Research Article
BibTex RIS Cite

THE EFFECT OF AIR CARGO IN THE PANDEMIC ON CORPORATE CUSTOMER SATISFACTION IN THE CONTEXT OF ECONOMIC GROWTH: THE CASE OF KONYA

Year 2023, Issue: 45, 802 - 837, 31.12.2023
https://doi.org/10.14520/adyusbd.1362168

Abstract

The aviation sector is an important service category in the global economy. In economic terms; innovations brought by technology, development of new business models, reflection of low ticket prices to the consumers, being fast and safe, importance given to customer satisfaction in cargo transport have determined the position of the aviation sector in the world. The sector's infrastructure investments, institutional developments, contribution to employment, impact on development plans, and connection with actors in the economy have guided analyses. Especially in the Covid 19 pandemic, problems related to the supply chain emerged all over the world. The closure of borders, cancellation of travel, and the implementation of social isolation policies have seriously affected the aviation sector. The transport of medical equipment and vaccines, and the convenience experienced in terms of studies in the field of health have brought cargo transport to the forefront. Fast and reliable transport has led to increased customer satisfaction in companies. This study aims to measure the satisfaction levels of corporate customers receiving air cargo services in the context of economic growth during the Covid-19 pandemic. An analysis study was carried out with the data obtained from the company officials of medium and large-scale manufacturing and exporting companies operating in Konya Organised Industrial Zone. The relationships between the sub-dimensions of the Customer Value in Logistics Transport Activities Scale and the overall total scores of the scale were examined. It was observed that there were medium and high level relationships.

