Firmalarda büyüme, yönetimin servet maksimize etme çabalarının doğal bir sonucudur. Ancak, bunun kârlılık üzerindeki etkileri tam olarak anlaşılamamıştır. Bu çalışma, halka açık Türk şirketlerinden elde edilen üç aylık verileri kullanarak firma büyüklüğü-kârlılık ilişkisini incelemektedir. Bulgular, firma ölçeğinin kârlılıkla pozitif bir şekilde ilişkili olduğunu göstermektedir. Ancak, bu ilişki doğrusal değildir. Firma hacminde belirli bir nokta aşıldıktan sonra marjinal katkısı negatif hale gelmektedir ki ve bu durum büyüme ile ilgili kararların sorgulanması gerektiği anlamını taşımaktadır. Bulguların, alternatif ekonometrik yöntemler (GMM ve FE-OLS), alternatif büyüklük ölçüleri ve doğrusal olmayan farklı spesifikasyonlar kullanılarak tutarlı olduğu gösterilmiştir.
Corporate growth is a natural consequence of management's wealth maximization efforts. However, its effects on profitability are not fully understood. This study examines the size-profitability relationship using quarterly data from publicly listed Turkish firms. The findings indicate that size is positively correlated with profitability. However, this relationship is not linear. After reaching a certain point in size, the marginal return becomes negative, raising questions about growth-related decisions. The findings are robust to alternative econometric methods (GMM and FE-OLS), alternative measures of size, and alternative specifications of nonlinearity.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Financial Accounting |
Journal Section | Issue |
Authors | |
Early Pub Date | February 19, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | October 18, 2024 |
Acceptance Date | December 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 18 Issue: 1 |
This Journal Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.