In this study, the concept of creativity which in many sources counted
as one of the skills that students should have in the 21st century and the
place of creativity in biology course curriculum has been examined. In this
study first of all, the content of P21, one of the sources related to 21st
century skills, is explained. Basic definitions of creativity are given. Then,
the biology lesson curriculum was examined in terms of the creativity element. Data
were collected by document analysis method. In 2018, Republic of Turkey Ministry
of National Education prepared biology curriculum for grades 9, 10, 11 and 12.
The data collected by this curriculum and Turkey Qualifications Framework
document is based. Within the scope of this study, it has been seen that the
word “creativity” has never been within the program. However, various phrases
and learning outcome explanations have been found to reveal creativity. These
outcomes and its explanations were not found sufficient and satisfactory in
terms of gaining creativity to students.
Bu çalışmada, birçok
kaynakta 21. yüzyılda öğrencilerin sahip olması gereken becerilerden biri
olarak sayılan yaratıcılık kavramı ve yaratıcılığın biyoloji dersi öğretim
programındaki yeri incelenmiştir. Çalışmada öncelikle 21. yüzyıl becerileri ile
ilgili kaynaklardan biri olan P21’in içeriği açıklanmıştır. Sonra yaratıcılıkla
ilgili temel tanımlamalar verilmiştir. Ardından biyoloji dersi öğretim programı
yaratıcılık ögesi açısından incelenmiştir. Veriler doküman analizi yöntemiyle
toplanmıştır. 2018
yılında Milli Eğitim Bakanlığı 9, 10, 11 ve 12. sınıflar için biyoloji dersi
müfredat programı hazırlamıştır. Veriler toplanırken bu müfredat programı ve
Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi belgesi temel alınmıştır. Bu çalışma kapsamında
doğrudan “yaratıcılık” kelimesinin program dâhilinde hiç geçmediği görülmüştür.
Ancak yaratıcılığı açığa çıkaracak çeşitli sözcük öbekleri ve buna bağlı
kazanım açıklamaları bulunmuştur. Bulunan bu kazanım ve açıklamaların
yaratıcılığın öğrencilere kazandırılması açısından yeterli ve tatmin edici
olmadığı belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Popular Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |