Research Article
BibTex RIS Cite

Looking at the Concepts of Collective Intelligence and Spoiling through Netnographic Analysis on Social Media

Year 2024, Issue: 44, 91 - 111, 28.04.2024
https://doi.org/10.31123/akil.1307318

Abstract

The concepts of collective intelligence and spoiling are rarely studied in the literature, but the studies have dealt with the concepts within the scope of game shows and digital games This study aims to reveal the meaning of the concepts of collective intelligence and spoiling on Instagram by identifying the efforts and behaviors of the viewers to decrypt, share information, search for information and guess about the Yargı (Judgment) series.In this direction, the study was analysed with the netnography method by taking into account the Instagram posts of the Yargı (Judgement) series, one of the most watched television dramas, about collective intelligence and spoiling. As a result of the analysis, it was concluded that the Yargı (Judgement) series enabled the viewers to form collectivities on Instagram in line with common goals and interests, and that the viewers shared the information, clues, predictions, and subtext information they obtained from different information sources in order to uncover the programme, and that the series created a collective narrative process through Instagram. In addition, the study also revealed that the concepts of collective intelligence and spoiling can be associated with television dramas.

Project Number

PROJE KAPSAMINDA ÜRETİLMEMİŞTİR.

References

  • Aziz, A. (2020). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Nobel Yayıncılık.
  • Benton, A., & Hill, S. (2012). The spoiler effect? Designing social TV content that promotes ongoing WOM. In Conference on Information Systems and Technology, Arizona, 1-26.
  • Boomsocial. (2023, Nisan 8). Yargı Resmi Sosyal Medya Hesapları. https://www.boomsocial.com/Ara?s=yarg%C4%B1%20dizi
  • Çağlan Bilsel, Ö. (2023). Televizyon Dramaları Sosyal Medya ve Katılımcı Kültür (1. bs). Doruk Yayımcılık. Diziler. (2023, Ekim 12). Yargı Reytingleri. https://www.diziler.com/dizi/yargi/reytingler
  • Eren Çetin, Ş. (2019). Katılımcı Kültür Olgusu Bağlamında Sosyal Medya ve Çevrimiçi Topluluklar: Netnografik Bir Analiz [Doktora]. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Geçkin Onat, S. (2017). Yeni İletişim Teknolojileri Yakınsama Kültürü ve Online Çevreci Katılım (1. bs). CİNİUS.
  • Güler, Ş., Şahi̇N, Y., & Balci, E. V. (2022). Sosyal Medyada Çevrimiçi Benlik Sunumunun Öznel İyi Oluş Üzerine Etkisi: Instagram Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma. Erciyes İletişim Dergisi, 9(1), 361-380. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.993055
  • Hürriyet.com. (2023, Nisan 8). Yargı İzlenme Oranları. https://www.hurriyet.com.tr/kelebek/televizyon/yargi-yine-cok-izlendi-ilgiyle-izlenen-dizi-surprizleriyle-sasirtmaya-devam-ediyor-41944735
  • Instagram. (2023, Nisan 8). Yargı Dizi. https://www.instagram.com/yargidizi/
  • Jenkins, H. (2006). Convergence culture: Where old and new media collide. New York University Press.
  • Jenkins, H. (2016). Cesur Yeni Medya Teknolojiler ve Hayran Kültürü (N. Yeğengil, Çev.). İletişim Yayınları.
  • Jenkins, H. (2017). Medya Yöndeşmesinin Kültürel Mantığı. İçinde F. Aydoğan (Ed.), & E. CİZMECİ (Çev.), Yeni Medya Kuramları (ss. 39-47). Der Yayınları.
  • Jenkins, H., & Deuze, M. (2008). Editorial: Convergence Culture. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 14(1), 5-12. https://doi.org/10.1177/1354856507084415
