at work. Eur J Work Organ Psychol. 1996;5(2):165–184.
  • Mercanlıoglu Ç. Çalisma hayatinda psikolojik tacizin (mobbing) nedenleri, sonuçları ve Türkiye’deki hukuksal gelisimi. Organ ve Yönetim Bilim J. 2010;2(2):37-46.
  • Doğanlı B, Demirci Ç. Sağlık kuruluşu çalışanlarının (hemşire) motivasyonlarını belirleyici faktörler üzerine bir araştırma. Yönetim ve Ekon Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilim Fakültesi Derg. 2014;21(1):47–60.
  • Uçar N, Aygin D, Uzun E. Yoğun Bakım Ünitelerinde Çalışan Hemşirelerin Tükenmişlik ve İş Doyumunun Değerlendirilmesi. Online Türk Sağlık Bilim Derg. 2016;1(4):18–37.
  • Buzan T. The power of social intelligence, Thorsons, 2002.

Relationship between social intelligence levels and occupational perceptions of midwifery students

Yıl 2019, Cilt: 44 Sayı: 2, 621 - 631, 30.06.2019
https://doi.org/10.17826/cumj.459345

Öz

Purpose: This research was conducted as a descriptive study to examine social ıntelligence levels and occupational perceptions.

Materials and Methods: The study was conducted with 174 midwifery students who voluntarily accepted to participate in the research between April 15 - May 1 2018. The research data were collected from Individual Identification Form, Tromso Social Intelligence Scale and questionnaire forms which contained questions related to job perceptions of the midwives, and their expectations for the future with face-to-face interviews.

Results: The average age of the students is 20,99 ± 2,385. 91,4% of the students were single, 85,1% had the core family structure and 63,8% lived mostly in the city. 31,6% of the students were 1st-grade students. In the study, 66.1% of the students reported that they had chosen their own department willingly and 82.2% of them liked it. The average Tromso Social Intelligence Scale score of the students is 71.79 ± 10,040. The social intelligence levels of the students who were positive to the profession did not find the assignments fairly, thought they are not informed adequately about the personal rights in the institution, thought the profession contributes to the development of the society and participated in the socio-cultural activities in the professional sense are statistically higher.

Conclusion: The social intelligence levels of midwifery students were found high in the study. Additionally, It has been found that social intelligence positively affects students' occupacitional perceptions and future expectations.


