Problem Durumu: Eğitim bireyin yaşamında önemli bir yere sahip olmakla
birlikte, eğitimin bireye verildiği okul ortamının özellikle okul ikliminin
öğrenci bilişsel, duyuşsal ve davranışsal kazanımlarını etkilemektedir. Okul
iklimini oluşturan bileşenlerden biri de öğrencinin okula bağlılık düzeyidir. Okula
bağlanma, öğrencinin okula, arkaladaşlarına ve öğretmenlerine yönelik
geliştirdiği davranış, duygu ve düşüncelerdir. Okul
ikliminin öğrenci üzerinde fiziksel, sosyal ve akademik etkisinin bulunması;
okula bağlılığın davranışsal, bilişsel ve duyuşsal etkisinin olması, bu
değişkenlerin birlikte ele alınmasını gerekli hale getirmiş ve önemini
artırmıştır. Oluşturabilecek olumlu ve pozitif bir okul iklimi, bireyin okula
bağlılık hissetmesini sağlayabilir. Kendisini okula bağlı hisseden bir öğrenci,
disiplin, devamsızlık, suça yönelme ve kötü alışkanlıklar edinme gibi olumsuz
davranışları sergilemek yerine; hedefi olan, toplumla bütünlük sağlayabilen,
başarılı ve mutlu bir birey olabilir. Bu açıdan değerlendirildiğinde ortaokul
öğrencileri tarafından algılanan okul ikliminin öğrencilerin okula
bağlılıklarını yordayıp yordamadığının belirlenmesi önemli görülmektedir. Ancak
ülkemizde okula bağlılığın önemli bir yordayıcısı olarak okul iklimi faktörünü
birlikte ele alan çalışmaların sınırlı sayıda olduğu görülmüştür. Bu bağlamda
okul ikliminin ortaokul öğrencilerinin okula bağlanma düzeylerinin bir
yordayıcısı olup olmadığını belirlemek amacıyla yapılan bu çalışmanın;
öğrencilerin okula bağlanma davranışlarını anlama, okul terki, devamsızlık,
disiplin ve istenmeyen davranışlar, düşük akademik başarı ile mücadele etme ve
bu olumsuzlukları önleme ve onlardan korunma konusunda öğretmenlere,
yöneticilere, ebeveynlere, rehberlik ve psikolojik danışmanlara bir fikir
sunacağı, okul iklimi ve okula bağlanmayı ele alan diğer çalışmalara ve okul
yaşam kalitesini değerlendirmek için katkı sağlayacağı düşünülmektedir
Araştırmanın Amacı: Bu araştırma, okul ikliminin ortaokul öğrencilerinin okula
bağlılıklarını yordayıp yordamadığını belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Çalışmanın genel amacı doğrultusunda aşağıdaki sorulara yanıt aranmıştır.
i)
Ortaokul
öğrencilerinin okul iklimi algıları ve okula bağlılık düzeyleri cinsiyetlerine ve
sınıf seviyelerine göre anlamlı farklılık göstermekte midir?
ii)
Ortaokul
öğrencilerinin okul iklimi algıları ile okula bağlılık düzeyleri arasında
anlamlı bir ilişki bulunmakta mıdır?
iii)
Ortaokul
öğrencilerinin okul iklimi algıları, okula bağlılık düzeylerini yordamakta
mıdır?
Araştırmanın Yöntemi:
Araştırmada nicel araştırma modellerinden ilişkisel tarama
modeli tercih edilmiştir. Araştırmanın evrenini, 2017-2018 eğitim-öğretim
yılında, Pendik İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı devlet ortaokullarında
öğrenim görmekte olan ortaokul öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemi,
tabakalı örneklem yöntemi ile belirlenmiştir. Örneklemde okullar sosyo-ekonomik
olarak üst, orta ve alt gruba ayrılmıştır. Bu okullardan birer okul tesadüfi
örneklem yöntemi ile seçilmiştir. Araştırmaya belirlenen ortaokullardan 370 kız
ve 403 erkek toplam 773 ortaokul öğrencisi katılmıştır. Araştırmada veriler
Bilgi Formu, Okula Bağlanma Ölçeği ve Okul İklimi Ölçeği ile toplanmıştır.
