Problem Durumu: Düşünme insanoğluna ait ve onu diğer varlıklardan ayıran en önemli özelliktir. Ancak insanoğlunun bu özelliği iyi düşünen bireyler olmaları için yeterli değildir. İdeal olan düşünme biçiminde beynimiz iyi ya da kötü, doğru ya da yanlış olan hakkında bir sonuca ulaşırken birtakım düşünme süreçlerini kullanmaktadır. Eleştirel düşünme de karmaşık düşünme süreçlerini kapsayan bir üst düzey düşünme biçimidir. 21.yy’da her alanda maruz kaldığımız yoğun bilgi akışı karsısında bu yöntemin dayandığı doğru olan bilgiye ulaşmada isteklilik, bilginin doğruluğunun ve güvenirliğinin sorgulanması, verileri ve göstergeleri doğru okuma, kanıtlara dayandırma, doğru soruları sorma gibi eleştirel düşünmenin tüm göstergelerini kullanarak aklın rehberliğinde karar vermek için zorunlu hale gelmiştir. Eleştirel düşünmenin dayandığı bu sorgulama sureci basta Psikoloji, Felsefe ve Eğitim olmak üzere farklı disiplin alanı uzmanlarının yoğun ilgisini çekerek bir çalışma alanı haline gelmesine neden olmuştur. Alanda yapılan uzun tartışmalar sonucunda uzmanların eleştirel düşünme tanımının becerilerden, tutumlardan ve eğilimlerden oluştuğu konusunda hemfikir olmaları eleştirel düşünmenin öğretilebilir olduğu görüşünü de ortaya çıkarmıştır. Alanda yapılan deneysel çalışmalar da, her düzeydeki öğrenme surecinde eleştirel düşünme eğitimlerinin öğrenciler üzerinde olumlu etkisi olduğu sonuçlarını ortaya koyarak bu görüşü desteklemiştir. Peki bu süreci kim ya da kimler yönlendirecektir? Öğretmen öğretim sürecindeki en önemli aktörlerden biri olduğundan öğrenciler için birincil konumdaki rol modedir. En önemli rolün öğretmene ait olması ile araştırmacıların üzerinde düşündükleri meydan okuyucu bir diğer soru da “Nasıl bir öğretmen?” sorusu olmuştur. Öğretmen sadece bilgiyi aktaran değil; tavır ve davranışlarıyla öğrencilere örnek olandır. Eleştirel düşünme alan uzmanları ancak iyi düşünebilen öğretmenlerin örnek rol modeller olarak iyi düşünebilen bireyler yetiştirebileceğini, bunun da alanda iyi yetişmiş, bilgili ve deneyimli öğretmenler tarafından sağlanabileceğine dikkat çekmektedirler. Türkiye’ de alınan politika
184 Sahika UNLU / Eurasian Journal of Educational Research 76 (2018) 165-186
kararlarında; eleştirel düşünme, eleştirel düşünme eğitim-öğretimi ve eleştirel düşünen öğretmen yetiştirmenin önemine yer verilmiştir. Ancak uygulamada yeterli ve etkili girişimlerin olmadığı, alınan ulusal ve uluslararası sonuçlarda hâlâ oğretmen yeterliği konusunun tartışıldığı görülmektedir. Bu sebeple, öğretmenlerin eleştirel düşünmelerini destekleyecek bir eğitim programının tasarlanması öğretmenlerin hem birer eleştirel düşünür olarak gelişimlerinin desteklenmesinde hem de eleştirel düşünen bir toplum yaratılması sürecinde atılan önemli adımlardan biri olacaktır.