Kaynakça

  • Hançer M, Tanrisevdi A. Sosyal zeka kavraminin bir boyutu olarak empati ve performans üzerine bir inceleme. CU Sos Bilim Derg. 2003;27(2):211–225.
  • Marlowe HA. Social intelligence: Evidence for multidimensionality and construct independence. J Educ Psychol. 1986;78(1):52-58.
  • Thorndike EL. Intelligence and its uses. Harper’s Mag. 1920;140:227-235.
  • Daniel G. Social Intelligence: The New Science of Human Relationships, USA, Bantam Books, 2006.
  • Eshghi P, Arofzad S, Hosaini TA. Relationship between social intelligence with effective influence among physical education expertise in Isfahan Education Organizations. Eur J Exp Biol. 2013;3(3):168–172.
  • Bakan İ, Kefe İ. Kurumsal açıdan algı ve algı yönetimi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilim Fakültesi Derg. 2012;2(1):19–34.
  • Derin N, Şimşek Ilkım N, Yayan H. Hemşirelerde Mesleki Bağlılığın Mesleki Prestijle Açıklanması. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Derg. 2017;4(3):24–37.
  • Özmen D, Çetinkaya A. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Mesleki Algılarına Yönelik Nitel Bir Çalışma. Turkish J Res Dev Nurs. 2016;18(1):40-52.
  • Taşkın Yılmaz F, Tiryaki Şen H, Demirkaya F. Hemşirelerin ve ebelerin mesleklerini algılama biçimleri ve gelecekten beklentileri. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Derg. 2014;1(3):130–139.
  • Atasoy I, Ermin C. Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin mesleklerine bakış açısının incelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilim Enstitüsü Derg. 2016;6(2):83–91.
  • Yurtsal ZB, Biçer S, Duran Ö, Şahin A, Arslan M, Yavrucu ÖK. Sağlık bilimleri fakültesi ebelik 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin mesleğe ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. ERÜ Sağlık Bilim Fakültesi Derg. 2014;2(2):15–25.
  • Doğan T, Çetin B. Tromso sosyal zekâ ölçeği Türkçe formunun faktör yapısı, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Educ Sci Theory Pract. 2009;9(2):691-720.
  • Silvera DH, Martinussen M, Dahl TI. The Tromso Social Intelligence Scale, a self‐report measure of social intelligence. Scand J Psychol. 2001;42:313–319.
  • Karaman N. Öğretmenlerin mesleklerini algılama biçimleri ve gelecekten beklentileri nelerdir? (Yüksek Lisans Dönem Projesi). Edirne, Trakya Üniversitesi, 2008.
  • Dinç A, Cangöl E, Sögüt S. Ebelik Öğrencilerinin Mesleki Tercih Hakkında Düşünceleri. Cumhur Üniversitesi Sağlık Bilim Enstitüsü Derg. 2017;2(2):15–23.
  • Yücel U, Tuna Oran N, Yüksel E. Ebelik Öğrencilerinin Meslek ile İlgili Görüşlerinin ve Mezuniyet Sonrası Çalışmak İstedikleri Kurumların Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilim Derg. 2017;6(4):69–76.
  • Ertekin Pınar Ş, Cesur B, Duran Ö, Güler E, Üstün Z, Abak G. Ebelik öğrencilerinin mesleki profesyonellikleri ve etkileyen etmenlerin incelenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Derg. 2013;8(23):19–37.
  • Özyer K, Alici İ. Duygusal zekâ ile örgütsel bağlılık ve örgütsel vatandaşlık davranışı ilişkisi üzerine ampirik bir araştırma. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal World Turks. 2015;7(1):69–85.
  • Eskimez Z, Öztunç G, Alparslan N. Lise son sınıfta okuyan kız öğrencilerin hemşirelik mesleğine ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Derg. 2008;15(1):58–67.
  • Özbek Yazıcı S, Kalaycı I. Hemşirelerin çalışma ortam ve koşullarının değerlendirilmesi. Mühendislik Bilim ve Tasarım Derg. 2015;3(3):379–383.
  • Yermentaeyeva A, Aurenova MD, Uaidullakyzy E, Ayapbergenova A, Muldabekova K. Social intelligence as a condition for the development of communicative competence of the future teachers. Procedia-Social Behav Sci. 2014;116:4758–4763.
  • Savaş Duman Ç, Suluhan D, Durduran Y. Birinci Basamak Sağlık Kuruluşlarında Çalışan Hekim Dışı Sağlık Profesyonellerinin Hizmet İçi Eğitim Gereksinimlerinin Belirlenmesi. Med J Bakirkoy. 2016;12(3):118-123.
  • Yücel U, Ekşioğlu A, Demirelöz M, Baykal Akmeş̧e Z, Çakır Koçak Y, Soğukpınar N. Türkiye’de ebelik lisansüstü eğitim profilinin incelenmesi. Int J Hum Sci. 2013;10(1):1342–1354.
  • Leymann H. The content and development of mobbing at work. Eur J Work Organ Psychol. 1996;5(2):165–184.
  • Mercanlıoglu Ç. Çalisma hayatinda psikolojik tacizin (mobbing) nedenleri, sonuçları ve Türkiye’deki hukuksal gelisimi. Organ ve Yönetim Bilim J. 2010;2(2):37-46.
  • Doğanlı B, Demirci Ç. Sağlık kuruluşu çalışanlarının (hemşire) motivasyonlarını belirleyici faktörler üzerine bir araştırma. Yönetim ve Ekon Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilim Fakültesi Derg. 2014;21(1):47–60.
  • Uçar N, Aygin D, Uzun E. Yoğun Bakım Ünitelerinde Çalışan Hemşirelerin Tükenmişlik ve İş Doyumunun Değerlendirilmesi. Online Türk Sağlık Bilim Derg. 2016;1(4):18–37.
  • Buzan T. The power of social intelligence, Thorsons, 2002.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Emine Akça 0000-0001-5432-2951

Şule Gökyıldız Sürücü 0000-0002-0088-4219

Meltem Akbaş 0000-0002-5845-0552

Ayşe Şenoğlu 0000-0003-0580-1758

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Kabul Tarihi 26 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 44 Sayı: 2

Kaynak Göster

MLA Akça, Emine vd. “Ebelik öğrencilerinin Sosyal Zeka düzeyleri Ile Meslek algıları arasındaki ilişki”. Cukurova Medical Journal, c. 44, sy. 2, 2019, ss. 621-3, doi:10.17826/cumj.459345.