Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrenciyi Merkeze Almak: Turist Rehberliği Eğitiminde Uzman Mantosu Yaklaşımı

Yıl 2019, Cilt: 20 Sayı: 1, 167 - 197, 24.06.2019
https://doi.org/10.24889/ifede.473423

Öz

Bu çalışmada, uzman mantosu yaklaşımının
turist rehberliği eğitiminde uygulanabilirliği tartışılarak,  öğrencilerin uzman mantosu yaklaşımı tabanlı
derslere yönelik algıları sunulmaktadır. Nitel araştırma metodolojisi
çerçevesinde tasarlanan bu çalışmada, fenomenolojik bir araştırma tasarımı
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Anadolu Üniversitesi Turizm
Fakültesi Turizm Rehberliği Programı’nda 2016-2017 bahar döneminde Drama
derslerine katılan tüm öğrenciler oluşturmuştur. Çalışma grubuna 14 öğrenci (12
erkek, 2 kadın) dahil edilmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar
tarafından açık uçlu sorulardan oluşan soru formu geliştirilmiştir. Drama
oturumları öncesinde, sırasında ve sonrasında, oturumların sözlü ve yazılı geri
bildirimleri toplanmış ve betimsel analizler yapılmıştır. Son olarak, dramanın
katkıları ve uygulama sürecine yönelik sonuç ve önerilere yer verilmiştir. 

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2006). Yaşantılara Dayalı Öğrenme, Yaratıcı Drama ve Süreçsel Drama İlişkileri. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 31-39.
  • Adıgüzel, Ö. (2010). Eğitimde Yaratıcı Drama (1. Baskı). Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Airey, D. (2013). Forty Years of Tourism Education and Research. Poznan University of Economics Review, 13(4), 11-19.
  • Armstrong K. E. (2003). Applications of Role-Playing in Tourism Management Teaching: An Evaluation of a Learning Method. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 2(1), 5-16.
  • Bramwell, B. (1998). User Satisfaction and Product Development in Urban Tourism. Tourism Management, 19(1), 35-47.
  • Brennan R. ve Pearce G. (2009). Educational Drama: A Tool for Promoting Marketing Education?. The International Journal of Management Education, 8(1), 1-9.
  • Broderick A. ve Pearce G. (2001). Indoor Adventure Training: A Dramaturgical Approach to Management Development. Journal of Organizational Change Management, 14(3), 239-252.
  • Caton K. (2014). Underdisciplinarity: Where are the Humanities in Tourism Education?. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 15, 24-33.
  • Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (4th Edition). California: SAGE Publications.
  • Davis, D. (2010). Gavin Bolton: Essential Writings. USA: Trentham Books.
  • Eker N. ve Zengin, B. (2016). Turist Rehberliği Eğitiminin Değerlendirilmesi: Profesyonel Turist Rehberleri Üzerine Bir Uygulama. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(4), 65-74.
  • Heathcote, D. (1991). Collected Writings on Education and Drama, Liz Johnson and Cecily O’Neill (eds.). Illinois: Northwestern University Press.
  • Heathcote, D. ve Bolton, G. (1995). Drama for Learning: Dorothy Heathcote’s Mantle of the Expert Approach to Education, Cecily O’Neill (ed.). New Hampshire: Heinemann.
  • Inui Y., Wheeler D. ve Lankford S. (2006). Rethinking Tourism Education? What Should Schools Teach?. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 5(2), 25-35.
  • McCaslin, N. (2006). Creative Drama in the Classroom and Beyond (8th Edition). Boston: Pearson.
  • O’Neil, C. ve Lambert A. (1991). Drama Structures: A Practical Handbook for Teachers. Portsmouth: Heinemann.
  • O’Toole, J., Stinson, M. ve Moore, T. (2009). Drama and Curriculum: A Giant at the Door. London: Springer.
  • Özen, Z. ve Adıgüzel, Ö. (2017). Dorothy Heathcote’un Yaratıcı Drama Yaklaşımları. Yaratıcı Drama Dergisi, 12(1): 1-28.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods (3rd Edition). California: SAGE Publications.
  • Pearce G. ve Hardiman N. (2012). Teaching Undergraduate Marketing Students Using ‘Hot Seating Through Puppetry’: An Exploratory Study. Innovations in Education and Teaching International, 49(4), 437-447. Pearce G. (2003). How University Students Studying Marketing Learn from Educational Drama. NJ Drama Australia Journal, 27(1), 69-80. Pearce G. (2006). University Student Perceptions of the Difference between Educational Drama and Other Types of Educational Experiences. Marketing Education Review, 16(2), 23-35.
  • San, İnci. (1996). “Yaratıcılığı Geliştiren Bir Yöntem ve Yaratıcı Bireyi Yetiştiren Bir Disiplin: Eğitsel Yaratıcı Drama”. Yeni Türkiye Dergisi, 2(7), 148-160.
  • Sekaran, U. (2003). Research Methods for Business: A Skill Building Approach (4th Edition). New York: John Wiley & Sons, Inc.
  • Swale J. (2009). Drama Games for Classrooms and Workshops. London: Nick Hern Books.
  • Toivanena, T., Komulainena K. ve Ruismäkia H. (2011). Drama Education and Improvisation as A Resource of Teacher Student’s Creativity. International Conference on Education and Educational Psychology (ICEEPSY 2010), Procedia Social and Behavioral Sciences, 12, 60-69.
  • Üstündağ, T. (1997). The Advantages of Using Drama as A Method of Education in Elementary Schools, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 89-94. Wagner, B. J. (1999). Dorothy Heathcote Drama as A Learning Medium. New Hampshire: Heinemann.
  • Westrup U. ve Planander A. (2013). Role-play as A Pedagogical Method to Prepare Students for Practice: The Students’ Voice. Högre utbildning, 3(3), 199-210.
  • Yenipınar, U. ve Zorkirişci, A. (2013). Türkiye ve Avrupa Birliği Ülkelerinde Turist Rehberliği Eğitimi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 111-136.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