References

  • Adıgüzel, S. (2020). “After COVID 19 Air Transportation - COVID 19 Sonrasında Havayolu Taşımacılığı”. Al Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3):65-77.
  • Balık, F. M. (2015). Hava Kargo Taşımacılığı ve Türkiye’deki Gelişimini Etkileyen Faktörler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Afyonkarahisar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Afyonkarahisar.
  • Batur, S. (2008). Hava Yolcu ve Kargo Taşımacılığı; Dünyada ve Türkiye’de Uygulamalar. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İzmir.
  • Button, K., ve Yuan, J. (2013). “Airfreight Transport And Economic Development: An Examination Of Causality”. Urban Studies, 50(2), 329-340.
  • Chang, Y. H., ve Chang, Y. W. (2009). “Air Cargo Expansion And Economic Growth: Finding The Empirical Link”. Journal of Air Transport Management, 15(5), 264-265.
  • Danış, A. O. (2022). Türkiye’ de Hava Kargo Taşımacılığının Gelişimi ve OECD Ülkeleri ile Türkiye Karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Gaziantep.
  • Durmaz, Y. (2010). Lojistik Ulaştırma Faaliyetlerindeki Hizmet Kalitesinin Müşteri Değeri Yaratmadaki Rolü: Kütahya Yurt İçi Kargo Şirketinde Bir Uygulama. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kütahya.
  • Gün, D. (2007). Hava Kargo Pazarının Lojistik Açıdan Değerlendirilmesi ve Türkiye için Durum Analizi. Yayımlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eskişehir.
  • İzgi, F. (2021). “Kovid-19 Sürecinin Konya İhracatına Etkisi”. Bilim Teknoloji Yenilik Ekosistemi Dergisi, 2(1):31-43.
  • Karabıyık, M. (2022). İhracat Teşviklerinin Konya İmalat Sanayisi Açısından Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Karatay Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. Konya.
  • Karakaya, O.(2021). "Türkiye’de Dijital Dönüşüm, Ekonomik Büyüme İşsizlik İlişkisi." Five Zero, 1(1):1-12.
  • Leuschner,R. ,Lambert,D.M., ve Knemeyer, A. M.(2012). “Logistics Performance, Customer Satisfaction, and Share of Business: A Comparison of Primary and Secondary Suppliers”. Journal of Business Logistics, 33(3): 210–226.
  • Mercan, G. (2022). “Covid-19 Salgınının Dünya ve Türkiye Ekonomisine Etkileri: 2008 Krizi İle Kısa Bir Mukayese”. Necmettin Erbakan Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 4(2):132-143.
  • Mukkala, K. ve Tervo, H. (2013). “Air Transportation And Regional Growth: Which Way Does The Causality Run? “Environment and Planing, 45(6), 1508-1520.
  • Özden, A. T. ve ÇELİK E. (2021). “Analyzing The Service Quality Priorities İn Cargo Transportation Before And During The Covid-19 Outbreak”. Transport Policy, 108: 34-46.
  • Pelit, İ. ve Irmak E. (2022). “Covid-19’un Türkiye’nin Dış Ticaretine Etkisi” Uluslararası Ekonomi ve Yenilik Dergisi, 8(1): 79-97.
  • Prasilowati,S.L.S.,Safitri, J. ve Wardani,M.,K.(2021). “The Impact of Service Quality on Customer Satisfaction: The Role of Price” .Journal of Asian Finance, Economics and Business’,8(1):451-455.
  • Rodoplu, H. ve Kanat A. O. (2022). “Pandemi Döneminde Hava Kargo Endüstrisi; Sektörel Bir Araştırma”. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 8(59): 2090-2097.
  • Songur, G. (2016). Kargo Taşımacılığında Hizmet Kalitesi ve Kurumsal Müşteri Memnuniyetinin Ölçülmesi: Konya İli’nde Bir Araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Niğde.
  • Taşkolu, Ö. F. (2022). 2008 Küresel Krizi ve Covid-19 Pandemisi Krizinin Hava Kargo Taşımacılığına Etkilerinin Karşılaştırmalı Analizi. yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. İstanbul.
  • Topal, B. ve Şahin, H. (2019).”Kurumsal Kargo Taşımacılığında Müşteri Memnuniyetinin Araştırılması”. Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi, 2(2):14-26.
  • Tümenbatur, A. (2022). “Sürdürülebilir Gıda Sistemleri Kapsamında Soğuk Zincir Lojistiğinin Değerlendirilmesi”. Five Zero, 2(1):35-47.
  • UTIKAD (2020). “UTIKAD Analysis: COVID-19 Impact on the Logistics Sector”. Aviation Turkey, 1(4):1-136.
  • Ünüvar, İ. ve Aktaş H. (2022). “Dünya’da ve Tükiye’de Covid-19 Pandemisinin Ekonomik Etkileri”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi,25(1), 124-140.
  • Zhao, B. ve Wu, H.(2022).”A System Dynamics Model of Multi-Airport Logistics System Under The Impact of COVID-19: A Case of Jing-Jin-Ji Multi-Airport System in China”. Sustainability, 14:2-19.
  • http://www.havakargoturkiye.com/Kose-Yazarlari/Dr-Devrim-GUN/2/6/Hava-kargo-pazarinin-yapisi-ve-pazar-dinamikleri (E.T.14.04.2023).
  • https://globelink-unimar.com/hava-kargo-pandeminin-getirdigi-yogun-bir-talep-yasiyor/ (E.T. 21.12.2022).

PANDEMİDE HAVA KARGONUN EKONOMİK BÜYÜME BAĞLAMINDA KURUMSAL MÜŞTERİ MEMNUNİYETİNE ETKİSİ: KONYA ÖRNEĞİ

Year 2023, Issue: 45, 802 - 837, 31.12.2023
https://doi.org/10.14520/adyusbd.1362168

