Review
BibTex RIS Cite

İŞ ETİĞİNİN KURUMSALLAŞMASININ İŞLETMELER AÇISINDAN ÖNEMİ

Year 2019, Volume: 6 Issue: 3, 81 - 88, 25.03.2019

Abstract

Etik kodlara ve ilkelere sahip olan
işletmeler, müşterileri, çalışanları, toplum nezdinde güven kazanır;
çalışanlarını, ortaklarını ve müşterilerini motive eder ve performanslarını artırırlar.
Bu motivasyonun ve performansın artırılması ise belli bir süreç içerisinde iş
etiği/ahlakının kurumsallaştırılmasıyla mümkündür. İş etiğinin kurumsallaşması,
işletme için etik kodların belirlenmesi, ilke ve değerlerin oluşturulması ve bu
yapının tüm yönetici ve çalışanlara benimsetilmesi demektir.



Bu çalışmada literatür taraması
yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın amacı, iş etiğinin kurumsallaşmasının işletmeler
açısından önemine vurgu yapmak ve etiğinin kurumsallaşabilmesinde izlenebilecek
yol ve yöntemleri sıralayabilmektir. Çalışma sonucunda, i
şletmelerin etik
değerlerini etik konusunda eğitimler vererek, bünyesinde etik bir
komisyon/kurul oluşturarak, çalışanlarının etik davranışlarını ödüllendirip
destekleyerek kurumsal bir yapıya kavuşturabilecekleri ortaya çıkmıştır.

References

  • Akkuş, H. (2008), İş Ahlakı ve İş Uygulamaları, İGİAD İş Ahlakı Sempozyumu, İstanbul.
  • Arslan, M, ve Berkman, Ü. (2009), Dünyada ve Türkiye’de İş Etiği ve Etik Yönetimi, İstanbul: TÜSİAD.
  • Ay, Ü. (2003), İşletmelerde Etik ve Sosyal Sorumluluk, İstanbul: Nobel Kitabevi.
  • Biçer, M. (2005), Satış Elemanlarının İş Tatmini, Örgüt Bağlılığı ve İşten Ayrılma Niyetinin Etik İklim ile İlişkisi: Sigorta ve İlaç Sektörlerinde Bir Araştırma, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Doğan, S. ve Karataş, A. (2011), Örgütsel Etiğin Çalışan Memnuniyetine Etkisi Üzerine Bir Araştırma, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 37, 1-40.
  • Eğri, T. ve Sunar, L. (2010), Türkiye’de İş Ahlakı Çalışmaları: Mevcut Durum ve Yönelimler, İş Ahlakı Dergisi, 3(5): 41-67.
  • ElGammal, W. El-Kassar, A.N. ve Messarra, L. C. (2018), Corporate Ethics, Governance and Social Responsibility in MENA Countries, Management Decision, 56 (1), 273-291.
  • Güven, S. (2016), Kurumsal İletişim Bağlamında Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Etik İlişkisi, Akdeniz İletişim, 26, 133-154.
  • Öğüt, A. ve Kaplan, M. (2011), Otel İşletmelerinde Etiksel İklim Algılamaları ile Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkinin Analizi: Kapadokya Örneği, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30, 191-206.
  • Köseoğlu, M. A. (2007), Etik Kodlarının Rekabet Stratejilerine Etkileri ve Bir Alan Araştırması, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi.
  • Küçükoğlu, M. T. (2012), Etik Değerler ve Etiğin Kurumsallaşması, Hukuk ve İktisat Araştırmaları Dergisi, 4 (1), 177-185.
  • Mirze, S. K. (2010), İşletme, İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Mulki, J. P., Jaramillo, F. ve Locander, W. B. (2006), Effects of Ethical Climate and Supervisory Trust on Salesperson’s Job Attitudes and Intentions toQuit. Journal of Personal Selling & Sales Management, 26 (1), 19-26.
  • Ruddell, L. (2007), İş Etiği, Çev. Nur Nivan, İstanbul: Haberci Yayıncılık.
  • Staub S. ve Tekin Z. (2017), Entrepreneurship and Ethics: Examples of Social Entrepreneurship in Turkey and Selected Middle-Income Countries. In: Sener S., Schepers S. (eds) Innovation, Governance and Entrepreneurship: How Do They Evolve in Middle Income Countries? Palgrave Macmillan, Cham
  • Tekin Z. (2017), Pazarlama Etiğinde Makyavelizm, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10 (50), 814-821.
  • Tepe, H. (2000), Etik ve Meslek Etikleri, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Tevrüz, S. (2007), İş Hayatında Etik, İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Tınaz, P. (2013), Çalışma Yaşamından Örnek Olaylar, İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Torlak, Ö. Özdemir, Ş. ve Erdemir, E. (2008), İGİAD İş Ahlakı Raporu, İstanbul: İGİAD Yayınları.
  • Tutar, H ve Erdönmez, C. (2008), İşletme Becerileri Grup Çalışması, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Vural, Z. B. ve Coşkun, G. (2011), Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Etik, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 1, 61-87.
  • Yeşil, S. (2011), Uluslararası İş Etiği ve Yönetim. Ankara: Adalet Yayınevi.
  • Yücel, R. ve Çiftçi, G.E. 2012), İş Görenin İş Etiği Tutum ve Davranış Algısı, İş Ahlakı Dergisi, İGİAD Yayınları, 5, 9.
Year 2019, Volume: 6 Issue: 3, 81 - 88, 25.03.2019

