THE EXAMINATION OF THE STORY OF “KASAGI” IN TERMS OF INTRA-FAMILIAL COMMUNICATION AND COMMUNICATION CONFLICTS
Yıl 2018,
Cilt: 6 Sayı: 1, 429 - 456, 10.04.2018
Ali Can Başay
,
Ayşe Dilek Öğretir-özçelik
Öz
In
recent days, many studies have shown that the pattern of communication and the
quality of intra-familial interaction may negatively or positively affect a
person’s mental health. The inability to recognize the conflicts of
communication in the interpersonal relations and the intra-family communication
and the inabilitiy to develop the ways of solutions negatively affect the
children in the family which is the basic unit of the society and cause some
relationship problems. While there are many reasons for conflicts of
communication, the ego situations that were won in childhood and exhibited
during similar events throughout life can also cause conflicts of communication.
In this research, communıcation patterns has examined the content of the story
of Ömer Seyfettin "Kaşağı", which is recommended by the Ministry of
National Education and which is included in 100 Basic Works, the
intra-family communication and conflicts of communication within the framework
of reading activities that are important in satisfying the sensation of success
in primary school period. The story
called "Kaşağı" was handled with by transactional analysis and graph
analysis approaches in the frame of document analysis technique and it was
aimed to reach the findings about how children affected by this communication
culture and conflicts during primary school period which is an important period
in collective participation. As a result, it can be said that children's
exposure to culture of communication is influenced by the stories, the
attitudes and prejudices of the person may cause to sent the incomplete and
misrecognized messages to the opposite person in the intra-family and personal
communication, and these incomplete and incorrect messages can be reinforced by
various mass media and this situation can negatively affect the development of
mental health of the children.
Kaynakça
-
AKKOYUN, Füsun (2011). Transaksiyonel Analiz(4.Baskı). Ankara: Nobel
Akademik Yayıncılık.
-
BAKIRCIOĞLU, Rasim (2002). Çocuk Ruh Sağlığı Ve Uyum Bozuklukları. Ankara:
Anı Yayıncılık.
-
BIÇAKÇI, İlker (1998). İletişim Ve Halkla İlişkiler. Ankara: MediaCat Yayınları
-
BLECHMAN, Elaine (1991). Effective Communication: Enabling Multiproblem
Families To Change. In Philip A. Cowan and Mavis Hetherington(Eds.) Family Transitions Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Publishers, s.219-247.
-
BURLESON, Brant (2010). “The Nature Of Interpersonal Communication: A
Message-Centered Approach. In Charles R. Berger, Michael E. Roloff and David R. Roskos-Ewoldsen (Eds.). The Handbook Of Communication Science, (2nd ed.) Los Angeles, Sage, s. 145-165.
-
CLARKSON, Petruska (2005). Transactional Analysis Psychotherapy: İntegrative
Approach, London: Routledge.
-
CÜCELOĞLU, Doğan (2002). İletişim Donanımları(28. Baskı) İstanbul: Remzi
Kitabevi.
-
DİLİDÜZGÜN, Selahattin (2005). Eğitsel Bir Bakış Açısıyla Ömer Seyfettin ve
"Kaşağı". Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (1), 11-24.
-
DÖKMEN, Üstün (2005). İletişim Çatışmaları Ve Empati(4. Baskı) İstanbul: Sistem
Yayıncılık.
-
DÖNMEZER, İbrahim (1999). Ailede İletişim Ve Etkileşim. İstanbul: Sistem
Yayıncılık.
-
DURU, Ayşen (1995). İlkokul 5. Sınıf Öğrencilerinin Benlik Saygıları İle Ana Baba
Tutumları Arasındaki İlişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
-
GARDİNER, Harry ve GANDER Mary (2004). Çocuk Ve Ergen Gelişimi (4. Baskı)
Ankara: İmge Kitabevi.
-
GİLL, David and BRİDGET, Adams (2002). ABC Of Communication Studies (2nd
ed.). UK: Nelson Thornes Ltd.
-
GÜNEYLİ, Ahmet Ve KONEDRALİ, Güner. (2008). “İncircinin Dediği” Adlı Kıbrıs
Türk Masalının Kişilerarası İletişim Çatışmaları Açısından Çözümlenmesi. Milli Folklor, 20 (77), 75-82.
-
GÜRPINAR AKAN, Asena (2001). 7-12 Yaş Çocuklarında Görülen Uyum Ve
Davranış Bozuklukları Ve Benlik Saygısı İlişkisi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
-
KARAMBELKAR, Mohan (2013). Meeting Game: Make Meetings Effective, Efficient,
And Energetic. India: Partridge.