Abstract

Havacılık sektörü küresel ekonomide önemli bir hizmet kategorisindedir. Ekonomik anlamda; teknolojinin getirdiği yenilikler, yeni iş modellerinin geliştirilmesi, düşük bilet fiyatlarının tüketiciye yansıması, hızlı ve güvenli olması, kargo taşımacılığında müşteri memnuniyetine verilen önem havacılık sektörünün dünya üzerindeki yerini belirlemiştir. Sektörün alt yapı yatırımları, kurumsal gelişmeleri, istihdama katkısı, kalkınma planlarına etkisi, ekonomideki aktörlerle bağlantısı analiz çalışmalarına yön vermiştir. Özellikle Covid 19 pandemisinde tüm dünyada tedarik zinciriyle ilgili sorunlar ortaya çıkmıştır. Sınırların kapatılması, seyahatlerin iptal edilmesi, sosyal izolasyon politikalarının uygulanması havacılık sektörünü de ciddi anlamda etkilemiştir. Tıbbi ekipmanların ve aşıların taşınması, sağlık alanında yapılan çalışmalar açısından yaşanılan kolaylıklar kargo taşımacılığını ön plana çıkarmıştır. Hızlı ve güvenilir taşımacılık firmalarda müşteri memnuniyetinin artmasına neden olmuştur. Bu çalışmada Covid-19 salgını döneminde ekonomik büyüme bağlamında hava kargo hizmeti alan kurumsal müşterilerin memnuniyet düzeylerinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Konya Organize Sanayi Bölgesi’nde faaliyette bulunan orta ve büyük ölçekli üretim ve ihracat yapan firmaların firma yetkililerinden alınan verilerle analiz çalışması yapılmıştır. Lojistik Ulaştırma Faaliyetlerinde Müşteri Değeri Ölçeği alt boyutları ve ölçeğin genel toplam puanları ile arasındaki ilişkilere bakılmıştır. Orta ve yüksek düzeyde ilişkilerin olduğu görülmüştür.

Ethical Statement

Bu çalışma için Necmettin Erbakan Üniversitesi Etik Kurulu tarafından 12.11.2021 tarih ve 10 sayılı, 2021/543 karar numarası ile etik kurul izni alınmıştır.