  • Kanal D. (2023, Aralık 4). Yargı 3. Sezonu Zirvede. https://www.kanald.com.tr/yargi/haber/yargi-3-sezonu-zirvede-acti?p=1
  • Kozinets, R. V. (2015). Netnography: Understanding Networked Communication Society. York University, Toronto, Canada.
  • LeCompte, M. D., & Goetz, J. P. (1982). Problems of Reliability and Validity in Ethnographic Research. Review of Educational Research, 52(1), 31-60. https://doi.org/10.3102/00346543052001031
  • Lévy, P. (2010). From social computing to reflexive collective intelligence: The IEML research program. Information Sciences, 180(1), 71-94. https://doi.org/10.1016/j.ins.2009.08.001
  • Morva, O. (2018). İnsan Zekasının Sosyoteknik Örgütlenişi Olarak Kolektif Zekâ: İletişim Çalışmaları Perspektifinden Bir Değerlendirme. İçinde O. Morva & E. Saka (Ed.), Kolektif Zekâ Yeni Medya Perspektifinden Katkılar (ss. 25-47). Kalkedon Yayınları.
  • NTV. (2023, Kasım 30). Yargı Dizisine Emmy Ödülü. https://www.ntv.com.tr/n-life/dizi-haber/yargi-dizisine-uluslararasi-emmy-odulu,1nrhldTBH0yIqKwuHilUzw
  • Özarslan, Z., & Perdahci, B. (2022). Katılımcı kültür ve transmedya anlatıyı dijital oyun üzerinden tartışmak. ARTS: Artuklu Sanat ve Beşeri Bilimler Dergisi, Dijitalleşme Özel Sayısı, 79-113. https://doi.org/10.46372/arts.1191274
  • Özer, E. (2019). Transmedya ve Survivor [Yüksek Lisans]. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özkan, Z., Ünver, Ha., Kızık, B., Eraslan, E. G., & Çakal, H. (2022). Sosyal Psikoloji Perspektifinden Kolektif Eylemlere Katılmanın Belirleyicileri Üzerine Bir Derleme. Nesne Psikoloji Dergisi, 10(24). https://doi.org/10.7816/nesne-10-24-10
  • Recrodigital. (2022, Ağustos 12). We Are Social 2022 Türkiye İnternet Kullanım Verileri. https://recrodigital.com/we-are-social-2022-turkiye-sosyal-medya-kullanimi-verileri/
  • Rose, J., & Johnson, C. W. (2020). Contextualizing reliability and validity in qualitative research: Toward more rigorous and trustworthy qualitative social science in leisure research. Journal of Leisure Research, 51(4), 432-451. https://doi.org/10.1080/00222216.2020.1722042
  • Saka, E. (2018). Kolektif Zekâ ve Algoritmalar. İçinde O. Morva & E. Saka (Ed.), Kolektif Zekâ Yeni Medya Perspektifinden Katkılar (ss. 11-25). Kalkedon Yayınları.
  • Söğüt, Y. (2022). Ağ Toplumunda Sosyal Medya ve Parasosyal İlişki: Twitter Yorumlarında Survivor Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 25(2), 668-681. https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1167348
  • Tokgöz, C., & Polat, B. (2018). TRANSMEDYA, KOLEKTİF ANLATI VE KENT: POKÉMON GO ÖRNEĞİ. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, 9, 114-129.
  • Toprak, A. G. (2023). Dijital İletişim Çağında Mekânsal Bilginin Üretimi: Dijital Haritalar, Topluluklar ve Katılımcı Kültür. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 62, 168-187. https://doi.org/10.47998/ikad.1218329
  • Van De Port, M. (2017). The verification of ethnographic data: A response. Ethnography, 18(3), 295-299. https://doi.org/10.1177/1466138117722799
  • Varnalı, K. (2019). Dijital Kabilelerin İzinde (2. Baskı). Mediacat Kitapları.
  • We Are Social. (2023, Nisan 8). The Changing World Of Digital in 2023. https://wearesocial.com/uk/blog/2023/01/the-changing-world-of-digital-in-2023/
  • Yazıcı, T. (2020). Yeni Medyada Katılımcı Kültür Bağlamında Kitle Kaynak (Crowdsourcing) Kullanımı: Küresel Markalarin Uygulama Örnekleri [Doktora]. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. Baskı). Seçkin Yayıncılık.

Kolektif Zekâ ve Spoil Etme Kavramlarına Sosyal Medya Üzerinden Netnografik Analizle Bakmak