-
KAYA, Alim (2011). Kişilerarası İlişkiler Ve Etkili İletişim. Ankara: Pegem A.
-
KIRBAŞLIOĞLU, Filiz (2010). "Köroğlu'nun Zuhuru Kolu"nda İletişim Çatışmaları.
Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 17 (43), 49-53
-
KORUKLU, Nermin (2011). Kişilerarası İlişkilerde Çatışma Ve Çatışma Çözme.
(Editör Alim Kaya, Kişilerarası İlişkiler Ve Etkili İletişim, Ankara: Pegem Akademik Yayınları s.196-219.
-
LAPWORTH, Phil and CHARLOTTE Sills (2011). An İntroduction To Transactional
Analysis. Los Angeles: Sage.
-
MCCLİNCY, William (2011). Instructional Methods For Public Safety. Sudbury, MA:
Jones and Barrett Learning.
-
MİLES, Mathew. B., & HUBERMAN, Michael (1994). Qualitative Data Analysis: An
Expanded Sourcebook. London, United States of America: SAGE.
-
ODABAŞI, Battal (2016). Batılılışma Fikri İle Kentlilik Özdeşleşmesinde Örnek Eser:
Ahmet Mithat Efendi’nin “Felatun Bey Ve Rakım Efendi” Adlı Eserinin Transaksiyonel Analiz Açıdan İncelenmesi. Yerel Politikalar, 0 (2), 85-115.
-
ÖĞRETİR, Ayşe, Dilek (2006). “Duygusal Gelişim Ve Eğitim: Sözsüz İletişim,
Problem Çözme Ve Sosyal Beceriler”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14, 1-15.
-
ÖĞRETİR, Ayşe, Dilek (2008).“The Relationship Between Culture And The Conflict
Resolution Styles: A Survey Method And A Statistical Analysis” Middle-East Journal of Scientific Research, 3 (2), 96-104.
-
ÖĞRETİR-ÖZÇELİK, Ayşe, Dilek (2017a). “Examination Of Social Skills Of Pre-
Schools Children İn Turkey”, European Journal of European Studies, 3(2), 80-97.
-
ÖĞRETİR-ÖZÇELİK, Ayşe, Dilek. (2017b). “Investigating And Comparing The
Relationship Between Parental Monitoring Types And Perceived Parenting Styles Of The Turkish Students”, International Journal of Human Sciences, 14(1) s. 331-345.
-
ÖĞRETİR, Ayşe Dilek ve ÖZÇELİK, Sezai (2008). “The Study Of Ethnocentrism,
Stereotype And Prejudice: Psycho‐ Analytical And Psycho‐Dynamic Theories” Journal Of Qafqaz University, 24, 236-244.
-
ÖĞÜLMÜŞ, Selahattin. (2006). Kişilerarası Sorun Çözme Becerileri Ve Eğitimi.
Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
-
SAPP, Marty (2004). Cognitive-Behavioral Theories Of Counseling: Traditional And
Nontraditional Approaches. Springfield, IL: Charles C Thomas Publishing.
-
ROWATT, Wade (2001). Adolescents İn Crisis: A Guidebook For Parents, Teachers,
Ministers, And Counselors. Louisville: Westminister John Know Press.
-
SEYFETTİN, Ömer. (2005). Kaşağı, Ankara: ÜBL Yayınları.
-
SÖNMEZ, Veysel (2008). Karşıt Program. Eurasian Journal Of Educational Research.
30, s. 99-115.
-
YAVUZER, Haluk. (2001). Yaygın Ana-Baba Tutumları, (Ed. Haluk Yavuzer, Ana-
Baba Okulu, İstanbul: Remzi Kitabevi, s. 115-131.
-
YÖRÜKOĞLU, Atalay (1998). Gençlik çağı (10. Baskı) İstanbul: Özgür Yayınevi.