References

  • Adıgüzel, S. (2020). “After COVID 19 Air Transportation - COVID 19 Sonrasında Havayolu Taşımacılığı”. Al Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3):65-77.
  • Balık, F. M. (2015). Hava Kargo Taşımacılığı ve Türkiye’deki Gelişimini Etkileyen Faktörler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Afyonkarahisar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Afyonkarahisar.
  • Batur, S. (2008). Hava Yolcu ve Kargo Taşımacılığı; Dünyada ve Türkiye’de Uygulamalar. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İzmir.
  • Button, K., ve Yuan, J. (2013). “Airfreight Transport And Economic Development: An Examination Of Causality”. Urban Studies, 50(2), 329-340.
  • Chang, Y. H., ve Chang, Y. W. (2009). “Air Cargo Expansion And Economic Growth: Finding The Empirical Link”. Journal of Air Transport Management, 15(5), 264-265.
  • Danış, A. O. (2022). Türkiye’ de Hava Kargo Taşımacılığının Gelişimi ve OECD Ülkeleri ile Türkiye Karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Gaziantep.
  • Durmaz, Y. (2010). Lojistik Ulaştırma Faaliyetlerindeki Hizmet Kalitesinin Müşteri Değeri Yaratmadaki Rolü: Kütahya Yurt İçi Kargo Şirketinde Bir Uygulama. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kütahya.
  • Gün, D. (2007). Hava Kargo Pazarının Lojistik Açıdan Değerlendirilmesi ve Türkiye için Durum Analizi. Yayımlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eskişehir.
  • İzgi, F. (2021). “Kovid-19 Sürecinin Konya İhracatına Etkisi”. Bilim Teknoloji Yenilik Ekosistemi Dergisi, 2(1):31-43.
  • Karabıyık, M. (2022). İhracat Teşviklerinin Konya İmalat Sanayisi Açısından Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Karatay Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. Konya.
  • Karakaya, O.(2021). "Türkiye’de Dijital Dönüşüm, Ekonomik Büyüme İşsizlik İlişkisi." Five Zero, 1(1):1-12.
  • Leuschner,R. ,Lambert,D.M., ve Knemeyer, A. M.(2012). “Logistics Performance, Customer Satisfaction, and Share of Business: A Comparison of Primary and Secondary Suppliers”. Journal of Business Logistics, 33(3): 210–226.
  • Mercan, G. (2022). “Covid-19 Salgınının Dünya ve Türkiye Ekonomisine Etkileri: 2008 Krizi İle Kısa Bir Mukayese”. Necmettin Erbakan Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 4(2):132-143.
  • Mukkala, K. ve Tervo, H. (2013). “Air Transportation And Regional Growth: Which Way Does The Causality Run? “Environment and Planing, 45(6), 1508-1520.
  • Özden, A. T. ve ÇELİK E. (2021). “Analyzing The Service Quality Priorities İn Cargo Transportation Before And During The Covid-19 Outbreak”. Transport Policy, 108: 34-46.
  • Pelit, İ. ve Irmak E. (2022). “Covid-19’un Türkiye’nin Dış Ticaretine Etkisi” Uluslararası Ekonomi ve Yenilik Dergisi, 8(1): 79-97.
  • Prasilowati,S.L.S.,Safitri, J. ve Wardani,M.,K.(2021). “The Impact of Service Quality on Customer Satisfaction: The Role of Price” .Journal of Asian Finance, Economics and Business’,8(1):451-455.
  • Rodoplu, H. ve Kanat A. O. (2022). “Pandemi Döneminde Hava Kargo Endüstrisi; Sektörel Bir Araştırma”. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 8(59): 2090-2097.
  • Songur, G. (2016). Kargo Taşımacılığında Hizmet Kalitesi ve Kurumsal Müşteri Memnuniyetinin Ölçülmesi: Konya İli’nde Bir Araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Niğde.
  • Taşkolu, Ö. F. (2022). 2008 Küresel Krizi ve Covid-19 Pandemisi Krizinin Hava Kargo Taşımacılığına Etkilerinin Karşılaştırmalı Analizi. yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. İstanbul.
  • Topal, B. ve Şahin, H. (2019).”Kurumsal Kargo Taşımacılığında Müşteri Memnuniyetinin Araştırılması”. Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi, 2(2):14-26.
  • Tümenbatur, A. (2022). “Sürdürülebilir Gıda Sistemleri Kapsamında Soğuk Zincir Lojistiğinin Değerlendirilmesi”. Five Zero, 2(1):35-47.
  • UTIKAD (2020). “UTIKAD Analysis: COVID-19 Impact on the Logistics Sector”. Aviation Turkey, 1(4):1-136.
  • Ünüvar, İ. ve Aktaş H. (2022). “Dünya’da ve Tükiye’de Covid-19 Pandemisinin Ekonomik Etkileri”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi,25(1), 124-140.
  • Zhao, B. ve Wu, H.(2022).”A System Dynamics Model of Multi-Airport Logistics System Under The Impact of COVID-19: A Case of Jing-Jin-Ji Multi-Airport System in China”. Sustainability, 14:2-19.
  • http://www.havakargoturkiye.com/Kose-Yazarlari/Dr-Devrim-GUN/2/6/Hava-kargo-pazarinin-yapisi-ve-pazar-dinamikleri (E.T.14.04.2023).
  • https://globelink-unimar.com/hava-kargo-pandeminin-getirdigi-yogun-bir-talep-yasiyor/ (E.T. 21.12.2022).
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Econometric and Statistical Methods, Air Transportation and Freight Services
Journal Section Articles
Authors

Yasemin Telli Üçler 0000-0002-7695-2003

Meryem Akca 0000-0002-1115-8511

Early Pub Date December 30, 2023
Publication Date December 31, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 45

Cite

APA Telli Üçler, Y., & Akca, M. (2023). PANDEMİDE HAVA KARGONUN EKONOMİK BÜYÜME BAĞLAMINDA KURUMSAL MÜŞTERİ MEMNUNİYETİNE ETKİSİ: KONYA ÖRNEĞİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(45), 802-837. https://doi.org/10.14520/adyusbd.1362168