Araştırmanın Amacı: Uluslararası eğitim araştırmalarında eleştirel düşünen bireylerin varlığı modern eğitim sistemlerine sahip ülkelerin en önemli eğitim çıktıları arasında gösterilirken, okul öncesinden yükseköğretim kademesine kadar tüm branşlardaki öğretmenlerin nitelikleri sürekli sorgulanmaktadır. Özellikle temel becerilerin öğrencilere kazandırılmasında ilköğretim kademesi ön plana çıkmaktadır. Eleştirel düşünebilen bireylerin yetiştirilmesinde gerekli olan eleştirel düşünen ve sınıf ortamında davranışları ile eleştirel düşünmeyi destekleyen öğretmenlerin varlığıdır. Türkiye’de uygulamadaki öğretim programlarının önemli çıktılarından birisi eleştirel düşünebilen öğrencilerdir. Ancak, program uygulayıcısı olan öğretmenlerin çoğunluğu bu yeterliliğe sahip olmadıkları gibi eleştirel düşünmelerini desteklemek amacıyla bir öğretmen eğitim programı da mevcut değildir. Bu alandaki ihtiyacı gidermek amacıyla yapılan bu arastırmanın amacı, ilköğretim öğretmenlerinin eleştirel düşünmeyi destekleyen davranışlarına yönelik bir eğitim programı hazırlamak ve yansıtıcı değerlendirmesini yapmaktır.
Araştırmanın Yöntemi: Araştırma, bir program geliştirme modeli olan “Taba-Tyler Modeli” doğrultusunda şekillendirilmiştir. Bu modelin hedefleri, verimlilik ve uygulanabilirlik açısından en iyi duruma getirilmiş eğitsel tasarım ve programlar ortaya koymaktır. Bu araştırmada da alandaki ihtiyaca yönelik yeni bir eğitim programı tasarlandığından Taba-Tyler Model’inin kullanılması tercih edilmiştir. Araştırmada, amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmanın Bulguları, Sonuçları ve Öneriler: Araştırma sonucunda ortaya konan “Eleştirel Düşünmeyi Destekleyen Öğretmen Eğitim Program Taslağı [EDDÖEPT]’da beş tema altında (açıklık, bilginin doğruluğunun güvenirliğinin sorgulanması, açık fikirlilik, neden- kanıt arama ve üst düzey soru sorma) 12 kazanım yer almaktadır. Taslağın uygulanması 15 ders saatini gerektirmektedir. Yansıtıcı değerlendirme sonucunda taslak programın kazanımları, içeriği, öğrenme yasantıları ve ölçme değerlendirme boyutları kendi içlerinde tutarlı ve programın genel amacına uygun bulunmuştur. Eleştirel düşünme eğitiminin tüm eğitim kademelerini kapsayan bir süreç olmasından dolayı EDDÖEP’nin farklı eğitim kademelerindeki öğretmenler için de geliştirilmesi önerilmektedir
Eleştirel düşünme öğretimi öğretmen davranışları öğretmen eğitimi
Purpose: The existence of teachers who think critically and reflect this in their profession is an attribute that should not be abandoned in the process of generating a free, critical thinking, and democratic society. Teachers are the most important role models students have in shaping their behavior in all environments. Therefore, it is necessary for teachers to possess the skills of the new era, and the continuity and support of their professional development is fundamental. One of the foremost objectives of the education programs in Turkey is providing students with critical thinking ability. However, a teacher education program intended to support critical thinking in teachers, the executors of the program, is not available. The purpose of this study is to develop an educational program intended for primary education teachers that supports critical thinking and makes reflective evaluations. Research Methods: This research used the "Taba-Tyler Model," a curriculum development model. This research method was selected because a new education program is designed in this study. Findings: In the “Draft Supporting Critical Thinking Curriculum” that was formed as a result of the research, 12 objectives are presented under five themes (open-mindedness, questioning of the accuracy and reliability of information, reason-evidence seeking, openness, asking high-level questions). The application of the draft requires 15 hours. As a result of the reflective evaluation, the objectives and content of the draft program were found to be relevant regarding the learning experiences and the purposes of assessment and evaluation were consistent within themselves. Implications for Research and Practice: It is proposed that “Supporting Critical Thinking Curriculum” be developed for teachers working at different levels of education, because critical thinking education is a process that involves all levels of education.
Teaching critical thinking teacher training teacher behaviors reflective assessment
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 18 Sayı: 76 |