TAKING THE STUDENT TO THE CENTER: THE MANTLE OF EXPERT IN TOURIST GUIDE EDUCATION

Yıl 2019, Cilt: 20 Sayı: 1, 167 - 197, 24.06.2019
https://doi.org/10.24889/ifede.473423

Öz

This study discusses the applicability of the mantle of expert approach in tourist
guiding education and presents students’ perceptions on the mantle of expert  approach based lessons. The expert mantle approach introduced by Dorothy
Heathcote in the 1970s is a drama approach that takes students into a specialist
role in the fictional field, taking advantage of their creativity. The basis of the
approach discussed in this study; students while doing, living and, researching; in
the process of creating an imaginary institution. In this study, qualitative research
method was employed in order to better understand students' perceptions about
drama experiences. The study group of the study consisted of 14 students
attending Drama courses in the spring semester of 2016-2017 in Anadolu
University Tourism Faculty Tourism Guidance Program. The questionnaire was
developed by the researchers as open-ended questions. Before, during, and, after
the drama sessions, oral and written feedback of the sessions were gathered and
descriptive analyzes were conducted. In this study, it was concluded that the
students' handling of the issues they will associate with their professional lives
with the expert mantle approach is effective.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2006). Yaşantılara Dayalı Öğrenme, Yaratıcı Drama ve Süreçsel Drama İlişkileri. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 31-39.
  • Adıgüzel, Ö. (2010). Eğitimde Yaratıcı Drama (1. Baskı). Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Airey, D. (2013). Forty Years of Tourism Education and Research. Poznan University of Economics Review, 13(4), 11-19.
  • Armstrong K. E. (2003). Applications of Role-Playing in Tourism Management Teaching: An Evaluation of a Learning Method. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 2(1), 5-16.
  • Bramwell, B. (1998). User Satisfaction and Product Development in Urban Tourism. Tourism Management, 19(1), 35-47.
  • Brennan R. ve Pearce G. (2009). Educational Drama: A Tool for Promoting Marketing Education?. The International Journal of Management Education, 8(1), 1-9.
  • Broderick A. ve Pearce G. (2001). Indoor Adventure Training: A Dramaturgical Approach to Management Development. Journal of Organizational Change Management, 14(3), 239-252.
  • Caton K. (2014). Underdisciplinarity: Where are the Humanities in Tourism Education?. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 15, 24-33.
  • Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (4th Edition). California: SAGE Publications.
  • Davis, D. (2010). Gavin Bolton: Essential Writings. USA: Trentham Books.
  • Eker N. ve Zengin, B. (2016). Turist Rehberliği Eğitiminin Değerlendirilmesi: Profesyonel Turist Rehberleri Üzerine Bir Uygulama. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(4), 65-74.
  • Heathcote, D. (1991). Collected Writings on Education and Drama, Liz Johnson and Cecily O’Neill (eds.). Illinois: Northwestern University Press.
  • Heathcote, D. ve Bolton, G. (1995). Drama for Learning: Dorothy Heathcote’s Mantle of the Expert Approach to Education, Cecily O’Neill (ed.). New Hampshire: Heinemann.
  • Inui Y., Wheeler D. ve Lankford S. (2006). Rethinking Tourism Education? What Should Schools Teach?. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 5(2), 25-35.
  • McCaslin, N. (2006). Creative Drama in the Classroom and Beyond (8th Edition). Boston: Pearson.
  • O’Neil, C. ve Lambert A. (1991). Drama Structures: A Practical Handbook for Teachers. Portsmouth: Heinemann.
  • O’Toole, J., Stinson, M. ve Moore, T. (2009). Drama and Curriculum: A Giant at the Door. London: Springer.
  • Özen, Z. ve Adıgüzel, Ö. (2017). Dorothy Heathcote’un Yaratıcı Drama Yaklaşımları. Yaratıcı Drama Dergisi, 12(1): 1-28.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods (3rd Edition). California: SAGE Publications.
  • Pearce G. ve Hardiman N. (2012). Teaching Undergraduate Marketing Students Using ‘Hot Seating Through Puppetry’: An Exploratory Study. Innovations in Education and Teaching International, 49(4), 437-447. Pearce G. (2003). How University Students Studying Marketing Learn from Educational Drama. NJ Drama Australia Journal, 27(1), 69-80. Pearce G. (2006). University Student Perceptions of the Difference between Educational Drama and Other Types of Educational Experiences. Marketing Education Review, 16(2), 23-35.
  • San, İnci. (1996). “Yaratıcılığı Geliştiren Bir Yöntem ve Yaratıcı Bireyi Yetiştiren Bir Disiplin: Eğitsel Yaratıcı Drama”. Yeni Türkiye Dergisi, 2(7), 148-160.
  • Sekaran, U. (2003). Research Methods for Business: A Skill Building Approach (4th Edition). New York: John Wiley & Sons, Inc.
  • Swale J. (2009). Drama Games for Classrooms and Workshops. London: Nick Hern Books.
  • Toivanena, T., Komulainena K. ve Ruismäkia H. (2011). Drama Education and Improvisation as A Resource of Teacher Student’s Creativity. International Conference on Education and Educational Psychology (ICEEPSY 2010), Procedia Social and Behavioral Sciences, 12, 60-69.
  • Üstündağ, T. (1997). The Advantages of Using Drama as A Method of Education in Elementary Schools, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 89-94. Wagner, B. J. (1999). Dorothy Heathcote Drama as A Learning Medium. New Hampshire: Heinemann.
  • Westrup U. ve Planander A. (2013). Role-play as A Pedagogical Method to Prepare Students for Practice: The Students’ Voice. Högre utbildning, 3(3), 199-210.
  • Yenipınar, U. ve Zorkirişci, A. (2013). Türkiye ve Avrupa Birliği Ülkelerinde Turist Rehberliği Eğitimi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 111-136.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakan Sezerel 0000-0003-1521-8638