Veriler anova, t-testi, korelasyon ve regrasyon testleri yapılarak analiz
edilmiştir.
Bulgular: Analiz sonuçlarına göre ortaokul öğrencilerinin okul iklimi
algıları ve okula bağlılık düzeyleri cinsiyetlerine ve sınıf seviyelerine göre
anlamlı farklılık göstermiştir. Okul iklimi ile ortaokul öğrencilerinin okula,
öğretmene ve arkadaşa bağlılık düzeyleri arasında pozitif ve orta düzeyde
ilişki tespit edilmiştir. Araştırmada okul ikliminin, ortaokul öğrencilerinin
okula, arkadaşa ve öğretmene bağlılık düzeylerini anlamlı bir şekilde yordadığı
sonucuna ulaşılmıştır.
Sonuç ve Öneriler: Kız öğrencilerin okul iklimine yönelik algıları, erkek
öğrencilerin okul iklimine yönelik algılarından daha olumludur. Kız
öğrencilerin okula bağlanma düzeyleri, erkek öğrencilerin okula bağlanma
düzeylerinden daha yüksektir. Öğrencilerin sınıf seviyesi yükseldikçe
öğrencilerin olumlu okul iklimi algıları ve okula bağlılık düzeyleri
azalmaktadır. Öğrencilerin okul iklimi algıları ile okula bağlılık düzeyleri
arasında orta düzeyde ve pozitif; okul iklimi ile okula bağlanma alt
boyutlarından okula bağlılık, arkadaşa bağlılık ve öğretmene bağlılık arasında
orta düzeyde ve pozitif yönde anlamlı ilişki vardır. Okul ikliminin,
öğrencilerin okula bağlanma düzeylerini, arkadaşa bağlanma düzeylerini ve
öğretmene bağlanma düzeylerini anlamlı düzeyde yordadığı görülmektedir.
Okul iklimi konusunda belki de üzerinde durulması gereken en önemli
noktaların başında okul ikliminin eğitim çıktıları yani öğrenci kazanımlarına
etkisini belirlemektir. Bu etkinin belirlenmesi ile ikinci önemli aşama pozitif
bir okul iklimi oluşturmanın yollarını aramaktır. Pozitif ve destekleyici bir
okul iklimini algılayan öğrencilerin okula bağlılığı artarken öğrenciler daha
başarılı olabilir, okul içi ve dışı istenmeyen davranışlar daha az yaşanabilir,
öğrenciler zararlı alışkanlıklardan korunabilir, okula devam artırılabilir ve
okul terkleri azaltılabilir.
Okula bağlanma arkadaşa bağlanma öğretmene bağlanma okul iklimi
Purpose: The present research is conducted to identify whether or not school
climate is predictive of secondary school students’ attachment to school. Research Methods: In the research, a
quantitative research model, namely relational survery model, was preferred.
The research population consists of secondary school students attending public
secondary schools under the National Education Directorate of Pendik District in
2018 year. The research sample was identified by stratified sampling method. In
the sampling, the schools were divided into upper, secondary and lower groups.
One school was selected for each by random sampling method.
From the secondary
schools identified, 773 secondary school students including 370 female and 403
male students participated in the research. Research data was collected using
an Information Form, the School Attachment Scale and School Climate Scale. Data
was analyzed by anova, t-test, correlation and regression tests. Findings: According to the analysis
results, the perception of secondary school students of school climate and
their school attachment level varied significantly based on their sex and grade
level. A positive and medium level relationship was identified between the
school climate and secondary school students’ attachment to school, teachers
and friends. Implications for Research
and Practice: The results of the study provided that the school climate was
significantly predictive of secondary school students’ level of attachment to
school, friends and teachers. Based on these results, the characteristics of
a positive school climate as perceived by students may be researched and a
positive school climate can be created with the cooperation of individuals
comprising the school society to improve the students’ level of attachment to
school.
school attachment friends attachment teachers attachment school climate
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 18 Sayı: 78 |