Year 2024, Issue: 44, 91 - 111, 28.04.2024
https://doi.org/10.31123/akil.1307318

Abstract

Kolektif zekâ ve spoil etme kavramları literatürde nadir çalışılan konular olarak karşımıza çıkmakla birlikte yapılan çalışmalarda kavramlar yarışma programları ve dijital oyunlar kapsamında ele alınmıştır. Bu çalışmada ise izleyicilerin Yargı seriyaline ilişkin şifreleri çözmeye, bilgi paylaşmaya, bilgi aramaya ve tahmin etmeye yönelik çabaları ve davranışları tespit edilerek Instagram’da kolektif zekâ ve spoil etme kavramlarının izleyici nezdinde bulduğu anlamın ne olduğunu ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Çalışma kolektif zekâ ve spoil etme kavramlarının televizyon dramaları perspektifinden ele alınıp alınamayacağını ortaya koymayı hedeflemektedir. Bu doğrultuda çalışmada en çok izlenen televizyon dramalarından biri olan Yargı seriyalinin kolektif zekâ ve spoil etmeye dair Instagram üzerinden yapmış olduğu paylaşımlar dikkate alınarak netnografi yöntemiyle analiz edilmiştir. Analiz sonucunda Yargı seriyalinin izleyicilerin ortak amaç ve çıkarlar doğrultusunda Instagram’da kolektiviteler oluşturmasına imkân sunarak, izleyicilerin farklı bilgi kaynaklarından edindikleri bilgileri, ip uçlarını, tahminlerini programı deşifre etmek amacıyla alt metin bilgilerini paylaştıkları ve seriyalin Instagram üzerinden kolektif bir anlatı süreci meydana getirdiği sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte çalışma kapsamında kolektif zekâ ve spoil etme kavramlarının televizyon dramaları ile ilişkilendirebileceği de açığa çıkarılmıştır.

Supporting Institution

BULUNMAMAKTADIR.

Project Number

PROJE KAPSAMINDA ÜRETİLMEMİŞTİR.