Abstract

References

  • Akkuş, H. (2008), İş Ahlakı ve İş Uygulamaları, İGİAD İş Ahlakı Sempozyumu, İstanbul.
  • Arslan, M, ve Berkman, Ü. (2009), Dünyada ve Türkiye’de İş Etiği ve Etik Yönetimi, İstanbul: TÜSİAD.
  • Ay, Ü. (2003), İşletmelerde Etik ve Sosyal Sorumluluk, İstanbul: Nobel Kitabevi.
  • Biçer, M. (2005), Satış Elemanlarının İş Tatmini, Örgüt Bağlılığı ve İşten Ayrılma Niyetinin Etik İklim ile İlişkisi: Sigorta ve İlaç Sektörlerinde Bir Araştırma, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Doğan, S. ve Karataş, A. (2011), Örgütsel Etiğin Çalışan Memnuniyetine Etkisi Üzerine Bir Araştırma, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 37, 1-40.
  • Eğri, T. ve Sunar, L. (2010), Türkiye’de İş Ahlakı Çalışmaları: Mevcut Durum ve Yönelimler, İş Ahlakı Dergisi, 3(5): 41-67.
  • ElGammal, W. El-Kassar, A.N. ve Messarra, L. C. (2018), Corporate Ethics, Governance and Social Responsibility in MENA Countries, Management Decision, 56 (1), 273-291.
  • Güven, S. (2016), Kurumsal İletişim Bağlamında Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Etik İlişkisi, Akdeniz İletişim, 26, 133-154.
  • Öğüt, A. ve Kaplan, M. (2011), Otel İşletmelerinde Etiksel İklim Algılamaları ile Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkinin Analizi: Kapadokya Örneği, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30, 191-206.
  • Köseoğlu, M. A. (2007), Etik Kodlarının Rekabet Stratejilerine Etkileri ve Bir Alan Araştırması, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi.
  • Küçükoğlu, M. T. (2012), Etik Değerler ve Etiğin Kurumsallaşması, Hukuk ve İktisat Araştırmaları Dergisi, 4 (1), 177-185.
  • Mirze, S. K. (2010), İşletme, İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Mulki, J. P., Jaramillo, F. ve Locander, W. B. (2006), Effects of Ethical Climate and Supervisory Trust on Salesperson’s Job Attitudes and Intentions toQuit. Journal of Personal Selling & Sales Management, 26 (1), 19-26.
  • Ruddell, L. (2007), İş Etiği, Çev. Nur Nivan, İstanbul: Haberci Yayıncılık.
  • Staub S. ve Tekin Z. (2017), Entrepreneurship and Ethics: Examples of Social Entrepreneurship in Turkey and Selected Middle-Income Countries. In: Sener S., Schepers S. (eds) Innovation, Governance and Entrepreneurship: How Do They Evolve in Middle Income Countries? Palgrave Macmillan, Cham
  • Tekin Z. (2017), Pazarlama Etiğinde Makyavelizm, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10 (50), 814-821.
  • Tepe, H. (2000), Etik ve Meslek Etikleri, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Tevrüz, S. (2007), İş Hayatında Etik, İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Tınaz, P. (2013), Çalışma Yaşamından Örnek Olaylar, İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Torlak, Ö. Özdemir, Ş. ve Erdemir, E. (2008), İGİAD İş Ahlakı Raporu, İstanbul: İGİAD Yayınları.
  • Tutar, H ve Erdönmez, C. (2008), İşletme Becerileri Grup Çalışması, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Vural, Z. B. ve Coşkun, G. (2011), Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Etik, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 1, 61-87.
  • Yeşil, S. (2011), Uluslararası İş Etiği ve Yönetim. Ankara: Adalet Yayınevi.
  • Yücel, R. ve Çiftçi, G.E. 2012), İş Görenin İş Etiği Tutum ve Davranış Algısı, İş Ahlakı Dergisi, İGİAD Yayınları, 5, 9.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Arzu Çotul

Publication Date March 25, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Çotul, A. (2019). İŞ ETİĞİNİN KURUMSALLAŞMASININ İŞLETMELER AÇISINDAN ÖNEMİ. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(3), 81-88.