-
WIDDOWSON, Mark (2016). Transactional Analysis For Depression: A Step-By-Step
Treatment Manual. London: Routledge
“KAŞAĞI” ADLI HİKÂYENİN AİLE İÇİ İLETİŞİM VE İLETİŞİM ÇATIŞMALARI AÇISINDAN İNCELENMESİ
Yıl 2018,
Cilt: 6 Sayı: 1, 429 - 456, 10.04.2018
Ali Can Başay
,
Ayşe Dilek Öğretir-özçelik
Öz
Günümüzde
yapılan birçok araştırma, aile içi ilişkilerin niteliğinin ve iletişim
örüntüsünün bireylerin psikolojik sağlığını olumlu veya olumsuz yönde
etkilediğini göstermektedir. Kişilerarası ilişkilerde ve aile içi iletişimde
bulunan iletişim çatışmalarının fark edilememesi ve çözüm yolları geliştirilememesi,
özellikle de toplumun temel birimi olan aile içindeki çocukları olumsuz
etkilemekte ve bazı ilişki problemlerine sebep olmaktadır. İletişim
çatışmalarının birçok sebebi bulunmakla birlikte, çocuklukta kazanılan ve yaşam
boyunca benzer olaylarda sergilenen ego durumları da iletişim çatışmalarına
sebep olmaktadır. Bu çalışmada, ilkokul döneminde başarı duygusunun tatmin
edilmesinde önemli olan okuma etkinlikleri çerçevesinde, Milli Eğitim Bakanlığı
tarafından tavsiye edilen ve 100 Temel Eser içerisinde bulunan Ömer
Seyfettin’in “Kaşağı” adlı hikayesinde yer alan iletişim örüntülerinin içeriği,
aile içi iletişim ve iletişim çatışmaları açısından incelenmiştir. “Kaşağı”
adlı hikaye doküman analizi tekniği çerçevesinde transaksiyonel analiz ve graf
analizi yaklaşımları bağlamında ele alınmış ve topluma katılımında önemli bir
dönem olan ilkokul döneminde çocukların bu iletişim kültürü ve çatışmalarından
nasıl etkilendiği hakkında bulgulara ulaşılmak hedeflenmiştir. Sonuç olarak,
çocukların maruz kaldığı iletişim kültürünün hikayelerden etkilendiği, aile içi
ve kişilerarası iletişimde, kişilerin tutumlarının ve önyargılarının karşıdaki
kişiye eksik ve yanlış algılanan mesajlar göndermesine sebep olabildiği, bu
eksik ve yanlış mesajların çeşitli kitle iletişim araçlarıyla
pekiştirilebildiği ve bu durumun ise çocukların ruh sağlığı gelişimini olumsuz
etkilediği söylenebilir
Kaynakça
-
AKKOYUN, Füsun (2011). Transaksiyonel Analiz(4.Baskı). Ankara: Nobel
Akademik Yayıncılık.
-
BAKIRCIOĞLU, Rasim (2002). Çocuk Ruh Sağlığı Ve Uyum Bozuklukları. Ankara:
Anı Yayıncılık.
-
BIÇAKÇI, İlker (1998). İletişim Ve Halkla İlişkiler. Ankara: MediaCat Yayınları
-
BLECHMAN, Elaine (1991). Effective Communication: Enabling Multiproblem
Families To Change. In Philip A. Cowan and Mavis Hetherington(Eds.) Family Transitions Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Publishers, s.219-247.
-
BURLESON, Brant (2010). “The Nature Of Interpersonal Communication: A
Message-Centered Approach. In Charles R. Berger, Michael E. Roloff and David R. Roskos-Ewoldsen (Eds.). The Handbook Of Communication Science, (2nd ed.) Los Angeles, Sage, s. 145-165.
-
CLARKSON, Petruska (2005). Transactional Analysis Psychotherapy: İntegrative
Approach, London: Routledge.
-
CÜCELOĞLU, Doğan (2002). İletişim Donanımları(28. Baskı) İstanbul: Remzi
Kitabevi.
-
DİLİDÜZGÜN, Selahattin (2005). Eğitsel Bir Bakış Açısıyla Ömer Seyfettin ve
"Kaşağı". Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (1), 11-24.
-
DÖKMEN, Üstün (2005). İletişim Çatışmaları Ve Empati(4. Baskı) İstanbul: Sistem
Yayıncılık.
-
DÖNMEZER, İbrahim (1999). Ailede İletişim Ve Etkileşim. İstanbul: Sistem
Yayıncılık.
-
DURU, Ayşen (1995). İlkokul 5. Sınıf Öğrencilerinin Benlik Saygıları İle Ana Baba
Tutumları Arasındaki İlişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
-
GARDİNER, Harry ve GANDER Mary (2004). Çocuk Ve Ergen Gelişimi (4. Baskı)
Ankara: İmge Kitabevi.
-
GİLL, David and BRİDGET, Adams (2002). ABC Of Communication Studies (2nd
ed.). UK: Nelson Thornes Ltd.
