Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi

Year 2022, Volume: 13 Issue: 1, 47 - 64, 29.06.2022

Abstract

Çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimine yönelik görüşlerini ve görüşlerini etkileyen etmenleri belirlemektir. Her tipik gelişim gösteren bireyin olduğu gibi farklı gelişim gösteren bireylerin de eğitim almaya ve eğitimde fırsat eşitliğinden faydalanmaya hakkı vardır. Kaynaştırma eğitimi kavramı, bireyin eğitimden maksimum verim almasını sağlamayı amaçlamaktadır. Araştırmanın veri toplama sürecinde nicel ve nitel veri toplama tekniklerinin kullanıldığı karma yöntemden yararlanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2018-2019 öğretim yılında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim gören 2., 3., ve 4. Sınıf öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel boyutunda Loreman ve ark. (2007) geliştirdikleri “Sentiments, Attitudes, and Concerns About Inclusive Education (SACIE)” ölçeğinin Cansız ve Cansız (2018) tarafından Türkçeye uyarlanmış hali olan 19 maddelik ölçek kullanılarak, öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimi ile ilgili düşünce, tutum ve endişe durumları bazı değişkenlere bağlı olarak belirlenmeye çalışılmıştır. Nitel boyutunda ise çalışma grubunu oluşturan öğrencilerden hem özel eğitim dersi hem de kaynaştırma eğitimi dersi almış olan öğrencilerin kaynaştırma eğitimine yönelik genel düşüncelerini belirlemek amacı ile öğrencilerin kaynaştırma eğitimine yönelik genel düşünceleri incelenmiştir.

References

  • Akman, B., Mercan Uzun, E., Yazıcı D. N., (2018). Okul öncesi öğretmen ve öğretmen adaylarının kaynaştırmaya yönelik görüşlerinin karşılaştırılması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 96-114.
  • Babaoğlan, E., Yılmaz, Ş. (2010). Öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimindeki yeterlilikleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18 (2), 345-354.
  • Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2007). Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Creswell, J. W., & Tashakkori, A. (2007). Developing publishable mixed methods manuscripts. Journal of Mixed Methods Research, 1, 107-111.
  • Çalışkan, H. (2009). Sosyal bilgiler öğretiminde araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımının eleştirel düşünme becerisine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 57-70.
  • Diken, H. İ. (2012). Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim. Cantekin.
  • Diken, H. İ., Sucuoğlu, B. (1999). Sınıfında zihinsel engelli çocuk bulunan ve bulunmayan sınıf öğretmenlerinin zihin engelli çocukların kaynaştırılmasına yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Özel Eğitim Dergisi, 2(3), 25-39.
  • Gözün, Ö., Yıkmış, A. (2004). Öğretmen adaylarının kaynaştırma konusunda bilgilendirilmelerinin kaynaştırmaya yönelik tutumlarının değişimindeki etkililiği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 65-77.
  • Günay Bilaloğlu, R., Aktaş Arnas, Y., (2019), Okul öncesi eğitimde aile katılımı engelleri ve süreçte karşılaşılan sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 34(3), 804-823.
  • Hanrahan, J., Goodman, W., and Rapagna, S., (1990) Preparing mentally retarded students for mainstreaming priorities of regular class and special school teachers. American Journal on Mental Retardation, 94 (5).
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayıncılık.
  • Kargın, T. (2004). Kaynaştırma: tanımı, gelişimi, ilkeleri. Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 1-13.
  • Kayılı, G., Koçyiğit, S., Doğru, S. S. Y. ve Çiftçi, S. (2010). Kaynaştırma eğitimi dersinin okul öncesi öğretmeni adaylarının kaynaştırmaya ilişkin görüşlerine etkisi. Mehmet Akif Ersoy Dergisi, 10 (20), 48-65.
  • Kırcaali- İftar, G. (1992). Özel eğitimde kaynaştırma. Eğitim ve Bilim Dergisi, 16, 45-50.
  • Kırcaali-İftar, G. (1998). Kaynaştırma ve destek hizmetleri. Süleyman Eripek (Ed). Özel eğitim. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Koçyiğit, S., (2015). Ana sınıflarında kaynaştırma eğitimi uygulamalarına ilişkin öğretmen-rehber öğretmen ve ebeveyn görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(1), 391-415.
  • Lassig, C. (2003). Teachers’ attitudes towards intellectually gifted children and their education. Unpublished B.Ed. thesis, Griffith University, Nathan, QLD.
  • Loreman, T., Earle, C., Sharma, U., & Forlin, C. (2007). The development of an instrument for measuring pre-service teachers’ sentiments, attitudes, and concerns about inclusive education. International Journal of Special Education, 22(1), 150–159.
  • Mastropieri, M. A. ve Scruggs, T. E. (2015). The inclusive classroom: Strategies for effective differentiated instruction. Pearson Higher Edition.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2014). Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2016). Özel Eğitim Okulları Yönetmeliği.
  • Morse, J. M. (1991). Approaches to qualitative- quantitative methodological triangulation. Nursing Research, 40, 120-123.
  • Osborne, A. G., & Dimattia, P. (1994). The least restrictive envinronment mandante: Legal implications. Exceptional Children, 61 (1), 6-14.
  • Ruud, F., (2002). Grasping the promise of inclusion. 26.
  • Stobier, K. C., Gettinger, M. ve Goetz, D. (1998). Exploring factors influencing parents and early childhood practitioners bliefs about inclusion. Early Childhood Research Quarterly, 13(1), 107-124.
  • Sucuoğlu, B., Bakkaloğlu, H., Karasu, F. İ., Demir, Ş., ve Akalın, S. (2004). Preschool teachers' knowledge levels about ınclusion Educational Sciences. Theory and Practice, 14(4), 1477-1483.
  • Şahbaz, Ü. ve Kalay, G. (2010). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının kaynaştırmaya ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(19), 116-135.
  • Şahin, S.(2010). Özel eğitimin tarihçesi. Baykoç Dönmez, N. (Ed), Öğretmenlik programları için özel eğitim. Gündüz Yayınevi. Temel, F. (2000). Okul öncesi eğitimcilerinin özel gereksinimlilerin kaynaştırılmasına ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 148- 155.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Year 2022, Volume: 13 Issue: 1, 47 - 64, 29.06.2022