Tuğçe Özoğul 0000-0002-2263-4122

Yayımlanma Tarihi 24 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 20 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sezerel, H., & Özoğul, T. (2019). Öğrenciyi Merkeze Almak: Turist Rehberliği Eğitiminde Uzman Mantosu Yaklaşımı. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 20(1), 167-197. https://doi.org/10.24889/ifede.473423
AMA Sezerel H, Özoğul T. Öğrenciyi Merkeze Almak: Turist Rehberliği Eğitiminde Uzman Mantosu Yaklaşımı. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. Haziran 2019;20(1):167-197. doi:10.24889/ifede.473423
Chicago Sezerel, Hakan, ve Tuğçe Özoğul. “Öğrenciyi Merkeze Almak: Turist Rehberliği Eğitiminde Uzman Mantosu Yaklaşımı”. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi 20, sy. 1 (Haziran 2019): 167-97. https://doi.org/10.24889/ifede.473423.
EndNote Sezerel H, Özoğul T (01 Haziran 2019) Öğrenciyi Merkeze Almak: Turist Rehberliği Eğitiminde Uzman Mantosu Yaklaşımı. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi 20 1 167–197.
IEEE H. Sezerel ve T. Özoğul, “Öğrenciyi Merkeze Almak: Turist Rehberliği Eğitiminde Uzman Mantosu Yaklaşımı”, Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, c. 20, sy. 1, ss. 167–197, 2019, doi: 10.24889/ifede.473423.
ISNAD Sezerel, Hakan - Özoğul, Tuğçe. “Öğrenciyi Merkeze Almak: Turist Rehberliği Eğitiminde Uzman Mantosu Yaklaşımı”. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi 20/1 (Haziran 2019), 167-197. https://doi.org/10.24889/ifede.473423.
JAMA Sezerel H, Özoğul T. Öğrenciyi Merkeze Almak: Turist Rehberliği Eğitiminde Uzman Mantosu Yaklaşımı. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. 2019;20:167–197.
MLA Sezerel, Hakan ve Tuğçe Özoğul. “Öğrenciyi Merkeze Almak: Turist Rehberliği Eğitiminde Uzman Mantosu Yaklaşımı”. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, c. 20, sy. 1, 2019, ss. 167-9, doi:10.24889/ifede.473423.
Vancouver Sezerel H, Özoğul T. Öğrenciyi Merkeze Almak: Turist Rehberliği Eğitiminde Uzman Mantosu Yaklaşımı. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. 2019;20(1):167-9.
Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi
TR-DİZİN, SOBIAD, Araştırmax tarafından taranmaktadır.

Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi

Dergi İletişim Bilgileri Sayfası