-
GÜNEYLİ, Ahmet Ve KONEDRALİ, Güner. (2008). “İncircinin Dediği” Adlı Kıbrıs
Türk Masalının Kişilerarası İletişim Çatışmaları Açısından Çözümlenmesi. Milli Folklor, 20 (77), 75-82.
-
GÜRPINAR AKAN, Asena (2001). 7-12 Yaş Çocuklarında Görülen Uyum Ve
Davranış Bozuklukları Ve Benlik Saygısı İlişkisi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
-
KARAMBELKAR, Mohan (2013). Meeting Game: Make Meetings Effective, Efficient,
And Energetic. India: Partridge.
-
KAYA, Alim (2011). Kişilerarası İlişkiler Ve Etkili İletişim. Ankara: Pegem A.
-
KIRBAŞLIOĞLU, Filiz (2010). "Köroğlu'nun Zuhuru Kolu"nda İletişim Çatışmaları.
Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 17 (43), 49-53
-
KORUKLU, Nermin (2011). Kişilerarası İlişkilerde Çatışma Ve Çatışma Çözme.
(Editör Alim Kaya, Kişilerarası İlişkiler Ve Etkili İletişim, Ankara: Pegem Akademik Yayınları s.196-219.
-
LAPWORTH, Phil and CHARLOTTE Sills (2011). An İntroduction To Transactional
Analysis. Los Angeles: Sage.
-
MCCLİNCY, William (2011). Instructional Methods For Public Safety. Sudbury, MA:
Jones and Barrett Learning.
-
MİLES, Mathew. B., & HUBERMAN, Michael (1994). Qualitative Data Analysis: An
Expanded Sourcebook. London, United States of America: SAGE.
-
ODABAŞI, Battal (2016). Batılılışma Fikri İle Kentlilik Özdeşleşmesinde Örnek Eser:
Ahmet Mithat Efendi’nin “Felatun Bey Ve Rakım Efendi” Adlı Eserinin Transaksiyonel Analiz Açıdan İncelenmesi. Yerel Politikalar, 0 (2), 85-115.
-
ÖĞRETİR, Ayşe, Dilek (2006). “Duygusal Gelişim Ve Eğitim: Sözsüz İletişim,
Problem Çözme Ve Sosyal Beceriler”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14, 1-15.
-
ÖĞRETİR, Ayşe, Dilek (2008).“The Relationship Between Culture And The Conflict
Resolution Styles: A Survey Method And A Statistical Analysis” Middle-East Journal of Scientific Research, 3 (2), 96-104.
-
ÖĞRETİR-ÖZÇELİK, Ayşe, Dilek (2017a). “Examination Of Social Skills Of Pre-
Schools Children İn Turkey”, European Journal of European Studies, 3(2), 80-97.
-
ÖĞRETİR-ÖZÇELİK, Ayşe, Dilek. (2017b). “Investigating And Comparing The
Relationship Between Parental Monitoring Types And Perceived Parenting Styles Of The Turkish Students”, International Journal of Human Sciences, 14(1) s. 331-345.
-
ÖĞRETİR, Ayşe Dilek ve ÖZÇELİK, Sezai (2008). “The Study Of Ethnocentrism,
Stereotype And Prejudice: Psycho‐ Analytical And Psycho‐Dynamic Theories” Journal Of Qafqaz University, 24, 236-244.
-
ÖĞÜLMÜŞ, Selahattin. (2006). Kişilerarası Sorun Çözme Becerileri Ve Eğitimi.
Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
-
SAPP, Marty (2004). Cognitive-Behavioral Theories Of Counseling: Traditional And
Nontraditional Approaches. Springfield, IL: Charles C Thomas Publishing.
-
ROWATT, Wade (2001). Adolescents İn Crisis: A Guidebook For Parents, Teachers,
Ministers, And Counselors. Louisville: Westminister John Know Press.
-
SEYFETTİN, Ömer. (2005). Kaşağı, Ankara: ÜBL Yayınları.
-
SÖNMEZ, Veysel (2008). Karşıt Program. Eurasian Journal Of Educational Research.
30, s. 99-115.
-
YAVUZER, Haluk. (2001). Yaygın Ana-Baba Tutumları, (Ed. Haluk Yavuzer, Ana-
Baba Okulu, İstanbul: Remzi Kitabevi, s. 115-131.
-
YÖRÜKOĞLU, Atalay (1998). Gençlik çağı (10. Baskı) İstanbul: Özgür Yayınevi.
-
WIDDOWSON, Mark (2016). Transactional Analysis For Depression: A Step-By-Step
Treatment Manual. London: Routledge