Bu araştırma, ailenin işlevselliği ile problem çözme değerlendirme düzeyi arasındaki ilişkiyi görebilmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada, Aile Değerlendirme Ölçeği, Problem Çözme Beceri Envanteri ve kişilere ait bilgileri toplamak üzere Bilgi Formu kullanılmıştır. Örneklemi, İstanbul’da Fatih, Başakşehir, Üsküdar ilçelerinde faaliyet gösteren bazı sivil toplum kuruluşlarında çalışan ve kuruluşlardan yönlendirilen %68’i kadın ve %32’si erkek olmak üzere 252 kişiden oluşmaktadır. Araştırma, ilişkisel tarama modelinde nicel bir çalışma olarak tasarlanmıştır. Veriler, SPSS 25.0 ile çözümlenmiştir. Spearman korelasyon testi değerleri incelendiğinde, aile işlevleri ile problem çözme becerileri arasında tüm alt ölçeklerde pozitif yönde çok güçlü düzeyde ilişki bulunmuştur. Katılımcıların aile değerlendirme ölçeğinin gereken ilgiyi gösterme alt grubu ile problem çözme algısı envanterinin alt grubu olan problem çözme güveni arasında r=.169, p
The study is constructed to evaluate the relation between the family functions and problem solving apprasial of the individuals. The Family Assessment Device, Problem Solving Appraisal are used to collect the data also with a form to receive personal information. The data from 252 participants which are 68 % female and % 32 male are collected from the NGOs founded in İstanbul Fatih, Başakşehir, Üsküdar and evaluated by SPSS 25.0. The research is conducted by the correlational survey model by using quantitative data. In order to observe the relations, Pearson correlation test is applied to evaluate the relation between the scores of scales and personal information. The obtained values indicate a strong relation between family assesment and problem solving appraisal with all the subscales. Between Affective Involvement subscale of Family Assesment Device and Problem Solving Confidence subscale of Problem Solving Appraisal, a significant relation r=.169, p
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 2 |