Abstract

References

  • Akman, B., Mercan Uzun, E., Yazıcı D. N., (2018). Okul öncesi öğretmen ve öğretmen adaylarının kaynaştırmaya yönelik görüşlerinin karşılaştırılması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 96-114.
  • Babaoğlan, E., Yılmaz, Ş. (2010). Öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimindeki yeterlilikleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18 (2), 345-354.
  • Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2007). Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Creswell, J. W., & Tashakkori, A. (2007). Developing publishable mixed methods manuscripts. Journal of Mixed Methods Research, 1, 107-111.
  • Çalışkan, H. (2009). Sosyal bilgiler öğretiminde araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımının eleştirel düşünme becerisine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 57-70.
  • Diken, H. İ. (2012). Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim. Cantekin.
  • Diken, H. İ., Sucuoğlu, B. (1999). Sınıfında zihinsel engelli çocuk bulunan ve bulunmayan sınıf öğretmenlerinin zihin engelli çocukların kaynaştırılmasına yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Özel Eğitim Dergisi, 2(3), 25-39.
  • Gözün, Ö., Yıkmış, A. (2004). Öğretmen adaylarının kaynaştırma konusunda bilgilendirilmelerinin kaynaştırmaya yönelik tutumlarının değişimindeki etkililiği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 65-77.
  • Günay Bilaloğlu, R., Aktaş Arnas, Y., (2019), Okul öncesi eğitimde aile katılımı engelleri ve süreçte karşılaşılan sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 34(3), 804-823.
  • Hanrahan, J., Goodman, W., and Rapagna, S., (1990) Preparing mentally retarded students for mainstreaming priorities of regular class and special school teachers. American Journal on Mental Retardation, 94 (5).
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayıncılık.
  • Kargın, T. (2004). Kaynaştırma: tanımı, gelişimi, ilkeleri. Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 1-13.
  • Kayılı, G., Koçyiğit, S., Doğru, S. S. Y. ve Çiftçi, S. (2010). Kaynaştırma eğitimi dersinin okul öncesi öğretmeni adaylarının kaynaştırmaya ilişkin görüşlerine etkisi. Mehmet Akif Ersoy Dergisi, 10 (20), 48-65.
  • Kırcaali- İftar, G. (1992). Özel eğitimde kaynaştırma. Eğitim ve Bilim Dergisi, 16, 45-50.
  • Kırcaali-İftar, G. (1998). Kaynaştırma ve destek hizmetleri. Süleyman Eripek (Ed). Özel eğitim. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Koçyiğit, S., (2015). Ana sınıflarında kaynaştırma eğitimi uygulamalarına ilişkin öğretmen-rehber öğretmen ve ebeveyn görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(1), 391-415.
  • Lassig, C. (2003). Teachers’ attitudes towards intellectually gifted children and their education. Unpublished B.Ed. thesis, Griffith University, Nathan, QLD.
  • Loreman, T., Earle, C., Sharma, U., & Forlin, C. (2007). The development of an instrument for measuring pre-service teachers’ sentiments, attitudes, and concerns about inclusive education. International Journal of Special Education, 22(1), 150–159.
  • Mastropieri, M. A. ve Scruggs, T. E. (2015). The inclusive classroom: Strategies for effective differentiated instruction. Pearson Higher Edition.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2014). Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2016). Özel Eğitim Okulları Yönetmeliği.
  • Morse, J. M. (1991). Approaches to qualitative- quantitative methodological triangulation. Nursing Research, 40, 120-123.
  • Osborne, A. G., & Dimattia, P. (1994). The least restrictive envinronment mandante: Legal implications. Exceptional Children, 61 (1), 6-14.
  • Ruud, F., (2002). Grasping the promise of inclusion. 26.
  • Stobier, K. C., Gettinger, M. ve Goetz, D. (1998). Exploring factors influencing parents and early childhood practitioners bliefs about inclusion. Early Childhood Research Quarterly, 13(1), 107-124.
  • Sucuoğlu, B., Bakkaloğlu, H., Karasu, F. İ., Demir, Ş., ve Akalın, S. (2004). Preschool teachers' knowledge levels about ınclusion Educational Sciences. Theory and Practice, 14(4), 1477-1483.
  • Şahbaz, Ü. ve Kalay, G. (2010). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının kaynaştırmaya ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(19), 116-135.
  • Şahin, S.(2010). Özel eğitimin tarihçesi. Baykoç Dönmez, N. (Ed), Öğretmenlik programları için özel eğitim. Gündüz Yayınevi. Temel, F. (2000). Okul öncesi eğitimcilerinin özel gereksinimlilerin kaynaştırılmasına ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 148- 155.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

İlayda Gürsoy Kızılaslan 0000-0001-9069-658X

Haydar Durukan 0000-0003-0236-9269

Publication Date June 29, 2022
Submission Date September 14, 2021
Acceptance Date June 14, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 13 Issue: 1

Cite

APA Gürsoy Kızılaslan, İ., & Durukan, H. (2022). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(1), 47-64.