References

  • Aziz, A. (2020). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Nobel Yayıncılık.
  • Benton, A., & Hill, S. (2012). The spoiler effect? Designing social TV content that promotes ongoing WOM. In Conference on Information Systems and Technology, Arizona, 1-26.
  • Boomsocial. (2023, Nisan 8). Yargı Resmi Sosyal Medya Hesapları. https://www.boomsocial.com/Ara?s=yarg%C4%B1%20dizi
  • Çağlan Bilsel, Ö. (2023). Televizyon Dramaları Sosyal Medya ve Katılımcı Kültür (1. bs). Doruk Yayımcılık. Diziler. (2023, Ekim 12). Yargı Reytingleri. https://www.diziler.com/dizi/yargi/reytingler
  • Eren Çetin, Ş. (2019). Katılımcı Kültür Olgusu Bağlamında Sosyal Medya ve Çevrimiçi Topluluklar: Netnografik Bir Analiz [Doktora]. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Geçkin Onat, S. (2017). Yeni İletişim Teknolojileri Yakınsama Kültürü ve Online Çevreci Katılım (1. bs). CİNİUS.
  • Güler, Ş., Şahi̇N, Y., & Balci, E. V. (2022). Sosyal Medyada Çevrimiçi Benlik Sunumunun Öznel İyi Oluş Üzerine Etkisi: Instagram Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma. Erciyes İletişim Dergisi, 9(1), 361-380. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.993055
  • Hürriyet.com. (2023, Nisan 8). Yargı İzlenme Oranları. https://www.hurriyet.com.tr/kelebek/televizyon/yargi-yine-cok-izlendi-ilgiyle-izlenen-dizi-surprizleriyle-sasirtmaya-devam-ediyor-41944735
  • Instagram. (2023, Nisan 8). Yargı Dizi. https://www.instagram.com/yargidizi/
  • Jenkins, H. (2006). Convergence culture: Where old and new media collide. New York University Press.
  • Jenkins, H. (2016). Cesur Yeni Medya Teknolojiler ve Hayran Kültürü (N. Yeğengil, Çev.). İletişim Yayınları.
  • Jenkins, H. (2017). Medya Yöndeşmesinin Kültürel Mantığı. İçinde F. Aydoğan (Ed.), & E. CİZMECİ (Çev.), Yeni Medya Kuramları (ss. 39-47). Der Yayınları.
  • Jenkins, H., & Deuze, M. (2008). Editorial: Convergence Culture. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 14(1), 5-12. https://doi.org/10.1177/1354856507084415
  • Kanal D. (2023, Aralık 4). Yargı 3. Sezonu Zirvede. https://www.kanald.com.tr/yargi/haber/yargi-3-sezonu-zirvede-acti?p=1
  • Kozinets, R. V. (2015). Netnography: Understanding Networked Communication Society. York University, Toronto, Canada.
  • LeCompte, M. D., & Goetz, J. P. (1982). Problems of Reliability and Validity in Ethnographic Research. Review of Educational Research, 52(1), 31-60. https://doi.org/10.3102/00346543052001031
  • Lévy, P. (2010). From social computing to reflexive collective intelligence: The IEML research program. Information Sciences, 180(1), 71-94. https://doi.org/10.1016/j.ins.2009.08.001
  • Morva, O. (2018). İnsan Zekasının Sosyoteknik Örgütlenişi Olarak Kolektif Zekâ: İletişim Çalışmaları Perspektifinden Bir Değerlendirme. İçinde O. Morva & E. Saka (Ed.), Kolektif Zekâ Yeni Medya Perspektifinden Katkılar (ss. 25-47). Kalkedon Yayınları.
  • NTV. (2023, Kasım 30). Yargı Dizisine Emmy Ödülü. https://www.ntv.com.tr/n-life/dizi-haber/yargi-dizisine-uluslararasi-emmy-odulu,1nrhldTBH0yIqKwuHilUzw
  • Özarslan, Z., & Perdahci, B. (2022). Katılımcı kültür ve transmedya anlatıyı dijital oyun üzerinden tartışmak. ARTS: Artuklu Sanat ve Beşeri Bilimler Dergisi, Dijitalleşme Özel Sayısı, 79-113. https://doi.org/10.46372/arts.1191274
  • Özer, E. (2019). Transmedya ve Survivor [Yüksek Lisans]. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özkan, Z., Ünver, Ha., Kızık, B., Eraslan, E. G., & Çakal, H. (2022). Sosyal Psikoloji Perspektifinden Kolektif Eylemlere Katılmanın Belirleyicileri Üzerine Bir Derleme. Nesne Psikoloji Dergisi, 10(24). https://doi.org/10.7816/nesne-10-24-10
  • Recrodigital. (2022, Ağustos 12). We Are Social 2022 Türkiye İnternet Kullanım Verileri. https://recrodigital.com/we-are-social-2022-turkiye-sosyal-medya-kullanimi-verileri/
  • Rose, J., & Johnson, C. W. (2020). Contextualizing reliability and validity in qualitative research: Toward more rigorous and trustworthy qualitative social science in leisure research. Journal of Leisure Research, 51(4), 432-451. https://doi.org/10.1080/00222216.2020.1722042
  • Saka, E. (2018). Kolektif Zekâ ve Algoritmalar. İçinde O. Morva & E. Saka (Ed.), Kolektif Zekâ Yeni Medya Perspektifinden Katkılar (ss. 11-25). Kalkedon Yayınları.
  • Söğüt, Y. (2022). Ağ Toplumunda Sosyal Medya ve Parasosyal İlişki: Twitter Yorumlarında Survivor Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 25(2), 668-681. https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1167348
  • Tokgöz, C., & Polat, B. (2018). TRANSMEDYA, KOLEKTİF ANLATI VE KENT: POKÉMON GO ÖRNEĞİ. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, 9, 114-129.
  • Toprak, A. G. (2023). Dijital İletişim Çağında Mekânsal Bilginin Üretimi: Dijital Haritalar, Topluluklar ve Katılımcı Kültür. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 62, 168-187. https://doi.org/10.47998/ikad.1218329
  • Van De Port, M. (2017). The verification of ethnographic data: A response. Ethnography, 18(3), 295-299. https://doi.org/10.1177/1466138117722799
  • Varnalı, K. (2019). Dijital Kabilelerin İzinde (2. Baskı). Mediacat Kitapları.
  • We Are Social. (2023, Nisan 8). The Changing World Of Digital in 2023. https://wearesocial.com/uk/blog/2023/01/the-changing-world-of-digital-in-2023/
  • Yazıcı, T. (2020). Yeni Medyada Katılımcı Kültür Bağlamında Kitle Kaynak (Crowdsourcing) Kullanımı: Küresel Markalarin Uygulama Örnekleri [Doktora]. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Research Article
Authors

Özlem Çağlan Bilsel 0000-0003-3213-0769

Project Number PROJE KAPSAMINDA ÜRETİLMEMİŞTİR.
Early Pub Date April 21, 2024
Publication Date April 28, 2024
Submission Date May 30, 2023
Published in Issue Year 2024 Issue: 44

Cite

APA Çağlan Bilsel, Ö. (2024). Kolektif Zekâ ve Spoil Etme Kavramlarına Sosyal Medya Üzerinden Netnografik Analizle Bakmak. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(44), 91-111. https://doi.org/10.31123/akil.1307318